טוען...

הוראה למשיב 2 להגיש החלטה של העליון

אברהם טל17/02/2016

לפני כב' הנשיא אברהם טל

העותרת

דלאל דאוד

נגד

המשיב

שירות בתי הסוהר

נוכחים:

העותרת ובאת כוחה עו"ד רויטל בן שבת כץ

ב"כ המשיב עו"ד משה יצחקי

פרוטוקול

ב"כ העותרת: חוזרת על העתירה.

ב"כ המשיב: מגיש כתב תשובה בצירוף מידעים.

ב"כ העותרת: עיינתי בכתב התשובה.

אנו הגשנו את העתירה הזאת למעשה אחרי שהעותרת הגישה בקשה להשתלב בסבב חופשות בשנית. היא כבר יצאה לחופשות בשנת 2013 שהופסקו בגלל מידע מודיעיני. לתדהמתנו קיבלנו תשובה שלילית. היא נמצאת משולבת בפרויקט מעגלים כבר שנתיים. פרויקט מעגלים זה פרויקט אלימות שהוא טרום שיקומי, השלב הבא הוא בעצם שיקום. כידוע, אסירי עולים רק אחת לשנה בפני ועדת אלמ"ב והן מאסרי עולם. כלל הנתונים של האסירה מובאים לפני ועדת אלמ"ב שקובעת שהטיפול שבו היא מצויה הוא מאוד מאוד משמעותי עבורה, שכל מה שנוגע לאבחון הפסיכולוגי שנערך לה, יש שיפור מהאבחון הקודם, ולבסוף, הדבר הכי חשוב, יש גם הפחתה מסוימת מפוטנציאל מסוכנותה בזמן החופשות והם רואים חשיבות בשילוב ההדרגתי של העותרת בסבב חופשות כדי לחזק אותה בהליך הטיפולי. העותרת מטופלת כבר למעלה מ-5 שנים. פרויקט מעגלים זה מה שהיא עושה בשנתיים האחרונות. עוד לפני כן היא יצאה לחופשות עם פחות טיפול מזה. קיימת אי הלימה בין ועדת אלמ"ב שהיא הוועדה הטיפולית המרכזית שכלל הנתונים מופיעים בפניה, לבין ועדת מאסרי עולם, שם מצד אחד כתוב שחברי ועדת אלימות סבורים שניתן להמליץ על חופשותיה, בתנאים מגבילים, 10 שעות בבית מלון, ובנוסף חברי הוועדה רואים חשיבות בשילובה של העותרת בסבב חופשות כדי לחזק את ההליך הטיפולי, ואז ועדת אסירי עולם אומרת שהם מתרשמים שעליה להמשיך ולהעמיק בטיפול אך הדבר עלול לפגוע בהליך בו מצויה. איך ועדת אסירי עולם קובעת שהדבר יכול לפגוע בהליך בעוד ועדת אלמ"ב קובעת שזה יכול לשפר את מצבה.

אין לעותרת דו"חות משמעת. אסירה שיש לה בעיה, לא משאירים אותה בפרויקט מעגלים.

מפנה לעת"א 2996-09-14 של אסירה שמרצה 25 שנות מאסר בגין רצח ושידול לרצח, גם שם היו מידעים, הייתה התנגדות של משפחת הקורבן, ועדת מאסרי עולם לא המליצה, אך בית המשפט קבע שחוות דעת אלמ"ב עומדת והוא מתחשב בה והורה להוציא את האסירה שם לחופשות.

אישה לאישה יכולה לחבל, בין היתר מקנאות.

בשנה הבאה העותרת אמורה לעלות בפני ועדת השחרורים. אנו רוצים לשלב אותה בשיקום. הדבר האחרון מבחינה טיפולית שנותר לה לעשות זה שיקום. ללא חופשות היא לא תוכל לעשות זאת.

אני לא קיבלתי פראפרזה.

אם נדחה את העתירה, אז למעשה אנו מפספסים את כל השנה הקרובה. אנו רוצים להמשיך את ההליך הטיפולי. עובדה שועדת מאסרי עולם שהתכנסה בסוף שנת 2015 וגם ועדת אלמ"ב לא מדברות על מידע מודיעיני בדבר התנהגות שלילית.

ככל שיש התנהגות שלילית, עצם זה שהיא עדיין בטיפול ומקבלת התייחדויות באופן קבוע, הרי היו יכולים לשלול ממנה התייחדויות. כל חוות הדעת ממליצות.

אני מבקשת לתת לעותרת הזדמנות. העותרת היא האסירה היחידה בפרויקט מעגלים שלא יוצאת לחופש. אנו רוצים להמשיך את ההליך הטיפולי. החופשות הן בתנאים מאוד מגבילים. התועלת הרבה יותר גדולה, כאשר הדבר המשמעותי זה שועדת האלימות אומרת שהיא צריכה את החופשות כדי לחזק את ההליך הטיפולי.

החלטה

העותרת מרצה 30 שנות מאסר עולם קצוב בגין רצח בעלה והיא מבקשת לצאת לחופשות על פי המלצת ועדת אלמ"ב שרואה ביציאתה לחופשות דרך לחזק את ההליך הטיפולי שבו נמצאת העותרת לקראת שילובה בהליך שיקום.

המשיב מתנגד להוצאת העותרת לחופשות וסומך התנגדותו על ממצאי האבחון הפסיכולוגי שנערך לעותרת בחודש נובמבר 2015 ועל התנהגות שלילית של העותרת, כפי שעולה ממידע חסוי שהוצג בפניי.

ועדת אסירי עולם, שדנה בבקשת העותרת לצאת לחופשות, לא המליצה לעשות כן לעת הזו נוכח הערכת המסוכנות שעלתה באבחון הפסיכולוגי והתנהגותה הבריונית של העותרת, כפי שעולה מהמידעים החסויים.

עיון במידע החסוי שהוצג בפניי מעלה כי מדובר במידע מהזמן האחרון יחסית, שיש בו כדי להעיד על התנהגות שלילית של העותרת.

עם זאת, נראה לי כי נוכח המלצת ועדת אלמ"ב להוציא את העותרת לחופשות על מנת לחזק אותה בהליך הטיפולי שבו היא נמצאת לקראת שיקומה, דבר שיש לקוות שיפחית את התנהגותה כפי שבאה לביטוי בעבר, וגם בזמן האחרון, מן הראוי לאפשר לעותרת לצאת לחופשות במהלך חודש מרץ 2016 בתנאים שייקבעו על ידי המשיב ו/או משטרת ישראל.

אינני מתעלם מהערכת המסוכנות הבינונית של העותרת כפי שעולה מסיכום האבחון הפסיכולוגי שנערך לה, אך יש לקוות כי המשך ההליך הטיפולי, בצירוף שילובה של העותרת באגף שיקום, יפחית את המסוכנות וילמד אותה להתנהג כפי שמצופה ממי שתבקש להשתחרר על תנאי.

לאור כל האמור לעיל, אני מקבל את העתירה ומורה למשיב לאפשר לעותרת לצאת לחופשות במהלך חודש מרץ 2016 בתנאים שייקבעו על ידי המשיב ו/או משטרת ישראל.

ניתנה והודעה היום, ח' אדר א' תשע"ו, 17 פברואר 2016, במעמד ב"כ הצדדים והעותרת.

אברהם טל, שופט

נשיא

הוקלד על ידי גלית אספני