טוען...

הוראה לנאשם 1 להגיש הפקדת ערבות

דניאל בן טולילה16/05/2016

26813-02-1629066-02-16

לפני כבוד השופט דניאל בן טולילה

המאשימה

מדינת ישראל

עו"ד גנית אטיאס

נגד

הנאשם

אינייאו אברה (עציר) ת.ז. 306673500 - בעצמו

עו"ד אורי דייגי

<#1#>

פרוטוקול

ב"כ הנאשם:

אני אבקש לדחות את הטיעונים לעונש. וכן לאמץ את המלצת קצינת המבחן שממליצה לשחרר אותו לקהילה טיפולית תכנים. הנאשם בעצם כבר עצור כ- 3.5 חודשים. קצינת המבחן למרות שהיא מציינת שיש לה התלבטות לגבי סיכויי ההצלחה עדיין סבורה שיש מקום לאפשר את ההליך הטיפולי.

יש לנו כאן נאשם שהוא חולה נפש , יש לו סכיזופרניה. עבר למרות גילו הצעיר כבר 15 אשפוזים.

ביצע את העבירה הזאת יום אחרי שחרור מאשפוז בבאר-יעקב.

פעם ראשונה שמגיעות לדיון המתלוננות גם אמו וגם אחותו. מופיע בתסקיר שהן הכי רוצות שיעשה את הליך הגמילה כי על רקע שימושו בסמים הוא ממרר את חייהן וחייבים לעשות לזה סוף.

הנאשם מבקש ללכת להליך של הגמילה. אין לו מאסר על תנאי, הרשעתו האחרונה מלפני 6 שנים.

כתב האישום גם לא מהחמורים ואפשר לסיימו וזאת הדרך הקלה מבחינת הנאשם. ללכת ולעשות הליך של שנה בקהילה זה הליך הרבה יותר קשה וזה מה שמבקש הנאשם לעשות.

במהלך הליך המעצר כב' השופטת שטרית ב- 22/3/16 נתנה החלטה והנאשם יכול שלא להודות בהליך גישור ולבוא כמשוחרר, אך בחר לא לשחק את המשחק וכן להודות.

לגבי התשלום – אנו פנינו בדרכים שלנו מהסנגוריה הציבורית לרשות למלחמה בסמים ולעיריית אשדוד כדי לקבל סכום של 1,627 ₪ ועדיין אין תשובה סופית.

אני מבקש מביהמ"ש שייתן צו לקופת חולים כללית אשדוד רובה יא' ברח' כנרת 31 אשדוד להעביר לי אישור האם הם מתכוונים כפי שהקהילה מבקשת להמשיך לספק לנאשם לאחר שחרורו את תרופת ה- זיפרקסה.

ב"כ המאשימה:

המאשימה לא שוללת את הרעיון שהנאשם ישוחרר למסגרת טיפולית.

למאשימה יש בעיה עקרונית עם תסקיר שרות המבחן שהוגש בעניינו של הנאשם העובדה שקצינת המבחן מבססת את המלצתה שלא על בסיס מפגש עם הנאשם. היא לוקחת את כל התסקירים בענייו ומהם מרכיבה תסקיר לעונש בתיק העיקרי. אי- אפשר להגיד שאנו מתבססים על תסקיר המעצר מיום 10/4 שלא חלפה תקופה שיש בה שינוי. המפגש האחרון עם הנאשם היה בתסקיר המעצר מיום 20/3/16. מדובר על חלוף של כמעט 3 חודשים. מדובר בתקופה שאינה קצרה ובנאשם שביהמ"ש התרשם גם מהתסקיר בעניינו וגם מהליך המעצר . מדובר בנאשם הפכפך בדעותיו והמאשימה סבורה שלא ניתן לבסס את ההחלטה לשחרור לחלופה על תסקיר שרות המבחן שניתן בעניינו. מעבר לעובדה שהיא מתייחסת מכוחות דלים לערוך שינוי מהותי בחייו. משכך המאשימה סבורה שלא ניתן להסתמך על תסקיר זה ובטח שלא לשחררו לאותה קהילה בלי תסקיר. חשוב מאוד ששרות המבחן ייפגש פגישה מסודרת עם הנאשם ויבחן רצון כן ואמיתי לערוך את אותו שינוי ולהשתלב באותה מסגרת טיפולית.

ב"כ הנאשם:

אני יכול להבין את עמדת התביעה אך יש מגבלות שקצינת המבחן במקרה זה היא מאשקלון והנאשם יושב בב"ש. הם מאוד עמוסים ויש מגבלה להספיק והיא לא צריכה להיפגש איתו.

ב- 6/4/16 הוא היה בראיון קבלה , שם המנהלים של הקהילה התרשמו שהוא כן יכול להתקבל לטיפול. לאחר מכן דיברו עם קצינת המבחן ועדכנו אותה. קצינת המבחן אמרה לי שמספיק שביהמ"ש ידבר איתו וישמע נכון להיום מה עמדתו ומחויבותו לטיפול.

הנאשם:

אני שמעתי מה שהעו"ד אמר. אני צריך גמילה וקהילה שיעזרו לי.

זה דרך החיים פעם נופלים ופעם קמים.

עכשיו אני רוצה ללכת לגמילה בכל הכוח.

<#2#>

החלטה

הנאשם הורשע עפ"י הודאתו במסגרת הסדר בעבירות של ניסיון תקיפה סתם, תקיפה סתם, איומים (2 עבירות) והיזק לרכוש במזיד.

במסגרת ההסדר בטרם נשמעו הטיעונים עונש נשלח הנאשם לשרות המבחן לקבלת תסקיר.

עוד התבקש שרות המבחן לבחון אפשרות שילובו של הנאשם במסגרת טיפולית. המאשימה לא היתה מחויבת להמלצות התסקיר.

תסקיר שכזה מונח היום בפני ביהמ"ש ובסופו המלצה להורות על שחרורו של הנאשם לקהילה טיפולית סגורה המיועדת לסובלים מתחלואה כפולה וממוקמת בבית החולים קריית שלמה.

ב"כ הנאשם עותר לאמץ את המלצת שרות המבחן ואילו ב"כ המאשימה מתנגדת וזאת בין היתר נוכח כך שעובר להכנתו של תסקיר זה לא היה מפגש בין קצינת המבחן לנאשם באופן שניתן יהיה לקבל את התייחסותו לעבירות המיוחסות לו.

לאחר ששמעתי את הצדדים, קראתי התסקיר וכן נדרשתי לעובדות כתב האישום המתוקן בו הורשע הנאשם מצאתי להורות על שחרורו לחלופה הטיפולית ולדחות את הטיעונים לעונש ב- 3 חודשים וזאת מן הנימוקים הבאים:

ראשית וכפתח דבר אנו נמצאים במסגרת התיק העיקרי ולא במסגרת הליך המעצר ומשכך, אין לומר כי שחרור לחלופה טיפולית הינו החריג ויבוצע במקרים יוצאי דופן במקרה להלכת סויסה.

שנית, עיון בעובדות כתב האישום המתוקן מלמד כי מבלי להקל ראש אין המדובר במעשים המצויים במדרג הגבוה של עבירות בכגון דא. לשון אחר, אין המדובר בתיק שבו על כל שיקולי ענישה לסגת אל מול עקרון הגמול והלימה בשל חומרת המעשים שבוצעו ע"י הנאשם. אפילו בית המשפט לא רואה עין בעין את העונש שיושת על הנאשם כפי שרואה זאת בא כוחו עדיין העונש שייגזר עליו לא יהיה גבוה משמעותית מתקופת מעצרו אשר מסתכמת לכדי 3 חודשים נכון למועד החלטה זו. בעניין אחרון זה הרי ללא קשר לעונש שבסופו של דבר ייגזר על הנאשם הרי שאין לומר שזה יצא פטור ללא כלום וזאת בשים לב לתקופת מעצרו.

אכן סיכויי ההצלחה כפי הנלמד מהתסקיר אינם מעודדים. הגם כך שרות המבחן מוצא לנכון לתת לנאשם את ההזדמנות הנוכחית מתוך הבנה כי רק בכך יינתן מענה טיפולי שורשי שימנע הסתבכויותיו של הנאשם בעתיד, העומד בקנה אחד עם האינטרס הציבורי. הגם שהחלטה בסופם של דברים מונחת לפתחו של ביהמ"ש הרי שמקום בו הגורם המקצועי רואה לנכון בסופם של דברים להורות על שחרורו של הנאשם לחלופה טיפולית יש לתת לעמדה זו משקל רב.

לא היה בכך די אלמלא התרשמות בית המשפט כי יש בחלופה המוצעת כדי לתת מענה למסוכנות הנשקפת מהנאשם. הדברים נלמדים הן מתוך טיב המעשים בהם הורשע הנאשם אשר כאמור אינם מלמדים על מסוכנות במדרג הגבוה, אליהן מצטרפת העובדה כי חרף בעייתיות ומורכבות נפשית אין לומר שעברו של הנאשם מכביד בפרט אמורים הדברים בשים לב לכך שהרשעתו האחרונה מלפני 6 שנים.

החלופה עצמה הינה חלופה סגורה אשר כפי הנלמד מהתסקיר, השוהים בה מצויים בפיקוח צמוד של הצוות הטיפולי אשר מתחייב לדווח על כל הפרה או הרחקה. רק בהמשכם של דברים בהתאם לרמת השתלבותו של הנאשם, רמת ההרמטיות של הפיקוח פוחתת.

הנאשם מבין את המשמעויות בהימצאותו בקהילה טיפולית סגורה וחרף כך אמר זאת מפיו לבית המשפט כי הוא מעוניין בהליך זה ואף מוכן להשקיע מאמצים לשם כך. המדובר בדרך ארוכה, קשה אשר רבים מאלו שהתחילו אותה לא הצליחו לסיימה. בצדק נטען כי בשים לב למיוחס לנאשם בנקל זה יכול היה לבקש לסיים את עניינו היום ובתוספת כזו או אחרת של מספר חודשים חלף הירתמות להליך טיפולי קשה.

לא למיותר לציין כי ככל שהנאשם התקשה בהליך זה או אז ייתן את הדין על מעשיו כאשר כישלון זה יילקח בחשבון.

סוף דבר, לאור האמור לעיל הנני מורה על שחרורו של הנאשם בתנאים הבאים:

א. הנאשם יעבור מדלת אל דלת מבית המעצר אל קהילת "תכנים" בבית חולים קריית שלמה ביום 22/5/16 עד השעה 12:00.

ב. הנאשם ישהה במקום בתנאי מעצר בית מלאים וייאסר עליו לעזוב את תחומה למעט פעילות הנעשית מטעם הצוות המטפל ובפיקוחו והכל בהתאם לתנאי המקום.

ג. הנאשם מתחייב להישמע להוראות הצוות המטפל במקום ולנהוג בהתאם לכללים הנהוגים בו. כמו כן מתחייב הנאשם כחלק בלתי נפרד מתנאי שחרורו ליטול את הטיפול התרופתי כפי המלצת הגורמים הרפואיים.

ד. היה והנאשם יעזוב על דעת עצמו את המקום, זה ייעצר ויובא בפני שופט תורן תוך 24 שעות.

כמו כן היה ויוחלט על הפסקת שהייתו של הנאשם במקום, או אז על המסגרת לזמן את המשטרה טרם עזיבתו את המקום.

הנאשם ייעצר ויובא בפני שופט תורן תוך 24 שעות.

ה. ערבות עצמית בגובה 10,000 ₪.

ו. איסור יצירת קשר במישרין או בעקיפין עם המתלוננת או עם אחותו גב' אינייש אברה למעט מפגש שיעשה בפיקוח מי מאנשי הצוות המטפל במקום.

הנני מורה לקופת חולים כללית באשדוד רח' רובע יא' להמציא לב"כ הנאשם עו"ד דייגי מסמך ובו עמדתם בנוגע להמשך מתן תרופת ה- "זיפרקסה" לאחר שזה ישוחרר ממעצרו.

דוחה לטיעונים לעונש ליום 17/7/16 שעה 13:30.

עותק החלטה זו יועבר לידי שרות המבחן אשר יכין תסקיר עד למועד הדיון הנדחה.

הנאשם הודע בדבר מועד הדיון ולא יקבל הזמנה נוספת.

עותק החלטה זו יועבר לידי הקהילה הטיפולית "תכנים" אשר מתבקשת ללוות את הנאשם למועד הדיון האמור.

<#3#>

ניתנה והודעה היום ח' אייר תשע"ו, 16/05/2016 במעמד הנוכחים.

דניאל בן טולילה , שופט

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
16/05/2016 הוראה לנאשם 1 להגיש הפקדת ערבות דניאל בן טולילה צפייה
19/05/2016 החלטה על בקשה דחופה מטעם שירות המבחן דניאל בן טולילה צפייה
03/07/2016 החלטה שניתנה ע"י דניאל בן טולילה דניאל בן טולילה צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מאשימה 1 מדינת ישראל איה קמושוביץ' (מרקוביץ')
נאשם 1 אינייאו אברה (עציר) אורי דייגי