טוען...

הוראה לתובע 1 להגיש כתב תביעה מתורגם

סיגל אלבו20/06/2016

מספר בקשה:1

בפני

כבוד השופטת סיגל אלבו

מבקש

פייסל עלי מחמוד דרביה

נגד

משיב

שמואל בן צבי

החלטה

לפני בקשה לקבוע כי כתב התביעה לא הומצא כדין לידי הנתבע וכן לדחות את התביעה נגדו בהעדר סמכות בינלאומית.

המשיב הגיש כנגד המבקש תביעה בגין נזקים שנגרמו לרכבו בתאונה בה היה מעורב רכב המבקש.

המבקש טוען כי הוא תושב שטחים, וכי אין לו גישה לישראל לצורך הגשת בקשות או כתב הגנה, מאחר שאינו יכול להיכנס לישראל ללא הזמנה לדיון.

לטענת המבקש, כתב התביעה נמסר לידיו ישירות, ללא תרגום ולא באמצעות הממונה על העזרה המשפטית , וזאת בניגוד להוראות לצו שעת חירום (יהודה ושומרון וחבל עזה – שיפוט בעבירות ועזרה משפטית) (שטחי המועצה הפלסטינית - עזרה משפטית בעניינים אזרחיים), התשנ"ט-1999 (להלן: "הצו").

המבקש טוען כי בהתאם להלכה הפסוקה, מקום בו לא נעשתה המצאה בהתאם להוראות הצו, לבית המשפט אין סמכות בינלאומית לדון בתובענה.

המשיב מתנגד לבקשה. המשיב טוען כי המבקש עובד בחנות מכולת בביתר עילית, וכי הוא מגיע לעבודה מדי יום ביומו. כאשר פגש המשיב את המבקש במקום עבודתו מסר לו את כתב התביעה. המבקש אף דובר עברית ויודע קרוא וכתוב בעברית וקרא את מסמכי התביעה שנמסרו לו. המשיב טוען כי כל טענות המבקש נועדו להתחמק מתשלום החוב.

דיון

כאשר מדובר בנתבע שמקום מושבו בשטחי המועצה הפלסטינית, יש לבצע את המצאת כתבי בית הדין בהתאם להוראות הקבועות בסעיף 3 לצו שעת חירום (יהודה ושומרון וחבל עזה - שיפוט בעבירות ועזרה משפטית) (שטחי המועצה הפלסטינית - עזרה משפטית בעניינים אזרחיים), התשנ"ט-1999 (להלן: "הצו").

סעיף 3 לצו קובע כי המצאת המסמכים תיעשה באמצעות הממונה וכי זה יפעל להמצאתו בשטחי המועצה הפלסטינית, כאשר למסמכי התביעה יש לצרף תרגום לערבית.

כבר נפסק לא אחת, כי ההסדר הקבוע בצו הינו הסדר קונקלוסיבי וכי לא ניתן להכיר בכשרותה של המצאה, אשר בוצעה שלא לפי הוראות הצו, וכי ההמצאה בהתאם להוראות הקבועות בצו היא שמקנה לבית המשפט סמכות בינלאומית לדון בתביעה (ראו למשל: רע"א 9448/07 הרשות הפלסטינית נ' גודמו (פורסם בנבו); בר"ע (י-ם) 24159-12-10 פלשתין חברה לביטוח בע"מ נ' הכשרת היישוב בע"מ (פורסם בנבו); ת.א. (מחוזי - ים) 15101-07-10 עזבון המנוחה ודאד ג'ראר נ' אלתקאפל חברה פלסטינית לביטוח בע"מ (פורס בנבו)).

פועל יוצא מכך, הוא כי המצאה שלא בהתאם להוראות הקבועות בצו אינה תקפה ובהעדר המצאה כאמור לא קנה בית המשפט סמכות לדון בתובענה.

העובדה כי המבקש עובד בישראל, אינה יכולה לרפא את הפגם, שכן מטרת המצאת כתב התביעה איננה אך להביא לידיעתו של הנתבע את תוכנו של כתב התביעה, אלא, להקנות באופן זה סמכות בינלאומית של בית משפט בישראל לדון בתביעה (ת.א. (מחוזי - ים) 15101-07-10 עזבון המנוחה ודאד ג'ראר נ' אלתקאפל חברה פלסטינית לביטוח בע"מ (פורס בנבו)).

.

עם זאת, אין מקום לדחות את התביעה, והפגם ניתן לתיקון על ידי המצאה חוזרת של כתב התביעה באמצעות הממונה על העזרה המשפטית, בהתאם להוראות הצו.

הואיל והנתבע לא ציין בבקשתו לדחיית התביעה על הסף את כתובתו, אני מורה לנתבע להודיע לבית המשפט, בתוך 7 ימים, את כתובתו המלאה.

יצוין, כי מן הראוי היה כי הנתבע יציין זאת כבר בבקשתו לדחיית התביעה על הסף ולא יטען באופן כללי כי הינו תושב שטחי המועצה הפלסטינאית, שכן על המבקש לפרוס את התשתית העובדתית המלאה המקימה יסוד לבקשתו.

לאחר שיודיע הנתבע את כתובתו, המזכירות תמציא את כתב התביעה לנתבע באמצעות הממונה על העזרה המשפטית, בהתאם להוראות הצו.

מובהר לנתבע, כי ככל שלא יודיע את כתובתו כאמור בהחלטה זו, תידחה בקשתו.

ניתנה היום, י"ד סיוון תשע"ו, 20 יוני 2016, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
20/06/2016 הוראה לתובע 1 להגיש כתב תביעה מתורגם סיגל אלבו צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
תובע 1 שמואל בן צבי
נתבע 1 פייסל עלי מחמוד דרביה