טוען...

החלטה שניתנה ע"י גד גדעון

גד גדעון29/12/2015

לפני כבוד השופט גד גדעון

העותר

מחמוד מג'אדבה (אסיר)- בעצמו

נגד

המשיבה

מדינת ישראל-שרות בתי הסוהר

ע"י ב"כ עו"ד ירון שלמה

<#1#>

פרוטוקול

העותר:

אני שמח שלאור החלטת בית המשפט ודברים מסביב גרמו לתפנית חיובית ביני ובין שב"ס. היום מוסכם למחוק את כל ההליכים האזרחיים. אלה העתירות האחרונות שנשארו לדון בהן. אני עומד על שתי העתירות שבכותרת ומבקש לאחד אותן.

לגבי הנעליים- יש שלושה סוגים, פילה ונייק, הרמה והסוג שמוכרים הוא לא באותה רמה, כך אני חושב. למה שלא יהיה מגוון. חברת דאדאש קיבלה את מכרזי המכר, היא התחייבה במכרז שהיא תספק את כל הדברים הבסיסיים לאסירים. אני רוצה לקנות סוג אחר של נעליים. לסוגיה הזאת התייחס כב' השופט רענן בן יוסף בפסק הדין שצירפתי לעתירה, הוא אמר שאולי הדברים האלה נראים בעיני המתבונן זניחים אך זה חשוב.

אם אני קונה נעליים ב-600 שקלים, למה שאני לא אקנה נעליים שאני רוצה. למה אני בתור צרכן לא מגיע לי להסתכל על קטלוג ולהזמין נעליים מדגם 2015. אין מגבלה לרכוש את הנעליים האלה, העניין הזה אפשרי.

לגבי הבגדים- העניין הוא מאוד חשוב, אם אני רוצה לקנות חליפת טרנינג אני צריך להביא את אמא שלי מג'נין כדי שתביא לי חליפה שיכולים למכור לנו בקנטינה. מוכרים בגדים תחתונים ומגבות ברמה לא איכותית. אני מיציתי את ההליך המנהלי ולא קיבלתי מענה משב"ס.

ב"כ המשיבה:

מי שאין לו ציוד, יכול לפנות ויש פתרונות של שב"ס לעניין הזה.

העותר:

האם המשיבה יכולה להצביע על סיבה כלשהי שמונעת ממרכז המכר שאמור לעשות את זה. לפי הפקודה מוצהר שאסיר רוצה משהו שאיננו במרכז המכר, מרכז המכר יעשה הזמנת חוץ.

זה לא שאני מבקש משהו אסור. אני מודע שיש דברים שהם אסורים ואני לא מבקש את זה.

אני לא רוצה נייק, רוצה חליפה כזו או אחרת שלקנטינה אין שום קושי או בעיה, רק שמחלקת רכישות תתיר את זה. גם צוות הסוהרים שעובד בבית המשפט הוא עובד גם בביקורים.

ב"כ המשיבה:

אני חוזר על האמור בתגובות.

<#2#>

פסק דין

שתי עתירות שעניינן פרטי לבוש ונעליים במרכז המכר.

העותר סבור כי על אף בית המשפט להתערב באופן ניהול מרכז המכר כך שיתאפשר לאסירים לרכוש מגוון גדול יותר של נעליים, שכן כיום ניתן לרכוש רק נעליים מתוצרת שתי חברות ואין זה מגוון מספיק לדעת העותר.

כן סבור הוא כי נכון להורות למשיבה לאפשר רכישת בגדים לסוגיהם במרכז המכר תחת הנוהל המורה על הכנסת בגדים לבית הסוהר ע"י מבקרים. לעניין זה נטען בין היתר כי יש אסירים שאין להם מבקרים או שהמבקרים אינם יכולים להביא להם בגדים.

המשיבה מתנגדת לעתירות מטעמים שפורטו בתשובות.

אינני סבור כי יש להתערב באיזה מן הנושאים המדוברים.

בית הסוהר צריך לאפשר לאסירים להתלבש בהתאם לעונות השנה ולנעול נעליים שיאפשרו את הפעילויות בבית הסוהר. במצב הנוכחי אין אסיר שאין לו בגדים ללבוש או נעליים לנעול. הנעליים המסופקות במרכז המכר מתאימות בין היתר לפעילות פנאי לסוגיה לרבות ספורט ואינני רואה מדוע העדר מגוון גדול יותר פוגע בזכויות האסירים.

לעניין הלבוש- יוסף כי אסיר שאין ביכולתו לקבל בגדים מחוץ לבית הסוהר, יכול לפנות אל הנהלת בית הסוהר ולקבל בגדים לשימושו משב"ס.

נוכח האמור, נדחות העתירות.

בנסיבות ולאחר עיון בדו"ח הנהלת חשבונות של העותר, נדחות הבקשות למתן פטור מאגרה.

<#3#>

ניתן והודע היום י"ז טבת תשע"ו, 29/12/2015 במעמד הנוכחים.

גד גדעון , שופט