טוען...

החלטה שניתנה ע"י אברהם טל

אברהם טל10/02/2016

לפני כב' הנשיא אברהם טל

העותר

רפי אוחנה

נגד

המשיב

שירות בתי הסוהר

נוכחים:

העותר ובאת כוחו עו"ד עינב יתח

ב"כ המשיב עו"ד רוני בן אריה דאודי

פרוטוקול

ב"כ העותר: חוזרת על העתירה.

ב"כ המשיב: מגישה כתב תשובה בצירוף מידעים.

ב"כ העותר: עיינתי בכתב התשובה.

העותר מקבל התייחדויות באופן שוטף. בחדוש נובמבר נלקחת ממנו דגימת שתן וכעבור יומיים מודיעים לו שבבדיקה הראשונית נמצא ממצא ולכן כרגע הוא שלול ביקורי התייחדות עד לקבלת תוצאות בדיקת האימות.

העותר ממתין, ממשיך להמתין, רואה שהתוצאות לא מגיעות. בסוף החודש, לאור טיפולי פוריות שהוא ואשתו עוברים, הוא מבקש שבינתיים יאפשרו לו לקבל ביקורי התייחדות ואם הבדיקה תחזור חיובית, הוא ייענש. לא מסכימים להצעה זו של העותר. מפקדת האגף אמרה לעותר שבינתיים הוא לא יקבל עד שתתקבל הבדיקה הסופית.

אני פניתי במכתב כי הבדיקה מתעכבת, חולפים חודש וחצי, פניתי לקצין האסירים, שאלתי מה עם התגובה, בינתיים הוא לא מקבל ביקורים על לא עוול בכפו, ואני מקבלת מכתב מקצין האסירים מיום 28.12.15 שבו נכתב שלאור עניין הבדיקה הוא לא מקבל התייחדות ומאחר וטרם הגיעו תוצאות בדיקת האימות, כמעט חודש וחצי אחרי, הוא לא יקבל.

לבסוף חולפים חודשיים ואז אני מגישים עתירה וטוענים שבינתיים הוא לא מקבל התייחדות, מה גם שלעותר יש בן תינוק בן 11 חודשים, כאשר מעל גיל שנה הוא לא יכול להגיע עם אמו להתייחדויות.

ביום 19.1.16 מודיעים לעותר שהבדיקה נמצאה שלילית. עם זאת, לא קובעים לו התייחדות.

בכתב התשובה נאמר שכבר ביום 5.1.16 התקבלו תוצאות שליליות. הם לוקחים לעצמם עוד שבועיים להודיע לו. מאז יום 19.1.16 כשאני מבינה שהתוצאות התקבלו ועדין לא נותנים לו, פניתי לקצין האסירים, לא נענית בכלל, כאשר זה כשלעצמו לא הגיוני, פנינו במכתבים לחברתי ולקצין האסירים ואין תשובות.

אנו מגיעים היום בעתירה זו ופתאום יש מידע. לא יכול להיות שביום 28.12.15 יגידו לי שזה רק בדיקת האימות, ביום 5.1.16 יהיו תוצאות שליליות ועדיין לא נתנו לו.

נאמר לי שהוא שלול רק בגלל הבדיקות. לא אמרו לו לפני כן או לאחר מכן שהוא שלו בגלל מידעים אלא רק בגלל בדיקות הסמים. אם היינו יודעים על משהו אחר, אולי היינו פועלים אחרת. אין שום דבר אחר. זה היה ביום 28.12.15.

לאחיו של העותר הייתה עתירה לפני חודש. חלק מהמידעים הם חופפים. בעתירה שלו מדובר על החיפוש היזום שטוענים שנמצאו בו חומרים חשודים כסם ולבסוף לא נמצא שום דבר. החומר היה כדור תרופה שהסוהר נתן לאסיר ובהסכמה בדיון של אחיו מיום 6.1.16, אחיו מקבל בחזרה את ההתייחדויות.

ההתנהלות כאן כל כך קלולקת ולא מובנת. העותר לא עשה שום דבר, שוללים פעם אחר פעם, ביום 28.12.15 עוד אומרים לי שמדובר בידיעות.

מדובר בהתייחדות לאסיר עולם בלתי קצוב. זה הקשר היחיד שלו עם בת זוגו. הוא רק בתחילת מאסרו. למה לשלול ממנו את הדבר הזה? יש לו בן תינוק, יש לו התנהגות חיובית, אין לו עבירות משמעת. רק לפני שבוע הוא סיים קורס במדרשה וקיבל תעודה. הוא עוזר לכולם בתא, אין לו עבירות. מידעים עליו כנראה תמיד יהיו מתחילת המאסר ועד סופו.

מדובר בהתייחדויות לאסיר עולם שלא מבקש לצאת לחופשה. בטח ובטח בהתחשב בעניין הזה של דגימות השתן, כאשר מדובר כבר ב-3 חודשים. אם מצאו להעניש אותו חודשיים בגין המידעים, החודשיים האלה כבר עברו.

ביום 22.11.15 הייתה ההתייחדות האחרונה.

ב"כ המשיב: אין קשר בין בדיקות השתן שהוא ביצע לבין המידעים. נכון שהייתה בדיקת שתן שיצאה מלוכלכת, עשינו אימות והיא יצאה נקייה. בד בבד הגיעו מידעים, ללא קשר לבדיקת השתן. המידעים הם מחודש דצמבר.

ב"כ העותר: יש פקודה שאומרת שאם רוצים לשלול לאסיר טובות הנאה, צריך להגיד לו שיש מידעים וצריך לאפשר לו לתת נימוק.

גם אם רצו להעניש אותו בגלל המידעים, הוא שילם כבר מחודש נובמבר ועד עכשיו.

החלטה

העותר מרצה מאסר עולם בלתי קצוב בגין רצח, הריגה, ניסיון לרצח ועבירות אחרות והוא מבקש לחזור לסבב התייחדויות שהופסקו בסוף חודש נובמבר 2015 בעקבות חשד להימצאות סם בשתן שמסר.

בין מועד הפסקת ההתייחדויות לבין מועד הגשת כתב התשובה לעתירה נערכה בדיקת אימות לשתן שמסר העותר והסתבר שהוא אינו מכיל שרידי סם.

המשיב מתנגד בכל זאת לאפשר לעותר לחזור לסבב התייחדויות וסומך התנגדותו על מידעים חסויים שהוצגו בפניי, שדבר קיומם לא נמסר לב"כ העותר כאשר שאלה לפשר הפסקת ההתייחדויות.

עיון במידעים החסויים מעלה שמדובר במידעים מהזמן האחרון יחסית שיש בהם כדי להעיד על התנהגות שלילית, ולפעמים כוחנית, של העותר במהלך התקופה האחרונה למאסרו (ראה ידיעות 371, 275, 286, 584 ו-364).

גם אם דבר קיומם של המידעים לא נמסר לב"כ העותר כנימוק להפסקת התייחדויותיו של העותר, הרי קיים קשר כרונולוגי בין מועד קבלת המידעים למועד הפסקת ההתייחדויות והם נמשכו גם לאחר מכן.

לאור כל האמור לעיל, אני דוחה את העתירה.

ניתנה והודעה היום, א' אדר א' תשע"ו, 10 פברואר 2016, במעמד ב"כ הצדדים והעותר.

אברהם טל, שופט

נשיא