טוען...

פסק דין שניתנה ע"י יגאל גריל

יגאל גריל23/05/2017

בפני כבוד השופט י. גריל, שופט בכיר

המבקשים:

.1 סטפן בולנסקי ת"ז 064905441

.2 סמי חלבי ת"ז 025976580

ע"י ב"כ עוה"ד אורלי בן עמי

נגד

המשיבות:

1. ח. י. אלקטרוניקה ורכיבים בע"מ ח"פ 511119778

2. LG Electronics Inc.

ע"י ב"כ עוה"ד רון פלג, ממשרד עו"ד מיתר, ליקוורניק

פסק דין

א. סגן הנשיא, כב' השופט י. כהן הורה למזכירות בית המשפט לטפל בהקצאת התיק לשופט, והמזכירות העבירה את התיק לטיפולי.

ב. בפניי בקשה להסתלקות המבקשים מן התובענה ומן הבקשה לאישורה כייצוגית, וזאת לפי סעיף 16 של חוק תובענות ייצוגיות, התשס"ו-2006.

ג. המבקשים הגישו תובענה כנגד המשיבות ובקשה לאישורה כייצוגית כשהקבוצה שהם ביקשו לייצגה היא: "כל צרכן בישראל שרכש מסך טלוויזיה חכמה בתלת מימד מתוצרת LG ובכלל זה גם מדגם60LA621Y (להלן: "המוצר").

ד. תמצית טענת שני המבקשים היא שהם רכשו באותו מועד (דצמבר 2013) טלוויזיות מאותו דגם, זאת לאחר שהוצעה להם לרכישה טלוויזיה חכמה משוכללת ביותר ובה ספרייה ובה סרטים רבים בתלת מימד באורכים שונים.

לטענת המבקשים, הם השתמשו במוצרים ואף צפו בסרטי התלת מימד במשך כמעט שנתיים ואולם בדצמבר 2015 כשניסה המבקש מס' 1 להיכנס לספריית התלת מימד, זו נעלמה לפתע מן המסך, ולאחר מספר פניות ודרישות התחוור לו שלפי החלטת היצרן נמחקה ספריית התלת מימד. גם אצל המבקש מס' 2 נעלמה ספריית סרטי התלת מימד.

ה. המשיבות בתגובתן לבקשת האישור העלו שורה ארוכה של טענות ובין היתר טענו, שהבקשה אינה מקיימת את התנאים הנדרשים לצורך אישור תובענה כייצוגית.

בין היתר טענו המשיבות, שהסרטונים בספרייה מעולם לא שימשו מקור לצפייה בסדרות וסרטים עלילתיים מוכרים או שזכו להצלחה קולנועית, ועיקר שימושם היה להתרשמות מן היכולות של טכנולוגיית תלת המימד. אורכם של חלק ניכר מן הסרטים היה דקות ספורות ורק 4% מן הסרטונים בינואר 2014 ו- 28% מהם, בדצמבר 2015, נפרשו על פני יותר ממחצית השעה.

ו. לסרטונים, כך טוענות המשיבות, לא הייתה מהותיות בכל הנוגע לשיקולים לרכישת טלוויזיית תלת מימד בישראל ולהנאה ממנה. תוכן הספרייה אף לא הותאם ל"טעם" או לצרכים ישראליים שכן תוכן היישומון של ספריית תלת המימד היה בשפה זרה, וחלק ניכר מן הסרטים בשפה זרה שאינה אנגלית, ואף לא סרטון אחד כלל כתוביות או דיבוב לשפה הברית.

לטענת המשיבות, הציג היישומון בעקרו של דבר עשרות סרטונים קצרים, לעתים בני דקות ספורות שאינם מהותיים לצופה הישראלי. תוכן הספרייה המיועד לילדים לא התאים לילדים בישראל. מכאן שליישומון ספריית תלת המימד לא יכול היה להיות שיקול, לא מרכזי ולא משני, במכלול השיקולים הרלוונטיים לרכישת טלוויזיית תלת מימד ואין קשר סיבתי בין קיומה או העדרה של ספריית תלת המימד לבין רכישת טלוויזיה מסוג זה.

בנוסף פירטו המשיבות שורה של טעמים שלדעתן ממחישים את חוסר תום הלב שבהגשת בקשת האישור.

ז. התקיימו ישיבות קדם משפט בפני כב' השופט א' קיסרי ובהמשך לישיבות אלה הגישו הצדדים את בקשתם להסתלק מבקשת האישור.

המבקשים מצדם התחייבו שלא להגיש במישרין או בעקיפין, בקשה נוספת לאישור תובענה ייצוגית בקשר עם ספריית התלת מימד במכשירי טלוויזיה מתוצרת LGE, וכך גם באת כוחם.

ח. בהתחשב בעבודה שהושקעה בהכנת בקשת האישור, ובשים לב לכך שבעוד שהמשיבות אינן סבורות שיש בתובענה ממש, הרי שהגשתה הסבה את תשומת לב LGE לכך שחלק מצרכניה אינם ערים ליישומונים השונים המצויים בטלוויזיות שברשותם, ובפרט ליישומונים המאפשרים צפייה בסרטונים בתלת מימד, הסכימו המשיבות, כפוף לאישור בית המשפט, לשלם לכל אחד מן המבקשים גמול בסכום של 6,500 ₪ וכן לשאת בשכר טרחת עורך דין של ב"כ המבקשים בסכום של 58,000 ₪ בתוספת מע"מ.

שכר הטרחה ישולם בשני חלקים: 70% בתוך 21 יום מן המועד שבו פסק הדין המאשר את בקשת ההסתלקות יהא חלוט, והיתרה, 30% בתוך 10 ימים מן המועד בו יאשר בכתב ב"כ המשיבות לב"כ המבקשים שהמשיבות השלימו את התחייבויותיהן בקשר עם תרומת מכשירי טלוויזיה להוסטלים של עמותת "אנוש".

מן הגמול ומשכר הטרחה ינוכה מס במקור אלא אם יוצג למשיבות פטור מניכוי מס במקור.

ט. המשיבה מס' 2 תתרום 20 מכשירי טלוויזיה חכמה בעלת הפרדה גבוהה (HD) ברמת איכות גבוהה, מדגמים נפוצים ובגודל שלא יפחת מ-42 אינץ' לעמותת "אנוש" – העמותה הישראלית לבריאות הנפש לשימוש בבתים בהם מתגוררים פגועי נפש, וזאת בזיקה למכתב של עמותת "אנוש" המצורף לבקשת ההסתלקות.

י. המשיבה מס' 1 או מי מטעמה תבצע על אחריותה ועל חשבונה הובלה והתקנה של מכשירי הטלוויזיה הנתרמים הנ"ל.

המשיבה מס' 1 תעניק את האחריות המקובלת למכשירי הטלוויזיה הנתרמים נכון ליום התרומה, כשתקופת האחריות נכון ליום זה היא 12 חודשים, וכן 24 חודשי אחריות מוגבלת.

י"א. עמותת "אנוש" תעביר למשיבות באמצעות באי כוחן את רשימת המוסדות אליהם יועברו מכשירי הטלוויזיה הנתרמים במהלך 45 הימים ממועד מתן פסק הדין שבמסגרתו תתקבל הבקשה.

בכפוף ולאחר מסירת רשימת המוסדות, תתבצע התרומה בתוך 45 יום מן המועד שבו פסק הדין יהפוך להיות חלוט.

י"ב. באת כוח המבקשים תהא אחראית לקשר מול המוסדות הנתרמים ולתיאום תרומת מכשירי הטלוויזיה הנתרמים להם. במסגרת זאת תתאם באת כוח המבקשים עם נציג עמותת "אנוש" את רשימת ההוסטלים להם ייתרמו 20 מכשירי הטלוויזיה הנתרמים. רשימת המוסדות הנתרמים תכלול את הכתובת של כל אחד ואחד מן המוסדות הנתרמים וכן את השם והטלפון של נציג אחד מטעם עמותת "אנוש". באת כוח המבקשים תעביר את רשימת המוסדות הנתרמים לבאי כוח המשיבות.

י"ג. המשיבה מס' 1 או מי מטעמה תתאם את מועד ביצוע התרומה מול נציג עמותת "אנוש", שיהיה מחויב להיות נוכח בכל אחד מן המוסדות שברשימת המוסדות הנתרמים בעת ביצוע התרומה. נציג "אנוש" גם יאשר בחתימתו את ביצוע התרומה.

הובהר בבקשת ההסתלקות, כי יראו באספקה, בהובלה ובהתקנה של כלל מכשירי הטלוויזיה הנתרמים על ידי המשיבות את מיצוי ביצוע התרומה על ידי המשיבות.

שכר הטרחה המוצע של באת כוח המבקשים משקף גם את תפקידה כמפקחת על ביצוע התרומה, כמתואר לעיל.

י"ד. הצדדים סבורים, כי בנסיבות העניין אין מקום לפרסם מודעה בדבר בקשת ההסתלקות.

ט"ו. בקשת ההסתלקות נתמכת בתצהיריהם של שני המבקשים ושל באת כוח המבקשים וכן כאמור כבר לעיל, מצורף מכתב עמותת "אנוש" מיום 2.2.17.

ט"ז. לאחר שעיינתי בבקשת ההסתלקות על מצורפיה ובמסמכים הרלוונטיים, אני נעתר לבקשה להסתלקות המבקשים מבקשת האישור. אני מאשר את בקשת ההסתלקות על כל סעיפיה וחלקיה ונותן לבקשת הסתלקות זו תוקף של פסק דין, כל זאת לאחר שהמבקשים הצביעו, לפחות לכאורה, על עילת תביעה, ונראה כי הגשת בקשת האישור הביאה תועלת, בשים לב לכל האמור והמפורט בבקשת ההסתלקות.

י"ז. אני נותן תוקף של פסק דין הן להתחייבות של המבקשים כפי שפורטו בסעיפים 6 ו-7 של בקשת ההסתלקות וכן לכל ההתחייבויות של המשיבות כפי שאלה פורטו בבקשת ההסתלקות. התחייבויות אלה מהוות חלק בלתי נפרד של פסק דין זה.

י"ח. לא ראיתי צורך לחייב את הצדדים בפרסום מודעה בדבר הגשת בקשת הסתלקות הואיל ואין בהסתלקות משום יצירת מעשה בית דין (זולת לגבי המבקשים עצמם), ועיינו: ת"צ (מחוזי מרכז) 24356-04-10 הר עוז נ' כלל בריאות חברה לביטוח בע"מ (מיום 22.12.10).

י"ט. הסכומים המוצעים בבקשת ההסתלקות בתור גמול לכל אחד משני המבקשים ושכר טרחת עורך דין לבאת כוחם של המבקשים – סבירים ולפיכך אני מאשר את תשלומם.

כ. אני מורה לשתי המשיבות להגיש לבית המשפט לא יאוחר מתאריך 1.9.17 תצהירים של נציגים מוסמכים מטעמן בדבר ביצוע כל ההתחייבויות נשוא בקשת הסתלקות זו, ללא יוצא מן הכלל, וזאת עם העתק לבאת כוח המבקשים.

כ"א. התוצאה מכל האמור לעיל היא כדלקמן:

1. אני מאשר את בקשת ההסתלקות ונותן לה תוקף של פסק דין על כל ההתחייבויות הכלולות בה, הן של המבקשים והן של המשיבות, והתחייבויות אלה מהוות חלק בלתי נפרד של פסק דין זה.

2. לא יאוחר מתאריך 1.9.17 תמצאנה המשיבות תצהירי נציגים מוסמכים מטעמן בדבר ביצוע מלא של כל ההתחייבויות נשוא בקשת ההסתלקות, עם העתק לבאת כוח המבקשים.

3. אני מחייב את המשיבות, ביחד ולחוד, לשלם לכל אחד מן המבקשים גמול בסכום של 6,500 ₪ וכן שכר טרחת עורך דין בסכום של 58,000 ₪ בתוספת מע"מ לבאת כוח המבקשים.

תשלומי הגמול וכן 70% משכר הטרחה ישולמו בתוך 21 יום מן המועד שבו ייהפך פסק דין זה לחלוט.

30% משכר הטרחה ישולם לבאת כוח המבקשים תוך 10 ימים מן המועד בו יאשר ב"כ המשיבות בכתב לב"כ המבקשים שהמשיבות השלימו את התחייבויותיהן בקשר עם תרומת מכשירי הטלוויזיה להוסטלים של עמותת "אנוש".

ככל שלא יוצג למשיבות פטור מניכוי מס במקור, הן לגבי הגמול והן לגבי שכר הטרחה, תבצענה המשיבות ניכוי מס במקור.

4. אני מורה לבאי כוחם של הצדדים להמציא את העתק פסק הדין לעמותת "אנוש", בתוך 3 ימים ממועד המצאת פסק דין זה.

5. על יסוד כל האמור לעיל, אני מורה על דחיית התובענה האישית של כל אחד משני המבקשים כנגד המשיבות ועל מחיקתה של בקשת האישור.

6. התיק יובא לעיוני ביום 1.9.17 לצורך עיון בתצהירי הנציגים המוסמכים שמטעם המשיבות.

על מזכירות בית המשפט להמציא את העתקי פסק הדין אל:

1. ב"כ המבקשים: עו"ד גב' אורלי בן עמי, חיפה.

2. ב"כ המשיבות: עו"ד רון פלג, ממשרד עו"ד מיתר, ליקוורניק ואח' , רמת-גן.

ניתן היום, כ"ז אייר תשע"ז, 23 מאי 2017, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
03/02/2016 החלטה על בקשה של תובע 1 אישור תובענה כתובענה ייצוגית אלכס קיסרי צפייה
22/05/2017 החלטה שניתנה ע"י יצחק כהן יצחק כהן צפייה
23/05/2017 פסק דין שניתנה ע"י יגאל גריל יגאל גריל צפייה