טוען...

גזר דין שניתנה ע"י עידו דרויאן-גמליאל

עידו דרויאן-גמליאל22/10/2018

לפני כבוד השופט עידו דרויאן-גמליאל

המאשימה

מדינת ישראל

ע"י ב"כ עו"ד סטי

נגד

הנאשם

אלכסנדר ז'לזנוב

ע"י ב"כ עו"ד טלי גוטליב

גזר דין

השתלשלות ההליך:

  1. ביום 14.3.17 הודה הנאשם והורשע בעבירות הבאות:
  2. שבל"ר ונטישה במקום אחר, לפי סעיף 413 ג' סיפא לחוק העונשין, תשל"ז-1977;
  3. נהיגה ללא רשיון, לפי סעיף 10 א' לפקודת התעבורה [נ"ח].
  4. לבקשת ההגנה הופנה הנאשם לשירות המבחן ונערכו בעניינו שלושה תסקירים שהאחרון שבהם מיום 3.7.18: להערכת השירות, קשייו הנפשיים והאחרים של הנאשם חוסמים אותו מהתקדמות של-ממש בטיפול. למעשה, אין לשירותי התָקון והרווחה מה להציע לנאשם האפאתי והפסיבי.
  5. עוד לפני חוות דעת פסיכיאטרית מיום 3.11.16 לפיה הנאשם לוקה בהפרעות התנהגותיות ונפשיות על-רקע שימוש בסמים ובאלכוהול, בנוסף למחלת נפש מסוג הפרעה סכיזואקטיבית, ומסמך פסיכיאטרי מיולי 2018 [נע/1].
  6. היום 23.10.18 טענו ב"כ הצדדים לעונש:

התביעה עתרה למאסר בפועל ולענישה נלווית;

ההגנה עתרה למאסר על תנאי;

מעשי הנאשם:

  1. ביום 7.9.2014 בשעה 15:00 בתל-אביב, רכב הנאשם ללא רשות הבעלים על קטנוע מ.ר. 35-714-61 שנגנב מספר ימים קודם לכן מבעליו מר אברהם אפריאט, ואז נטש אותו.
  2. הנאשם רכב על האופנוע ללא רישיון נהיגה התקף לנהיגתו בקטנוע.

נסיבות הקשורות בביצוע העבירה – קביעת מתחם העונש ההולם:

  1. מעשי הנאשם בוצעו כאחד, וייקבע אפוא מתחם אחד לכלל האירוע.
  2. הערכים החברתיים אשר נפגעו הינם ביטחון המשתמשים בדרך והגנה על הקניין. כלי הרכב זכו מפי המחוקק להגנה מיוחדת, הנבדלת מהגנתו של כל רכוש נייד אחר, באופן המקרב את ההגנה עליהם לזו שזוכה לה דירת מגורים, מבצרו של אדם, מגמה שאוששה שוב ושוב בקביעת עונשים מחמירים בבתי המשפט לדרגותיהם.
  3. במקרה דנן לא נגרם נזק רכושי, משהושב הקטנוע לבעליו, כך שהנזק הקונקרטי היה מצומצם. הנזק הפוטנציאלי מגולם באפשרות שהקטנוע לא היה מושב לבעליו, ובסיכון המהותי לכל משתמשי הדרך שבנהיגת הנאשם בקטנוע מבלי שהיה מורשה לכך.
  4. לנוכח הנתונים ומדיניות הענישה הנהוגה, ייקבע מתחם העונש ההולם בין מאסר על-תנאי לבין שמונה חודשי מאסר, יחד עם פסילה מלנהוג.

נסיבות שאינן קשורות בעבירות – קביעת העונש במתחם:

  1. הנאשם יליד 1987, כבן 31, רווק המצוי בקשר זוגי תומך, אב לשני ילדים, עלה מרוסיה בגיל 13 עם עמו ואחיו, בעל השכלה של 8 שנות לימוד, מובטל ונתמך בקצבת נכות מביטוח לאומי וליווי במסגרת סל שיקום, גר כיום בבית אמו. אביו שהיה אמור לעלות בעקבותיהם, טבע ומת כשנה לאחר עלייתם ארצה. הנאשם נשר מספסל הלימודים בגיל 13, על רקע קשייו הרגשיים עם מות אביו, קשיים לימודיים, בעיות התנהגותיות, חוסר מוטיבציה, וקשיי הסתגלות. הנאשם התחיל לשוטט ברחוב, חבר לחברה שולית, והחל את השימוש בסוגים שונים של סמים בתדירות גבוהה, כשלשימוש בסמים נוספה בהמשך גם התנהגות עבריינית שהובילה למאסר לפי גזר-דין של בית המשפט לנוער.
  2. בגיל 16 אובחן הנאשם כסובל מסכיזופרניה והפרעות אישיות אנטי סוציאלית, על רקע שימוש מסיבי בחומרים ממכרים שהוביל לניסיונות פגיעה חמורים בעצמו ובסובביו. כמו כן קיבל פטור מהצבא על רקע אי התאמה, בשל מצבו הנפשי והסתבכותו עם רשויות החוק באותה תקופה.
  3. לחובת הנאשם חמש הרשעות בפלילים בגין עבירות אלימות נגד בת זוגו ועבירות סמים, ובגין חלקן נשפט לתקופות מאסר. לציין, כי אירוע העבירה קדם להרשעה בתיק אחר [תע/1].
  4. הנאשם מתקשה ליטול אחריות על מעשיו באופן כן ולהבין את חומרת הפסול הכרוך בהם.
  5. למרבה הצער, הנאשם חסין בפני כל ניסיונות הטיפול והשיקום, וגם העונשים שחויב בהם לא הותירו רושם ניכר על דרכי התנהלותו. כמתואר בתסקיר האחרון, הנאשם אפאתי ופסיבי, ואינו מסוגל להירתם לטיפול ולהפיק ממנו תועלת. לשירות המבחן ולשירותי הרווחה אין עוד מה להציע לנאשם, והמערכת הפסיכיאטרית יכולה להציע רק טיפול תרופתי ומעקב (התור לטיפול פסיכולוגי ארוך וכרוך בתקופת המתנה, אך ניסיון העבר וההווה מלמד כי אין לתלות תקוות בטיפול מסוג זה).
  6. כיום הנאשם אינו עובד, ומגוריו עם אמו ואחיו חושפים אותו למציאותם של אלכוהול וסמים. עם-זאת, שירות המבחן מציע על התייצבות בחייו של הנאשם, לרבות הצלחתו להימנע משימוש בסמים (לפי בדיקות שתן).
  7. לחובת הנאשם יעמוד קיומו של עבר פלילי מכביד.
  8. לזכות הנאשם נתונים משמעותיים: עונש מאסר יפגע בנאשם ובקשרי המשפחה שלו, אף שלא יהא זה מאסר ראשון; הנאשם הודה וחסך משאבי ציבור, הגם שאין בהודיה משום הפנמה או חרטת אמת; נסיבות ילדותו הקשות של הנאשם קשורות במישרין למצבו ובכלל זה לביצוע העבירות; זמן רב עבר מביצוע מעשה העבירה; אין לנאשם תיקים פתוחים; הנאשם הגיע ליציבות בחייו.
  9. במקרה דנן, די יהיה במאסר מותנה והתחייבות כספית, לתוספת הרתעה, ועונשי פסילת רישיון נהיגה. אמנע מכל עיצום כספי בעין, לנוכח מצבו הכלכלי של הנאשם.

סוף-דבר, אני גוזר על הנאשם את העונשים הבאים:

  1. שלושה חודשי מאסר על תנאי למשך שנתיים מהיום, שלא יעבור עבירת רכוש מכל סוג;
  2. התחייבות בסך 1,000 ₪ למשך שנתיים מהיום, שלא יעבור עבירת רכוש מכל סוג. לא תיחתם ההתחייבות, ייאסר הנאשם למשך חודש ימים;
  3. פסילה מלקבל רישיון נהיגה או לנהוג, למשך שנה מהיום. נרשמה הצהרת הנאשם לפיה אין לו רישיון נהיגה;
  4. שלושה חודשי פסילה על-תנאי, למשך שנתיים מיום תום הפסילה בפועל, לפי המאוחר;

הוראות נלוות:

  1. הפקדות: ככל שהיו, תושבנה למפקידים;
  2. מוצגים: ככל שהיו, יועברו להכרעה פרטנית של קצין משטרה;
  3. עותק גזר הדין יישלח לידיעת שירות המבחן;

זכות ערעור לבית המשפט המחוזי תוך 45 יום מהיום.

ניתן היום, י"ג חשוון תשע"ט, 22 אוקטובר 2018, במעמד הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
22/10/2018 גזר דין שניתנה ע"י עידו דרויאן-גמליאל עידו דרויאן-גמליאל צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מאשימה 1 מדינת ישראל תמר בר-זוהר
נאשם 1 אלכסנדר ז'לזנוב רויטל גוטליב