טוען...

פסק דין שניתנה ע"י אושרית הובר היימן

אושרית הובר היימן10/08/2016

לפני כבוד השופטת אושרית הובר היימן

התובעים

.1 ארז קורש

.2 אורלי קורש

נגד

הנתבעת

א.ג.ש ייעוץ פיננסי בע"מ

<#2#>

נוכחים:

התובעים בעצמם

נציגי הנתבעת מר רן מילר ומר עוז קאשי

פרוטוקול

התובעת 2 מוזהרת כחוק:

היתה לנו פגישה עם עוז, שקלנו לקחת ייעוץ משכנתא. אנחנו יצרנו את הפניה בעקבות חבר שהמליץ לנו. הגענו ואז הוא התחיל להסביר לנו על כל ההליך. הפגישה התקיימה בערך שעה. במהלך הפגישה הוא אמר שאנחנו צריכים לשלם סכום של 7,900 ₪ ואמר אם אתם חותמים היום אני אוריד את זה ל- 5,900 ₪. אמרתי לו אני רוצה לחשוב, ואני אצור איתכם קשר. הוא אמר אם את לא חותמת עכשיו אז לא תקבלי את המחיר הזה. הוא ראה שאני מהססת. הוא אמר בכל מקרה אין לי מסמכים תשלחי לי את מה שאני צריך ומשם נמשיך ובכל מקרה מתי שתרצי נוכל לבטל את העסקה כל עוד אני לא מתחיל לעבוד. נתנו לו כרטיס אשראי וחתמנו. כשהגעתי הביתה לא הייתי בטוחה וניסיתי להתקשר אליו ולא היה מענה. זה היה ביום שישי בצהרים, אז ביום ראשון בבוקר התקשרתי וענתה לי נציגה ואמרה אני אשאיר לו הודעה, השארתי לו הודעה שאני רוצה לבטל. אף אחד לא חזר אלי. כל היום ניסיתי להתקשר, בשום פעם לא חזר אלי. במקביל התקשרתי לישראכרט וביקשתי לעצור את העסקה והם אמרו שרק בית העסק יכול לעשות את זה. לא שלחתי לו מסמכים ולא כלום. פניתי אליו דרך עו"ד שיחזיר לי את הכסף ולא הסכימו. היתה עליהם כתבה בחודש מרץ ושבוע אחרי התקשר אלי נציג שלהם ואמר שהם מוכנים לשלם וביקש ממני פרטי בנק. הסכמנו אבל הוא ניתק את הקשר ולא ענה לי לטלפונים.

שנינו חתמנו על ההסכם. לא ממש קראנו אותו. בד"כ אני קוראת אבל בגלל שאמר לי אל תדאגי אני לא יכול לעבוד בלי כל המסמכים אז אמרתי בסדר. הוא גם אמר מתי שתרצי תוכלי לבטל. לשאלת בית המשפט אני לא יודעת לומר אם עוז אמר שנוכל לקבל את הכסף חזרה.

חקירה נגדית:

ש. מפנה לסעיף 4 לכתב התביעה, מדוע החלטתם כך?

ת. נכנסו לי חששות כי הבנתי שלא דיברתם אמת בפגישה. הסברתי לכם שהייתי לפני כן בעוד ייעוץ ואמרתי באיזה חברה ואמרת שהם פשטו רגל מזמן וזה לא נכון. מההתחלה לא הייתי סגורה על עצמי וכל הזמן לחצו עלי תחתמי עכשיו. בדרך הביתה הבנתי שאני לא שלמה עם זה.

ש. בסעיף 5 לכתב התביעה את כותבת שלא ניתן כל שירות ואני מפנה לתמהיל נספח 4 לכתב התביעה. זו חתימה שלך?

ת. כן.

ש. מפנה אותך למצגת. האם זו חתימה שלך?

ת. כן.

ש. מפנה אותך לסעיף 2 בעמ' 2 לכתב התביעה שבו את מציינת כי נאמר לך שהחברה מנועה מלקיים את ההסכם עד אשר תקבל מכם את פרטי הגוש חלקה ונסח הטאבו בקשר לדירה שרכשתם. איך זה מסתדר עם העובדה שכבר באתם אלינו עם שני אישורים עקרוניים מבנק איגוד מיום 22.7.15 והשני מבנק מזרחי מיום 20.6.15. איך זה יכול להיות שלא ניתן לקבל אישורים עקרוניים כאלה אם כבר באתם עם אישורים מוכנים?

ת. אתם ביקשתם ממני גוש חלקה שאי אפשר לעבוד בלי זה.

ש. אבל כבר היו לך אישורים עקרונים מבנקים שאת הבאת בעצמך.

ת. זה שלי. עשיתי את זה בכוחות עצמי.

ש. כלומר ניתן להביא אישורים עקרונים בלי נסח הטאבו.

ת. נכון.

ש. בסעיף 4 לעמ' 2 לכתב התביעה את מציינת שהיה מו"מ לגבי מחיר השירות ושלאחר מיקוח מצידכם...

ת. לא התמקחתי. הוא הציע לנו.

ש. בסוף סעיף 4 את אומרת שהוא דאג להוסיף סעיף ספציפי להסכם המורה כי יוכל לבטלו כל עוד אין כל המסמכים. עם כזה סעיף איך זה יכול להיות שלא ביקשת לראות את הסעיף הזה בהסכם.

ת. פה טעיתי.

ש. מפנה אותך לנספח 5 בכתב התביעה שזה מכתב ששלחת לחברה לאחר שלא ענו לכם. האם יש לך אישור בגין המשלוח של המכתב הזה?

ת. שלחתי בפקס.

ש. יש לך אישור?

ת. לא יודעת. לא שמתי לב לזה.

ש. ביחס לאותו מכתב וגם למכתב שלך לחברת האשראי כל הטענות שלך שכתובות בכתב התביעה לא מצוינות במכתבים האלה. את כותבת שרק את רוצה לבטל, לא מציינת למה. לא מסבירה שום דבר. כל הטענות שהייתם צריכים להביא מסמכים נוספים לא כתובים.

ת. אני רק ביקשתי לבטל את זה שעתיים אחרי שהייתי אצלכם ולא חזרתם אלי.

ש. אמרת כאן שלא שלחת מסמכים ולא כלום.

ת. אני לא שלחתי מסמכים אחרי הפגישה אצלכם.

ש. לא רק שבאת עם מסמכים מוכנים לרבות שני אישורים עקרונים מבנק איגוד ובנק מזרחי. צירפת צילומי ת.ז. , תלושי שכר שלך ושל בן זוגך, תנועות בחשבון מבנק איגוד.

ת. נכון באתי עם זה לפגישה. לא שלחתי לכם כלום אחרי הפגישה.

ש. בסופו של יום לקחתם משכנתא?

ת. כן.

ש. את יכולה להציג את התנאים של אותה משכנתא?

ת. אין לי את זה כאן.

התובע 1 מוזהר כחוק:

החששות שלי היו שהוא אמר שמתן השקעות פשטו רגל ומלא אנשים תבעו אותם. ירדנו לאוטו והתקשרתי למתן השקעות וענה בחור אמר אנחנו עובדים והכל בסדר. כשהיא חתמה על הכרטיס אשראי אני הייתי בשרותים. ידעתי שזה הולך לכיוון סגירה. היא חתמה כשהייתי בשרותים. כשירדנו לאוטו והתקשרתי למתן הבנתי שהם לא אמינים. התקשרתי אליהם מהאוטו אחרי חצי שעה לבטל ולא ענו. התקשרתי לישראכרט ואומרים אתה יכול לבטל תוך 14 יום, הם לא ענו. הוא התקשר אלי 3 פעמים, יצאה כתבה בטלויזיה עליהם. כל כך הרבה זוגות שבאו לחסוך וזרקו כסף סתם. הוא לא עשה כלום. ביום ראשון התקשרתי לבטל והוא אומר שעבד. כל מה שהוא עשה לידינו במשרד, הוא לא אמר שזה עולה כסף המצגת. זה הוא הראה לי בפגישה הראשונה. הוא אמר אני לא יכול להתחיל לעבוד בלי כל המסמכים. אני לא מכיר את כל הדפים האלה, אני יודע שהוא עבד עלי. אחרת הוא לא היה מתקשר ומציע להחזיר לי את כל הכסף. זאת אומרת שהוא יודע שעשה משהו לא בסדר. לא קיבלנו מהם שום שירות. העורך דין ששלח להם את המכתבים יושב לידם והוא הלך בעצמו להעביר להם מכתבים.

מר עוז קאשי מוזהר כחוק:

הפגישה היתה ביום שישי בבוקר, פגישה יחסית ארוכה, שעה ומשהו. זה משכנתא חדשה והפגישה היא יותר ארוכה מאשר של מחזור. ניתחנו את הדברים, היו אישורים מבנקים מסוימים, הצעתי את ההצעה של החברה. עשינו השוואה של מצגות, ברגע שהם החליטו להתקדם. היה חשוב להם להחזיר כמה שפחות מדי חודש. בהתאם כמובן להכנסה. היתה פגישה מאוד נחמדה. זוג מאוד נחמד וזהו.

לשאלת בית המשפט התמהיל הסופי זהה לניתוח הראשוני, שנבנה בפגישה. זה הצעה ברת ביצוע בהתאם להכנסות שהם הצהירו עליהם. לא היה חסר לי כלום. שום מסמך. פרטים של הנכס היה חסר כדי ליטול את המשכנתא. לא בשביל האישור.

היה מיקוח על התשלום בסופו של דבר נגבה מהם 5,900 ₪ שזה המינימום בחברה רק על התמהיל. הם מאוד רצו להתקדם. סכום של 5,900 ₪ זה כל העסקה.

המיקוח על המחיר בא מהם. המחיר הכולל של החברה נע בסדר גודל של 8,000 – 9,000 ₪.

אני לא זוכר שדובר על חברה אחרת. לא זוכר שעלה השם של מתן השקעות. אני לא עושה השוואה מול חברות אחרות. לא אמרתי להם שהיא פשטה רגל.

אני לא זוכר שהם ניסו להתקשר אלי אחרי הפגישה. אני שמעתי בסופו של דבר מעו"ד שלהם. הוא אמר לי היפוי כוח שהם נתנו לך מבוטל.

לקוח מגיע לפגישה יושב מול נציג חברה, מראה לו אופציות של המשכנתא. מבינים את הצרכים של הלקוח, בונים תמהיל, הלקוח מאשר אותו, לפי הצרכים שלו. יש רשימת מסמכים שהלקוח נדרש להביא. תלושי שכר, עו"ש וזה דברים שהיו להם בפגישה. פירוט הלוואות מסוימות. למיטב זכרוני לא היו הלוואות שם. במקרה הזה לא היה דוח התנהלות משכנתא כי לא היתה משכנתא. מדובר במסמכים בסיסים. אנחנו יוצרים קשר עם בנקים מסוימים, יש לנו נתונים של הלקוחות ובעצם מיישמים מול הבנק. הלקוחות נדרשים להגיע לבנק לחתימות ובמידת הצורך אנחנו באים איתם. נטילת משכנתא חדשה לוקחת בערך שבוע וחצי. הפגישה בבנק היא פגישת חתימות. הלקוחות גם יכולים לגשת בעצמם. ברגע שמתקבל אישור זה מאוד פשוט, אם הם צריכים אותנו אנחנו מתלווים. לשאלת בית המשפט פרט לפגישה סה"כ הטיפול במשכנתא ראשונה זה כ- 3-4 שעות.

דיברנו על התנאים של ההסכם, עברנו על זה ביחד. הסכם קצר סך הכל.

לא אמרתי לה שהיא יכולה לבטל בכל מצב כל עוד אני לא מקבל את כל המסמכים.

אם הם היו חוזרים באותו יום הייתי מנסה להבין מאיזה סיבה הם רוצים לבטל אבל הידע שלי שווה כסף, הניתוח שלי בתור כלכלן, כי ללכת לבנק זה לא ריאלי כי הבנק המטרה שלו להרויח.

המצגת שהוצגה בפני בית המשפט זו מצגת שאני יצרתי עבור התובעים. מסומנת נ/1.

חקירה נגדית:

ש. אתה מסרת לי את המצגת?

ת. קיבלת צילום של כל המסכמים. כל מסמך שיש אצלי יש גם אצלך.

הצדדים:

לאחר שבית המשפט שמע אותנו ועיין בכתבי הטענות ובראיות ולאור הסבריו, אנו מסכימים כי יינתן פסק דין על דרך הפשרה, מכוח סמכותו של בית המשפט לפי סעיף 79א לחוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד – 1984. הבנו כי משמעותו של פסק דין כזה עלולה להיות קביעת סכום שצד ישלם לרעהו, ללא נימוק, וייתכן ופסק דין כזה יהיה קבלה של התביעה או דחייה של התביעה או כל תוצאה אחרת שבין שתי האפשרויות הנ"ל. הובהר לנו כי קיים קושי משמעותי ביותר לערער על פסק דין של בית המשפט אשר ניתן באופן זה, ואין חובה על בית המשפט להסביר ולנמק את פסק הדין.

התובע מסכם:

חשוב לי להדגיש שהשירות שלהם זה יעוץ ללא כסף, הוא עושה את כל המצגת והפירוט לפני שהבאתי לו אגורה. זה יעוץ חינם. אחרי שהוא ארז לי את כל התיק ושילמתי לו, אמר נהיה בקשר ונחליף מסמכים בינינו. זאת אומרת שכל היעוץ זה חינם ולא עולה כסף. מה אני יכול לעשות עם המסמכים האלה, הוא צריך להמשיך טיפול. כל זה הוא הכין עוד לפני ששילמתי. גם מתן השקעות עשה לי אותו דבר בחינם. זה יעוץ שהוא נותן לכולם בחינם. מלא זוגות נכנסים לשם. אם תראי את הכתבה בטלויזיה תראי שכל הזוגות שכנעו אותם, את נכנסת למשרד והכל נראה לך אמין ויוקרתי. זה לא משהו שצריך להיות אינטליגנט או לא. אם כ"כ הרבה נופלים זה אומר שלא כולם דבילים. אני לא השתמשתי בשירות שלהם אפילו דקה. אני ישר רציתי לבטל ולא עונים, שלחתי פקסים ואימיילים ביום ראשון, כדי שלא יגיד התחלתי לעבוד.

מר רן מילר מסכם:

הראיה החשובה ביותר להוכחת התביעה של התובעים ובמילותיו של התובע עצמו לא השתמשתי בשירות שלהם לא הובאה. התובעת הודתה שלקחה משכנתא בסופו של יום. מהם התנאים אנחנו לא יודעים שום דבר. אין שום ראיה ואין שום התייחסות. יש פה המנעות מלהביא ראיה שלו היתה מובאת ככל הנראה היתה מצביעה על כך שהאישור העקרוני שנלקח בפועל על ידם היה זהה לתמהיל שהנתבעת הכינה. בעל דין שנמנע מהבאת ראיה מהותית חזקה עליו שאותה ראיה היתה משמשת כנגדו. חזור ושנה נשאלה השאלה מדוע רצו התובעים לבטל את ההסכם לאחר שכבר קיבלו את התמהיל. מעבר לאותו הסבר דחוק של מתן השקעות, לא שמענו כל סיבה הגיונית מדוע התובעים בחרו לבטל את ההתקשרות. גם הטענה שלא נתקבלו שום מסמכים ובגין טענה זו לא יכלה הנתבעת לספק את השירות הוכחה כשקרית. הוכח בהודעת התובעת שהתובעים סיפקו גם סיפקו מסמכים שונים. כך למשל תלושי שכר, צילום ת.ז., פירוט עו"ש.

למעשה התובעים משליכים את כל יהבם על שני עניינים:

אחד שכאילו הובטח להם שהיעוץ בחינם אבל הטענה הזו לא נמצאת בתוך ההסכם. אין זכר לטענה שהובטח להם להוסיף איזשהו סעיף להסכם, סעיף שאין לו כל זכר. מודים התובעים שהסיבה שבגינה התחרטו זה כנראה לא בגלל מתן השקעות כי אין להם שום קשר לשירות הספציפי הזה, אלא בגלל איזושהי כתבה בטלויזיה. הכתבה הזו לא יכולה לשמש כל ראיה. הטענה המרכזית היא שהתובעים לא זו בלבד שחתמו על הסכם שמפרט את כל תנאי ההתקשרות אלא קיבלו תמהיל הלוואות ומצגת המפרטת חסכון ביחס לנטילת משכנתא לעומת האישור העקרוני איתו הגיעו לפגישה. בכך התובעים קיבלו ידע שמהווה סוד מסחרי של הנתבעת, ככל שאנו יודעים התובעים עשו שימוש בידע הזה ולא הציגו כל ראיה אחרת לסתור זאת.

התובעת:

כשהייתי בפגישה הוא אמר תתני לי את ההצעות הקודמות שנתנו לך כי זה יכול לעזור לי.

<#3#>

החלטה

פסק הדין ישלח לצדדים בדואר.

<#4#>

ניתנה והודעה היום ו' אב תשע"ו, 10/08/2016 במעמד הנוכחים.

אושרית הובר היימן , שופטת

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
10/08/2016 אושרית הובר היימן אושרית הובר היימן צפייה
10/08/2016 פסק דין שניתנה ע"י אושרית הובר היימן אושרית הובר היימן צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
תובע 1 ארז קורש
תובע 2 אורלי קורש
נתבע 1 א.ג.ש ייעוץ פיננסי בע"מ