טוען...

החלטה שניתנה ע"י עדי אייזדורפר

עדי אייזדורפר14/06/2017

בפני

כבוד השופטת עדי אייזדורפר

תובע

פלוני

ע"י ב"כ עו"ד אסף

נגד

נתבעת

ש. שלמה חברה לביטוח בע"מ
ע"י ב"כ עו"ד וייס

החלטה

  1. זוהי בקשת התובע למנות מומחה רפואי בתחום האורטופדיה, במסגרת תביעה לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה – 1975.
  2. התובע, קצין בשירות קבע, הגיש תביעה לפיצוי בגין נזקי גוף שנגרמו לו כתוצאה מתאונת דרכים שארעה לטענתו ביום 22.2.09 (להלן: "התאונה").

כמו כן, פתח בהליך בהתאם לחוק הנכים (תגמולים ושיקום) תשי"ט – 1959, ונבדק על ידי מומחה מטעם משרד הבטחון, אשר קבע כי אין קשר סיבתי בין מצבו הרפואי של התובע לבין התאונה.

על החלטה זו הגיש התובע ערעור, אשר תלוי ועומד, ובמקביל, נוכח קביעת המומחה שמונה מטעם משרד הבטחון, והימשכות הליכי הערעור, פנה בבקשה זו, למינוי מומחה רפואי.

  1. הנתבעת מתנגדת לבקשה. לטענתה, משבחר התובע למצות זכויותיו על פי חוק הנכים ומאחר והוועדה הרפואית של משרד הביטחון קבעה את נכותו בשיעור 0%, קביעה זו מהווה קביעה על פי דין בהתאם לסעיף 6ב לחוק הפלת"ד.

כמו כן, התובע אינו יכול לעתור למינוי מומחה רק נוכח הימשכות הליכי הערעור.

  1. בתשובתו, הדגיש התובע כי לא נבדק על ידי וועדה רפואית ואף לא נקבעה בעניינו נכות רפואית בשיעור 0%, אלא נבדק על ידי מומחה מטעם משרד הביטחון, אשר קבע כאמור כי אין קשר סיבתי בין תחלואת הגב ממנה סובל לבין התאונה, ועל כך הוגש הערעור. מכאן, שכלל אין המדובר בקביעה על פי דין, בהתאם להוראות סעיף 6ב לחוק הפלת"ד.

דיון והכרעה

  1. סעיף 6ב לחוק הפלת"ד קובע:

" נקבעה על פי כל דין דרגת נכות לנפגע בשל הפגיעה שנגרמה לו באותה תאונת דרכים, לפני שמיעת הראיות בתביעה לפי חוק זה, תחייב קביעה זאת גם לצורך התביעה על פי חוק זה" (הדגשה שלי, ע.א.)

  1. בעניינינו יש לקבוע האם קביעתו של המומחה בדבר העדרו של קשר סיבתי בין התאונה לבין תחלואת הגב ממנה סובל התובע, מהווה קביעה על פי דין.

  1. בספרו תאונת הדרכים תחולת החוק, סדרי דין וחישוב הפיצויים, מהדורה רביעית 2011, בעמוד 751, קובע השופט (בדימוס) ריבלין:

"כשם שאין די בקביעה על פי דין, המתייחסת לדרגת נכות, בלא שהגוף הקובע נדרש להתייחס גם לשאלת הקשר הסיבתי, כך אין די בהידרשותו לשאלת הקשר הסיבתי (ושלילתו) בלא התייחסות לדרגת נכות. על כן מקום בו שאלת דרגת הנכות של הנפגע כלל לא עמדה על הפרק בפני המוסד לביטוח לאומי, או בפני בית הדין לעבודה בערעור על החלטת המוסד לביטוח לאומי, משום שהתאונה שארעה לנפגע לא הוכרה כ"תאונת עבודה", אין בדחיית תביעתו של המערער בבית הדין לעבודה משום קביעת דרגת נכות לעניין סעיף 6ב לחוק"

וכן ראה לעניין זה גם ע"א 268/86 כהן נ' הסנה- חברה ישראלית לביטוח בע"מ פסק דין מיום 18.4.1989.

  1. בעניינו של התובע נבדקה שאלת הקשר הסיבתי בין תחלואת הגב לבין התאונה, ולא נדונה ואף לא נקבעה דרגת נכות. כך גם ממילא הערעור שהגיש נסב על שאלת הקשר הסיבתי בלבד, כמפורט לעיל.
  2. כפי שנקבע בפסיקה, ועל יסוד האמור בספרו הנ"ל של השופט (בדימוס) ריבלין, מקום שאין התייחסות לדרגת הנכות, שלילת הקשר הסיבתי כשלעצמה אינה מהווה קביעה על פי דין, בהתאם לסעיף 6ב לחוק הפלת"ד, ומשכך קביעת המומחה בעניינו של התובע המונח בפני אינה חוסמת את דרכו לעתור למינוי מומחה רפואי.
  3. מעיון בחומר הרפואי שצורף לכתב התביעה ולבקשה עולה, כי קיימת ראשית ראיה למינוי מומחה בתחום האורטופדי, ביחס לתאונה נשוא כתב התביעה.

משכך, דין הבקשה להתקבל.

כתב מינוי בצירוף הוראות להמשך, ישלח לצדדים בנפרד.

ניתנה היום, כ' סיוון תשע"ז, 14 יוני 2017, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
08/03/2017 החלטה שניתנה ע"י עדי אייזדורפר עדי אייזדורפר צפייה
14/06/2017 החלטה שניתנה ע"י עדי אייזדורפר עדי אייזדורפר צפייה
18/06/2017 החלטה שניתנה ע"י עדי אייזדורפר עדי אייזדורפר צפייה
19/03/2018 החלטה שניתנה ע"י עדי אייזדורפר עדי אייזדורפר צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
תובע 1 פלוני אפרת אסף, יהונתן אסף
נתבע 1 ש. שלמה חברה לביטוח בע"מ חיים דוד חיות