טוען...

הכרעת דין שניתנה ע"י דב פולוק

דב פולוק17/03/2019

בפני

כבוד השופט דב פולוק

בעניין:

מדינת ישראל

המאשימה

נגד

1.איאד ג'רוף

2.משה שמואל אהרן כהן

הנאשמים

הכרעת - דין

ת.פ. 44843-02-16

הכרעת דין

בכתב האישום מואשם הנאשם 1 (להלן: "הנאשם") בביצוע העבירות הבאות: עבירה של עשיית מעשה העלול להפיץ מחלה לפי סעיף 218 רישא לחוק העונשין תשל"ז-1977; עבירה של שיווק ביצים שלא כדין עבירה לפי תקנות 2, 4, 6, 7 לתקנות בריאות הציבור (מזון) (שיווק ביצי מאכל), תשנ"ד-1994 וסעיפים 22 ו-23 לפקודת בריאות הציבור (מזון)[נוסח חדש], תשמ"ג-1983; עבירה של הובלת ביצי מאכל לא מוחתמות, ללא תעודת משלוח, עבירה לפי כללים 15(ח) ו-45(1) לכללי המועצה לענף הלול (הסדרת ייצור, מיון ושיווק), תשכ"ח-1968, יחד עם סעיף 69 לחוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק), תשכ"ד-1963; עבירה של ייבוא מוצרים מבעלי חיים ללא היתר בניגוד לתקנה 2 בתקנות מחלות בעלי חיים (ייבוא וייצוא מוצרים מבעלי חיים), תשמ"ח-1988 יחד עם סעיף 28 לפקודת מחלות בעלי חיים [נוסח חדש], התשמ"ה-1985; עבירה של שימוש במסמך מזויף לפי סעיפים 418 ו-420 לחוק העונשין תשל"ז-1977.

לטענת המאשימה, ביום 31.12.2012 בשעה 12:00 או בסמוך לכך, בצומת רעות, הוביל הנאשם 2 (להלן: "שמואל כהן"), שהורשע במסגרת כתב אישום מתוקן, עבור הנאשם 1 ברכב מסוג פורד אקונוליין בעל לוחית זיהוי מס' 93-061-69, 14,400 ביצי תרנגולת ב-480 תבניות כשבכל תבנית 30 ביצים.

הנאשם 1 העמיס את הביצים במקום שנמצא בשטחי יהודה ושומרון ושאינו ידוע במדויק למאשימה והעבירם לשמואל כהן באזור בית חורון.

הביצים לא היו ארוזות באריזה סגורה, לא מיונו בתחנת מיון ולא היו מסומנות בתאריך אחרון לשיווק. כמו כן הביצים לא היו מוחתמות בחותמת של קבלן מורשה ולא הייתה עבורן תעודת משלוח של המועצה לענף הלול להובלת ביצים.

המאשימה מציינת שהביצים היו חתומות בחותמת "עשת חי" הנחזית להיות חותמת של קבלן מורשה לשיווק ביצי מאכל וזאת אף שלא גודלו על ידי מגדלים מורשים בתנאי פיקוח וטרינרי ולא שווקו על ידי משווק מורשה כנדרש על פי דין.

הנאשמים התכוונו לשווק ולהפיץ את הביצים אך נתפסו ע"י מפקחי יחידת הפיצו"ח של משרד החקלאות.

המאשימה סוברת שבמעשים אלו סיכן הנאשם 1 את בריאות הציבור בכך שהוביל והחזיק ביצים שלא עברו שיקוף ומיון מבוקר לבירור מצב טריות ולאיתור סכנת נגעים ובתנאים המאפשרים את התפתחותו של חיידק הסלמונליסיס אנטריטדיס המהווה סכנה מיידית לבריאות הציבור.

כמו כן, במעשים אלו ביצע הנאשם 1 ייבוא מוצרים מבעלי חיים בלא שהחזיק ברישיון ייבוא מאת מנהל השירותים הוטרינריים.

הנאשם 1 מכחיש את טענות המאשימה וסובר שלא עלה בידיה להוכיח את המיוחס לו בכתב האישום מעל לכל ספק סביר.

לטענתו המאשימה לא הוכיחה את הקשר בינו לתבניות הביצים שנמצאו ושלטענתה, הועמסו בשטחי הרשות.

כמו כן, הוא סובר שלא עלה בידיה להוכיח שהנאשם 1 הוא שמסר את רכב הפורד אקונוליין לשמואל כהן. זאת משום שלטענתו, פעולת הזיהוי בשטח לא נעשו כמו שצריך ולא נעשה עימות בחדר החקירות על מנת להראות מי האדם שמסר לו את הביצים ובכך נפל פגם בניהול החקירה בכל הנוגע לזיהוי.

עוד טוען הנאשם 1 שהיו כשלי חקירה נוספים בכך שבשתי החקירות בהן נחקר הוא נחקר שלא בשפת אמו ושהתנהגות החוקרים כלפיו הייתה מתלהמת, מאיימת ונעשה שימוש בתחבולות.

לטענת הנאשם 1 הגרסאות השונות שהציג ואפילו שקריו אינם יכולים לשמש כבסיס ראייתי משלים לראיות החסרות בטיעוניה של המאשימה.

באשר לגרסאות השונות שמסר הנאשם 1 הרי, שלטענתו, הגיוני שבעדות שמסר בבית המשפט הוא לא זכר את האירוע לפרטיו שכן מדובר באירוע שאירע לפני 6 שנים. לאור האמור סובר הנאשם 1 שיש לזכתו מכל העבירות בהן הוא מואשם.

כעת נבחן, בהתאם לעדויות ולראיות שהוצגו בפני בית המשפט, האם עלה בידי המאשימה להוכיח שהנאשם 1 ביצע את העבירות המיוחסות לו בכתב האישום מעל לכל ספק סביר.

באשר לביצים שנתפסו ברכב, כפי שעולה מדו"ח העיכוב והמעצר מיום 31.12.12 שערך השוטר אור אזולאי (מסומן ת/1) לפיו עוכבו הנאשם 1, הנהג ברכב הפורד אקונוליין, אשר כהן והטרמפיסטים שנסעו עימו, אשר שפיצר ואברהם ליבנטל. בדו"ח נכתב ש"הרכב והסחורה הוחרמו ונלקחו לחניון נעמן החשודים נחקרו במקום".

על הרכב האמור, מסוג פורד אקונוליין, בעל לוחית זיהוי מס' 93-061-69 נמצאו 14,400 ביצי תרנגולת ב-480 תבניות כשבכל תבנית 30 ביצים. כפי שנכתב בדו"ח העיכוב הרכב הוחרם והביצים נלקחו לבדיקה.

הצדדים לא חלקו על כך שהביצים לא היו מוחתמות בחותמת של קבלן מורשה ולא היו מסומנות בתאריך אחרון לשיווק, לא היו ארוזות באריזה סגורה ולא מיונו בתחנת מיון. כמו כן, לא הייתה תעודת משלוח של המועצה לענף הלול להובלת ביצים, והן לא גודלו על ידי מגדל מורשה בתנאי פיקוח וטרינרי ולא שווקו על ידי משווק מורשה כנדרש על פי דין. על כן נעברו בביצים האמורות סעיפי החוק הקבועים בכתב האישום.

כעת עלינו לבחון האם עלה בידי המאשימה להוכיח מעל לכל ספק סביר שהנאשם 1 הוא שהוביל את תבניות הביצים ברכבו במטרה להכניסם ממקום כלשהו בשטחי יהודה ושומרון אל תוך שטחי מדינת ישראל.

לטענת המאשימה, הנאשם 1 הוא שנסע בתחילה ברכבו, רכב מסוג פורד אקונוליין בעל לוחית זיהוי מס' 93-061-69, כשבתוכו 480 תבניות הביצים. בקרבת מחסום מכבים רעות החליף הנאשם את רכבו עם הרכב של שמואל כהן והעביר אותו לשמואל כהן על מנת שיכול לעבור את המחסום בקלות רבה יותר ולא להיעצר על ידי רשויות הביטחון והחוק.

הנאשם 1 מכחיש את גרסת המאשימה. הוא העיד בפני בית המשפט כי ביום האירוע נסע ברכבו, רכב פורד קונקט, השייך לו, בכביש 443 לכיוון מודיעין. בדרך הוא ראה את שמואל כהן מיד אחרי המחסום ולכן עצר. מדבריו עלה שאת שמואל כהן הוא מכיר מעבודות שיפוצים שעשה. אחרי שקיבל קרטון ביצים משמואל כהן עצרו אותו השוטרים של יחידת הפיצו"ח:

"נסעתי בדרך 443 לכיוון מודיעין. עברתי את מחסום מכבים. מיד אחרי המחסום שמואל ראה אותי וצפר לי. ... אני מכיר אותו מעבודות שיפוצים. עצרנו בצד ימין. השניים שהיו איתו היו מתפללים. הוא נתן לי קרטון ביצים ואמר לי "זה שלך". שמתי את הארגז ברכב שלי. נשארנו שם לדבר ככה 10 דקות עד רבע שעה. אז הגיעו השוטרים ... הוא התחיל לאיים עלי ולצעוק עלי ... הוא שאל האם הרכב הזה שלי ואמרתי שזה לא שלי. הרכב שיש בו את הביצים הוא התעקש ואמר "לא, זה שלך". ... היו אצלי שיקים וכסף מזומן. הם שאלו אם הביצים שייכים לי ואני אמרתי להם "זה לא שלי. מה שיש לי רק קרטון אחד".

(עמ' 36 – 37 לפרוטוקול הדיון מיום 18.10.2018).

בהמשך עדותו בבית המשפט נשאל הנאשם 1:

"ש. יש טענה שאתה הוצאת ביצים משטחי הרשות. מה יש לך להגיד על כך? מאזור בית חורון.

ת. אני לא הכנסתי כלום. לא הבאתי כלום. יש אפשרות היום לקנות ביצים של השטחים בדרך בתחנת הדלק "אלחואג'ה" תחנה ערבית ששייכת לדור אלון ושם אתה יכול לקנות את הביצים ולהביא אותם לכל מקום".

(עמ' 37 לפרוטוקול הדיון מיום 18.10.2018).

הנאשם 1 מכחיש כל קשר לביצים ומעיד כי עצר על מנת לפגוש את שמואל כהן. לטענתו, המפגש ביניהם לא תוכנן ובדרך מקרה זיהו האחד את השני במהלך הנסיעה בכביש ואחד מהם צפר והם נעצרו כדי להיפגש:

"ש. אני שואל ... אז למה עצרת ... שם ליד כהן?

ת. שמואל זה הדתי עובד בישיבה כנהג של הרב, יש לי קשר עבודה עם הרב ... אני לא זוכר מי מאיתנו צפר לשני. או אני צפרתי לו או הוא צפר כדי לעצור".

(עמ' 39-38 לפרוטוקול הדיון מיום 18.10.2018).

הנאשם 1 נחקר פעמיים על ידי חוקרי יחידת הפיצו"ח (מסומנות ת/2 ו-ת/3). חקירתו הראשונה של הנאשם נערכה ביום 31.12.12 ע"י השוטר אור אזולאי (מסומנת ת/2). בחקירתו מודה הנאשם 1 שעצר בסמוך למודיעין במחסום, אולם מכחיש את עניין החלפת הרכבים והעברת הביצים. הנאשם 1 מספר שהוא מכיר את שמואל כהן, שנהג ברכב הפורד אקונוליין בו נמצאו 480 תבניות הביצים משיפוצים שעשה בישיבה בה עובד שמואל כהן :

" ... אני הייתי עוצר בתחנה על יד מודיעין בא השוטר ... ואמר לי שהוא רוצה לעשות חיפוש

ש. האם אתה מכיר את הנהג שמואל כהן שנהג בפורד אקונוליין ... עם 480 תבניות ביצים

ת. כן אני מכיר ... ממאה שערים אני עבדתי שמה בבניין שמואל עובד בתור אחראי הישיבה במאה שערים והוא נותן לנו עבודה בניין מידי פעם.

ש. מתי פעם אחרונה שדיברת עם שמואל?

ת. היום בשעה 11:00 בערך ראיתי אותו בכביש 443 נוהג ברכב אז התקשרתי כדי לשאול מה הוא עושה פה וזהו.

ש. ומתי דיברת איתו עוד לפני?

ת. שלוש ארבע ימים לפני.

ש. כמה פעמים כבר העברת ביצים באמצעות אנשים אחרים?

ת. בחיים לא העברתי באמצעות אחרים ביצים.

ש. האם אתה מתעסק בביצים?

ת. לא

ש. למי שייכים הביצים ברכב מסוג קונקט?

ת. הביצים שלי יש שם רק 2 תבניות לקחתי אותם משער שכם.

...

ש. האם היום בשעה 11:45 בערך החלפת רכבים בין הפורד קונקט שנהג בה שמואל כהן לבין הפורד אקונוליין שנהגת בה אתה?

ת. אני היום לא נהגתי בכלל בפורד אקונוליין רק בפורד קונקט".

בחקירתו השנייה שנערכה על ידי החוקר טל קייל ביום 2.3.2013 (מסומנת ת/3) העיד הנאשם כי:

"אני באתי מירושלים ועברתי את מחסום מודיעין ואחרי מחסום מודיעין כ-200 מטר יש תחנת אוטובוס ואני רציתי לעצור לדבר עם שמואל ובאה משטרה עוד לפני שירדתי מהרכב.

ש. מה הקשר בינך לבין שמואל?

ת. אין קשר חברי אבל מכירים אותי בתור שיפוצניק

ש. מה הקשר שלך לביצים שהיו ברכב של שמואל

ת. אין קשר בכלל

ש. למה חיכית לשמואל בתחנת אוטובוס ...?

ת. הוא רצה לדבר איתי על עבודה בשיפוצים ... דברתי איתו בטלפון ואמרתי לו מה עם העבודה שאמרת לי והוא אמר לי אחרי המחסום הוא ידבר איתי.

ש. האם נהגת באותו היום ברכב של שמואל פורד מסוג אקונוליין?

ת. לא

ש. אני טוען כי אתה העמסת ... ביצים מהשטחים על רכבו של שמואל כהן ולאחר מכן החלפת רכבים לפני המחסום ...

ת. לא נכון

...

ש. האם שילמת כסף לשמואל עבור ההובלה או היית אמור לשלם?

ת. לא

ש. ... האם שמואל נהג ב-13.12.12 ברכב פורד קונקט?

ת. לא"

גם בחקירה זו מכחיש הנאשם 1 כל קשר לרכב הפורד אקונוליין ולתבניות הביצים שנמצאו בו.

מן הגרסאות שהוצגו עולה שלנאשם 1 גרסאות רבות באשר למהלך האירועים בטרם נתפס על ידי יחידת הפיצו"ח. כאשר הוא נשאל לעניין ריבוי הגרסאות שהציג הוא ענה כי:

"ש. בחקירה שלך ... אתה אומר שאתה מכיר את כהן ... ואז אתה אומר לו שהיום ראית אותו נוהג ברכב אז התקשרת אליו כדי לשאול מה הוא עושה פה ...

ת. אתה שואל אותי משהו מלפני לא יודע כמה זמן זה מה שאני זוכר.

ש. יומיים אחרי זה אתה נחקר פעם נוספת ... שם אתה אומר שאתה חיכית לכהן כי הוא רצה לדבר איתך על עבודה בשיפוצים, מה נכון? ... זה שאתה ראית את כהן במקרה וצפרת, או זה שאתה ראית אותו והתקשרת אליו ועצרת, או שזה היה מתוכנן מראש להיפגש?

ת. יכול להיות שאני צפרתי לו ויכול להיות שאני התקשרתי אליו. אתה שואל אותי על לפני 6 שנים, אני לא יכול לזכור בדיוק".

(עמ' 39-38 לפרוטוקול הדיון מיום 18.10.2018).

הנאשם ממשיך ונשאל:

"ש. בחקירה הראשית היום אמרת שבמהלך הדין ודברים עם הנאשם 2 הוא יוצא מהרכב ומביא לך כמתנה תבנית ביצים

ת. כן

ש. אבל ... כשתפסו אצלך ביצים ברכב תפסו אצלך שתי תבניות

ת. לא. אחת.

ש. אני מקריא לך מהחקירה ... "הביצים שלי" יש שם שתי תבניות. "לקחתי אותם משער שכם" – את הביצים קיבלת מכהן – תבנית אחת או שקנית אותן בשער שכם לצריכה פרטית ...?

ת. אני לקחתי תבנית אחת מכהן "

(עמ' 39 לפרוטוקול הדיון מיום 18.10.2018).

ריבוי הגרסאות שמסר הנאשם מחליש מאוד את האמינות שניתן לתת בהן. לאור זאת נצטרך לבחון לעומתן את גרסאותיהם של העדים הנוספים לאירוע בהם גרסתו של שמואל כהן שנהג ברכב הפורד אקונוליין בו נמצאו 480 תבניות הביצים וגרסאותיהם של שני הטרמפיסטים שנסעו עימו, בחורים חרדיים שעלו על הרכב באזור ירושלים על מנת להגיע אל בית שמש, אברהם ליבנטל ואשר שפיצר.

מעדותו של העד אברהם ליבנטל עלה כי:

" ... אני עמדתי בתחנת אוטובוס בירושלים לנסוע לבית שמש ... עם חבר שלי שפיצר אשר וחבר שלי שמואל כהן עבר שם עם האוטו אמר לי שהוא נוסע לבית שמש ושאל אותי אם אני רוצה לנסוע איתו ... נסע דרך 443 והחליף רכב עם מישהו. אני לא ידעתי שהוא נוסע להחליף רכב ולא ידעתי מה יש בתוך הרכב השני ...

...

ש. מקריא לך מחקירתך באזהרה מיום 31.12.12 ..."שאלתי אותו אם אני וחבר שלי אשר שפיצר יכולים לבוא איתו והוא אמר לי צריך רק להחליף רכב בדרך ומשמה הוא נוסע לבית שמש ואז עלינו איתו ונסענו עד לבית חורון. שמה הוא אמר לנו שהוא מחכה לאיזה ערבי שהוא צריך להחליף איתו הרכב"...

ת. הוא לא סיפר לי לפני זה שיש סיפור עם ביצים. רק במהלך הנסיעה אמר לי שהוא הולך להחליף רכב. אני הייתי במהלך הנסיעה לפני תפילה והנחתי תפילין בתוך האוטו"

(עמ' 19-18 לפרוטוקול הדיון מיום 22.4.2018).

בהמשך עדותו הוא אף מפרט שבמהלך החלפת הרכבים הוא הניח תפילין ויצא להתפלל בתחנה:

"אני זוכר שלחברי היה פורד ... רכב מסחרי. ... הנחתי תפילין באוטו ויצאתי להתפלל בתחנה"

(עמ' 20 לפרוטוקול הדיון מיום 22.4.2018).

מן האמור בעדותו עולה, לכאורה, שעניין החלפת הרכבים היה ידוע וקבוע מראש, שכן הנהג שמואל כהן עדכן אותו בכך כבר בתחילת הנסיעה. שכן אף על פי שכשנשאל בחקירה ענה אברהם ליברטל שלא ידע על כוונתו של שמואל כהן להחליף רכבים בדרך, הרי שכשעומת עם הגרסה שמסר בסמוך לאירוע חזר בו.

נראה כי יש לתת אמון רב יותר לגרסה שמסר בחקירתו שנערכה ממש בסמוך לאירוע יותר מאשר לגרסה שמסר מספר שנים לאחר מכן בבית המשפט. כמו כן, מדבריו עלה שבמהלך ההחלפה של הרכבים הוא הניח תפילין ויצא להתפלל בתחנה.

אשר שפיצר, הבחור השני שנסע כטרמפיסט ברכב בו נהג שמואל כהן, מתאר גם הוא בעדותו את מהלך החלפת הרכבים בסמוך למחסום:

"אני הייתי בטרמפ נוסע לבית שמש. הנהג אמר לי ... שהוא צריך להחליף את האוטו ויצאנו לדרך. באמצע הדרך עמדנו בתחנה אחרי המחסום ... המשטרה הגיעו לשם והם רואים שיש שם ביצים ... ברכב אחרי ההחלפה

שאלת בית המשפט - ... נכנסת לרכב השני

ת. כן

שאלת בית המשפט - הייתם כולכם - ... נהג, אתה והחבר שלך לבינטל

ת. כן

...

הרכב השני עמד במקום

...

ש. אתה גם ירדת להתפלל?

ת. לא. רק לבינטל"

(עמ' 22-21 לפרוטוקול הדיון מים 22.4.2018).

העדות השלישית לאירוע עולה מדבריו של הנהג שנתפס ברכב הפורד אקונוליין עם תבניות הביצים, שמואל כהן:

"אני נסעתי ולקחתי חברים טרמפ, אני נהגתי, אספתי אותם באוטו, הם רצו להגיע לעיר אחרת ועל הדרך החלפתי את האוטו ואז תפסו אותי ... אחרי המחסום ... אני נסעתי עם רכב ריק והחלפתי רכב לרכב מלא ביצים ... זה היה אחד הערבים שביקש ממני לעשות לו את ההעברה במחסום.

ש. אתה לא זוכר מי

ת. לא

...

ש. אתה החלפת רכב מפורד קונקט שבו נהגת לפורד אקונוליין.

ת. שבחור בשם איאד שאני מכיר מקודם העביר לי את הרכב שאיאד העביר לי את האקונוליין והיה מלא בביצים שאין לי מושג מהיכן הוא הביא אותן.

(עמ' 25 לפרוטוקול הדיון מיום 7.6.2018).

מדבריו של שמואל כהן עולה שהוא נהג מירושלים ברכב מסוג פורד קונקט ובמהלך הדרך, לפני המחסום, בחור בשם איאד החליף עימו את רכב הפורד קונקט ברכב אקנוליין המלא בתבניות הביצים. לאחר שעבר את המחסום תפסו אותו שוטרים מיחידת הפיצו"ח עם רכב האקנוליין ובו הביצים.

שמואל כהן ממשיך ומתאר את מהלך האירוע בעדותו:

"ש. מה איאד ביקש ממך ... כשהחלפתם את הרכב

ת. להעביר את המחסום

ש. אחרי שהעברת את המחסום מה היית אמור לעשות

ת. ... להחליף בחזרה את הרכב ... בפועל איך שרק יצאתי מהרכב קפץ עלי השוטר שהיה שם ... כשאני עצרתי בתחנת האוטובוס ואיך שיצאנו מהרכב, אני וחברים שלי, קפץ עליי הבילוש..."

(עמ' 28 לפרוטוקול הדיון מיום 7.6.2018).

שמואל ממשיך ומפרט בעדותו את מהלך האירוע:

"אני לא זוכר אם זה היה מקום מוסכם אבל אני עצרתי, אם אני לא טועה החבר שלי התפלל בתחנת האוטובוס ואיך שהוא יצא מהתפילין להתפלל ואני יצאתי מהרכב ואז קפץ עליי איש הבילוש ...

...

ש. מפנה לעמ' 2 שורה 21-16

ת. איאד חיפש נהג ואני חיפשתי כסף

...

האם זו הפעם הראשונה שאתה מבצע עבירה בשביל איאד" ואני משיב "לא. זו פעם שניה" ושאלה נוספת "מתי היתה הפעם הראשונה והיכן היתה ומה העברת?" ואני השבתי "שבוע שעבר עשיתי אותו דבר ...".

(עמ' 30 לפרוטוקול הדיון מיום 7.6.2018).

באשר לשאלת זהותו של איאד המתואר בעדותו של שמואל כהן עם הנאשם 1 דנן הוא נשאל:

"ש. מה הכוונה "בחור ששמו איאד שאני מכיר ממקודם"

...

ת. ... באותה תקופה הייתי בלי עבודה ואני התעסקתי בהובלות ועשיתי כל מיני משלוחים מפה ומשם להתפרנס. באותו זמן מישהו הכיר לי מישהו בשם איאד שאני אעשה לו כל מיני הובלות ואז תפסו אותי במחסום עם ההובלה היחידה שהייתה לי איתו ...

...

ש. נשאלת בשורה 7 – "מה הקשר בינך לבין איאד?" והשבת

ת. התשובה היתה "מכיר אותו" ... "משיפוצים שהוא עשה בישיבה שאני מסתובב שם כל היום"

(עמ' 27 לפרוטוקול הדיון מיום 7.6.2018).

אופן ההכרות שפירט הנאשם 1 במהלך חקירתו ועדותו בבית המשפט, לפיה פגש את שמואל כהן כשעסק בעבודות שיפוצים בישיבה בה נמצא שמואל כהן בירושלים תואם את אופן ההיכרות שמפרט שמואל כהן את אותו איאד שביקש להחליף עימו רכבים על מנת להעביר את רכב הפורד אקונוליין המלא בתבניות הביצים. גרסה זו להיכרותם היא הגרסה אותה מסר הנאשם 1 במסגרת חקירתו המשטרתית עימה עומת במהלך עדותו בבית המשפט.

כאשר נשאל שמואל כהן ישירות בדבר זהותו של איאד, האם זהו אותו איאד, הנאשם 1, העומד בפניו בבית המשפט, הוא עונה:

"שאלת בית המשפט – ב"כ המאשימה שואל אותך ... האם אותו איאד ג'רוף שיושב כאן

ת. אני לא יכול לומר במאה אחוז ... אין לי שום קשר עם אותו איאד ..."

(עמ' 31 לפרוטוקול מיום 7.6.2018).

העד אינו משוכנע לחלוטין שאותו איאד שעומד בפניו הוא אותו איאד עימו התקשר בעיסקה להחלפת רכבים מספר שנים קודם לכן. אולם, נראה סביר מאוד שאדם לא יזהה אדם אחר מספר שנים לאחר מכן, שכן מראם של אנשים יכול להשתנות. למותר לציין שככלל, בית משפט אינו המקום המתאים והראוי לערוך לנאשם מסדר זיהוי. לאור האמור אני סובר שאמירה זו של שמואל כהן אינה מעלה או מורידה לעניין זהותו של אותו איאד שאותו מציין שמואל כהן בדבריו, לנאשם 1, ששמו הפרטי אף הוא איאד.

כמו כן, יתכן גם במסגרת של קשר עסקי מצומצם בין אנשים, הכולל מספר מועט של פגישות כי הצדדים לא ידעו או לא יזכרו את שם המשפחה של האדם עימו הם עובדים, כפי שמעיד שמואל כהן בבית המשפט:

"ש. לפני זה ידעת מה שם המשפחה שלו?

ת. לא ידעתי. גם את הפועלים שאני עובד איתם אני לא יודע מה שם משפחתם".

(עמ' 32 לפרוטוקול הדיון מיום 7.6.2018).

כמו כן חיזוק נוסף לכך שהנאשם הוא אותו איאד עליו מדבר שמואל כהן בעדותו עולה מן הבעלות על רכב הפורד קונקט בה נסע שמואל כהן מירושלים ועד למקום לפני המחסום בו הוחלפו הרכבים והוא קיבל לידיו את רכב הפורד אקונוליין שבו 480 תבניות הביצים:

"השאלה "למי שייך הרכב מסוג קונקט ל.ז. 8052956 שנהגת בה היום?" אני עונה "הרכב רשום על שם איאד אבל אני קניתי אותו ממנו לפני שבוע בגלל שיש לו בעיות של עיקולים הוא לא יכול לעשות העברת בעלות".

(עמ' 31 לפרוטוקול מיום 7.6.2018).

דבריו של שמואל כהן בעניין הבעלות ברכב הפורד קונקט תואמים את דבריו של הנאשם 1 במהלך דיון ההוכחות באשר לבעלות שלו באותו הרכב מסוג פורד קונקט בעל לוחית זיהוי מס' 80-529-16:

"ש. באיזה רכב נסעת

ת. פורד קונקט

ש. של מי הרכב הזה

ת. שלי"

(עמ' 37 לפרוטוקול הדיון מיום 18.10.2018).

גם מתשובתו לחקירה (מסומנת ת/3) עולה שהנאשם 1 מודה שהבעלות ברכב הפורד קונקט היתה על שמו:

"ש. ... האם שמואל נהג ב-31.12.12 ברכבך פורד קונקט ל.ז. 80-529-16?

ת. לא

ש. תחשוב שוב האם שמואל נהג ב-31.12.12 ברכב פורד קונקט...?

ת. לא"

בנוסף לאמור, הרי שמחקירות השוטרים עלה שברכב הפורד קונקט בו נהג הנאשם 1, בעת שנתפס, נמצאו תפילין ושתי תבניות ביצים. הנאשם 1 נשאל על כך במהלך מתן עדותו בפני בית המשפט ואמר כי אינו זוכר זאת:

"האם זה נכון החיפוש ברכב ... שאתה נהגת עליו מצאו ברכב תפילין ושתי תבניות ביצים?

...

ת. אני נשבע שאני לא זוכר"

(עמ' 40 לפרוטוקול הדיון מיום 18.10.2018).

גם בחקירתו השנייה (מסומנת ת/3) נשאל הנאשם 1 באשר לתפילין שנמצאו אצלו ברכב:

"ש. מדוע היו אצלך תפילין וחליפה של חרדים? ברכב?

ת. לא היה שלי" ...

בחקירה הכחיש הנאשם 1 את הימצאותן של התפילין והחליפה ברכב.

חוסר אמינותו של הנאשם 1 בא לידי ביטוי גם לעניין תשובותיו באשר לכסף שנמצא אצלו בעת מעצרו ועליה ענה הנאשם 1 בגרסאות שונות. כאשר נחקר בפעם הראשונה (מסומנת ת/2) ענה הנאשם 1 שהכסף הגיע אליו ממכירת הבית:

"ש. מאיפה כל הכסף שהיה אצלך?

ת. מכרתי את הבית ... הבנאדם הביא לי שיקים מכל מקום ..."

גרסה נוספת ושונה באשר לכסף שנתפס אצלו בעת שנעצר הציג הנאשם 1 בחקירתו השנייה (מסומנת ת/3):

"ש. הציקים שנתפסו אצלך ...

ת. זה הציקים של אחמד ... אחמד הוא מוכר ביצים בתחנת הדלק דור בכביש 443 ... נתן לי להעביר אותם לזוהר ... אני לא מכיר אותו אישית אבל הוא מתקשר אלי ... ולוקח ממני את הציקים ומביא לי מזומן ... נותן לאחמד".

ואילו בעדות שמסר הנאשם 1 בבית המשפט הוא ענה כי:

"ש. מאיפה הכסף שהיה אצלך?

ת. מהעבודה ... בשיפוצים

...

ש. ... כאן בבית המשפט אתה נותן את הגרסה השלישית. פעם זה ממכירת הבית, פעם אתה מעביר את השיקים מאחמד לזוהר, ופעם השיקים מעבודה?"

(עמ' 41-40 לפרוטוקול הדיון מיום 18.10.2018).

ראיה נוספת לחוסר אמינותו של הנאשם 1 עולה גם מדבריו בחקירתו בבית המשפט:

" ש. אתה לא מתעסק בביצים?

ת. לא אני 8 שנים לא עוסק בביצים.

...

ש. אני מציג לך את כתב האישום שהוגש נגדך בשנת 2013, שבמסגרתו הובלת 100 תבניות ... וגם הורשעת ...

ת. 100 התבניות האלה שאתה מדבר עליהן היו חתומות ... ואלה ביצים מקוריות ואני נשפטתי כי לא היתה חשבונית בעניין ..."

(עמ' 41 לפרוטוקול הדיון מיום 18.10.2018).

לאור האמור אני סובר שהגרסאות שהציגו שמואל כהן ושני הטרמפיסטים שנסעו עימו אשר שפיצר ואברהם ליבנטל אמינות יותר מגרסתו של הנאשם 1 וניתן ללמוד מהם שהחלפת הרכבים בין שמואל כהן לנאשם 1 התרחשה כשמטרתו של הנאשם 1 הייתה להעביר את 480 תבניות הביצים משטחי הרשות לתוך שטחי מדינת ישראל ולעשות בהם שימוש פסול המסכן את בריאות הציבור.

בשולי הדברים אתייחס לטענת הנאשם באשר למחדלי החקירה שנעשו בעניינו. אכן, על פניו, נראה שנעשו מספר פעולות על ידי החוקרים שראוי היה לעשותן אחרת כמו הזמנת מתורגמן לחקירות הנאשם. אולם נראה שטעויות אלו אינן יורדות לשורשו של עניין, אינן פוגעות באופן ממשי ביכולתו של הנאשם 1 להתגונן ואינן מהוות עילה מספיקה לזיכויו מן העבירות המיוחסות לו בכתב האישום.

אשר על כן הנני מרשיע את הנאשם 1 בעבירות המיוחסות לו בכתב האישום.

ניתנה היום, י' אדר ב' תשע"ט, 17 מרץ 2019, במעמד ב"כ המאשימה עו"ד זיו דניאלי, הנאשם ובא כוחו עו"ד יעקוב ג'בר ומתורגמן בית המשפט לערבית מוחמד עליאן.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
16/03/2016 החלטה שניתנה ע"י דב פולוק דב פולוק צפייה
11/07/2017 החלטה שניתנה ע"י דב פולוק דב פולוק צפייה
17/03/2019 הכרעת דין שניתנה ע"י דב פולוק דב פולוק צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מאשימה 1 מדינת ישראל אורי סירוטה
נאשם 1 איאד ג'רוף יעקוב גבר
נאשם 2 משה שמואל אהרן כהן איתמר בן-עמי