טוען...

גזר דין שניתנה ע"י אבישי קאופמן

אבישי קאופמן19/06/2016

בפני

השופט אבישי קאופמן

בעניין:

מדינת ישראל

המאשימה

נגד

מוחמד עיסאוי

הנאשמים

גזר דין

בתיק זה הורשע הנאשם, על פי הודאתו, בעבירות של נהיגה בזמן פסילה, ונהיגה ללא תעודת ביטוח תקפה.

מתברר כי ביום 15.2.16 נפסל רשיונו של הנאשם, למשך 30 יום, בנוכחותו, בגין עבירה קודמת. הנאשם הפקיד רשיונו במעמד הדיון וקיבל היתר לנהיגה באותו יום עד שעות הצהריים בלבד, למרות עובדה זו נמצא הנאשם נוהג ברכב ביום 10.3.16, דהיינו בתוך תקופת הפסילה.

ב"כ המאשימה הפנה לפסיקה הרלוונטית, ציין כי מתחם הענישה הוא של מאסר בפועל מ – 15 ימים ועד מספר חודשים לעבירה ראשונה חודשים רבים לעבירה חוזרת, וביקש להשית על הנאשם מאסר בפועל, מאסר על תנאי, פסילה בפועל לתקופה ארוכה, פסילה על תנאי, קנס והתחייבות כספית.

הסניגור ציין כי מדובר בנאשם צעיר, בלא עבר דומה, וביקש להסתפק במאסר מותנה ופסילת רשיון לתקופה מתונה.

כבר אמר בית המשפט העליון:

"עבירות נהיגה בפסילה ללא ביטוח וללא רשיון, יש בהן לא רק דופי פלילי אלא אף מוסרי כפול: הסיכון המובהק לעוברי דרך (וגם לנוהג עצמו), וזו עיקר, וכן קשיים במימוש פיצויים בעקבות תאונות דרכים אם אלה יקרו חלילה בעת נהיגה כזאת [...] ומכל מקום הטלתם על קופת הציבור".

רע"פ 665/11 אבו עמאר נ' מדינת ישראל.

ובמקום אחר נאמר:

"נדמה כי אין צורך להרחיב אודות החומרה הכרוכה בנהיגה בזמן פסילה. בביצוע מעשה כזה מסכן הנהג, שכבר הוכיח בעבר כי חוקי התעבורה אינם נר לרגליו, את שלום הציבור - נהגים והולכי רגל כאחד; הוא מבטא זלזול בצווים של בית-המשפט; הוא מוכיח, כי לא ניתן להרחיק אותו נהג מהכביש כל עוד הדבר תלוי ברצונו הטוב. רע"פ 410/04 מזרחי נ' מדינת ישראל.

ברע"פ 2221/11 שאול הראל נ' מדינת ישראל הגדיר בית המשפט העליון את עבירת הנהיגה בפסילה כ"סטירת לחי" לשלטון החוק. אכן הקלת הראש בעבירה זו תשמוט את הבסיס תחת עונש פסילת רשיון הנהיגה כלי האכיפה והענישה הטבעי, המיידי והיעיל ביותר כנגד עברייני תנועה.

ככל שמדובר בעבירה ראשונה מסוג זה, נעה הענישה הראויה במתחם שבין מאסר מותנה למאסר בפועל לתקופה אותה ניתן לרצות בעבודות שירות, וזאת בתלות בנסיבות המקרה. לעניין זה יש להבחין בין פסילה שהוטלה בהיעדר התייצבות הנאשם לפסילה שהוטלה בפניו, פסילה שלא הסתיימה עקב אי הגשת בקשה לחישוב ופסילה "טרייה" בה שב הנאשם לנהוג בתקופה בה מופקד רשיונו בבית המשפט, ובין מקרה בו מדובר בעבירה זו "בלבד" למקרה בו מצטרפת אליה עבירה נוספת.

עוד נקבע בפסיקה כי לצד עונש המאסר יש להטיל עונש של פסילה נוספת לתקופה משמעותית שבין שישה חודשים לחמש שנים, וזאת בתלות בחומרת המקרה, כאמור לעיל.

במקרה דנן, מדובר כאמור בפסילה שהוטלה על הנאשם בנוכחותו, כאשר הוא מפקיד את רשיונו במעמד גזר הדין. לא יכול להיות ספק כי הנאשם הבין את גזה"ד והאיסור שהוטל עליו, ואין מקום לטענה בדבר טעות בחישוב הפסילה. הנאשם החליט לנהוג בעזות מצח, להפר את צו בית המשפט ועליו לשאת בתוצאות מעשיו.

עם זאת, בהתחשב בעובדה כי מדובר בצעיר נורמטיבי בלא עבר מכביד, ראיתי לנכון להסתפק בתקופת מאסר קצרה בלבד, לצד פסילת רשיון לתקופה מתונה ועונשים נלווים מרתיעים, אשר ימנעו ממנו, כך יש לקוות, מלחזור על המעשה.

אשר על כן, לאחר שנתתי דעתי לחומרת העבירות, עברו התעבורתי ושקלתי את נסיבותיו האישיות של הנאשם ונסיבות ביצוע העבירה ראיתי לנכון לפסוק כדלהלן:

* אני דן את הנאשם ל- 20 ימי מאסר בפועל, אשר ירוצו בעבודות שירות, במשטרת שפרעם, כמפורט בחוות דעתו של הממונה על עבודות השירות מיום 26.5.

הנאשם יתייצב לתחילת ריצוי עונשו ביום 20.11 בשעה 8:00 ביחידת עבודות השירות במתחם משטרת טבריה.

הנאשם מוזהר כי הפרת תנאי עבודות השירות תביא להפסקתן באופן מנהלי וריצוי העונש במאסר של ממש.

* אני דן את הנאשם לארבעה חודשים מאסר על תנאי למשך שנתיים, והתנאי הוא שהנאשם לא יעבור בתקופה הנ"ל עבירה של נהיגה בזמן פסילה.

* אני פוסל את הנאשם מלקבל או מלהחזיק רשיון נהיגה לתקופה של 6 חודשים.

מנין הפסילה מיום הפקדת הרשיון בהתאם להחלטה בדבר פסילה עד תום ההליכים שניתנה ביום 13.4.

* אני פוסל את הנאשם מלקבל או מלהחזיק רשיון נהיגה לתקופה של 3 חודשים וזאת על תנאי למשך 3 שנים והתנאי הוא שהנאשם לא יעבור עבירה בה הורשע או אחת העבירות המפורטות בתוספת הראשונה או בתוספת השניה לפקודת התעבורה ויורשע בה.

* לאור מאסרו, אינני גוזר על הנאשם קנס ו אני מורה לו לחתום על התחייבות כספית על סך 4000 ₪ להמנע מלבצע עבירות בהן הורשע בתיק זה שנתיים מהיום. ההתחייבות תיחתם בתוך 14 יום, שאם לא יחתום ייאסר למשך עשרה ימים.

המזכירות תמציא החלטה זו לידי הממונה לעבודות שירות.

זכות ערעור לבית המשפט המחוזי בחיפה בתוך 45 ימים.

ניתן היום, 19 ב19 יוני 2016, במעמד הנאשם, בא-כוחו עו"ד חליל וב"כ המאשימה עו"ד עאמר.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
19/06/2016 גזר דין שניתנה ע"י אבישי קאופמן אבישי קאופמן צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מאשימה 1 מדינת ישראל עלי כעבייה
נאשם 1 מוחמד עיסאוי עלי חליל