טוען...

החלטה על תגובה מטעם המבקשים

איל באומגרט20/09/2016

מספר בקשה:3

בפני

כבוד השופט איל באומגרט

המבקשים

1.רן עמרם ווקנין

2.הפניקס חברה לביטוח בע"מ

נגד

המשיב

קרדן רכב בע"מ

החלטה

בקשה לקבוע כי בית משפט זה נעדר סמכות מקומית וכי זו מסורה לבתי משפט השלום במחוז חיפה.

המדובר בתביעת שיבוב בגין נזקי רכוש שלטענת המשיבה, נגרמו לרכב המבוטח על ידה, באשמו של המבקש 1 אשר בוטח בתקופה הצריכה לעניין על ידי המבקשת 2.

לטענת המבקשים בית משפט זה נעדר סמכות מקומית שכן התאונה נשוא התביעה התרחשה באזור חדרה. עוד טוענים המבקשים כי היה על המשיבה לנמק בכתב התביעה מדוע קנויה לבית משפט זה סמכות מקומית.

בנוסף נטען על ידי המבקשים כי מירב הזיקות מסורות למחוז חיפה וריחוק בית משפט זה יקשה על עדים מטעמה להתייצב לדיון.

לאחר עיון בבקשה, תשובה, תגובה ובאסמכתאות אליהן היפנו הצדדים וניתן היה לאתרן, שכן חלקן הגדול אף לא פורסם במאגרים עולה כי דין הבקשה להידחות. אלו הם הנימוקים:

תקנה 9(6) לתקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד – 1984 (להלן: "תסד"א") קובעת כי יש לפרט בכתב התביעה העובדות המקנות למחוז מרכז הסמכות לדון בתביעה. בענייננו, לא עשתה כך המשיבה וראוי היה שתעשה כך.

אולם, לטעמי, לא די בתקלה טכנית זו כדי להביא לידי קבלת הבקשה.

תקנה 3(א1) לתסד"א קובעת כי אם היו לעסקו של הנתבע מספר סניפים ואחד מהם מצוי בתחום השיפוט בו מצוי עסק הנתבע, ניתן להגיש את התובענה לאותו מחוז שיפוט.

ראו לעניין זה האמור בספרו של המלומד גורן, סוגיות בסדר דין אזרחי, מהדורה שתיים עשרה בעמ' 65 ואילך וכן האסמכתאות שם. כך הוא מוסיף:

"במקרה אחד, התעוררה השאלה אם לבית המשפט ידעה שיפוטית על קיום סניפים של בנק במחוז מסויים. הידיעה השיפוטית משתרעת בעיקרה על שלוש קטגוריות של עניינים:

(א) עובדות ברורות הידועות לכל אדם סביר גם ללא עיון במקורות כלשהם.

(ב)עבודות הניתנות לבירור ולקביעה מדוייקת על ידי היזקקות מהירה ונוחה אל מקורות אשר אינם שנויים במחלוקת.

(ג)עניינים הכלולים במסגרת ה"דין", שהוא כמפורסמות שאינן צריכות ראיה . עובדת קיומם של סניפי בנק במחוז כלולה במסגרת הידיעה השיפוטית של בית המשפט, שכן היא משתייכת לקטגוריה הראשונה של ידעה שיפוטית, ולמצער לקטגוריה השנייה."

ברע"א 501/84 הסנה נ' רוטבן פ"ד לט(1)26 נקבע:

"יתרה מזו, לפי ההלכה הפסוקה, הברירה, המוענקת לתובע, היכן להגיש את תביעתו, מתפרשת על דרך ההרחבה: ראו למשל המ' 551/70 בר"ע 253.72. במקרה דנן די, לדעתי, בעבודה, שבספר הטלפונים מופיע:

הסנה חברה ישראלית לביטוח בע"מ, מרכז מסחרי קרית שמונה. הסוכן: בן עמי מרדכי כדי להוות בסיס להגשת התביעה באזור זה"

חיפוש פשוט ומידי במרשתת מעלה כי למשיבה סניף באזור המרכז לו שייך בית משפט זה. ואם בית המשפט העליון חיפש בספר טלפונים קל וחומר שבית משפט שלום רשאי ויכול לעשות חיפוש זריז במרשתת.

ועוד אומר המלומד גורן "אין לייחס משמעות מופרזת לשאלת הסמכות המקומית, בין היתר, בהתחשב בכך שהמרחקים בין מרבית הערים בארץ אינם גדולים" שם בעמ' 63.

בית המשפט אינו מתעלם מכך שהמבקש 1 מתגורר באזור חדרה ושם ארעה התאונה. משכך, תהא התחשבות הן בשעת הדיון והן בנושא ההוצאות אשר בית המשפט ישקול להטילן על המשיבה ככל שאלה קשורות באובדן יום עבודה של המבקש 1 והוצאות נסיעתו.

ניתנה היום, י"ז אלול תשע"ו, 20 ספטמבר 2016, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
20/09/2016 החלטה על תגובה מטעם המבקשים איל באומגרט צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
תובע 1 קרדן רכב בע"מ אסף ורשה
נתבע 1 רן עמרם ווקנין אייל בוזגלו