טוען...

פסק דין שניתנה ע"י צחי אלמוג

צחי אלמוג19/09/2017

בפני

כבוד הרשם הבכיר צחי אלמוג

התובעת

איילון חברה לביטוח בע"מ

נגד

הנתבעים

1.זיאד גזאוי

2.אגד אגודה שיתופית לתחבורה בישראל בע"מ

3.קש חתמים בינלאומיים סוכנות לביטוח כללי (2010) בע"מ

פסק דין

תביעת תחלוף לקבלת כספים ששילמה התובעת למבוטחה עקב נזקים לרכבו בתאונה שקרתה ביום 25.3.15 בה היה מעורב אוטובוס של הנתבעת 2 שהיה נהוג על ידי הנתבעת 1 ומבוטח על ידי הנתבעת 3.

גרסת נהג התובעת:

עליתי מצומת סנהדריה בירושלים, רציתי לפנות שמאלה ברמזור. אני עולה בנתיב השמאלי, הגעתי לרמזור, התחלף, ונעצרתי. התחלף הרמזור, התחלתי לנסוע לפנות שמאלה, ואז, לא הספקתי לעשות חצי סיבוב, אוטובוס שהיה בנתיב לידי גם עשה סיבוב, אבל הוא אוטובוס ואני רכב קטן, אז 1/3 מהאוטובוס הקדמי עבר אותי, אני עצרתי, אין לי לאן לזוז, והוא סוגר אותי. והוא משך אותי ושפשף לי כל הצד הימני, בצד הדלת. הנהג כשעצר, צפרו לו מאחורה, הוא עצר וירד, לא בא לראות מה קרה בתאונה, הוא הלך אחרי, והלך לדבר עם נהג שהיה איתו בקשר, קרוב שלו. ורק אח"כ בא לראות. שאל מה עשה, אמרתי לו תראה איפה אני נמצא.

ש. נהג האוטובוס טוען שמדובר בשני נתיבים שפונים שמאלה, אלא שאתה בנתיב לפניה שמאלה והמשכת ישר בניגוד לכיוון התנועה?

ת. איך אני יכול לנסוע ישר? אני בנתיב לשמאלה, אין מקום לאן ללכת. אני פונה שמאלה, אני צריך להיות בנתיב שלי. אין לי לאן להמשיך ישר.

אשתו שישבה לידו סיפרה:

יצאנו מסנהדריה, נסענו והגענו לצומת, עם רמזור. רצינו לפנות שמאלה, עמדנו בנתיב הכי שמאלי. חיכינו לרמזור שיתחלף. בינתיים, אוטובוס נסע אחרינו, הוא בא מאחורה, הרמזור התחלף, התחלנו לנסוע שמאלה, רצינו לפנות שמאלה, והאוטובוס שבא אחרינו, נצמד אלינו, וניסה לעקוף אותנו, הרגשנו שהדופן שלו כבר מתחככת בדופן שלנו, אני צועקת מנש מנש הוא ייכנס בנו, שמעתי את החיכוך והוא שרט כל הצד הימני. אוטובוס שנסע מאחוריו צפר לו כל הזמן, הוא לא ראה אותנו ולא ראה מה שקרה, ושנכנס בנו, הוא לא שמע הצפירות של האוטובוס מאחור, עד שמישהו כנראה אמר לו משהו, הוא עצר ובמקום שיבוא אלינו לראות מה קרה לנו, הוא היה בתוכנו, הוא עלה לנהג מאחורינו ודיבר איתו, אולי תיאם עמדות איתו, אני לא יודעת, ירד, פינינו הצומת, וצילמתי כל הנזק שנגרם לרכב בצד ימין, ושלחנו לביטוח והחלפנו פרטים.

גרסת הנתבע הינה:

רמזור, אני בנתיב שלי, האמצעי. הכביש שלושה נתיבים, שניים לישר ושניים לשמאלה. הנתיב האמצעי הוא גם שמאלה וגם ישר. מבחינת אוטובוס, אני חייב לעצור בנתיב האמצעי לפנות שמאלה. זה היה בבר אילן לכיוון שרי ישראל. הרמזור התחיל ירוק, התחלתי בנסיעה שלי, הסתכלתי בזנב הימני והשמאלי, להתרחק מהמכוניות ופתאום הוא נכנס בי בגלגל השמאלי האחורי. זה מה שקרה. הכנף שלו בגלגל הימני.

במהלך הדין הציגה ב"כ הנתבעים מכתב מסוכן הביטוח של מבוטח התובעת המופנה לנתבעת 2 ובו דרישה לתשלום כספים. היא ביקשה להסיק ממסמך זה כאילו יש בו הודאה ונטילת אחריות מצד מבוטח התובעת בשיעור 50%. לטעמי לא ניתן להסיק מסקנה זו מהמסמך. ב"כ הנתבעת לא פירטה היטב את הטענה ובאיזה אופן יש להסיק על חלוקת האחריות לפי שיטתה. נהפוך הוא, בחינה של הסכומים מלמדת כי לא היה ויתור מצד מבוטח התובעים. ומעל לכל, מדובר במסמך שאינו אלא עדות פסולה מפי השמועה, שכן היה עליה להגיש את המסמך באמצעות עורכו, קרי סוכן הביטוח שערך אותו. מאחר והסוכן לא הובא לעדות, הרי שאין לקבל את המסמך כראיה, ולמצער, משקלו אפסי.

הנתבע העיד בבית המשפט כי כאשר התחיל בנסיעה ראה כי רכב התובעת נכנס פתאום בגלגל השמאלי אחורי. אולם בהודעתו כתב כי נהג התובעת רצה להמשיך ישר. בנקודה זו עדיפה עליי עדות נהג התובעת ואשתו אשר ניכר מעדותם בצורה מפורשת כי מגמת פניהם היתה שמאלה ולא היתה להם כל סיבה ורצון לנסוע ישר. לפי עדות הנתבע הפגיעה היתה בחלק האחורי של האוטובוס, אולם גרסה זו אינה הגיונית בעיניי, משום שבמצב כזה מרבית האוטובוס כבר היה לפני רכב התובעת, ואין סבירות שהוא יסטה לעבר האוטובוס שלפניו, ובמיוחד שמדובר בכלי רכב גדול מאד ביחס לרכב התובעת, שלא ניתן שלא להבחין בו.

סימני הפגיעה ברכב התובעת הם בצבע ירוק, כצבע האוטובוס, והם מלמדים כי המגע היה בין דופן האוטובוס לבין רכב התובעת ולא עם הגלגל האחורי, משום שאז היינו מצפים לראות צבע שחור של צמיג האוטובוס. בכך יש לכרסם בגרסת הנתבע.

בחקירה הנגדית אמר הנתבע כי כבר היה בסוף הצומת והפניה, ולכן אם המגע בין כלי הרכב היה בנקודה זו, הרי שהנתבע לא יכול לטעון כי נהג התובעת רצה לנסוע ישר. נהפוך הוא, הדבר מלמד כי נהג התובעת התכוון לפנות שמאלה, כפי שאכן העידו הוא ואשתו, ואז אירעה התאונה. על כן אני קובע כי רכב התובעת לא נסע ישר אלא פנה שמאלה, כפי שגם האוטובוס עשה.

מאחר ודחיתי את גרסת הנתבע כי רכב התובעת ביקש לנסוע ישר, ומאחר ואין בפי הנתבע כל גרסה כי רכב התובעת סטה לנתיב נסיעת האוטובוס תוך כדי הפניה שמאלה, הרי שאני מעדיף את גרסת עדי התובעת כי התאונה אירעה בעת שרכבם פונה שמאלה ותוך כדי הפניה פגע האוטובוס ברכבם. התרשמתי מעדותם לחיוב והיא מהימנה עליי.

לאור האמור לעיל, אני מקבל את התביעה ומחייב את הנתבעים בתשלום 8476 ₪ בצירוף הפרשי הצמדה מיום תשלום תגמולי הביטוח, בתוספת אגרת משפט כפי ששולמה, שכר עדות ככל שנפסק ושכ"ט עו"ד בשיעור 2500 ₪.

ניתן היום, כ"ח אלול תשע"ז, 19 ספטמבר 2017, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
14/04/2016 החלטה על פסק דין כנגד הנתבעת 3 אדי לכנר צפייה
19/09/2017 פסק דין שניתנה ע"י צחי אלמוג צחי אלמוג צפייה