| |||
המאשימה | מדינת ישראל – המשרד להגנת הסביבה | ||
נגד | |||
הנאשמים | .1 עברון- תממ מיחזור - שותפות מוגבלת מ.ר. 55-021019-9 .2 קיבוץ עברון - ניהול ואחזקות בע"מ ח.פ. 51-269151-0 .3 משה גרינברג ת.ז. 003440658 .4 אבירם שלמה ת.ז. 059048033 |
באמצעות ב"כ עו"ד מאיר הלר ואח'
הכרעת - דין |
כתב האישום
תשובת הנאשמים לכתב האישום
בנוגע לפרק א', הרקע הכללי -הנאשמים הודו בסעיפים 1, 3-7, 10 ו-12. בנוגע לסעיף 2 - כפרו בכך שהנאשמת 2 עוסקת או מעורבת בניהול האתר; בנוגע לסעיף 8 – כפרו, וטענו כי הפעילו את האתר בתאריכים אלה, אך לא בניגוד לתנאי רישיון העסק; בנוסף - כפרו בסעיפים 9 ו- 11.
בנוגע לפרק ב', תיאור העובדות המהוות עבירה – הנאשמים טענו שכל העבירות התיישנו. בנוגע לעובדה 1 – הודו אך טענו לחוסר רלבנטיות לאישום, בנוגע לסעיפים 3-12, 14 (נרשם פעמיים בכתב האישום) ו- 15-17 הודו שנערך סיור אך לא הודו בממצאים, בנוסף הודו בסעיף 13. הנאשמים כפרו בעובדה 2 וטענו שהם לא כופרים שנערך שימוע, אבל כופרים לגבי הסיכום ומה שהובהר והאמירות שם, ובנוסף כפרו בסעיפים 18-19.
תמצית טענות ב"כ המאשימה
תמצית טענות ב"כ הנאשמים
בנוגע לנאשמת 1 – טען שהיא שותפות שנרשמה ברשם החברות כשותפה מוגבלת, ולטענתו, היא משמשת לצורך דיווח על הכנסות המטמנה לרשויות המס (תאגיד שהוקם לצורכי מס). לדברי הסנגור, הסמכויות לניהול ותפעול המטמנה מצויות בידי חברת הניהול של המטמנה ששמה גם מעיד על כך, חברה בשם עברון – תממ ניהול בע"מ ח.פ. 513189282 (נ/3) ("חברת הניהול");
בנוגע לנאשמת 2 - טען שהיא חברה בע"מ, אשר אין לה דבר עם ענייני המטמנה, ואין היא אחראית לניהולה;
בנוגע לנאשם 3 - טען כי הוא מנהל אתר ההטמנה, וכי הוא התמנה לתפקידו על ידי חברת הניהול ולא על ידי הנאשמת 1;
בנוגע לנאשם 4 - טען כי הוא עובד באתר וכפוף לנאשם 3.
"אכן, המבקשים אינם מואשמים בעבירות לפי העובדות המפורטות בסעיפים המקדימים והם מהווים את הרקע הכללי לעבירות המיוחסות להם בלבד".
לאור הנ"ל, עתר ב"כ הנאשמים, שלא להתייחס לכל החלק הכללי של כתב האישום, וביקש לזכות את מרשיו, מכל המיוחס להם בכתב האישום.
דיון והכרעה
טענת התיישנות
"(ג) (1) בעבירה מסוג פשע או עוון, אשר בתוך התקופות האמורות בסעיף קטן (א) נערכה לגביה חקירה על פי חיקוק, יתחיל מניין התקופות האמורות ביום ההליך האחרון בחקירה, ובלבד שלא תוארך בשל כך תקופת ההתיישנות מעבר לאמור בסעיף קטן (א) בתקופה העולה על המפורט להלן, לפי העניין (בסעיף זה – התקופה הנוספת):
(א) בעבירה מסוג פשע שדינו מיתה או מאסר עולם – חמש שנים;
(ב) בעבירה מסוג פשע, ובעבירה מסוג עוון המנויה בתוספת הראשונה א' או בתוספת הראשונה ג' – שלוש שנים;
(ג) בעבירה מסוג עוון שאינה מנויה בתוספת הראשונה א' ובתוספת הראשונה ג' – שנתיים;"
בהתאם להוראת החיקוק הנ"ל, מרוץ תקופת ההתיישנות מתחיל מיום ביצוע העבירה, אלא אם נפסק המרוץ בשל "אירוע מנתק", וכפי שכתב השופט קדמי, בספרו: י' קדמי, על סדר הדין בפלילים (תשס"ט-2009), חלק שני, כרך א' בעמ' 1320:
"מרוץ תקופת ההתיישנות מתחיל ביום ביצוע העבירה והוא נמשך עד לסיום התקופה; אלא אם כן – לגבי עוון או פשע – הוא נפסק בשל התרחשותו של 'אירוע מנתק'. הופסק המרוץ על ידי 'אירוע מנתק', הריהו מתחיל מחדש – לאמור מתחילתו – והוא נמשך עד שתחלוף תקופת ההתיישנות ממועד האירוע המנתק; יופסק המרוץ – החדש – על ידי 'אירוע מנתק' נוסף, תתחדש התקופה וחוזר חלילה. התקופה שחלפה עד ל'אירוע המנתק' – נמחקת כאילו לא חלפה כלל; והמניין מתחיל מלכתחילה.
...
'אירוע מנתק' לעניין זה הוא אחד משלושה אלה: עריכת חקירה על פי חיקוק באותה עבירה; הגשת כתב אישום בשל אותה עבירה; קיום הליך מטעם בית המשפט באותה עבירה".
גם בית המשפט העליון התייחס בפסיקתו לעניין זה, ודי אם אפנה ל-ע"פ 2144/08 אברהם מונדרוביץ נ' מדינת ישראל (עמוד 44), שם נקבע:
"פעולת חקירה שיש בה כדי לעצור את מירוץ ההתיישנות מתאפיינת, אפוא, בפעולה ממשית המכינה את התביעה הפלילית ומקדמת אותה. עיקרה – באיסוף ראיות".
"הליך של חקירה חייב להיות "הליך רשמי" מהותי וענייני, להבדיל מ"בירורים קודמים" או מ"איסוף מידע" גרידא, שאין בהם משום עשיית פעולת חקירה ממשית המכינה את התביעה הפלילית. לעניין זה, יש להבחין בין הליך מנהלי שמשמעותו פעילות של הכנה לקראת חקירה, לבין הליך של חקירה פלילית, המבטא פעולה ממשית המכינה את התביעה הפלילית".
בית המשפט העליון התייחס לסוגייה זו, ב-בג"ץ 6972/96 התנועה למען איכות השלטון נ' היועץ המשפטי לממשלה, פ"ד נא(2) 757, 788 (1997), דם נקבע:
"מתן פרשנות רחבה לביטוי "חקירה" לצורך קביעת מועד תחילת מירוץ ההתיישנות במקרה כזה תביא לכך שהחברה תושיב אדם על ספסל הנאשמים כעשור לאחר ביצוע המעשים המיוחסים לו. וזאת עוד בטרם החל משפטו. קשה לתאר עינויי דין גדולים מאלה".
ניהול עסק בניגוד לתנאי רישיון העסק
"ש. מה שאת עושה, את שולחת מסמך לרשות המקומית או יותר נכון לגורם ברשות המקומית שהוא מנפיק רישיונות העסק ומבקשת ממנו לצרף לרישיון העסק של בעל רישיון העסק את אותם תנאים שהמשרד להגנת הסביבה מצא לנכון להטיל.
ת. נכון.
ש. כדי להטיל תנאים כאלה צריך לדעת מיהו בעל רישיון העסק.
ת. ההליך מבחינתנו הוא כזה שמהרשות מגיע מסמך של בקשה לרישיון העסק, ואליו אנחנו מגיבים, אליו המזכירה אצלנו מזכירה את הפרטים של בעל רישיון העסק במחשב ולפרטים האלה אנחנו מנפיקים את התנאים במסמך, מסמך של תנאים נוספים הוא מסמך שיוצא ביוזמתנו לרוב ללא בקשה מהרשות, וזה מועבר לעסק לפי ההקלדה של המזכירה אצלנו. זה עניין טכני. זה דרך הרשות".
״ש. מפנה אותך לעמ' שמצורף לתע"צ שלך, למי מסרת את המסמך הזה? ״התנאים ברישיון העסק נמסרו".
ת. למוסא גרינברג.
ש. אתה בטוח?
ת. כן.
ש. למוסא גרינברג פיזית?
ת. כן.
ש. בשם מי?
ת. שותפות מוגבלת, יחד עם חותמת שהוא הביא איתו.
ש. שותפות מוגבלת מה הכוונה?
ת. כתוב פה עברון, תממ, שותפות מוגבלת, של האתר.
ש. ומזה זה?
ת. ח.פ, רישיון העסק שלהם".
"ש. למי שייך האתר?
ת. שותפות בין קיבוץ עברון לויואליה ישראל."
ובהמשך (עמ' 2 שורות 20-25):
"ש. החוקר מציג בפניך מסמך המסומן בח.א.1 מיום 25.5.2015 [ת/30] ואתה חותם עליו כהצגתו בפניך. ולשאלת החוקר לאחר שעיינת בפרטי רשם החברות, האם הנתונים המופיעים בו מוכרים לך והאם אתה יכול לאשרם?
ת. כן הפרטים מוכרים לי זה המספר שותפות ואלו פרטי השותפות ממה שאני רואה אלו פרטים נכונים"
ובהמשך (עמ' 3 שורות 15-18):
"ש. לאתר יש רישיון עסק כדין?
ת. כן.
ש. על שם מי?
ת. עברון – תממ מיחזור"
"ש. מבחינה פורמלית של מי העסק הזה?
ת. העסק הוא שיתוף של קיבוץ עברון וחברת ויאוליה".
ש. אני אומר לך שבדיון שעבר, לפני 8 ימים אתה לא היית פה, נחמן שגב הציג את עצמו כנציג של נאשמת 1. אז גם אתה וגם הוא נציגים? יש סתירה או שאין סתירה וזה בסדר?
ת. איזה סתירה בכך שאנחנו שנינו נציגים של השותפות ושל חברת הניהול של המטמנה.
ש. נחמן שגב הוא קיבוצניק מעברון.
ת. אנחנו שותפים.
ש. מקבלים החלטות ביחד בכל הקשור למטמנה?
ת. כן.
ש. מי זה אדון ינישבסקי?
ת. מצעירי הקיבוץ בעברון. אביב ינישבסקי. אביב הוא מנהל הכספים של השותפות. לשאלת בית המשפט אם ויאוליה כבר לא קיימת אני משיב שהיא כבר לא קיימת אבל אנחנו מדברים על התקופה שהיא נקראה ויאוליה ובמרץ 2015 הוחלפה החברה לורידיס.
ש. אביב ינישבסקי התייצב פה לפני 8 ימים כנציגה של נאשמת 2 וגם היום. מסתדר לך? אתה מאשר?
ת. הוא יכול להתייצב בפני מי שהוא רוצה, אנחנו שנינו שותפים"
ש. בתיק הזה הוגש כתב אישום והוא הוגש נגד גוף, הנאשמת הראשונה שם היא נקראת עברון תמ"מ מחזור שותפות מוגבלת. תסביר לי מה הקשר בין הגוף הזה לניהול המטמנה? יש קשר?
ת. אין קשר, השותפות היא הגוף הפיננסי והפיסקלי, מטעמי מס, תכנון מס של הניהול הכספי של המטמנה.
ש. האם לשותפות יש סמכות לקבל איזשהן החלטות בקשר לניהול המטמנה, התפעול שלה, עמידה בתנאי רישיון עסק?
ת. לא, תפעול וניהול המטמנה הם על ידי חברת הניהול, והשותפות היא רק לעניין הפיננסי, חלוקת רווחים וכד'.
גם טיעון זה אין בידי לקבל, והוא לא מתיישב עם השכל הישר: במקרה שבפניי לא ניתן לעשות הפרדה מוחלטת בין העיסוק בעניינים הפיננסיים, לענייני ניהול העסק, במיוחד כאשר חלק מנושאי המשרה בשלושת החברות הם זהים. הנאשם 3, בחקירתו הנגדית, העיד (פרוטוקול מיום 23.1.19, מעמ' 112 שורה 30 עד עמ' 113 שורה 12):
"ש. אתה מספר פה שאתם בשלבי הרצה של מתקן חדש לטיפול בתשטיפי המטמנה, איזה מתקן זה?
ת. לא זוכר.
ש. אבל זה מתקן מהמתקדם ביותר בארץ ומהמתקדמים בארץ
ת. מהמתקדמים בעולם.
ש. אז אתה כן זוכר, תספר לי על המתקן. היה לכם קשה לקלוט את המתקן?
ת. זה מתקן שהבאנו מאיטליה, שקנינו אותו מעל מיליון וחצי שקל
ש. מי הביא את הכסף? ויאוליה?
ת. ויאוליה לא הביאה שום גרוש. כל הכסף מהשותפות
ש. תממ מחזור שותפות מוגבלת?
ת. לא.
ש. איזה שותפות?
ת. שותפות הניהול
ש. נאשמת 2?
ת. לא, לא מה פתאום? מהשותפות. אני מצביע על נאשמת 1 בכתב האישום"
רכישת המתקן היקר ע"י הנאשמת 1, שולל גם הוא את ההיגיון תחת הטיעון לפיו נאשמת זו אינה נושאת באחריות לפעילות המטמנה. התנהלות הנאשמת 1 מעלה, שהיא שותפה פעילה בניהול העסק, והפרדתה מהפן הניהולי תהא הפרדה מלאכותית, לא נכונה ונוגדת את חומר הראיות בתיק. מסקנתי היא, שהנאשמת 1 שותפה בניהול המטמנה, וכעולה מדברי מנהל הכספים, מר שטיינמץ, בנוגע לעבודתו של מר אביב ינישבסקי כמנהל הכספים של הנאשמת 1 (פרוטוקול מיום 25.6.18, עמ' 75, שורות 17-22):
"ש. אתה עושה ביקורת על העבודה של יניב ינישבסקי?
ת. אני לא עושה ביקורת.
ש. לא במובן החשבונאי אלא כדירקטור בעל מומחיות חשבונאית?
ת. אני לא מבקר אותו, אני מקבל ממנו דוחות כספיים, עוברים ביחד על התוצאות".
מכאן, שבמסגרת תפקידו של שטיינמץ כדירקטור בתממ ניהול, הוא עבר על הדו"חות הכספיים של נאשמת 1.
גם התנהלותו של הנאשם 3, שהוא מנהל השותפות ומנהל המטמנה, אל מול המאשימה, בזמנים הרלוונטיים לכתב האישום, היא התנהלות של אדם הפועל בשמה של נאשמת 1, וזאת כעולה מהמסמכים ת/7 (מיום 26.9.10), ת/15, ת/17, ת/35 (מיום 5.9.10), ת/38 – מכתבים ששלח הנאשם 3 למאשימה על נייר המכתבים של נאשמת 1. טיעונו של הנאשם 3, לפיו הוא לא ייחס חשיבות לשם המופיע על הנייר שעליו הוא כותב, איננו מקובל עליי – הנאשם 3 ידע בדיוק איך לפנות, למי לפנות, מה לכתוב ואיך לתפעל את המטמנה, וכתיבתו על נייר המכתבים של הנאשמת 1 מראה שהוא פעל בשמה, לשם ניהול העסק.
"בעל האתר" או "בעל העסק" הוא כל אחד מאלה:
"(1) בעל האתר המחזיק באתר.
(2) בעל רישיון העסק או מבקש הרישיון, לפי העניין.
(3) אדם שבהשגחתו, בפיקוחו או בניהולו פועל האתר"
כך גם בהתאם לתנאים לרישיון עסק משנת 2014 – ת/44, נופלים כל הנאשמים תחת ההגדרה שניתנה ל"בעל העסק", לפיה:
"בעל העסק" הוא כל אחד מאלה:
"1. הבעל הרשום על העסק;
2. המחזיק בעסק;
3. בעל רישיון העסק או מבקש הרישיון, לפי העניין;
4. האדם שבהשגחתו, בפיקוחו או בניהולו פועל העסק".
נאשמת 1 – שותפות אשר מחזיקה באתר ובנכסיו, מפעילה את האתר הלכה למעשה והיא בעלת רישיון העסק.
נאשמת 2 – חברה של הקיבוץ שגם היא מחזיקה באתר, שנמצא גם בשטחה.
נאשמים 3 ו-4 – האנשים אשר בהשגחתם, בפיקוחם או בניהולם - פועל העסק, וזאת במסגרת תפקידיהם, האחד - כמנכ"ל האתר, והאחר - כמנהל התפעול והאחזקה של האתר.
הכרעה בטענות ב"כ הנאשמים
אני דוחה טיעון זה של הסנגור: עיון בפרק "העובדות המהוות את העבירה" מעלה, שהן מתחילות בהתראה שנשלחה לנאשמים ביום 4/12/11, ולאחר מכן בשימוע שנערך להם ביום 20.12.11. העובדה השלישית מתייחסת ליום 15.2.12, שזה הסיור הנוסף שנערך, ושבמהלכו נמצאו הממצאים המפורטים בכתב האישום. מכאן, שהמאשימה מייחסת לנאשמים עבירות החל מהמועדים הנ"ל, שהם סוף שנת 2011, ותחילת שנת 2012, ולא לפני כן. מעבר לכך, כפי שקבעתי לעיל, בפרק שדן בטענת ההתיישנות, כל אירוע אחרי יום 2.11.09, הוא אירוע שניתן להסתמך עליו לצורך הכרעה, וההתיישנות חלה רק על אירועים שקדמו למועד הנ"ל.
בנוסף – המאשימה לא ביקשה להאשים את הנאשמים בהפרת תנאי רישיון עסק קודם ליום מסירתם, 27.12.10, כך שגם אם תנאי רישיון העסק לא קוימו בטרם מסירתם לנאשמים, לא ניתן להאשימם בכך, בשל אי-מסירתם כנדרש.
"בתאריך 24.12.18 התקבל במחלקת רישוי בעירייה ... מסמך המאשר לכאורה את רישיון העסק למבקשת על ידי המשרד להגנת הסביבה. צוין במסמך בין היתר: "הבקשה לרישיון עסק מאושרת על ידינו כאשר היא נושאת את חתימת וחותמת נותן האישור... ". המסמך אינו נושא חתימה וחותמת ולפיכך, אינו בר תוקף אלא בבחינת 'הצהרת כוונות'."
גם טיעון זה אין בידי לקבל: עיון בדף השני של המסמך ת/48 מעלה, שמופיע שם נותנת האישור, "פיין מירה", אך אין חתימה מעל לציון שמה כנותנת האישור. אני רואה בציון שמה, כחותמת על האישור, אך עדיין אין חתימה שלה. יחד עם זאת, ביום 27.12.10 נמסרו התנאים למנהל האתר, הנאשם 3, כתנאים מחייבים של רישיון העסק, ומכאן – מה שקובע זה לא החתימה הטכנית על המסמך, אלא העברתו לנאשם 3, כדמות המנהלת את האתר, וההבהרה שאלה הם התנאים המחייבים. מסקנתי היא, שבנסיבות שבפניי, אי-החתימה של נותנת האישור, מעל לחותמת, לא פוגעת בתוקף התנאים שנמסרו לנאשם 3, ואין לראות במסמך כ"הצהרת כוונות" בלבד, אלא כתנאים מחייבים.
הנאשמת 1
"בעל האתר" או "בעל העסק" הוא כל אחד מאלה:
"(1) בעל האתר המחזיק באתר.
(2) בעל רישיון העסק או מבקש הרישיון, לפי העניין.
(3) אדם שבהשגחתו, בפיקוחו או בניהולו פועל האתר"
ובמסמך תנאים לרישיון עסק משנת 2014 – ת/44, הוגדר "בעל העסק" ככל אחד מאלה:
"בעל העסק" הוא כל אחד מאלה:
"1. הבעל הרשום על העסק;
2. המחזיק בעסק;
3. בעל רישיון העסק או מבקש הרישיון, לפי העניין;
4. האדם שבהשגחתו, בפיקוחו או בניהולו פועל העסק".
הנאשמות 1 ו- 2, בהתאם לקביעות בהכרעת דין זו, ניהלו את אתר המטמנה בקיבוץ עברון, על כן כל אחת מהן נחשבת ל-"בעל העסק" או "בעל האתר". גם הנאשמים 3-4 נחשבים כבעלי העסק/אתר, בהיות "האדם שבהשגחתו, בפיקוחו או בניהולו פועל העסק". לעניין נאשמים אלה, אתייחס בהמשך הכרעת דין זו.
"ש. לפי המסמך הזה, למי ניתן רישיון עסק?
ת. מטמנות עברון תממ תעשיות ומחזור
ש. ו ?
ת. קיבוץ עברון
ש. מי בעל רישיון העסק?
ת. מטמנת עברון, זה תממ וקיבוץ עברון, שני שותפים. זה השם.
ש. תסכים איתי שברישיון העסק לא מופיע השם "עברון תממ מחזור שותפות מוגבלת" אלא מופיע השם "מטמנות עברון תממ תעשיות מחזור" ו"קיבוץ עברון"?
ת. זה מה שרשום"
"ש. מבחינה פורמלית של מי העסק הזה?
ת. העסק הוא שיתוף של קיבוץ עברון וחברת ויולה.
ש. בכותרת את מזמינה לשימוע את מטמנות עברון אגודה חקלאית שיתופית בע"מ?
ת. לא יודעת למה זה נכתב ככה. בנושא מטמנת עברון יכול להיות שהשם המלא מופיע בהיתרים אצלנו. לא יודעת למה הודפס ככה. מבחינתי זו לא טעות זה השם שהיה כתוב בהיתרים"
ובהמשך (עמ' 39 שורות 4-5 ו-8-16):
ש. החלטה להעמיד לדין את הנאשמים בתיק זה זה משהו שהיית שותפה לו?
ת. בהחלט. הכנת התיק נעשית על ידי המחוז והמחוז מכין את החומרים שיש בידיו ומעביר למשטרה ירוקה. את מי בדיוק להעמיד לדין ואם התיק בשל זה החלטה משפטית שמתקבלת על ידי משטרה ירוקה והמחוז לא מעורב בו.
ש. בכל אותם שימועים וזימונים ופרוטוקולים שנערכו והוצגו בפנייך את יודעת להגיד היום מי האישיות המשפטית בעצם שאחראית הייתה לקיום ההוראות של עניינים של השימועים?
ת. יש לי יועמ"ש שאני נעזרת בה כאשר בה כאשר באים העובדים לאחר סיור בשטח יושב צוות אכיפה כל המחוז שיושבת בו יועמ"ש ובסיוע שלה אנו מקבלים החלטות כיצד להמשיך לטפל בממצאים.
ש. זו התשובה שלך לשאלה שלי? מי הגורם שאחראי?
ת. הבנתי את השאלה לא נכון.
ש. את שלחת סדרה של מכתבי שימוע ואני שואל מי הגורם המשפטי שמוכר בדין שצריך לבוא לתת דין וחשבון לפי דרישותייך?
ת. מטמנת עברון."
הנאשמת 2
הנאשם 3
"ש. מי מינה אותך לתפקיד מנכ"ל?
ת. הדריקטוריון, בעצם זה בהסכמה בין הקיבוץ לויאוליה ישראל, משנת 2002 יש שותפות בינינו ונשארתי מנכ"ל עד היום".
הסנגור הפנה גם לעדותו הראשית בבית המשפט (פרוטוקול 25.6.18 עמ' 82 שורות 6-14):
"ש. בעמ' 2 בשורה 13 שואלים אותך: "מה הסמכויות שלך בתפעול האתר?" ואתה עונה "כל הסמכויות שנדרשות לתפעול האתר". ואז נשאלת האם יש סמכות מעליך בחברה ואתה עונה יו"ר הדריקטוריון שאתה מעביר להם דיווח כל רבעון ואם יש תקלות אני מדווח להם..." התכוונת כאן לאיזה חברה? לאיזה דריקטוריון?
ת. עברון תמ"מ ניהול
ש. הסברת שיש 8 חברי דריקטוריון שאתה מדווח להם – עמוס שליו הוא יו"ר הדריקטוריון?
ת. כן.
ש. נ/3 זה נסח הרישום של החברה. זו החברה שדיברת עליה?
ת. כן"
"ש. האם יש סמכות מעליך בחברה?
ת. יש דריקטוריון שאני מעביר להם דיווח כל רבעון ואם יש תקלות או בעיות אני מדווח להם, אבל אין שום גורם ישיר שאני מדווח לו, יש 8 חברי דריקטוריון שאני מדווח להם, עמוס שליו הוא יו"ר הדריקטוריון, והוא מקיבוץ עברון.
וכך המשיכה חקירתו (נ/29 שורות 20-25):
"ש. החוקר מציג בפניך מסמך במסומן בח.א.1 מיום 25.5.15 ואתה חותם עליו כהצגתו בפניך, ולשאלת החוקר לאחר שעיינת בפרטי רשם החברות והאם הנתונים המופיעים בו מוכרים לך והאם אתה יכול לאשרם?
ת. כן הפרטים מוכרים לי, זה המספר שותפות ואלו פרטי השותפות ממה שאני רואה אלו פרטים נכונים"
בחקירתו הראשית של הנאשם 3 (פרוטוקול מיום 25.6.18 עמ' 83 שרות 7-10):
"ש. אתה זה שהיו לך את כל סמכויות הניהול שבאתר והיית כפוף לדריקטוריון החברה, עברון תמ"מ ניהול נכון?
ת. נכון"
הנאשם 4
ש. בכתב האישום אתה מתואר כ"מנהל התפעול והאחזקה של האתר". יש עובדים שהיו כפופים אליך?
ת. לא. כולנו אותו דבר. כל העובדים הם אותו רמה.
ש. כשאומרים מנהל התפעול והאחזקה של האתר, מה תגיד על כך? זה תואר שהיה לך?
ת. לא. לא היה לי שום תואר, עובד, פועל."
"ש. המסמך הזה אתה קראת אותו לפני שחתמת עליו?
ת. כן, קראתי. אבל לא ממש הבנתי.
ש. מז"א?
ת. אני בגלל קשיי קריאה והבנה, כדי להבין מה כתוב פה אני צריך לפחות שעה שעה וחצי שורה שורה ולהבין מה כתוב שם, בגלל הלחץ שהוא חקר אותי ושאל אותי, חתמתי רק כדי ללכת משם. לא ממש הבנתי מה כתוב שם.
...
ש. ואז הוא שואל אותך בשורה 7, אני מקריא. "...זה נראה כמו צל, לא יודע, קשה לראות, אני רוצה להגיד לך שאחרי שקיבלתי הזמנה לחקירה... הודעתי למוסא שאני הולך לעורך דין בעניין הזה". אתה מוכן להסביר לנו למה התכוונת בכל המשפט הזה?"
ת. אין קשר בין השאלה לעורך דין, זה שני דברים שהם לא קשורים. אני קיבלתי זימון לחקירה, פעם ראשונה מזמינים אותי בכלל לחקירות ובלאגנים, אז אמרתי שאני אברר אם אני צריך לקחת עורך דין ולקחתי עורך דין, זה לא קשור בכלל לאף שאלה פה.
ש. אבל זה התשובה שרשומה. אני ציטטתי אותה, זה לא מה שהתכוונת?
ת. לא. הוא שאל אותי שאלה ופתאום הוא קופץ לשאלות אחרות, הוא מערבב אותי. פתאום הוא שאל על העורך דין.
ש. מה שכתוב כאן זה לא מה שאמרת לו? תסביר?
ת. לא מה שאני התכוונתי, מה שהוא סובב אותי, אני יודע איך לקרוא לזה?
ש. הוא שאל אותך על עוה"ד או לא?
ת. הוא שאל אותי על התשטיפים, פתאום הוא אומר לי אתה התייעצת עם עוה"ד? אמרתי לו כן. השאלה היא כללית, לא קשור לשום דבר פה"
ובחקירתו הנגדית השיב (עמ' 55 שורות 13-19):
"כשהתחילה החקירה, והחוקר חיים אלבז שואל אותך אם היית רוצה להיוועץ עם עוה"ד, ואתה אומר לו אני לא רואה צורך, למה לא אמרת לו את האמת?
ת. זו הייתה האמת.
ש. למה לא אמרת לו שכבר התייעצת עם עוה"ד, שכבר היית בירושלים, שעדכנת את מוסא ושהקיבוץ ישלם על העו"ד, ובמקום זה אמרת לו שאתה לא רואה צורך להתייעץ עם עוה"ד?
ת. אני הבנתי שהוא שואל אותי לגבי אותו רגע שהוא יושב איתי מולי וחוקר אותי אם אני רוצה שישב לידי עוה"ד, זה מה שאני הבנתי ואמרתי לו שלא צריך"
"תכלית החקירה היא: ראשית – הצגת כל מידע רלוונטי שנותר ברשות העד ואשר לא הוצג מטעמים השמורים עם הצד שקרא לו, או בשל כל סיבה אחרת – במסגרת החקירה הראשית; ושנית, והוא עיקר – העמדת גרסת העד במבחן של אמת".
לעניין משמעותה הראייתית של החקירה שכנגד, נכתב בהמשך, בעמ' 1942:
"החקירה שכנגד, נחשבת לאמצעי ההתגוננות הבדוק והטוב ביותר העומד לרשותו של נאשם – ובסופו של דבר, "לרשותו" של בית המשפט – כנגד עדי שקר ועלילות שווא. חקירה שכנגד ראויה לשמה, חזקה עליה שהיא חושפת כל פגם של מהימנות שבו לוקה העדות, ומאפשרת לבית המשפט לקבוע עמדה נכונה באשר למשקלה הראייתי".
לעניין החובה לחקור בכל "נקודה-של-אי-הסכמה", נכתב בהמשך, בעמ' 1949:
"היריב חייב במסגרת החקירה שכנגד לחקור את העד במישרין ובמפורש בקשר לכל נושא שיש לגביו מחלוקת:
ראשית – על מנת לחדד את השוני במחלוקת ולהעמיד את העד על כך שאין נותנים אמון בדבריו באותה נקודה;
שנית – על מנת לאפשר לעד לבחון עמדתו מחדש, לחזקה או לסטות ממה;
ושלישית – והוא עיקר – על מנת לאפשר לבית המשפט להתרשם מן הצורה שבה העד "מגן" על גרסתו.
אשר על כן, כאשר לא מציגים לעד שאלות בחקירה שכנגד בקשר לנושא מסוים, ההנחה היא – בהיעדר הסבר סביר אחר – כי אין חולקים על דברי העד באותו נושא;
ואפילו מוסברת אי ההתייחסות – יש לה משקל לטובת גרסת העד, באשר באותה נקודה לא היתה לעד הזדמנות "להגן" על עמדתו (ראה להמחשה: ע"א (ב"ש) 1163/01 איפרגן)..".
"הפסיקה קבעה כי בשל האופי המיוחד של ראיית הודאת נאשם יש לבחון אותה על פי שני מבחנים מצטברים - הפנימי והחיצוני ... קיימים יחסי גומלין בין שני המבחנים, כך שכאשר המשקל העצמאי של המבחן הפנימי גבוה, קטֵן המשקל הנדרש לגורם חיצוני כגון "דבר מה" וכן ההפך. זהו מנגנון בקרה המחייב את בית המשפט לנתח את הראיה לא רק על פי התרשמות גרידא אלא דרך מבחנים נוספים המובילים לבדיקה עצמאית של ההודאה. המבחן הפנימי נכנס פנימה לדל"ת אמות ההודאה. מבחן זה תר אחרי סימני האמת הנלמדים מנוסח הדברים, מידת פירוטם וסבירותם הפנימית. המבחן החיצוני יוצא החוצה ובודק אחר סימנים שמחוץ לדברי המערער בהודאתו, אשר יכולים ללמד על אמיתותה. זוהי דרישת "דבר מה נוסף"... הוצעה הבדיקה המשולשת של "מי אמר", "מה אמר" ו"דבר מה". המבדק הראשון עניינו מי הוא הנאשם אשר הודה? האם, למשל, שייך הוא לאחת מהקבוצות אשר לחבריה נשקף סיכון גדול יותר למסירת הודאת שווא? ... התייחסות בין היתר לקטינים ולסובלים מפיגור שכלי. הבדיקה היא בגדר כלי עזר. אין הכוונה כמובן שאדם המוגבל בשכלו איננו מסוגל למסור הודאת אמת ושאדם אחר בעל מנת משכל גבוהה לא ימסור הודאת שווא. הבדיקה שינקוט בית המשפט תלוית הנאשם המסוים העומד לפניו. עם זאת, יהא על בית המשפט לתת את דעתו למאפיינים האישיים של אותו נאשם. מבדק "מה אמר" בוחן את תוכן העדות תוך הכרה כי עסקינן בעד שהפליל את הנאשם מחוץ לכתלי בית המשפט, גם אם העד הוא הנאשם בעצמו. יש לעמוד בהקשר זה על ההיגיון הפנימי של תוכן העדות, רצף הדברים וקוהרנטיות האמרה. מבדק "דבר מה" בוחן לא רק קיומו של "דבר מה נוסף" שנדרש כדי לאפשר הרשעת נאשם על פי הודאתו אלא גם נועד להיעזר בראיות החיצוניות כדי ללמוד על משקל ההודאה. בהקשר הרחב, יש לבחון לא רק קיומו של דבר מה "נוסף" אלא גם למשל קיומו של דבר מה "חסר" או "סותר" (ההדגשות אינן במקור, ז.פ.).
להלן אבחן את ת/31 בהתאם למבחנים הנ"ל:
"מי אמר": מהמסמך ת/31 וכן מעדותו של הנאשם 4 בבית המשפט, התרשמתי מאדם רציני, המבין את סביבתו ואת השאלות המופנות אליו, יודע להשיב על השאלות, ולא התרשמתי מאדם שקיים לגביו חשש כלשהו, שמא לא הבין את שאלות החוקר, או שהחוקר לא הבין את תשובותיו.
"מה אמר": הנאשם 4 טען בעדותו בפניי (עמוד 51 לפרוטוקול מיום 17.6.18), שתשובותיו לא נרשמו כסדרן, אך עיון בחקירתו, ת/31, מעלה, כי הנאשם 4 ענה לשאלות באופן מסודר, קוהרנטי, ובאופן ברור וברצף כרונולוגי.
"דבר מה" : תיק זה גדוש בראיות ובחיזוקים, כפי שפורט לעיל, ואמשיך ואפרט בהמשך, וחומר הראיות כולל עדויות, מסמכים, תצלומים, חוות דעת, ומסמכים שונים, שמספקים לא רק את ה"דבר מה נוסף", אלא הרבה מעבר לכך.
מכל המפורט לעיל, הגעתי למסקנה, לפיה הנאשם 4 דיבר באופן חופשי, ואמר דברי אמת, בחקירתו ת/31, ואני מעדיף את דבריו באותה אמרה, על דבריו בפניי.
אין בידי לקבל טיעון זה של הסנגור – בתחילת הדיון בעניינו של נאשם 4 התייחסתי לאמרות שונות, בנוגע לתפקידו במטמנה, למקומו בהיררכיה כאשר הנאשם 3 נעדר, וגם ב"כ המאשימה התייחס כך לנאשם 4, למשל בסעיף 28 לסיכומיו. מכאן, שהן הנאשם 3 והן הנאשם 4, מילאו תפקידים במטמנה, והם עונים על דרישות החוק לעניין מילוי תפקידם.
"ש. ההנחיות לעבוד כך ממי הם התקבלו?
ת. הכל ממוסא גרינברג.
ש. אני מבין מדבריך שכל דבר שקורה באתר חייב את אישורו של מוסא?
ת. בטח, כשמוסא בחו"ל אני מחליף אותו באתר, אני עובד באתר ההטמנה עברון משנת 2007 וכך הכל התנהל כל הזמן"
בחקירתו הראשית אמר כי כל ההחלטות התקבלו על-ידי הנאשם 3 (פרוטוקול 17.6.18 עמ' 50 שורות 14-24):
"ש. אז בעצם מי קיבל את ההחלטות בכל מה שקשור לעבודה שלך?
ת. יש לי מנהל מוסא, מה שהוא אומר זה מה שעשיתי, מה שהוא ביקש.
ש. כל מה שקשור למשל בהחלטות אם לכסות, איפה לכסות, מתי לכסות, מי מקבל את ההחלטות האלה?
ת. בבוקר מוסא היה בא ואומר לנו, לאנשים במשרד, מוסא נתן את הדיווחים למי ומה לעשות ואנחנו היינו עושים.
ש. ואם בשטח היה צריך לקבל החלטה לבצע פעולה שלא קיבלתם בתדרוך, מי מחליט על זה?
ת. עדיין מוסא, מתקשרים אליו, אומרים לו והוא מחליט מה לעשות.
ש. והחלטות למשל לגבי חשש לתשטיפים שזורמים? אשפה חשופה? אם יש מים זורמים? מי מקבל את ההחלטות איך לטפל בזה?
ת. עדיין מוסא, הוא היה אומר לנו מה לעשות, איך לטפל בזה, מה להביא, מה לקחת , מה לעשות"
כך העיד בחקירתו הנגדית בנוגע לנאשם 3(פרוטוקול מיום 17.6.19, מעמ' 56 שורה 26 עד עמ' 57 שורה 1):
"ש. זה נכון שמוסא היה המנהל הכל יכול והאחראי במטמנה הזו?
ת. כן.
..
ש. מה שהוא אמר זה מה שקורה, זה מה שיקרה וזה מה שעושים?
ת. אני בכל מקום עבודה שלי, מבחינת האחראי עבודה שלי מה שהוא אומר זה קדוש
ש. ובמטמנת עברון?
ת. כל מה שמוסא אמר לי עשיתי"
ב"כ הנאשמים ציין עוד, שהנאשם 3 העיד בחקירתו הראשית שהנאשם 4 סייע לו וביצע את כל הדברים הטכניים שהוא לא הספיק לבצע ושהיה צריך לעשות, אם כי לא היו לו סמכויות כלשהן לעצמו (פרוטוקול 25.6.18 עמ' 92 שורות 4-10):
"ש. לגבי מר אבירם שלמה, מה תפקידו במטמנה בתקופה של כתב האישום?
ת. אבירם שלמה היה העוזר שלי, הוא ביצע את כל הדברים הטכניים שאני לא הספקתי לבצע ושהיה צריך לעשות, לפקח על הכלים, לטפל בנושאים הטכניים של הכלים, לעשות טיפולים לכלים. היה עוזר שלי. יד ימיני.
ש. היו לו סמכויות?
ת. לא היו לו סמכויות, איך להגדיר את זה , הוא לא יכול היה למשל להזמין משאית או טרקטור לעבודה, אבל מה שאמרתי לו הוא עשה, מעבר לזה לא היה לו סמכויות"
דיון בתנאים ברישיון העסק – האם הוכח שהם הופרו?
דיון בתנאים ברישיון העסק – שהופיעו בסיכומי המאשימה אך חלקם אינם מופיעים בכתב האישום
תנאים ברישיון העסק הנוגעים לתשתיות האתר וטיפול בתשטיפים – מתוך סיכומי המאשימה:
"איטום תאי ההטמנה –
תשתיות אלה נדרשות בכל תאי שטח שתבצע בהם הטמנה, כולל הטמנה של פסולת על גבי פסולת קיימת, למעט תא ההטמנה הפעיל (תא א').
2.1 משטחי ההטמנה תותקן מערכת למניעת חלחול בבסיסים ובכל מקום בו צפוי מגע בין הפסולת לבין הקרקע. מערך האיטום, הן בקרקעית והן בכל צד של משטח ההטמנה, לא יאפשר חלחול של תשטיפים דרכו בשיעור העולה על 5 מ"מ בשנה [...]
2.2 מעל למערכת האיטום תהיה מערכת לניקוז ואיסוף של התשטיפים ולהובלתם עד למתקן המיועד לקליטה ולטיפול. מערכת ההולכה תאפשר ניקוז של כל התשטיפים שעשויים להיווצר כתוצאה מסופת גשם בהסתברות של 1:50 שנה, בחישוב עבור תא שטח שעדיין לא הושמה בו פסולת וכך שלא תיווצר על גבי מערכת האיטום שכבה רוויה בעובי העולה על 30 ס"מ. בכל מקרה, עובי שכבת הניקוז לא יקטן מ – 40 ס"מ, קוטרם של צינורות הניקוז לא יקטן מ – 110 מ"מ ושיפוע של מאספים ומוליכים לא יקטן מ – 1%.
...
3.2.1 באתר תותקן מערכת לאגירה, טיפול וסילוק של כל התשטיפים שעשויים להיווצר כתוצאה מגשם על תאי הטמנה פתוחים, בתוספת נוזלים המתנקזים מן האשפה עצמה ומשטיפת משאיות האשפה.
המערכת תאפשר אגירה, טיפול וסילוק של כמות תשטיפים הגדולה ב – 25% מהכמות הצפויה להיווצר באתר (על פי נתוני כמות משקעים שנתית מקסימלית כפי שנמדדה באזור ב – 25 השנים האחרונות, בתוספת תשטיפי גוף הפסולת ושטיפת המשאיות). למערכת יהיו אמצעי חירום למניעת גלישות של תשטיפים אל מחוץ למערכת. המערכת על כל חלקיה תהיה אטומה כך שלא תתאפשר כל דליפה של תשטיפים או קולחים מתוכה אל הקרקע שבסביבה.
...
3.6.3 מתקן לשטיפת משאיות יוקם בתוך שטח האתר. למתקן תהיה מערכת לניקוז של הנוזלים והובלתם אל מערכת הטיפול בתשטיפים.
...
5.2.1 טיפול בתשטיפים
תנאים ברישיון העסק הנוגעים לאופן הטיפול והטמנת הפסולת – מתוך סיכומי המאשימה:
5.1" אופן הטיפול והטמנת הפסולת
אופן ההטמנה והכיסוי
תנאים ברישיון העסק הנוגעים לניהול ובטיחות – מתוך סיכומי המאשימה:
5.4" ניהול ובטיחות
5.4.4 דיווח לרשויות
[...]
ה. בעל העסק יעמיד לרשות נותן האישור עפ"י דרישתו, כל אינפורמציה נוספת הקשורה לתפעולו השוטף של האתר ולפעולות הניטור."
דיון בתנאים ברישיון עסק המפורטים בכתב האישום:
העד אריאל בן עמי
באמצעות העד בן עמי הוגשו סיכומי סיורים שנערכו באתר, שתיעדו את הפרת תנאי רישיון העסק, והם: ת/1-ת/5, ת/8-ת/9, ת/11-ת/12. באמצעות העד הוגשה גם חליפת מכתבים בין העד לנאשם 3, שגם היא מעידה על הפרה של תנאים ברישיון העסק – ת/6 ו-ת/7.
"ש. לשאלת ביהמ"ש - אם קיבוץ עברון עושה במטמנה עבודה טובה ובהתאם לחוקים ולנדרש, האם מה שמתואר בכתב האישום לא נחשב לדבר שניתן לתקנו שלא באמצעות הגשת כתב אישום ובאופן מהיר וזריז יותר במיוחד כאשר מדובר באירועים מלפני כ-8 שנים?
"ת. מבחינת תשתיות אז בהחלט מטמנת עברון היא בין הטובות שיש לנו בצפון, מבחינת תשתיות הם מעסיקים גם את ד"ר חלמיש שהוא נחשב לאחד המומחים הטובים בתחום מבחינת התכנון של המטמנה והתשתיות, אבל גם אם אתה עושה תשתיות מאוד טובות, יש להם מרצדס והם פשוט שכחו לשים גלגלים, כל כך הרבה כסף על תשתיות, אבל בסופו של דבר כשמגיעים לתפעול ולדברים הפשוטים של לכסות את הפסולת, של לטפל בתשטיפים, כבר יצרתם את מערכת איסוף התשטיפים שזה כל השיפועים והאיטום שזה מיליוני דולרים ובסוף אתם לא מצליחים לטפל בתשטיפים אחרי שאספתם אותם, בסוף משפריצים אותם על התאים הסגורים ובסוף זה בנחל אז מה זה שווה?"
העד ארז אבני
העד ארז אבני סיפר בעדותו בנוגע לת/16 (עמ' 25 שורות 10-14):
"בתמונות ניתן לראות את הזרימה של התשטיפים מהאתר אל הנחל. חלק מהתמונות צולמו על ידי מר חיים אלבז וחלק על ידי. מצוין גם מי צילם את התמונות. בתמונות רואים את הזרמת השפכים משטח האתר לתעלות הניקוז מובילי דרך או תעלות לצד הדרך ומשם לנחל בית העמק אם אינני טועה. התשטיפים יש להם צבע מאוד אופייני שהם שחור בעקבות כל מיני, ויש להם ריח חזק מאוד שמי שעוסק בתחום הפסולת מכיר את הריח הזה"
העד המשיך וסיפר בעדותו בנוגע לת/18 (עמ' 25 שורות 21-26):
"... אני ביצעתי את הסיור בשטח, לא הייתי לבד, אני הגעתי לשטח סיור שנקרא ביקורת שאנחנו עורכים מפעם לפעם וזיהיתי שיש הזרמה של תשטיפים לתעלות ניקוז ומשם לנחל בית העמק. התקשרתי למר משה גרינברג ואמרתי לו שאני רוצה שיבוא לראות, הוא אמר שהוא לא נמצא, הוא אמר שהוא ישלח את אבי מנהל התפעול להתלוות אליי, וזה מה שקרה, אבי הגיע וביחד עשינו סיור משטח האתר בעצם ממש הראיתי לו והוא ראה בעצמו איך המים זורמים."
הסנגור טען, כי ת/18 נערך בשעה 10:00, על כן אינו יכול להוכיח אם השטח כוסה בתום העבודה.
"ש. ואתה מגיב בתשובתך ת/16, תקרא בבקשה את הדו"ח סיור. בדו"ח של ארז אבני שמספר שהוא הלך עם המפקח של המשטרה הירוקה, אלבז, והוא אפילו עושה לך בבולד כאן ובכל מיני מקומות מספר לך שהוא קלט בכל מיני מקומות תשטיפים יוצאים מהמטמנה החוצה.
ת. אז אני אומר שזה לא נכון.
ש. למה אתה מגיב לו במכתב שזה לא נכון והוא מדבר שטויות או שהוא טועה?
ת. לא יודע למה לא כתבתי. אבל אני אומר שלא זרמו תשטיפים.
ש. יותר מזה, לא רק שאתה לא אומר לו שהוא טועה, אלא אתה בהשקפתי מתנצל וכותב לו "אבקשכם לראות את הליקויים כחד פעמיים". אז יש ליקויים, או שאין ליקויים? רוצה לשנות את תשובתך?
ת. אני טוען שלא היו זרימות, שהיו זרימות במטמנה, אנחנו עשינו את העצירות האלה אבל לא היו מחוץ למטמנה.
ש. אז ארז אבני טועה שהוא אומר שיש זרימות?
ת. לא יודע אם הוא טועה או לא, אבל לא היו.
ש. חיים אלבז טועה שהוא אומר שיש זרימות.
ש. אחמד איברהים, ת/41 טועה שהוא אומר שיש זרימות של תשטיפים מהאתר החוצה?
ת. אני לא חושב שהוא היה בסיור כזה"
וכך נשאל הנאשם 3 בהמשך חקירתו הנגדית (פרוטוקול מיום 23.1.19, מעמ' 107 שורה 31 עד עמ' 108 שורה 22):
"ש. תסביר לי כשאתה מבקש מהמחוז לראות את הליקויים כחד פעמיים, למה חד פעמיים? בגלל הגשם?
ת. בגלל הגשם.
ש. אבל תיקנת את זה, אתה כותב מיד לאחר האירוע זה 11-13.2, מיד לאחר האירוע חסמתם את החריצים האלה, נכון?
ת. נכון. חסמנו את החריצים כדי שלא יוכלו לצאת התשטיפים מחוץ למטמנה.
ש. ולא יצאו אחרי זה תשטיפים?
ת. לא יצאו.
ש. אז תסביר לי, במתמטיקה אצלי בראש עבר חודש שלם, סדר גודל של 40 יום, וארז אבני והמפקח של המשטרה הירוקה מגיעים לסיור, ת/16, ושומו שמים רואים תשטיפים.
ת. הם לא רואים זרימות..
ש. אני מקריא מת/16
ת. התשטיפים ניגרים אל תוך בריכת עפר שנמצאת מזרחית לשטח ההטמנה הפעיל. והכל בתוך המטמנה. מאידך התשטיפים ניגרים אל תוך בריכת עפר שאנחנו עשינו אותה, שנמצאת מזרחית לשטח ההטמנה הפעיל, בתוך המטמנה. בריכת התשטיפים שניקזה תשטיפים מזוהמים... חמור והכל ריח חריף, גם לאחר שעות הפעילות. אני מקריא. בסדר, אבל היא בתוך שטח המטמנה ולא מחוץ למטמנה.
ש. כדי שלא יהיה ספק, תסתכל על העדות של אלבז בעמ' 33 לפרוטוקול מיום 16.5.2018, אומר אלבז "ראיתי את הזרימה מאתר הפסולת לעבר תעלת הניקוז יציאה החוצה לשטח לעבר נחל בית העמק", איך זה יכול להיות אם תיקנת מיד?
ת. חבר'ה, אין שום קשר בין המטמנה לנחל בית העמק לא יכולה להיות זרימה של תשטיפים מהמטמנה לנחל בית העמק. בין נחל בית העמק למטמנה יש שטח במקום הכי קרוב 50 מטר. לא יכול להיות שמהמטמנה הוא רואה זרימת תשטיפים שמגיעים לבית העמק. לא יכול להיות דבר כזה"
"ש. אתה מסרת עדות בתיק הזה?
ת. אני אומר עוד דברים שלא נכתבו בדו"ח סיור בפירוט יותר רחב ומציין את התהליכים שקרו בצורה רחבה. יש גם עימות שנערך עם מוסא. מה שהיה בעימות, מוסא הכחיש שהיו שפיכות או זרימות משטח האתר החוצה ובעימות אני ציינתי שזה לא נכון מה שהוא אומר וזה אף שקר והדברים האלה כן היו, לא רק שהם היו, היו נציגי האתר יחד איתי וראו את זה בעיניהם".
העד חיים אלבז
לעניין טענת כיסוי בלתי מספק – ב"כ הנאשמים טען כי בת/22 לא צוינה שעה.
"בתאריך 19.11.14 ערכתי סיור באתר עברון. נראה על פניו שישנם שטחים נרחבים באתר ללא כיסוי.
...
למרות שאין מדובר בסוף יום עבודה, השטחים שבהם קולטים פסולת כיום מרוחקים מאוד מהשטחים שלא מכוסים. נראה גם שזו פסולת ישנה יותר כשמתקרבים אליה"
לעניין טענת כיסוי בלתי מספק – ב"כ הנאשמים טען כי בת/23 צוין מפורשות "שלא מדובר בסוף יום עבודה".
לעניין טענת כיסוי בלתי מספק – ב"כ הנאשמים טען כי בת/24 ות/25 לא צוינה שעה.
"בצמוד לצד הדרומי של האתר ניקוו כמויות עצומות של נוזלים החשודים כתשטיפים"
ובנוסף נכתב – "נראו בוודאות מספר מוקדים במעלה אתר הפסולת תשטיפים הזורמים מטה ומצטרפים למאגר הגדול שזרם דרך תעלת הניקוז לעבר נחל בית העמק"
בעדותו בפניי ציין העד בנוגע לדו"ח זה (פרוטוקול מיום 16.5.18, עמ' 30, שורות 2-7):
"...אני מציין שם תשטיפים שזורמים בתוך נחל בית העמק. תשטיפים שחורים. נוזל שחור מאוד מאוד כהה. כתבתי כמויות עצומות של נוזלים.... הבחנתי בנוזלים שבאים במגע עם גוף הפסולת. זורמים מהאתר לעבר תעלת הניקוז וישירות לנחל בית העמק. התמונות מתעדות את מצב הפסולת. שעה קצת חשוכה. רואים בתמונות 21-22 את התשטיפים הכהים, כהים מאוד. מקור הזרימה ישירות שלהם רואים בתמונות 25-26 מאתר הפסולת עד נחל בית העמק"
הסנגור טען כי הכיסוי לא נבדק לאחר שעות סיום העבודה, וכי ת/26 נערך בשעה 15:40.
"בתאריך 9.3.15 ערכתי סיור באתר הטמנת פסולת עברון ובו ראיתי זרימת תשטיפים מהאתר לעבר נחל בית העמק הסמוך."
ובנוסף נכתב – "היום 10.3.15 הגעתי למקום יחד עם גיא סילפן מאיגוד ערים כרמיאל על מנת שידגום את התשטיפים, ואכן כך נעשה"
בעדותו בפניי ציין העד בנוגע לדו"ח זה (פרוטוקול מיום 16.5.18, עמ' 30 שורות 10-13):
"...מתאר את היום למחרת הביקור שבו ראיתי את התשטיפים זורמים. בתמונות רואים תשטיפים שעדיין זורמים מאתר הפסולת. תשטיפים כהים מאוד דרך תעלת הניקוז לעבר נחל בית העמק. גם כן רואים את גיא סילפן הוא עובד איגוד ערים גליל מערבי, שבא לבדוק את התשטיפים באתר לוודא"
גם בעניין זה טען הסנגור שהכיסוי לא נבדק לאחר שעות סיום העבודה, ולדבריו ת/27 – התמונות, צולמו ביום לקיחת הדגימות 10.3.2015, והוסיף שלפי טפסי הנטילה (ת/46) שעות לקיחת הדגימות הן 10:30 ו-10:45.
"... נערך בשעה 17:30 בשעה שהאתר בעצם סגור. המטרה של הביקורת בשעה כזאת בד"כ היא לבדוק אם כל הפסולת שנמצאת באתר מכוסית כפי שנדרש סוף יום. הממצאים בשטח הראו שחלק ניכר מהאתר לא מכוסה ...."
ש. אין כיסוי מלא בסוף כל יום ב-15 ס"מ אדמה?
ת. לא אין כיסוי של 15 ס"מ בכל יום ואין על כל שטח ההטמנה של אותו היום.
ש. ההנחיות לעבוד כך ממי הם התקבלו?
ת. הכל ממוסא גרינברג".
"הפסולת שרואים בקטע שבין המכולה הבהירה לקצה התמונה הייתה חשופה בערך חודשיים פחות או יותר, בחורף אנחנו לא מכסים כל יום, בחורף אנחנו מכסים את הפסולת בין פעם בשלושה ימים לפעם בשבוע, אני עובד עפ"י הנחיות של מוסא, איפה לכסות וכמה ..."
העדה גב' דורית זיס
"זו הודעה ראשונית שמבוססת על ראיות ודיווחים מפיקוח שנעשה בשטח על ידי עובדי המחוז כאשר אנו מוצאים שיש הפרות של תנאים ברישיון עסק או של חוקים בסמכות המשרד כפי שטען בחוק המים אנו בשלב ראשון מתחילים אכיפה מנהלית מוציאים התראה על פי סמכויותינו בחוק ואת המסמך הזה יש הזמנה לשימוע להשמיע את הטענות שלהם בטרם נקבל החלטה"
טענת ההגנה להרחבת חזית ולהתיישנות - ב"כ הנאשמים טען כי יש להתעלם מהמוצג ת/33, אך עיון בפרוטוקול הדיון מעלה, שהסנגור התנגד להגשתו, והתנגדותו נדחתה, והמסמך הוגש וסומן (פרוטוקול מיום 16.5.18, עמ' 35). הסנגור טען גם לעניין כיסוי בלתי מספק, ולדבריו, ת/33 נוגע לתקופה שהתיישנה – טיעון שנדחה על ידי.
באמצעות העדה גב' זיס הוגש פרוטוקול שימוע, שנערך לנאשם 3, ובו נכח גם ד"ר נמרוד חלמיש, יועץ האתר. פרוטוקול זה מתעד את הפרת תנאי רישיון העסק על ידי הנאשמים – ת/34, מיום 8.7.10. בפרוטוקול השימוע מובאות "טענות נציגי האתר", במסגרתן ניתן לראות, שהנאשם 3 וד"ר נמרוד חלמיש אישרו למעשה, כי בעיות שנוצרו באתר בשל הגשמים טופלו. הוגש גם מכתב שכתב נאשם 3 לגב' זיס – ת/35, מיום 5.9.10 - בו הוא מעדכן את העדה, שהסיבה לתקלות בניקוז התשטיפים מקורה ב"מחלות ילדות" של המשאבות.
העדה מיכל פינקין
לעניין טענת כיסוי בלתי מספק – הסנגור טען כי ת/39 נערך בשעה 12:00.
העד אחמד איברהים
"ש. מניח בפניך את ת/41
ת. זה עוד הפעם 2010. אחמד איברהים לא שייך למה שאתה מדבר איתי כרגע.
ש. אז 2010...
ת. יכול להיות שהיה ויכול להיות שלא היה. אני גם לא רואה את התגובה שלי, אני לא רואה מה הגבתי או לא הגבתי"
העד אלעד אשד
"זה בעצם תכתובות ביני לבין מוסא, מצביע על נאשם 3, היה בינינו התכתבות, ביקשתי וראיתי שהכיסוי היה חלק מהמקומות כיסה קצת יותר אבל עדיין זה לא היה מספק וביקשתי שיכסו את זה עוד פעם את האתר, כמו כן ראיתי בריכה של תשטיפים בחזית האתר, שזה מצביע כאילו הקרקע רוויה בתשטיפים. היו כמה מיילים שדרשתי את זה, זה דברים שחוזרים על עצמם. היו כמה מיילים שדרשתי בהם את אותו הדבר, עברתי ודרשתי את הכיסוי"
"ש. אז היו תשטיפים, נכון? כי אתה אומר חסמתם חריצים שהזרימו תשטיפים. אני מבין מזה שזרמו תשטיפים.
ת. בתוך המטמנה, כן"
ובהמשך (פרוטוקול, עמוד 106, שורות 26-27):
"אני טוען שלא היו זרימות, שהיו זרימות במטמנה, אנחנו עשינו את העצירות האלה אבל לא היו מחוץ למטמנה".
הנאשם 3 הודה שהיו תשטיפים, אך טען שאלה לא זלגו אל מחוץ למטמנה, אלא נותרו בתוכה - טיעון המנוגד לחומר הראיות בתיק.
ב"כ המאשימה ביקש לשכנע, שתנאי רישיון העסק אוסרים על זרימת תשטיפים גם בתוך המטמנה, וכי זרימה מעין זו מהווה הפרה של תנאי רישיון העסק, ועבירה על חוק רישוי עסקים.
הסנגור ביקש לקבוע, שזרימת תשטיפים בתוך שטח המטמנה אינה עבירה, והפנה בעניין זה לעדות המומחית מטעם המאשימה, לפיה "כל עוד התשטיפים לא זורמים החוצה זה לא מעניין אותי. אם הם זורמים או מחלחלים, זה כבר כן מעניין כי זה גורם, עלול לגרום לזיהום מים" (פרוטוקול 27.5.18 עמ' 27 שורות 26-27). הסנגור הפנה גם לסעיף 5.4.1 לתנאי רישיון העסק מ-2014 (ת/44), הקובע כי "בעל העסק יטפל ויסלק תשטיפים באופן שלא יווצר עומד (גובה תשטיפים מעל פני שכבת האיטום) של יותר מ-30 ס"מ בתא", על כן, נטען כי "בריכות תשטיפים שניקוו בשטחי המטמנה" הן בהתאם לתנאי רישיון העסק.
טיעון זה של הסנגור מקובל עליי, והוא אכן עולה מדברי מומחית המאשימה. יחד עם זאת, המומחית טענה, שחלחול תשטיפים עלול לגרום לזיהום מים, וברור שהכוונה היא גם לחלחול בתוך שטח המטמנה וגם מחוצה לה, שהרי מי תהום יכולים להיות מזוהמים בכל מקום – בעניין זיהום מי תהום, אדון בפרק הבא.
"ש. אני מבין שאתה כמנכ"ל נאשמת 1 וכמפעיל של המטמנה הזו בשם נאשמת 1, החלטת להפעיל את המטמנה בהתאם לתנאי רישיון העסק רק באביב ובקיץ כי רק אז זה נוח לך ועולה לך פחות כסף לטפל ולכסות את הפסולת, נכון?
ת. אני אומר לך שמפעיל המטמנה שאני המפעיל הטוב ביותר במדינת ישראל להפעלת מטמנות, עושים את המירב להפעלת מטמנה כדי לגרום הכי פחות נזק ואנחנו עושים את כל מה שאפשר לעשות 12 חודשים בשנה. את המיטב שאפשר לעשות"
וכך נשאל שוב בהמשך חקירתו הנגדית (פרוטוקול מיום 23.1.19, עמ' 118, שורות 6-22):
"ש. אני סקרתי כאן בדיונים וניסיתי להביא ראיות, דוחות סיור בהרבה אירועים, מאוד קשה לי עם הטענה שלך שב -11-13.02.15 היה גשם, וזה אירוע חד פעמי, כשיש אין ספור אירועים שלא קשורים לפברואר 2015 שאין בצמוד אליהם שום גשם, וקשה לי עם הטענה שלך לראות בגשם כאירוע חד פעמי, כי אתה משתמש בתירוץ הזה כמו ניגון חוזר כל פעם שעורכים לך שימוע או שמאמתים אותך עם תיקון. נכון?
ת. אתה מדבר איתי על תקלות במשך 10 שנים ואתה על כל ה-10 שנים אתה מביא את זה כאילו שזה קרה בפעם אחת. אתה מראה לי כל הזמן תקלות ואני חזרתי ואמרתי כל הזמן ואני חוזר ואומר, קשה מאוד לעמוד בתנאים של המשרד לאיכות הסביבה להפעלת מטמנות. אני חוזר ואומר, אתה מראה לי מה היה בשנת 2010, 2013, 2015, ואתה כל הזמן אומר תקלה חד פעמית.
ש. אתה אומר את זה.
ת. אני אמרתי תקלה חד פעמית באותה שנה. אבל כל שנה, גם היום יש במטמנה קטסטרופה שנלחמים עליה בגלל זה שעכשיו הייתה סערה אחרונה של השבועיים האחרונים של כמויות גשם שבכל המקומות אומרים שכבר לא זוכרים אותה הרבה זמן. של חד פעמי כזה. אז כל הזמן יש בעיות כאלה, אנחנו נלחמים בזה, משתדלים לעשות את המיטב ולא תמיד מצליחים, אבל הטענה הזו שהיו תשטיפים והיו זליגות תשטיפים באותה שנה אני אומר חד משמעית שבאותו מקום לא היה"
וכך המשיכה חקירתו הנגדית (עמ' 118 שורות 23-30):
"ש. מציג לך את ת/20 ומבקש שתסביר לי איך אתה כותב באפריל 2015 לארז אבני מייל שאבנו את התשטיפים אם לא היו תשטיפים.
ת. אני אסביר, אבני שלח לי תמונה הוא הראה לי שבנחל בית העמק יש קטע בריכה שעומדים שם תשטיפים. וכבר לא היה לי כוח אליו, אמרתי לאבי בוא נזמין ביובית נשאב את זה, זה עניין של חצי שעה, נשאב את זה ונראה לו שאין לנו בעיה עם זה. לקחתי משאבה, הזמנתי ביובית, באנו שאבנו את זה והראיתי לו שלחתי לו תמונה שזה נגמר השאיבה ואין תשטיפים יותר ואין שום זיהום של שטח ושום דבר. ואני הייתי בטוח שזה בכלל לא שייך לנו בכלל. אבל עשיתי את זה בשביל לרצות אותו ולא להיכנס איתו לוויכוחים"
הסבריו של הנאשם 3, לפיהם הזמין ביובית כי "כבר לא היה לי כוח אליו" הם הסברים סתמיים, שבאמצעותם ניסה הנאשם 3 להתמודד עם ראיות המנוגדות לעמדתו, אך ניסיונו זה אינו עומד בשכל הישר, ואני דוחה אותו מכל וכל.
"ש. לגבי הכיסויים, יש דו"חות ביקור שהוצגו וצילומים שצולמו, לגבי שעות הפעילות של המטמנה, מתי בעצם ניתן לקבוע שלא כוסה שטח?
ת. המטמנה כמו שציינתי עובדת משעה 05:30 בבוקר, נסגרת לקהל בשעה 16:00 ואז מתחילים לעשות את סגירת המטמנה, כלומר לגמור להדק את כל האשפה שהובאה באותו יום ואח"כ להתחיל לכסות, בד"כ זה לוקח כשעתיים, ז"א עד 18:00-18:30 אנחנו אמורים לעבוד, בחורף בשעה 17:00-17:30 כבר יש חושך מוחלט, כך שלא ניתן לדעת אם היה או לא היה כיסוי באותו יום, רוב התמונות שראיתי שצולמו ונשלחו הם בכלל במשך היום. כך שזה לא אומר שלא כוסה"
אין בידי לקבל טיעון זה - בחלק מסיכומי הסיורים מצוין מפורשות, כי שעת הסיור בוצעה לאחר סגירת המטמנה: ת/9 – מיום 10.10.10, בשעה 17:00; ת/14 – צוין כי הסיור נערך לאחר שעות הפעילות בשעה 17:15; ת/28 – בשעה 17:30; ת/40 – בשעה 19:00 ומצוין בו כי "הסיור בוצע בשעות החשיכה לאחר סיום יום העבודה כאשר לא הייתה פעילות במטמנה". הסנגור ביקש להתעלם מהמוצג ת/9, בשל הטיעון של התיישנות והרחבת חזית – טיעון שנדחה על ידי.
ש. בתמונות שדיברת עליהם, אתה היית נוכח כשצילמו את התמונות?
ת. אף פעם לא הייתי נוכח.
ש. לא באו וביקשו בזמן הסיור, לא קראו לך?
ת. היו סיורים, חיים אלבז אף פעם לא דיבר איתי, לא הכרתי אותו עד שזומנתי לחקירה אצלו, לא ידעתי מי זה הבן אדם, נראה לי איזה 20 פעמים שהיה במטמנה וצילם. אני לא הכרתי אותו, היחידי שהכרתי זה את ארז אבני, את אריאל ואת אלעד אשל. שלושתם מידי פעם היו מטלפנים אליי, מזמנים פגישה, הייתי עובר איתם בשטח ונותן הסברים ומראה להם.
ש. כל התמונות שהוגשו זה תמונות שתואמו איתך?
ת. לא. אף תמונה לא תואמה איתי
ש. מה היה קורה אם היית מוזמן להיות נוכח בזמן שהתמונות האלו היו מצולמות?
ת. הייתי מוכיח להם שהם לא צודקים והם לא היו מצלמים.
ש. לביהמ"ש – למה הם לא היו מצלמים?
ת. מותר להם להיכנס למטמנה מתי שהם רוצים גם לא בנוכחותי, הייתי מוכיח להם שאני לא שייך למה שהם רוצים להוכיח.
ש. איך למשל? שרואים שטח רחב בלי כיסוי, מה היית אומר להם?
ת. מה זה שטח מורחב? אין כאן בכלל הגדרה לשטח רחב. יכול להיות שהם חושבים שזה שטח מורחב ואני הייתי מוכיח להם שזה שטח לא מורחב.
ש. ואז מה?
ת. שזה לא סוף היום, עוד לא הספקנו לכסות ונכסה עד סוף היום. אנחנו מכסים כל יום. גם היום"
אין בידי לקבל טיעון זה של הנאשם 3 : מכלול הראיות בתיק מלמד באופן ברור על יידוע ושיתוף של הנאשם 3 בליקויים באתר, וכי נעשו ניסיונות להסדרת הליקויים ברמה המנהלית. בנוסף, מרבית סיכומי הסיורים נשלחו אל הנאשם 3, וחלקם נעשו אף בנוכחותו או בנוכחות נאשם 4. מסקנה זו עולה גם מהמסמכים הבאים: ת/3 – מיום 6.6.10; ת/19 – במסגרתו טען העד אבני כי "באירוע של מרץ 15 דיברתי איתו לפחות 3 פעמים על העניין הזה של זרימת התשטיפים..." (עמ' 2 שורות 19-21); ת/18 – בנוגע אליו אמר אבני בעדותו כי "אבי הגיע וביחד עשינו סיור משטח האתר בעצם ממש הראיתי לו והוא ראה בעצמו איך המים זורמים" (פרוטוקול מיום 16.5.18, עמוד 25, שורות 24-26). הסנגור ביקש להתעלם מהמסמך ת/3 מהטעם של הרחבת חזית והתיישנות – טיעון, שכאמור, נדחה על ידי.
דיון בזיהום מקורות מים – נחל בית העמק ומי תהום
סעיף 20ב לחוק המים קובע:
"(א) חייב אדם להימנע מכל פעולה המזהמת מים או עלולה לגרום לזיהום מים, במישרין או בעקיפין, מיד או לאחר זמן; ואין נפקא מינה אם היה מקור המים מזוהם לפני אותה פעולה ואם לאו.
(ב) לא ישליך אדם ולא יזרים לתוך מקור מים או בקרבתו חמרים נוזלים, מוצקים או גזיים, ולא יניח אותם בו או בקרבתו."
"מקור מים" מוגדר בסעיף 2 לחוק המים:
"מקורות המים לענין חוק זה הם המעינות, הנחלים, הנהרות, האגמים ושאר זרמים ומקווים של מים, בין עיליים ובין תחתיים, בין טבעיים ובין מוסדרים או מותקנים, בין שהמים נובעים או זורמים או עומדים בהם תמיד או לפרקים, לרבות מי ניקוז ומי שופכין"
"הנושא של התשטיפים והזרימה שלהם החוצה הם לא מתפעול לקוי, אלא מפעולה יזומה של אנשי המטמנה שגרמה ליציאה של זה, הם התיזו רכז תשטיפים על פני תאים סגורים, והפעולה היזומה של המטמנה. כשיש הרבה תשטיפים ולא מצליחים לטפל בהם מחפשים דרכים יצירתיות לטפל בהם. או שלוקחים את זה ונותנים לזה להתאדות, לפעמים זה מספיק, ולפעמים צריך להתקין עוד מתקן ניקוז. המתקן הזה אצליהם לא צלח וכשהוא לא צלח נשאר להם יותר מידי תשטיפים ואז הם פשוט הזרימו אותם על גבי התאים הסגורים כדי לנסות לאדות אותם, אבל זה לא צלח כי התאים הסגורים הם לא אמורים לשמש למטרה זו"
אני לוקח בחשבון, שדברי העד נאמרו מבלי שהומצאו הוכחות וממצאים בעניין זה, וברור שאילו הייתה זו הראייה היחידה לזליגת התשטיפים, לא הייתי קובע מסקנות על פיה. תמיכה לדברי העד ניתן למצוא בדברי הנאשם 4, ב-ת/31, שם אמר (מעמ' 4 שורה 20 עד עמ' 5 שורה 3):
"ש. החוקר מציג בפניך קובץ של 32 תמונות ואתה חותם עליהן כשהוצגו בפניך ולשאלת החוקר האם אתה מזהה את המקומות המצולמים?
ת. כן אני מזהה זה האתר שלנו עברון, תמונות 21-23 זהו הצד הדרומי של האתר שלנו, בתמונות מס' 29-30 ביצעתי שאיבה עפ"י ההנחיות של מוסא של האזור ששאבתי ולקחתי את הנוזלים לאתר ההטמנה ושפכנו אותם למעלה איפה שאנחנו שופכים את הפסולת שיוצאת מהשפכים שעוברים טיפול, קוראים לזה רכז"
דברי הנאשם 4 הנ"ל, תומכים בדברי העד, ואני מאמצם, וקובע, שאכן הנאשמים ו/או מי מטעמם, עשו פעולות שהיו עלולות להביא לזיהום מים.
אחריות קפידה
"לא יישא אדם באחריות לפי סעיף זה אם נהג ללא מחשבה פלילית וללא רשלנות ועשה כל שניתן למנוע את העבירה; הטוען טענה כאמור - עליו הראיה".
בית המשפט העליון התייחס בפסיקה ענפה לסוגיית אחריות הקפידה, ואפנה ל-רע"פ 7861/03, מדינת ישראל נ' המועצה האזורית גליל תחתון (פורסם בנבו), כאשר הדברים נכתבו בעניין החוק למניעת מפגעים, אך הם רלבנטיים גם לענייננו:
"כהוראת סעיף 11(ה) לחוק למניעת מפגעים, העובר על הוראת הסעיפים 2, 3 או 4 לחוק עובר עבירה ש"היא מסוג העבירות של 'אחריות קפידה', דהיינו, עבירה שאינה טעונה הוכחת מחשבה פלילית ... בעבירות מסוג זה עיקר הוא בהתנהגות האובייקטיבית של האדם או בתוצאה הפוגעת, בין השאר באיכות החיים של הכלל, והתוצאה הפוגענית היא אף המכתיבה את מהלכה של העבירה"
בית המשפט העליון אף הוסיף וקבע באותו עניין:
"בעבירות המיוחדות הנוגעות לאחריות תברואתית לבריאות הציבור, לשלום הציבור ולהגנה על הסדר החברתי, קבע המחוקק אחריות שילוחית, ואף אחריות קפידה, כדי ליתן משקל מכריע לאינטרס ציבורי מובהק"
חובת פיקוח - אחריות נושאי משרה בתאגיד
"נעברה עבירה לפי סעיף 20כא בידי תאגיד, ייאשם גם כל אדם אשר בשעת ביצוע העבירה היה מנהל, שותף, למעט שותף מוגבל, או עובד בכיר באותו תאגיד, האחראי לענין הנדון, אם לא הוכיח שהעבירה נעברה שלא בידיעתו ושנקט את כל האמצעים הסבירים כדי למנוע או להפסיק את העבירה."
"היעדר הפיקוח, שהוא בסיס האחריות במסגרת עבירות הפיקוח, מקנה להתנהגות הנאשם בעל סמכות הפיקוח אופי של מחדל; אולם אין אלה בהכרח פני הדברים, שכן גם פיקוח פעיל שאינו מספק יכול לגבש את ההתנהגות האסורה" (א' לדרמן, "אחריות פלילית של אורגנים ושל נושאי משרה בכירים אחרים בתאגיד", פלילים ה1, 101, 126 (1996)).
אחריות של תאגיד
"23. (א) תאגיד יישא באחריות פלילית –
(1) לפי סעיף 22, כשהעבירה נעברה על-ידי אדם במהלך מילוי תפקידו בתאגיד;"
הראיות בעניין זיהום מקורות מים
"ש. אם הדגימה הייתה מראה שמדובר בנוזל שדרגת המזהמים המסוימים או הרכיבים הכימיים נמוכים מסטנדרט זה היה שולל את החשד שלך?
ת. זה שזה היה תשטיפים זה היה עובדה מוחלטת. מדובר בנוזלים שבאים במגע עם פסולת במקרה זה. לגבי רמת הזיהום או מרכיבי הזיהום במקרה זה יש את פאינה יגנוב שהיא התייחסה למרכיבי הזיהום בחוות הדעת שלה.
ש. לגבי תשטיפים, אתה הגעת לשטח מספר פעמים לפי דוחות שלך וראית מים זורמים?
ת. בהקשר הזה של תשטיפים כן. ראיתי שכל האזור של הנחל צבוע בצבע שחור צבע ממש כהה. ביצעתי פיקוח ואכיפה. הסתכלתי, הריח היה מוכר כי אני די ותיק אני מכיר בהרבה מקרים יכול לזהות ריח תשטיפים של פסולת זה ריח מאוד אופייני. בדקתי את החשד ובסופו של דבר הגעתי למקור שלו שזה אתר הפסולת.
ש. לגבי נושא של מקור, האם קיימת אפשרות שהזרימה של הנוזלים הגיעה מכיוון הרפת של הקיבוץ? או עבודות בשדות שהיה זבל שפוזר ונסחף עם הגשם?
ת. לא במקרה הזה.
ש. תסביר.
ת. אני הלכתי כל הזמן למעלה לראות מאיפה זה מגיע. אני לא אומר שלא יכול להיות שהתווספו עוד דברים אבל במקור זה היה מאתר הפסולת לעבר תעלת הניקוז ועד ליציאה מתעלת הניקוז לעבר הנחל. מסלול שטח פתוח שניתן לראות את המקור.
ש. אתה לא יכול לשלול שהזרימה היה לה עוד מקור נוסף?
ת. זה נחל, זרמו בו גם מים. לגבי הנוזל הכהה שראיתי את המקור שלו עד להגעה לנחל. אני מציין בצורה ברורה וכנה שיכול להיות שהיו עוד דברים ממקור אחר אבל הנוזל השחור שהיה מאוד דומיננטי היה מאתר הפסולת.
ש. אתה מזהה את הזרימה מאתר הפסולת כי ראית זרם בצבע כהה שאתה מבחינתך הסתכלת וראית שמגיע מאתר הפסולת?
ת. ראיתי את הזרימה מאתר הפסולת לעבר תעלת הניקוז יציאה החוצה לשטח לעבר נחל בית העמק"
ובהמשך:
"ש. אני אומר לבדוק אם היו עוד מקורות שזרמו לעבר הנחל לא בדקתי. לא חושב שזה מה שהיה חשוב באותו זמן. התייחסתי למקור הזרימה הראשוני שהוא אתר פסולת לעבר הניקוז ההיקפי חיצוני ומשם לנחל בית העמק. זה היה נוזל כהה מאוד המקור שלו היה ברור מאוד והתמקדתי במה שחשוב"
עדותו של אלבז בפניי הייתה, כאמור, רצופה, עקבית, ותאמה את חומר הראיות. העד ידע לומר את האמת, גם בתשובתו, שייתכן וזרמו מקורות נוספים לעבר הנחל, מלבד התשטיפים, כך שהוא לא ביקש לייחס את כל הזרימה למטמנה, ולא ביקש להגזים או להעצים את האשם כלפי המטמנה והנאשמים. אני נותן אמון מלא בדברי העד אלבז.
"ש. תאמר לי, הצורך להזמין את מר סילפן לדגום היה על מנת להשיג ראיות על כך שמדובר בתשטיפים ולא מי גשם לצורך העניין?
ת. על מנת לאושש את החשד שאכן מדובר בתשטיפים ושנדע מה ההרכב של התשטיפים
ש. אם הדגימה הייתה מראה שמדובר בנוזל שדרגת המזהמים המסוימים או הרכיבים הכימיים נמוכים מסטנדרט זה היה שולל את החשד שלך?
ת. זה שזה היה תשטיפים זה היה עובדה מוגמרת. מדובר בנוזלים שבאים במגע עם פסולת במקרה זה. לגבי רמת הזיהום או מרכיבי הזיהום במקרה זה היה את פאינה יגנוב שהיא התייחסה למרכיבי הזיהום בחוות הדעת שלה.
ש. לגבי תשטיפים, אתה הגעת לשטח מספר פעמים לפי הדוחות שלך וראית מים זורמים?
ת. בהקשר הזה של תשטיפים כן. ראיתי שכל האזור של הנחל צבוע בצבע שחור ממש כהה. ביצעתי פיקוח ואכיפה. הסתכלתי, הריח היה מוכר כי אני די ותיק אני מכיר בהרבה מקרים יכול לזהות ריח של תשטיפים של פסולת זה ריח מאוד אופייני. בדקתי את החשד ובסופו של דבר הגעתי למקור זה אתר הפסולת"
מסקנתי היא, התנהלותו של העד אלבז היא התנהלות תקינה, וכך צריך לנהוג – הוא לא היה בטוח אם מדובר בתשטיפים מזוהמים, ולשם אישוש או הפרכת ההשערה, הוא הזמין את האדם המומחה לנטילת דגימות.
"ש. אתה בתור דוגם, אתה הגורם המקצועי שאמור לחוות דעה מה המקום הנכון שצריך לסגור או מבקשים לאפיין מקור זיהום, לא כך?
ת. המשטרה הירוקה וגם המשרד להגנת הסביבה הם לקחו אותי איפה לדגום כי הם מכירים את המקום ואת המטמנה"
וכך בהמשך (עמ' 43 שורות 4-7, 12-21):
"ש. כשאתה מגיע למקום כזה שבו מנסים לבחון את החריגה בערכים, תסכים איתי שהבדיקה או הדיגום צריך להתבצע בנקודה שאפשר לייחס אותה באופן חד ערכי לגורם החשוב בזיהום?
ת. נכון.
...
ש. תמיד הולכים למעלה במעלה הזרם על מנת להתקרב ולדגום באופן שהוא חייב להיות ממקור אחד בלבד שזה המקור שאותו בודקים, נכון?
ת. נכון.
ש. במקרה הזה לא כך נעשה, ואני מבין שקיבלת הנחיה ואתה פעלת לפיה, אמרת לנו את זה אני שואל אותך בתור דוגם מוסמך וגם אדם, שבמסגרת תפקידיו עוסק בנושא, נראה לך תקין שלא שביקשו ממך לבצע דיגום במעלה הזרם? אני אומר לך שמעלה הזרם עובר דרך כל מיני אתרים, שדות חקלאיים, גידולים, רפתות, במקומות אחרים שהם פוטנציאל לזיהום. זה נראה לך תקין שכך נעשה?
ת. כן. כי זה היה צמוד למטמנה, אני מניח שהמשטרה הירוקה מכירים את המטמנה, זה לא מערכת ביוב, זה תשטיפים שיכולים לצאת בעצם מכל מקום.
וכך בהמשך (עמ' 44 שורות 1-8):
"ת. אני יותר ממניח, אני די בטוח, שהם יודעים את העבודה שלהם ומכירים את המקום. אני הגעתי לשם לראשונה לא מכיר אבל אני מניח שהם מכירים, זה אפילו יותר מהנחה, כי זה עסק שמפקחים עליו בשוטף.
ש. אתה מקפל בתוך ההנחה שלך אמירה שהיא רחבה, שהם מכירים גם את התוואי של תעלת הניקוז, את המקורות שלה, את המקורות הזיהומיים שנמצאים במהלכה, אתה אומר שהם מכירים את כל אלו?
ת. בתור גוף שחוקר, כן. הם לא היו אומרים לי ללכת ולדגום סתם מנקודה מסוימת. זה יחסי העבודה ביננו, אני סומך עליהם בנושא הזה."
עדותו של גיא סילפן הייתה עקבית, והשתלבה היטב עם חומר הראיות. אני נותן אימון מלא בדבריו, ומקבל את מיקום נטילת הדגימות, כמיקום הנכון, וכי הוא עשה את המוטל עליו בצורה הטובה ביותר.
העד חיים אלבז נשאל על כך בחקירתו הנגדית, והסביר (מעמ' 33 שורה 12 עד עמ' 34 שורה 25):
ש. לגבי נושא של מקור, האם קיימת אפשרות שהזרימה של הנוזלים הגיעה מכיוון הרפת של הקיבוץ? או עבודות בשדות שהיה זבל שפוזר ונסחף עם הגשם?
ת. לא במקרה הזה.
ש. תסביר.
ת. אני הלכתי כל הזמן למעלה לראות מאיפה זה מגיע. אני לא אומר שלא יכול להיות שהתווספו עוד דברים אבל במקור זה היה מאתר הפסולת לעבר תעלת הניקוז ועד ליציאת מתעלת הניקוז לעבר הנחל. מסלול שטח פתוח שניתן לראות את המקור.
ש. אתה לא יכול לשלול שהזרימה היה לה עוד מקור נוסף?
ת. זה נחל, זרמו בו גם מים. לגבי הנוזל הכהה שראיתי את המקור שלו עד להגעה לנחל. אני מציין בצורה ברורה וכנה שיכול להיות והיו עוד דברים ממקור אחר אבל הנוזל השחור שהיה מאוד דומיננטי היה מאתר הפסולת.
ש. אתה מזהה את המקור מאתר הפסולת כי ראית זרם בצבע כהה שאתה מבחינתך הסתכלת וראית שמגיע מאתר הפסולת?
ת. ראיתי את הזרימה מאתר הפסולת לעבר תעלת הניקוז יציאה החוצה לשטח לעבר נחל בית העמק.
ש. אתה חוזר ומציין על נושא הצבע הכהה.
ת. אם זה היה שקוף לא הייתי שם לב לזה. הצבע היה כהה מאוד לכן ציינתי את זה. זה משהו חריג.
ש. לגבי קיומם של מקורות נוספים כולל מקור של נוזל בצבע כהה, האם יכול להיות שלאותו נחל זרמו תשטיפים בצבע כהה ממקורות נוספים בסביבה?
ת. זה שאלה היפותטית אני לא יכול להתייחס אליה. אני מתייחס למה שראיתי בפועל.
ש. אז לא בדקת אם היה שדה באזור שפוזר בו זבל במקום, היה חורף גשום במיוחד והמים האלה אולי סחפו את הזבל שבצבע כהה ואולי זה מקור נוסף או חילופי?
ת. אני אומר לבדוק אם היו עוד מקורות שזרמו לעבר הנחל לא בדקתי. לא חושב שזה מה שהיה חשוב באותו זמן. התייחסתי למקור הזרימה הראשוני שהוא אתר פסולת לעבר הניקוז ההיקפי חיצוני ומשם לנחל בית העמק. זה היה נוזל כהה מאוד המקור שלו היה ברור מאוד והתמקדתי במה שחשוב"
עדותו של העד אלבז ברורה, וממנה עולה באופן חד משמעי, שהנוזל הכהה והמזוהם מקורו במטמנה, ולא במקורות המים הנוספים, שזרמו באותו הנחל, ובכל מקרה מיקום הדגימות מוכיח כנדרש, שמקור הזיהום הוא המטמנה, ולא המקורות הנוספים, שייתכן והגיעו לאותו נחל. גם אם הגיעו לנחל מים מזוהמים שמקורם במקומות אחרים, מלבד המטמנה, הרי שהוכח בפניי כנדרש, שהמטמנה הזרימה מים מזוהמים לנחל.
"5. סיכום
בחוות דעתי נטען כי אין בדגימות שנלקחו ונבדקו במעבדה כדי להוכיח, ולו כהוא זה, שמקור הזיהום בדגימות הוא מטמנת עברון. נהפוך הוא, בחינת מערכת הניקוז הכוללת אשר מי הנגר שלה מגיעים לנקודת הדיגום, מוביל למסקנה הסבירה כי הזיהום שנמצא מקורו בפעילויות החקלאיות והאחרות המתבצעות בסביבה"
ב"כ הנאשמים הפנה גם לקביעת ד"ר נמרוד חלמיש, וביקש להסיק מהם, שהרכב הערכים באנליזה אינם אופייניים לתשטיפי המטמנה. ד"ר חלמיש לא היה חד משמעי, כפי שהסנגור הציג, וכך אמר בחקירתו הנגדית (פרוטוקול מיום 11.2.19 עמ' 160 שורה 15 ושורות 21-22):
"ש. אני אומר לך שלד"ר שפר יש מסקנה שאין זיהום במי תהום
...
ת. אני מסכים עם הקביעה הזו. אין זיהום בסביבת מטמנת עברון שהוא תוצר חד משמעית של תשטיפי המטמנה..."
ב"כ הנאשמים הפנה גם לעדותו של הנאשם 3 בעניין זה (פרוטוקול 25.6.2018, עמ' 89, שורות 4 -13):
"נקודת הדיגום אחת מהן היא בתעלה שצמודה למטמנה שתפקידה להוליך את כל המים מי הנגר מהמטמנה אבל התעלה הזו מוליכה גם מים שניגרים מהשדות החקלאיים השכנים. אחת מהן מוליכה מים שבאים מהמטעים, מהלולים, השנייה מוליכה מים מהמעיין של נחל שהילידים קוראים לו "נחל המג'נון" שאנחנו קוראים לו נחל בית העמק, זה נחל שנמצא מעל ירכא. הוא מוליך מי גשמים לכל האורך ואנחנו יודעים שהמים בנחלים האלה הם לא מים נקיים, הם מים שמוליכים כל מיני דברים, מים שמוליכים ריח ושאריות של זבל של עופות, זבל בהמות, פגרים שנזרקים לנחלים, כל זה מגיע לנחל וזה נקודה אחת של הדיגום, נקודת הדיגום השנייה היא תעלות שאוספות מים משדות הקיבוץ ומהשדות שסביב. אני טוען שלא הגיעו לשם מי תשטיפים מהמטמנה. אני לא אומר שזה מים נקיים לשתייה כי עוד מעט בטח התובע ישאל אותי על זה, הם לא מים לשתייה, אבל הם גם לא מים מהמטמנה"
חוות דעת מומחית המאשימה
"מסקנות: תשטיפי מטמנת עברון, אשר נדגמו בתאריך 10.03.2015 מכילים מגוון גדול של חומרים כימיים, אורגניים ובקטריאליים בריכוזים גבוהים, והם גורמים לשינוי בתכונותיהם של המים מבחינה כימית, ביולוגית ובקטריולוגית ולפיכך מהווים מקור לזיהום מקורות מים (נחל בית העמק) וקרקע וכן מסכנים את איכות מי התהום באזור".
גם מומחה ההגנה, ד"ר שמואל מוקי שפר, הסכים כי הנתונים העולים מהדגימות משמעותם זיהום, וכדבריו (פרוטוקול מיום 25.6.18, עמ' 56, שורות 1-3):
"ש. אבל אתה לא חולק שאם הנתונים בתעודות הבדיקה של בקטוכם נכונים, ובלי קשר אם ביהמ"ש יתעלם או לא יתעלם, אתה לא חולק שערכים כאלה משמעותם זיהום?
ת. ביחס למים נקיים כן"
אך הוא המשיך וטען בפניי (עמ' 60, שורות 11-27):
"ת. אני כתבתי בדוח שלפי הבדיקות ולפי מה שניתחתי בתוצאות האלו לא מראות שזה זיהום של תשטיפים באופן חד משמעי ומראות שיש אפשרות שהזיהום מגיע ממקורות אחרים.
ש. אז יש זיהום שמגיע ממקורות אחרים או שאין זיהום?
ת. אני אמרתי שיש זיהום. בוודאי. בדגימות יש זיהום ביחס לאיכות מי שתיה.
...
ש. על פי הנתונים האלה אתה מגיע למסקנה שיש זיהום של המים.
ת. לא. אתה מתבלבל. אם אתה מדבר על הבדיקות של מי התהום, חד משמעית אין זיהום של מי התהום התוצאות מראות שאין זיהום מהתשטיפים שחלחלו למי התהום, זה בנפרד מהבדיקות האחרות שעשו המשרד להגנת הסביבה במים עיליים.
ש. ששם יש זיהום?
ת. כן, שמקורו לא ברור.
ת. לך הוא לא ברור?
ת. כן"
"נתבקשתי לחוות את חוות דעתי לגבי הנוזלים אשר נדגמו ע"י מר גיא סילפן בתאריך 10.03.2015(ראה מזכרו של מר סילפן מתאריך 10.3.2015). הנוזלים הנ"ל נדגמו דרומית למטמנת עברון .. ובצמוד לה.. ומהווים תשטיפים של המטמנה – ראה סיכום סיור אשר נערך ע"י מר ארז אבני בתאריך 23.03.2015."
בנוסף נכתב:
"מהסיכום הנ"ל ועפ"י התמונות שצולמו ברור שהנוזלים, אשר נדגמו בתאריך 10.03.2015, זרמו מגוף הפסולת על פני השטח אל מחוץ לתחום המטמנה ואל תעלת ניקוז חיצונית, דרכה לנחל בית העמק והלאה לים התיכון"
"ש. לדו"ח הזה צורפו תמונות. אני מסתכל על התמונה הראשונה, השנייה, השלישית, הרביעית, אלו התמונות היחידות שאני רואה שרואים שם מים. אני מבקש ממך להסביר לי מה הקשר או אם יש קשר בין התמונות לבין הטענה שנטענת שהייתה זליגת מים או זרימת מים במטמנה, ומה הקשר לתמונות האלה?
ת. אני לא יודע להסביר כי בכל התמונות רואים רק תעלות עם מים ובאף מקום לא הוכח שזה מים מהמטמנה, לא הוכח שזה מי תשטיפים ואם אני לא טועה גם התוצאות של המעבדה הם לא הראו שזה מים אופייניים לתשטיפים.
ש. והמים שרואים פה איפה הם נמצאים?
ת. אני לא יכול לדעת בדיוק, אבל זה מחוץ למטמנה ואין קשר בין המטמנה לבין המקומות האלה. זה גם מה שאמרתי מקודם. זה בכלל לא במקומות שצריך להיות בעיה"
"ש. ההבנה שלך שמדובר בתשטיפים רק בגלל שמדובר בצבע וריח?
ת. דוגם מוסמך דגם ומצא שזה תשטיפים. אני על סמך היכולת שלי לחזות, על סמך מה שאני מכיר אני יודע, רואים בעיניים שזה מים שחורים. אני הנחתי על בסיס הידע המקצועי שלי שזה תשטיפים.
ש. מה הכוונה ידע מקצועי? אתה רואה צבע?
ת. בזה שאני 4 שנים מתעסק בתחום הפסולת, רואה יום יום תשטיפים, מתעסק איתם, בודק אותם, עוסק בטכנולוגיות שעוסקת בתשטיפים.
ש. איך אתה הגעת למסקנה שזה תשטיפים? ציינת מקודם שזה בגלל ריח וצבע. יש עוד דברים שאנחנו לא יודעים שאתה אומרת מניסיוני ומהכשרתי?
ת. מבחינה ויזואלית אני ראיתי את הנוזל יוצא מגוף הפסולת, זורם על גבי שטח האתר ויוצא החוצה. על סמך הידע המקצועי שלי והניסיון שלי בתפקיד אני ראיתי שהמים בצבע שחור ומריחים כמו תשטיפים וכמו שכבודו ציין הנחתי שאלו תשטיפים.
ש. אתה לא ביצעת את הדיגום נכון?
ת. נכון, לא אני"
"ש. אני מבין שאת כתבת למשל בפסקה השנייה בעמ' הראשון לחווה"ד ... "זרמו מגוף הפסולת בשטח". האמירה הזו מבוססת על דברים שמסרו לך, זה לא שביקרת וראית מאיפה זרמו הנוזלים האלה?
ת. אני כותבת שזה לפי תמונות שצורפו לבדיקה
ש. את היית פעם במטמנה?
ת. הייתי גם במטמנת עברון, לא זכור לי שזה בקשר למקרה הספציפי הזה.
ש. מתי היית?
ת. התיק הזה כבר בן 7 שנים, לא זוכרת מתי אני הייתי. מתבססת על סיכום סיור, על תמונות שבסיכום ובעיקר מפענחת.
ש. מתי היית במטמנת עברון? אני ביררתי ואמרו לי שמעולם לא היית שם.
ת. הייתי. בעברון המתקן אידוי משהו כזה, נכון?
ש. את זוכרת שהיית במתקן אידוי?
ת. כן. זה אומר שאני הייתי, לא מעולם לא הייתי, הייתי.
ש. יש מתקן אידוי ויש מטמנה, זה לא אותו דבר.
ת. כמובן שזה לא אותו דבר, מתקן האידוי הוא חלק מתהליך הטיפול בתשטיפים של המטמנה. יש קשר ישיר ביניהם
ש. כשאת אומרת שראית בתמונות זרימה, את מסתמכת על מה שאת רואה, האם את מומחית לפיענוח תמונות או שאת מסתמכת על הדוח של מי שצילם את התמונות וטען שראה זרימה?
ת. לא הייתי ולא צילמתי את התמונות ואת זה כבר אמרתי. המידע שביססתי עליו את הדו"ח מבוסס על הדברים שאמר האדם שצילם את התמונות. הוא כתב בסיכום"
"ש. קולי צואתי זה מזהם או גורם שאפשר למצוא במערכת ביוב נכון?
ת. במערכות ביוב, לא רק.
ש. בעיקר במערכות ביוב?
ת. בעיקר במערכות ביוב אם מדובר בשפכים, זה אינדיקטור לזיהום בקטריאלי בשפכים ותשטיפים.
ש. איזה סוג של תשטיפים, האם זה נכון לומר שזה תשטיפים או שפכים שמקורם בעיקר באופן אופייני ממערכת ביוב שבהם יש צואה? כי זה קולי צואתי..?
ת. יש צואה, איפה שיש צואה ולא רק.
ש. בערכים גבוהים?
ת. אם יש פגרים או פסדים זה יכול להביא לקולי צואתי.
...
ש. אם במטמנה באופן קבוע אין קולי צואתי, ערכים גבוהים בוודאי, מדבר איתך לאורך שנים, יכול להיות שהעובדה שיש לנו פה ערך גבוה חריג של קולי צואתי זה אינדיקציה לכך שמקור הנוזל והזיהומים הוא אחר? אתן לך דוגמה, האם את יודעת שהייתה תעלת ניקוז שאת מדברת עליה, היא מנקזת את התשטיפים של השדות שבהם יש זבל פרות, ידוע לך?
ת. בדר"כ תעלות ניקוז הם בשביל לנקז את עודפי ההשקיה.
ש. אם למשל יש זבל פרות, צואה של פרות.
ת. אני לא רואה הבדל.
ש. מדשנים או מזבלים את השדות בקיבוץ עברון בצואת פרות, והמים שזורמים שם באותם שדות נשטפים ומגיעים לתעלת הניקוז שעוברת באותם שדות ורק אז עוברת ליד המטמנה וממשיכה הלאה, יש עוד מקורות זיהום בהמשך, האם בעקבות נסיבות כאלה שיש צואת פרות שנשטפת ועוד קיימת באיזור, ומאידך אין ערכים חריגים בתשטיפים של מטמנת עברון של קולי צואתי, יכול להיות שאותו קולי צואתי הגיע מהשדות הללו?
ת. זה תלוי איפה נלקחה הדגימה, או שהיא נלקחה מתוך התעלה או מזרם שעוד לא הגיע לתעלה.
ש. איך אנו מבררים דבר כזה? אני אתן לך דוגמא, כדי לדעת בוודאות שיש מקום מים זורם, ורוצים לדעת מה מקור הזיהום ליד מקור המים, אי אפשר להסתפק בדגימה אחת באמצע הזרם אלא צריך לדגום במס' נקודות לאורך הזרם כדי להגיע למסקנה חד משמעית מהיכן מגיע הזיהום, זה נכון?
ת. לא. בד"כ הולכים במעלה הזרם ועורכים דגימה כמה שיותר דגימה למקור.
ש. בנקודה הזו לא לקחו דגימה, אני אומר לך, במעלה הזרם.
...
ת. לפעמים לא בודקים כי אין צורך והמקור הוא ברור. קולי זה לא המזהם היחיד בתוך התשטיפים, ברור שמטמנה זה מקום שמרכזים בו המון פסולת ופסולת יכולה להגיע לכל מיני, להכיל כל מיני מזהמים. זה לא צואה של פרות, צואה של פרות נגיד זה גורם לקולי ודברים נוספים. הקוקטייל הזה שבא מאתר פסולת הוא מאוד מרוכז ומגוון.
...
ש. את אומרת שבעצם אין אנליזה אופיינית עם רכיבים אופיינים למטמנה, התכולה יכולה להשתנות כל הזמן?
ת. אופייני לתשטיפים של אתרי פסולת זה ריכוזים גבוהים של מזהמים ומגוון רחב של מזהמים.
ש. את לא יודעת להגיד מה בדיוק?
ת. מה בדיוק בלי אנליזה אף אחד לא יגיד.
...
ש. איך אנחנו מאפיינים ערכים של מטמנה אז?
ת. בשביל מה לאפיין?
ש. אמרת שאין אחידות בסוגי הערכים שיוצאים באנליזה, נכון?
ת. כן, חלק מהם תמיד מופיעים, חלק מהם יכולים להצטרף.
ש. מה תמיד מופיע?
ת. חנקן בריכוז כזה או אחר, קולי צואתי.
ש. תמיד קולי צואתי חריג?
ת. כן.
ש. את יכולה להראות לנו אנליזות של מטמנות שמציגות קולי צואתי חריג?
ת. זה מטמנה שנוצרים תשטיפים גם מפסולת ביתית, יש שם טיטולים עם קקי של ילדים, זה תמיד יהיה.
...
ש. אם אנחנו מדברים על צואת ילדים בטיטולים, זה יכול להיות אפסי?
ת. לא. לדעתי זה תמיד אנחנו נראה חריג, כמו בערכים האלה, כי למשל שפכים זה הרבה מים ומעט צואה, שפכים מרחפים הרוב זה המים, החומר המרחף זה אחוז קטן, יחד עם זאת, הקולי הצואתי נמדדים במיליונים, במיליליטר של שפכים, אז גם פה"
וכך בהמשך (עמ' 32 שורות 7-17):
"ש. אני אומר לך שערך של 18,000 קולי צואתי הוא לא ערך שאופייני למטמנות והוא לא ערך אופייני בכלל ובטח שלא למטמנת עברון בפרט, אני אומר לך גם שבמעלה הזרם קיימים שדות שהתשטיפים שלהם זורמים לאותה תעלת ניקוז ובשדות הללו יש בין היתר צואת פרות. אני מבקש שתסבירי לי האם לדעתך אפשרי שאותו תוצאה של קולי צואתי גבוה הגיעה ממים שנשטפו באותם שדות ומצואת הפרות שהייתה בהם, האם זה אפשרי לדעתך?
ת. אפשרי .(ההגדלה אינה במקור)
"ש. אם אנחנו יודעים שבמטמנות או במטמנת עברון אין ערכים כאלה של קולי צואתי, האם אפשר לומר בצורה חד משמעית שהקולי הצואתי הזה הוא לא אופייני וכנראה גם לא הגיע ממטמנת עברון?
ת. אין לי מושג. אתה צריך לשאול את האנשים שלקחו דגימה מאיפה הם לקחו דגימה אם יש לך ספק שמדובר בתשטיפים של מטמנת עברון".
בניתוח עדותו של גיא סילפן דלעיל, קיבלתי את דבריו גם בנוגע למיקום נטילת הדגימות, ונתתי אימון מלא בדבריו, על כן הפניית המומחית ל"אנשים שלקחו דגימה" משמעותה הפנייה לדברי העד סילפן, שפעל כפי שהיה צריך לפעול. כפי שהעדה אמרה בעדותה בפניי (עמ' 33 שורות 17-29):
"אני התבקשתי אך ורק לחוות את דעתי על תוצאות הדגימה שקיבלנו ממעבדה, והייתי צריכה להבין אם זה זרם של נוזל נקי או זרם של נוזל מזוהם".
"ש. כדי להגן על הסביבה צריך לאפיין ולדעת את מקור הזיהום, נכון?
ת. אני בעצמי לוקחת דגימות וכל מי שלוקח דגימות במשרד שלנו הוא עבר קורס ללקיחת דגימות והם יודעים איך לקחת דגימות ואני יצאתי מנקודת הנחה שהדגימות נלקחו כמו שצריך, ואם הייתי צריכה לפקח על אופן הדיגום ואופן השימור, אני הייתי עושה את זה. אבל זה לא מה שהייתי צריכה לעשות.
ש. במערכות ביוב, כשאת המומחית וגם הרגולטורית ואמרת שגם לקחת דגימות בעצמך, כאשר דוגמים מערכת ביוב שפכים, תסכימי איתי שדגימה שנעשית בתוך הזרם הראשי, הצינור המשותף, היא לא יכולה לאפיין את הזיהומים שמגיעים מאחד המשתמשים, אלא אך ורק דגימה שנעשית לפני החיבור? המשוכה האחרונה?
ת. בשביל לאפיין את הזרם כולו לוקחים דגימות של זרם כולו, אם אתה רוצה להוכיח שמישהו ספציפי הזרים משהו שאסור להזרים צריך ללכת במעלה הזרם ולעשות דגימות עד שמגיעים לאותו מקור ספציפי, למפעל או למשהו אחר"
תשובות העד אינן יכולות לסייע לסניגור בטענתו – העד הגיע לאסוף את הדגימות, וכדי לבסס טיעון מעין זה של הסנגור, היה עליו להעיד מומחה בתחום, ולא לשאול אדם שלא נטל את הדגימות. הסנגור המשיך ושאל אותו "אם הן שונות בערכים כמו למשל צריכת חמצן ביולוגי?" והעד השיב "לא יודע לענות לך. אני לא כימאי" (עמ' 37 שורות 14-15), כך שלא ניתן להסתמך על תשובה האמורה להימסר ע"י מומחה בכימיה, מאדם שאינו כימאי.
וכך המשיכה חקירתו הנגדית בעניין זה (עמ' 37 שורות 30-32):
"ש. אם דגימה מגיעה לאחר 6 שעות, אתם לא אמורים לקבל אותה נכון?
ת. זה כבר עניין של המעבדה, לא שלי. אני זה שאוסף. יכול להיות שלמעבדה יש סיכום עם הלקוח, זה כבר לא עניין שלי"
ובהמשך (עמ' 38 שורות 7-10 ושורות 14-22):
"ש. האם בטופס איסוף כאשר אתה דוגם דגימה מהלקוח, אתה רושם אם זה מקורר או כל מיני פרמטרים כאלו ואחרים, הנושא של כמה פרק זמן עבר ממועד נטילת הדגימה ועד שהגיע למעבדה זה לא משהו שאמור להיכנס לטופס?
ת. לא.
....
ש. מתי הוא דגם ומתי אספת?
ת. רשום לך שתאריך הדיגום ב-10.3 ותאריך האיסוף הוא 11.3 עברו 24 שע'.
ש. בקטע הזה אתה לא אומר לו שאתה לא יכול לאסוף את זה? אתה מסתפק בהערה הכתובה בטופס?
ת. ברגע שהזמינו ממני איסוף, אני לוקח את זה כמו שצריך בקירור ובזה הסתיים תפקידי.
ש. תסתכל בעמ' האחרון בהערתו, "הדו"ח לא יוכר על ידי משרד הבריאות ..." וכתוב שבמקרים חריגים ובאישור בלבד הדוגמאות תקבלנה עד 24 שעות מעת הדיגום. קיבלת אישור?
ת. המעבדה. לא אני. אני רק אוסף. המעבדה צריכה לקבל את האישור. אני אומרים לאסוף ואני אוסף. מה כבר ביניהם זה בין המעבדה ללקוח. זה לא קשור אליי"
ב"כ הנאשמים הפנה בנוסף לעדותו של גיא סילפן, שהוא אשר נטל את 2 הדגימות. לדבריו "אני הבאתי את הדגימות למשרד 3 שעות אחרי נטילתן ונציג בקטוכם הגיע אחרי 24 שעו' מאז נטילת הדגימות" (פרוטוקול מיום 27.5.18 עמ' 40 שורות 15-16). ב"כ הנאשמים טען כי גיא סילפן העיד כי ערך של "קולי צואתי", שיצא חריג בתוצאות הדיגומים, היה צריך חד-משמעית להגיע למעבדה תוך 6 שעות.
אני דוחה את מסקנת הסנגור הנ"ל, בנוגע לחד משמעיות של הגעה תוך 6 שעות, שאיננה עולה מדברי העד גיא סילפן, שדבריו מובאים להלן (פרוטוקול מיום 27.5.18 עמ' 46 שורות 18-28):
"ש. לקח לך 24 שע' להביא את הדגימות למעבדה, ואתה מסכים איתי ש-6 שע' לגבי לפחות אחד הרכיבים שהם חיידקי קולי צואתי, מה הסיבה שזה התעכב כ"כ הרבה זמן?
ת. זמינות של הדוגם של בקטוכם שיכל להגיע רק למחרת.
ש. הוא הגיע אליך?
ת. כן זה היה במקרר אצלנו והוא הגיע ולקח את זה משם. המעבדה של בקטוכם נמצאת בנס ציונה.
ש. אתם לא אלו שאמורים להביא את זה למעבדה? יש לו"ז שצריך לעמוד בו, איך אתם מוודאים שהדגימות אכן הגיעו במועד?
ת. הנוהל הוא שהם באים ולוקחים את זה מאצלנו.
ש. הם פשוט לא עמדו בנוהל?
ת. בחלק מהפרמטרים כן ובחלק מהפרמטרים לא"
העד שלומי מועלם איננו דוגם אלא נציג המעבדה, האמור לשנע את הדגימות. עיון במסמך חברת "בקטוכם" מעלה, ששם נכתב בעניין זה כדלקמן: "הדו"ח לא יוכר ע"י משרד הבריאות אם דגימות מים לבדיקות מיקרוביאליות לא נשמרות בקירור ולא משונעות אל המעבדה בתוך 6 שעות מעת הדיגום (במקרים חריגים ובאישור בלבד, הדוגמאות תתקבלנה עד 24 שעות מעת הדיגום)". מציטוט זה עולה, שאכן ניתן לשנע דגימות עד 24 שעות מרגע נטילתן, כפי שקרה במקרה שבפניי, והדגימות נשמרו בקירור, כעולה מדברי העד. לא צוין אם ניתן אישור לאיחור מ- 6 שעות ועד 24 שעות, והעד עצמו אמר, שלא ידוע לו אם האיחור תואם בין הצדדים. מכאן מגיע אני למסקנה, שלא ניתן לראות באיחור בקבלת הדגימות כעניין שיש בו כדי לפגוע בטיבן. בכל מקרה, המעבדה הסכימה לקבל את הדגימות, והיא זו אשר שלחה את נציגה לשם איסופן, במועד שהן נאספו, על כן אני רואה בכך כאישור להעברת הדגימות עד 24 שעות מרגע נטילתן, ולא מצאתי כל פגם בעניין זה.
גם טיעון זה של הסנגור איננו מדויק – וכפי שיצוטט להלן, העד סילפן לא זכר במדויק מתי רשם את הנ.צ. – באם זה בזמן שלקח את הדגימה, או באותו היום, לאחר שהגיע למשרד, ובכל מקרה לא מדובר בימים או חודשים לאחר מכן (פרוטוקול דיון מיום 27.5.18 עמ' 45 שורות 5-17):
"ש. רשמת אותם בזמן שלקחת את הדגימה או שהפקת אותם לאחר מכן?
ת. לא זוכר.
ש. יכול להיות שאת הנ.צ הפקת לאחר מכן?
ת. אם זה לאחר מכן זה באותו יום שהגעתי למשרד.
ש. איך אתה נמצא בשטח, ואחרי כמה שעות אתה יודע בדיוק באיזה נ.צ היית?
ת. מסתכל במפה, בגוגל מאפ או בגוב מאפ.
ש. אתה יודע במפות למצוא את הנ.צ שהיית בו לפני 3 שעות לפי צילום לוויון?
ת. כן. לא זוכר האם זה היה בשטח עצמו או אחרי זה.
ש. אם זה היה בשטח עצמו אני מניח שהיית מפרט בטופס נטילת דגימה ובמקומות אחרים שבו התייחסת למקום נטילת הדגימה. את המקום המדויק להפליא הזה, אתה ציינת ביום 3.5.15 שזה חודשיים לאחר מכן, ז"א נדמה לי שכאשר כתבת את המסמך הזה כחודשיים לאחר מכן אז עשית את הבדיקה של הנ.צ והפקת אותם?
ת. יכול להיות, אני לא זוכר"
הסנגור טען בנוסף כי העד לא ידע אם התשטיפים הגיעו דווקא מהמטמנה (פרוטוקול מיום 27.5.18 עמ' 45 שורות 20-23):
"ש. כשאתה אומר מקור הדגימה במסמך שלך, ת/47, "נחל שנוצר כתוצאה מהזרמת התשטיפים מהמטמנה לסביבה, אתה לא ידעת שהתשטיפים הגיעו דווקא מהמטמנה, ראית נוזל שיכול להיות גם במעלה הזרם כמו שדיברנו, נכון?
ת. כן"
כפי שכבר החלטתי, גם העד סילפן העיד באופן רציף ועקבי, וברור שדבריו הם דברי אמת, הנסמכים על ניסיונו, יושרתו, מקצועיותו, ודברים שראה במו עיניו ועשה במו ידיו. אני מקבל את דברי העד, גם אם אלה נכתבו לאחר זמן מה ממועד הבדיקות, שהרי הוא העיד מפורשות שהוא יודע למצוא על גבי המפות את הנ.צ. של מיקום נטילת הדגימות. אני מקבל את דבריו בנוגע למיקום נטילת הדגימות, כפי שהוא פירט, ודוחה את הסתייגות הסנגור ממעשיו.
לשם דיון בטענות הסנגור הנ"ל, אביא להלן דברי העדה המדויקים בחקירתה הנגדית (פרוטוקול מיום 10.6.18 מעמ' 56 שורה 7 עד עמ' 57 שורה 11):
"ש. את יכולה לספר לנו איזה מכשירי בדיקה נעשה בהם שימוש בבדיקות כאן?
ת. כן. .....
...
ש. אני שואל לגבי הבדיקות הספציפיות האלו?
ת. פה לא רשום על איזה מכשיר ספציפי.
ש. ז"א את לא יודעת באיזה מכשיר
ת. אין לי מושג. לפי התעודה אני לא רואה על איזה מכשיר מדובר.
ש. הסוג של המכשיר, יש לו שם כללי גנרי?
ת. אותו דבר. כל מכשירי ICP שמדובר על בדיקות ICP זה אותו מכשיר שהוא עושה אותן פעולות, לא משנה של איזה חברה ומי זה היצרן.
ש. אני שואל לגבי הסוג שלו...
ת. זה לא זה.
....
ש. אני שואל את כל השאלות האלו מכיוון שאני פניתי לחברי והוא אמר לי שפנה אליכם וביקשנו את תעודות הכיול של כל המכשירים, וקיבלנו כמה תעודות, אבל אף אחד מהן לא היתה לספקטרו –מטר, את קיבלת בעניין זה פנייה מהתובע?
ת. לא. אני לא מטפלת בזה. כיולים מטופלים במחלקה אחרת. אבטחת איכות.
ש. את לא היית מעורבת בעניין הזה של תעודות הכיול?
ת. אני כן מקבלת ממחלקת אבטחת איכות, ואני חותמת על התעודה שהכל תקין. הכיול נעשה תמיד על ידי גוף חיצוני. לא על ידי מעבדות בקטוכם. אנחנו עושים רק כיול פנימי.
ש. אמורה להיות במחלקת אבטחת איכות תעודת כיול של הספקטרו מטר?
ת. נכון.
ש. תסכימי איתי שחשוב מאוד שתהיה תעודת כיול של הספקטרו מטר?
ת נכון.
ש. תסכימי איתי שאם אין תעודת כיול, אז יכול להיות שהמכשיר לא מכויל והתוצאות שגויות? הרי זו מטרתה של תעודת הכיול?
ת. אני באופן עקרוני כן"
ב"כ הנאשמים טען כי ממילא חלק מהמסמכים (נ/1) הוכיחו כי המכשירים שנטען כי ערכו באמצעות את האנליזה, כלל לא היו מכוילים.
פעולת כיול המכשירים היא פעולה חשובה וחיונית, שהרי לא עצם מציאת הזיהום מקים את העבירה של זיהום מים, ולא כל זיהום מהווה עבירה על החוק, אלא רק זיהום העולה על הריכוזים המצוינים. מכאן, אמינות הדגימה שנלקחה, ואמינות המדידה שנעשתה, מהווים יחד מרכיב נדרש לשם קביעה, אם רמת הזיהום עולה על הנדרש, ומקימה את העבירה המיוחסת לנאשמים. ב"כ המאשימה העביר לסנגור תעודות כיול הנוגעות לבדיקה 85480 ולבדיקה 85479, בנוגע למכשירים הבאים: ספקטרופוטומטר עבור מכשיר SHIMADZU, מד הגבה, מד מוליכות וספקטרופוטומטר עבור COD (נ/1). תעודות כיולי המכשירים הנ"ל, למעט ספקטרופוטומטר עבור מכשיר SHIMADZU, הומצאו, והן תקפות למועד נטילת ובדיקת הדגימות. בנוגע למכשיר ספקטרופוטומטר SHIMADZU, קיימת תעודת כיול, מאוחרת למועד עריכת הבדיקות, דהיינו התעודה תקפה מיום 6.7.15 עד לחודש יולי 2016. הדגימות נבדקו במעבדה ביום 11.3.15 – מועד הקודם לתחילת תוקף כיול המכשיר ב-4 חודשים לערך. פנייתו של ב"כ הנאשמים אל ב"כ המאשימה, בנוגע לכיול במועד הרלבנטי, נעתנה בתשובה זו: "במענה לפנייתנו, מסרה המעבדה למשרדנו כי אינה מאתרת את התעודה המבוקשת ביחס ל'ספקטרופוטומטר'". ב"כ המאשימה קיים את החלטת בית המשפט המחוזי, ואי-הימצאות תעודת הכיול למכשיר אחד, למועד הרלבנטי, מהנימוק שניתן על ידו, אינו מהווה אי-קיום של החלטת בית המשפט.
מעבדת בקטוכם היא מעבדה מאושרת ומקצועית. אמנם בהעדר תעודת כיול של המכשיר, לא ניתן להגיע בוודאות לקביעה, כי מדובר במדדים אמינים לרמת הזיהום הנטענת, אך כיול כל יתר המכשירים בנוגע לבדיקות הומצא, וגם כיול למכשיר המסוים האחרון הומצא, אך למועד מאוחר יותר. רמת הזיהום שנמצאה חורגת בעשרות ואף במאות אחוזים מהנדרש, כך שגם אם קיימת סטייה כלשהי, בשל אי-כיול מכשיר במועד, עדיין אין מדובר בסטייה היכולה להביא לכדי מחיקת הנתונים לחלוטין. כך, למשל, ערך צח"ב מותר בתקנות בריאות העם להזרמה לנחל הוא 15 מג"ל, ובתעודת הבדיקה 85479 נמצאו 642 מג"ל, ובתעודת בדיקה 85480 נמצאו 866 מג"ל – כך גם בנוגע לערכים אחרים, בהם החריגה היא גבוהה מאוד.
במצב בו הנתונים היו על גבול הזיהום, ואף מעט מעבר לכך, לא הייתי מהסס מלקבוע, שלא ניתן לקבוע רמת זיהום וודאית, אך לא כך במצב שבפניי, ובמיוחד כאשר כל יתר המכשירים כוילו כנדרש. במצב דברים זה, ולאחר שקיבלתי כאמינים, הן את מיקום נטילת הדגימות, והן את אופן העברתם למעבדה, וכן קיבלתי את תיאורי עדי התביעה בנוגע לתשטיפים ולכל יתר הפרטים, שנמצאו על ידי כאמינים, ולאחר שהועברו תעודות כיול כנדרש, למעט תעודת כיול מאוחרת למכשיר ספקטרופוטומטר SHIMADZU, אליה התייחסתי לעיל, הרי שהוכח כנדרש, שהנאשמים לא נמנעו מכל פעולה מזהמת מים או עלולה לגרום לזיהום מים, במישרין או בעקיפין, מיד או לאחר זמן.
דיון בחוות הדעת מטעם ההגנה
"3. זיהום מים
3.1 זיהום מי תהום
...
בחנתי את תוצאות הבדיקות של מי תהום מבארות ניטור, מהשנים האחרונות. מהתוצאות עולה בבירור כי עד כה, לאחר מעקב של שנים רבות, לא נמצאו סימנים כלשהם לזיהום מי תהום"
מומחה ההגנה, נשאל והשיב בחקירתו הנגדית בעניין (פרוטוקול מיום 25.6.18 עמ' 62 שורות 9-10):
"ש. אתה אומר בוודאות מוחלטת "אין זיהום של מי תהום" בתקופה בלתי מסוימת שלא הצלחתי להבין מהו, אתה קובע ממצא במומחיותך.
ת. אני קובע שלא נמצא זיהום במי התהום.
ש. לא מתבקש בצורה מינימלית לפחות שאתה תראה את התוצאות ותצרף אותם לחווה"ד שלך לפני שאתה קובע דבר כזה?
ת. אני ראיתי את התוצאות, התוצאות הן כ"כ ברורות וחד משמעיות.
ש. אתה ראית את התוצאות?
ת. כן. התוצאות הן כ"כ ברורות וחד משמעיות שאין זיהום של מי תהום כתוצאה מהתשטיפים של המטמנה.
ש. אתה בדקת את התשטיפים בעצמך?
ת. מז"א בדקתי את התשטיפים? את התוצאות של התשטיפים בדקתי
ש. שם בניגוד למי תהום אתה כן חושב שיש זיהום, רק שאתה אומר שהוא מגיע ממזהמים אחרים.
ת. אתה מדבר על המשרד של המשרד להגנת הסביבה? גם את זה בדקתי
ש. אני מדבר כל התוצאות של התשטיפים של אותו נמרוד חלמיש
ת. תשטיפים שמגיעים מגוף הפסולת ונאצרים במטמנה הם מים מזוהמים"
תוצאות הבדיקות הנטענות לא נערכו על ידי המומחה, לא פוקחו על ידו, ולא צורפו כלל לחוות הדעת. בחקירתו הנגדית התייחס המומחה לאי צירופם של הדוחות, וציין "לא הכנסתי את הדוחות בחוות הדעת כי קראתי את תוצאות הבדיקות ועל סמך זה פירטתי את העובדות" (פרוטוקול מיום 25.6.18, עמוד 57, שורות 16-18). אינני מקבל טיעון זה – בכדי לבסס טיעון, יש לצרף את הנתונים עליהם מבוססת המסקנה, ובהעדר נתונים – אין כל משקל למסקנת המומחה, באופן שהיא נטענה, וזאת משלא הוכחה.
דו"חות ניטור מי התהום לא צורפו לחוות דעתו של ד"ר שפר, והם הושמטו גם מדו"חות הניטור התקופתי שהוגשו על ידי ההגנה (נ/13, נ/14, נ/15), אך הוגשו בהמשך, משהתברר שהם מהווים נספחים לקבצים, שההגנה ביקשה להגיש, מבלי שצירפה אותם – דו"חות הניטור הוגשו וסומנו נ/16, נ/17 ו-נ/18 באמצעות עד ההגנה מר יפים שפרן. בעדותו, התייחס העד שפרן לבארות הניטור המסומנות בדו"חות, וציין כי נקודות הניטור הקרובות ביותר לאתר ההטמנה הם ק"נ 2 ו-ק"נ 4, כאשר ק"נ 3 היא נקודת ניטור הנמצאת בתוך האתר עצמו (פרוטוקול מיום 23.1.19, עמוד 137, שורות 12-19), וכדבריו:
"ש. בשרטוט הסברת לנו שמה הנקודות הכי קרובות לאתר?
ת. ק"נ2 וק"נ4. ק"נ3 היא בתוך האתר.
ש. מציג לך את נ/17, מפנה אותך לעמ' הראשון, לק"נ3
ת. זה קידוח שהוא פשוט לא רלוונטי. הוא נמצא בתוך המטמנה וחודר כל פסולת. עומק הקידוח הוא 25 מ'. הוא חודר מי תהום.
ש. לביהמ"ש – אז הוא מזהם אותם?
ת. אני לא יודע"
עיון בנקודות אלו בדו"חות הניטור מעלה, בניגוד לחוות דעתו הנחרצת של ד"ר שפר, שקיימים ממצאים המעידים על חריגה מהפרמטרים הקבועים בתקנות בריאות העם (תקני איכות מי קולחין וכללים לטיהור שפכים), תש"ע-2010: בנ/16, בעמודים 7-8, המתייחסים לק"נ 2, נראית חריגה של ריכוזי הכלוריד והנתרן, ובעמודים 13-14, המתייחסים לק"נ 4, נראית חריגה של ריכוזי הכלוריד והנתרן; בנ/17, עמודים 1 ו-3, המתייחסים ל-ק"נ 3 ול-ק"נ 4, נראית חריגה משמעותית של ריכוזי הכלוריד והנתרן; בנ/18, בעמוד 6, המתייחס ל-ק"נ 2, נראית חריגה בריכוזי הנתרן.
עד ההגנה שפרן העיד, בחקירתו החוזרת, כי לאור עומקו של הקידוח בנקודת הניטור ק"נ 3, הנקודה נמצאת "בטוח בתוך מי תהום" (עמ' 137 שורות 24-29):
"ש. אני רוצה להבין את העניין של ק"נ 3, אני אומר לך שק"נ 3 הוא לא בשימוש כמו שאמרת, אתה אמרת שק"נ 3 לא רלוונטי ולא מתחשבים בתוצאות שלו, נכון?
ת. כן.
ש. אני אומר לך כיוון שהתוצאות שלו לא משקפות את מי התהום, כי הוא לא משקף את מי התהום אלא שהוא בתוך גוף הפסולת, נכון?
ת. הוא בתוך גוף הפסולת, אבל בגלל שהעומק שלו הוא 20 מ' אז הוא בטוח בתוך מי התהום"
ד"ר נמרוד חלמיש העיד בעניין זה, בחקירתו הראשית (פרוטוקול מיום 11.2.19, מעמ' 146 שורה 16 עד עמ' 147 שורה 1):
"... קידוח ק"נ 3 התבלט גם בריכוזים חריגים של מזהמים וגם במפלס גבוה, שאם מסתכלים על מפת מפלסי התהום היא הולכת אחיד וכאן יש נקודה יותר גבוהה. נוכח ממצאים אלה מה שהנחנו שמה שאנחנו מודדים בקידוח הזה, זה לא את מי התהום אלא איזה שהוא כיס כלוא של נוזלים, כנראה בתוך גוף הפסולת הישן, שמן הסתם לא מייצג את מצב מי התהום. הגענו למסקנה הזו כאמור בגלל המפלס החריג שלא מסתדר עם המפלס של כל שאר הקידוחים, ודבר שני – הריכוזים בו של המזהמים שכביכול הם מזהמים מתוך הפסולת, גבוהים עוד יותר מאשר הריכוז של אותם מזהמים בנוזלים שאנחנו דוגמים במטמנה. אם זה מי התהום שמן הסתם המצב הרגיל שלהם שלא קשור למטמנה, שהריכוזים של המזהמים מאוד נמוכים בהם, אם נכנס אליהם מרכיב מזוהם עם ריכוז גבוה.
ש. לביהמ"ש – הריכוזיות בק"נ 3 היא משתנה?
ת. גם הקידוחים שנמצאים במורד הזרימה לעומת ק"נ 3 הם נקיים, אין בהם זיהום. כך שאם הוא היה קשור לזיהום מי התהום, היינו רואים את זה לפחות בעוד 2 קידוחים שונים. כשאמרתי כיס מדובר בהערכה שלי. באופן תיאורטי ניתן לשאוב ולסלק משם את המים.
ש. לביהמ"ש – מי בחר את המיקום של קידוח ק"נ 3?
ת. אני
ש. לביהמ"ש – יכול להיות שבחרת מיקום לא טוב?
ת. אני בחרתי את המיקומים וכולם אושרו ע"י רשות המים.
בהמשך חקירתו הראשית העיד (עמ' 147 שורות 23-27):
"ש. אני רוצה להבין לגבי עמדת המשרד להגנת הסביבה, מהי התגובה של המשרד להגנת הסביבה, אם הייתה, לנושא קידוח ק"נ 3?
ת. מעולם לא קיבלנו על זה שום הערה, למרות שדיווחנו על זה תמיד, גם את התוצאות הגולמיות, גם את הפרשנות שלנוף ולהבנתנו לפי זה ש-6 או 7 שנים לא קיבלנו שום תגובה, הנחנו שפרשנות זאת מקובלת. מן הסתם קוראים את הדוחות שאנחנו מגישים. ..."
בחקירתו הנגדית אמר העד (מעמ' 160 שורה 15 עד עמ' 161 שורה13):
"ש. אני אומר לך שלד"ר שפר יש מסקנה שאין זיהום במי תהום
...
ת. אני מסכים עם הקביעה הזו. אין זיהום בסביבת מטמנת עברון שהוא תוצר חד משמעית של תשטיפי המטמנה. לזה אני מסכים.
ש. אני אומר לך עוד דבר, שד"ר שפר הסביר בעמ' 60-62 לפרוטוקול, דיון מיום 25.06.18, שהוא בעצם נעזר בדוחות שלך ומפנה לנספח 1 שעו"ד הלר שאל עליו הרבה שאלות, נכון?
ת. מה נכון? לא הבנתי את השאלה
ש. אני מספר לך שלפני מוקי שפר לא היו תוצאות של מי תהום
ת. מה השאלה?
ש. אני מקריא לך את התשובה של ד"ר שפר בעמ' 61 שורה 4
ת. מה השאלה?
ש. יפים שפרן היה כאן לפני שבועיים, הגיש בלי סוף דוחות באמצעות ההגנה שמראים על זיהום מי תהום בק"נ1, ק"נ2, ק"נ3 וק"נ4. נכון שאם הדוחות האלה היית מגיש אותם למשרד להגנת הסביבה או למישהו בעברון כדי שייתן לד"ר שפר, או לעורכי הדין, היית צריך להעיד כאן על זיהום מי התהום של מי התהום ולכן החשש שלך? ....
ת. א' – הדוחות בכלל מי שמקבל אותם הם עוברים לעברון, כך שאין דבר כזה שאני צריך לספק לעברון דוחות, הרי לא אני משלם לאיזוטופ ולא אני מעסיק אותם, אני מקבל את הדוחות שלהם לאחר שהועברו למזמין העבודה, כמו שנדרש למשרד להגנת הסביבה. כל מפעיל של מטמנה חייב לבצע באמצעות מעבדה מוסמכת את הבדיקות האלה וזה מה שעברון עושים, הם מקבלים את התוצאות ומעבירים אליי לצורך בניתוח. אנחנו כוללים את כל התוצאות הגולמיות יחד עם הפרשנות שלנו וכמו שאמרתי גם לפי הפרשנות שלנו אין שום זיהום במי התהום, ולא רק זאת, שהגשנו בדיוק את המסקנות האלו למשרד להגנת הסביבה 12 שנים ברציפות ומעולם לא נאמר לנו משהו אחר. אף אחד לא חושב משהו אחר"
"ש. נספח 1 לחווה"ד שלך מתחיל בכותרת תעודות ניטור, וישר מגיעים לעמודים של חברת אפיק הנדסת סביבה, מה זה המסמך הזה?
ת. זה דוחות, נמרוד חלמיש הוציא דוחות על ניטור תשטיפים, ניטור מי תהום.
ש. אפיק זה נמרוד חלמיש?
ת. כן.
ש. אתה בעצם לוקח את מה שהוא כותב פה ומצרף את זה כנספח אחד.
ת. נכון.
ש. אז זה כן בחווה"ד, למה אמרת שלא?
ת. זה ניטור תשטיפים, לצערי הדו"ח של תוצאות מי התהום לא נמצאים כאן.
ת. למה?
ת. אני לא יודע.
ב"כ הנאשמים
הזמנו את עובדי מעבדת איזוטופ להסביר את הנתונים האלה.
ש. למה הנתונים של חלמיש ביחס לניטור מי התהום, למה הם לא בחווה"ד שלך כשאתה כותב פה פרטים שלמים בחווה"ד שלך על מי תהום?
ת. אני מציין שדי ברור חד משמעית שאין כאן זיהום של מי התהום, אף גורם לא העלה את הטענה הזו של זיהום מי התהום ולכן גם חשבתי שאין צורך להוסיף את הבדיקות האלה כי זה די חד משמעי, רשות המים וגם המשרד להגנת הסביבה לא מוצאים כאן שהם מצאו זיהומים במי תהום.
ש. יכול להיות שבמסגרת השינויים שעשו לך בחוות דעת הורידו או הוסיפו את זה?
ת. ממש לא. יש לי כאן את הדוחו"ת ואני יכול להראות לך אותם.
ש. המסמך הזה לא שלם, אנ רואה כאילו חסר בו משהו
ת. יכול להיות שיש לו עמוד כותרת, שיש שם חלק ראשון שזה דו"ח ניטור מי תהום שלא צורפו. זה ניטור של תשטיפים"
אינני מקבל את הטיעון, לפיו העד המומחה מטעם ההגנה אינו יודע את סיבת אי-הכללת המסמכים החשובים הנ"ל בחוות דעתו, שעה שחוות דעת זו נערכה ונחתמה על ידו. הוכח בפניי כנדרש, שהנאשמים לא נמנעו מכל פעולה מזהמת או עלולה לזהם גם את מי התהום.
"3.2. זיהום מים עיליים
3.2.1 תשטיפים
" ...
עיינתי בצילומים שהגישה המאשימה לתיק בית המשפט שצולמו על יד גורמי הפיקוח מטעם המשרד להגנת הסביבה במועדים שונים (ראה נספח). לעניות דעתי המקצועית לא ניתן להבחין כלל בצילמים אלו ב"חריצים" שבהם קיימת פסולת חשופה, וכך גם שלא ניתן להבחין בצילומים אלה בזרימה כלשהי של מי נגר עילי (מי גשם) הבאה במגע עם פסולת חשופה. לדעתי אין אפשרות ללמוד מצילומים אלה על כך שמי נגר עילי באו במגע עם פסולת המטמנה והפכו לתשטיפים"
הנחותיו של ד"ר שפר אינן רלוונטיות למועדי האישום, ואין בידיו כל אפשרות לקבוע, שבמועדים הרלוונטיים לאישומים לא חלחלו מי גשם לגוף הפסולת, ומשכך – אין כל רלוונטיות לקביעותיו בנוגע לזרימת תשטיפים שמקורם בגוף הפסולת במטמנה.
מפגעי ריח
כבר בדרך המובילה לאתר הפסולת הרחתי ריחות רעים מאוד האופייניים לאתרי פסולת ביתית, וככל שהתקרבתי לאתר עוצמת הריח התחזקה.
....
בנוסף פסולת ביתית בכמויות גדולות נמצאת מחוץ לתא קליטת הפסולת, ומעלה ריח רע מאוד".
כבר בדרך לאתר הורגש ריח חזק מאוד של פסולת האופייני לאתרי פסולת ביתיים, הריח התחזק ככל שהתקרבתי לאתר".
כפי שכבר קבעתי, המפקחים עשו עליי רושם אמין ביותר, עדויותיהם היו רציפות ועקביות, והן תאמו את חומר הראיות בתיק, על כן אני נותן אמון מלא בדבריהם ובתיאוריהם, וברור לי שדבריהם נובעים ממה שנקלט בחושיהם.
"ש. אתה בוודאי מכיר את הקביעה המשפטית לעניין ריח של ביהמ"ש המחוזי בב"ש לעניין קבלה של ממצאי מריח אחד על גבי טופס ריח, כמו שראית בתיק זה, אתה מכיר את זה נכון?
ת. אני לא מכיר את השם ספציפית או הלכה מבחינה משפטית, אבל מכיר באופן כללי קביעה שניתן לקבל תלונות כתוצאה ממישהו שבא ומגדיר את עוצמת הריח.
ש. וממלא טופס, נכון?
ת. כן
ש. כמו הטופס שראית בתיק, ועל סמך הטופס הזה הוא מגיע לממצאים של ריח, אתה מכיר את זה?
ת. כן.
ש. ואתה ראית שזה תופס משפטית?
ת. לא. אני לא יכול להגיד לך את זה.
ש. אז מה זה נספח 6 ו-7?
ת. זה הנוהלים להגדרת מפגעי ריח, ניהול ביצוע בדיקות וריח באמצעות צוות מריחים, זה הנהלים של המשרד להגנת הסביבה.
ש. זה מה שהסברת מקודם?
ת. אין כאן את הקטע של ביצוע בדיקות על ידי מעבדה, זה לא כתוב כאן. נספחים 6 ו-7 הם דיי חדשים, מ- 2010. רק בחצי שנה האחרונה אנחנו עוסקים בבדיקות ריח על ידי מעבדה"
"על פי הוראות סעיף 3 לחוק מניעת מפגעים:
לא יגרום אדם לריח חזק או בלתי סביר, מכל מקור שהוא, אם הוא מפריע, או עשוי להפריע, לאדם המצוי בקרבת-מקום או לעוברים ושבים.
לאור ההגדרה האמורה, אין ספק כי כל אדם יכול להעיד על היותו של ריח חזק או בלתי סביר העשוי להפריע לאדם המצוי בקרבת מקום, ועל אחת כמה וכמה אדם כעד התביעה, העוסק מזה שנים בתחום של פיקוח על אתרי פסולת".
הקביעה הנ"ל מקובלת עליי, ואני מאמץ אותה גם בהכרעת דין זו, הגם שבמקרה שבפניי מצויות שלל ראיות בעניין מפגע הריח, וזאת הרבה מעבר לעדות יחיד, כפי שהיה במקרה שצוטט לעיל.
"4. מפגעי ריח
התבקשתי להתייחס לטענות המאשימה בדבר מפגעי ריח ובפרט לאופן ההוכחה של מפגע ריח על פי הכללית המקובלים אצל המשרד להגנת הסביבה.
ראשית ברור מאליו שקיים בהגדרה "מפגע ריח" במטמנה העוסקת בקליטה וטיפול בפסולת, בפרט כזו הקולטת פסולת ביתית. פסולת כזו מרקיבה ותוססת ומפזרת ריחות כבר במקומות האיסוף בפחי האשפה הביתיים, בפחי האשפה האזוריים אליהם נשפכת האשפה הביתית, לאחר מכן בתוך משאיות איסוף האשפה הקולטות את הפסולת ומסיעות אותה למטמנה. שם הפסולת, שכבר הרקיבה ותססה היטב, מוצאת מהמשאיות, ומפוזרת בשטח. בהתחשב בכמויות הגדולות של הפסולת שקולטת המטמנה בכל יום, מדובר על פליטת ריחות משמעותית שהיא חלק בלתי נפרד וטבעי מפעילות המטמנה.
בהתחשב בכל אלו, עצם הטענה כלפי המטמנה על קיומו של מטרד ריח, בסמיכות למטמנה, היא טענה שלא ניתן להעלותה".
לעניין הטכניקות למדידה ולהערכת ריח שעל המשרד להגנת הסביבה, כתב ד"ר שפר:
"קיימות מספר טכניקות למדידת ולהערכת ריח שהמשרד להגנת הסביבה עצמו מכיר בהם ועושה בהן שימוש. שיטות כימיות אנליטיות, שיטות אולפקטומטריות ומודלים לחישוב פיזור ריח ומזהמי אוויר.
ראוי לציין הוא מודל AEROMOD שלגביו קובע המשרד להגנת הסביבה כי: "בארץ ה- AEROMOD מהווה המודל הרגולטורי, המוכר והמומלץ על ידי המשרד להגנת הסביבה להערכת רמות זיהום באוויר. לאור זאת, מודל זה עשוי להוות בארץ כלי נגיש ונוח לביצוע סימולציות פיזור מזהמי ריח.
נמסר לי כי טענות המאשימה על מפגעי ריח במטמנה מבוססות על התרשמות של אנשי פיקוח של המשרד בזמן קיום ביקורים במטמנה, וכן על טענות בדבר אמירה שהתקבלו תלונות לא מתועדות של תושבים מישוב באזור, וזאת בניגוד לנוהל להגדרת מפגעי ריח. כאמור, מטמנה מעצם טבעה יוצר מטרד ריח בבסיס פעילותה, שכן מגיעה אליה אשפה שמרקיבה, נשפכת בשטחה ומפוזרת בה. התרשמות שקיים ריח רע באזור המטמנה אינה יכול לבסס מטרד ריח. על מנת לבסס מטרד ריח יש לפעול בכלים מדעיים, כגון מודל ה AEROMOD הבוחן את השפעת הריח על הסביבה, בהתחשב במגוון מקורות הריח באזור, ובמשטר הריחות.
עוד יש לציין כי גם הבחינה התקנית לבדיקה נקודתית של עוצמת ריח, אינה נעשית על בסיס התרשמות של איש פיקוח אלא באמצעות צוות מריחים (המונה לפחות 4 חברים) שעבר הכשרה מיוחדת, ומופעל בשטח או במעבדה אליה מובאות דגימות ריח, בהתאם לפרוטוקול מיוחד וכלים מעבדתיים. המשרד להגנת הסביבה אף קבע נוהל מיוחד לבדיקת ריח בשטח על ידי צוות מריחים, שמפורסם באתר המשרד והעתק ממנו מצורף לחוות דעת זו"
"נוכח המבנה הטופוגרפי הייחודי של האזור נשוא בקשת האישור, ונוכח הימצאותם של גורמים נוספים באזור המהווים פוטנציאל למפגעי ריח, היה מצופה כי המבקשים יצרפו לבקשת האישור חוות דעת מומחה לתמיכה בטענותיהם, או לפחות יבקשו להתיר להם להגיש חוות דעת נגדית, לאחר שהוגשה חוות דעת מטעם המשיבות...
יפים לענייננו דברים שכתבה כב' סגנית הנשיא השופטת ש. דברת בת"צ (מחוזי ב"ש) 24362-07-11 אילה רונן ואח' נ' אגן יצרני חימיקלים, [פורסם בנבו] בפיסקה 18 (8.12.2013):
"אכן, "לאור ההתפתחות העצומה שחלה בכל תחומי המדע, אין לקיים דיון משפטי ראוי לשמו בשאלה הדורשת הכשרה מקצועית מוקדמת – ללא קבלת עדות מומחה" (יעקב קדמי, על הראיות, עמ' 759 (2009)). בפסקי דין רבים העוסקים בתובענות ייצוגיות נקבע, כי טענות במומחיות הנוגעות לאישור הבקשה לאישור התובענה הייצוגית – יש לתמוך בחוות דעת של מומחה (ת"צ (מחוזי – מרכז) 7078-06-09 שליט נ' פריזמה ואח', [פורסם בנבו] עמ' 5 (16.6.11); ת"א (מחוזי - ב"ש) 5015-08 אטיאס נ' עין נטפים, [פורסם בנבו] עמ' 11 (26.1.11)). עם זאת, אין פירוש הדבר כי תמיכה בחוות דעת מומחה הינה תנאי בל יעבור לאישור התובענה הייצוגית, ויתכן שעל אף העדרה של זו יעלה בידי המבקש לשכנע את בית המשפט בדבר קיומה של אפשרות סבירה לקיומה של עילת התביעה (כך למשל ב – ת"צ (מחוזי – ת"א) 30284-01-10 דבוש נ' קונקטיב גרופ ואח' [פורסם בנבו] (30.3.11), וכן בת"צ (מחוזי חיפה) 11781-05-09 להט נ' כרמל כימיקלים [פורסם בנבו](2.12.10)).
בענייננו, קיומם של מטרדי ריח הינה, לכאורה, שאלה שבמומחיות, ולא ברור מדוע המבקשים לא טרחו להגיש חוות דעת, וזאת בניגוד להגשת חוות הדעת בתביעה האזרחית ובקובלנה הפלילית, ואין ספק שלחוות דעת מקצועית בעניין זה ישנו משקל רב."
"ב"כ הנאשמים
העד עכשיו פרס בפני ביהמ"ש טענה שיש לו הכשרה כזו או אחרת, זה פעם ראשונה שאנחנו שומעים על כך, לא היה לכך שום אסמכתא בחומר החקירה, למעשה אם העד טוען למומחיות בנושא היה על התביעה להגיש את זה באמצעות חוו"ד מומחה או לא על מנת שנוכל לשאול אותו שאלות מתאימות. בנסיבות אלה אני סבור שכל עדותו על הכשרתו, כיוון שהיא עדות מפתיעה אנחנו נתנגד לה.
ב"כ המאשימה
ההכשרה היא בדיוק כמו כל הכשרה ששוטר עובר באמצעות ריח. זה מבוצע על ידי איש שטח, ואין הדבר דומה למומחיות לעניין המים"
בהחלטתי בעקבות הדברים הנ"ל קבעתי, כי "אני לוקח בחשבון את דברי ב"כ הנאשמים", ואכן לאחר ששקלתי את הדברים, מגיע אני למסקנה, שאין מדובר בהרחבת חזית, אלא בעניין שניתנה לו תשובה לאחר שהסוגייה עלתה בשאלות ב"כ הנאשמים. באותה דרך יכול ותעלה טענה, לפיה חוקר משטרה, שחקר עד או נאשם, לא עבר הכשרה לעריכת חקירה, ומשענה לשאלות במהלך דיון, תועלה טענה של הרחבת חזית – טיעון מעין זה חורג מהמסגרת של הכשרות שעוברים פקחים, מפקחים, שוטרים ואנשי רשות חוקרת אחרים, לשם ביצוע עבודתם, זאת להבדיל מעדויות מומחים, שיש צורך במוחיות מיוחדת, לשם עריכת חוות דעת ומתן עדות בבית המשפט.
"ש. לא עברת הכשרה ספציפית לגבי מדידת ריח?
ת. לגבי מדידת ריח יש לי הסמכה לא זוכרת אם במועד זה כבר עברתי את ההסמכה או לא. אני מוסמכת כצוות מריחים לא יודעת באיזה מועד היה לי הסמכה.
ש. יכול להיות שבמועד הזה עדיין לא הייתה לך הסמכה ולא עברת קורס?
ת. יכול להיות
ש. את מכירה את הנוהל של משרד איכות הסביבה נוהל מפגעי ריח?
ת. לא.
ש. מציג לך נוהל בתוקף מספטמבר 2010. אמרת שעברת קורס חשבתי שעברו איתכם על הנוהל. לפי אותו נוהל שזה הנוהל שהצגתי בפניך שעובדי המשרד אמורים לעבוד על פיו. כאשר יש תלונות על ריח כמו שתיארת ממזרעה יש לתעד את התלונות בטופס דיווח ממפגע ריח אני מבין שזה לא קרה באירוע שלנו הרי לא צירפת טופס.
ת. כשהייתי בסיור לא הרחתי ריח ולכן לא ציינתי זאת בדוח.
ש. ליתר דיוק יש שני סיורים ת/39 ו-ת/40. בשניהם לא הרחת ריחות?
ת. אם לא רשום שהיה ריח אז לא היה. בסיור הראשון הייתי באתר הטמנה שאתה נמצא בתוך פסולת מן הסתם יש ריח.
ש. בסיור אחד הגעת ישר לאתר ובסיור השני הגעת קודם למזרע ואז לאתר?
ת. נכון.
ש. התלונות עצמם לא תיעדת באופן אחר?
ת. לא. תלונות גם לא הגיעו אליי ישירות"
"ש. במטמנה עם כיסוי או בלי כיסוי תמיד אמור להיות ריח של זבל אורגני, נכון?
ת. כן.
ש. ריח יש כל הזמן?
ת. כן. אבל זה היה ריח חריף. ראיתי שיש איזורים נרחבים לא מכוסים, אז לכאורה זה מצביע על הריח
ש. לכאורה, אבל אתה לא יכול להיות בטוח בזה כי לא עשית בדיקת ריח?
ת. בדיקת ריח זה רק צוות מריחים עושים, אין איזה מכשיר שבודק את זה
ש. אין לך הכשרה כבודק ריח?
ת. יש לי. בזמן הזה אני חושב שכן הייתה לי. לא בטוח בזה"
הגנה מן הצדק
ש. "אם קיבוץ עברון עושה במטמנה עבודה טובה ובהתאם לחוקים ולנדרש, האם גם מה שמתואר בכתב האישום לא נחשב לדבר שניתן לתקנו שלא באמצעות הגשת כתב אישום ובאופן מהיר וזריז יותר במיוחד כאשר מדובר באירועים מלפני כ-8 שנים?"
ותשובת העד הייתה:
"ת. מבחינת תשתיות אז בהחלט מטמנת עברון היא בין הטובות שיש לנו בצפון, מבחינת תשתיות הם מעסיקים גם את ד"ר נמרוד חלמיש שהוא נחשב לאחד המומחים הטובים בתחום מבחינת התכנון של המטמנה והתשתיות, אבל, גם אם אתה עושה תשתיות מאוד טובות, יש להם מרצדס והם פשוט שכחו לשים גלגלים, כל כך הרבה כסף על תשתיות, אבל בסופו של דבר כשמגיעים לתפעול ולדברים הפשוטים של לכסות את הפסולת, של לטפל בתשטיפים, כבר יצרתם את מערכת איסוף התשטיפים שזה כל השיפועים והאיטום שזה מיליוני דולרים ובסוך אתם לא מצליחים לטפל בתשטיפים אחרי שאספתם אותם, בסוף משפריצים אותם על התאים הסגורים ובסוף זה בנחל אז מה זה שווה? אני עזבתי ב-2012 ולהבנתי עד 2012 זה היה, אנחנו התרעננו, היינו בשימועים"
תשובת העד מעידה, בין היתר, על הגינותו ויושרתו. מדבריו עולה, שאמנם מטמנת עברון נחשבת בין הטובות בצפון, אך עדיין בהתנהלותם הם לא פעלו כנדרש, ועברו על החוק. אין סתירה בין הדברים, והיות המטמנה טובה ואיכותית, אינה מובילה בהכרח למסקנה, שכל מעשיה "טובים" ושאין בהתנהלותה הפרה של החוק.
"ש. אני רואה שיש דוחות סיור שלך באתר ספר לי מה התרשמותך מהאתר?
ת. הייתה בעיה שחזרה על עצמה והיא אי כיסוי הפסולת בסוף כל יום עבודה, היו מקרים של ימים ושבועות שהפסולת לא כוסתה והייתי מדבר עם מוסא גרינברג מנהל האתר והוא היה מתקן את זה ומכסה, ושוב פעם חוזר חלילה. ההתרשמות שלי מדבריך שהוא פשוט לא פעל כנדרש בחוק ורק כשלחצת עליו הוא תיקן, האם זוהי גם התרשמותך?
ת. נכון. גם אני התרשמתי כך, גם בביקורים האחרונים שעשיתי הכיסוי לא היה סדיר ומלא כנדרש, כלומר נשארה פסולת חשופה ללא כיסוי.
....
.... ב13.4.15 התקשרתי למוסא גרינברג מנהל האתר וביקשתי שיבוא לראות את זרימת התשטיפים מהאתר החוצה והוא אמר לי שהוא לא בסביבה ושלח את אבי מנהל האחזקה והתפעול והוא ראה את זרימת התשטיפים החוצה, זה היה האירוע השני שראיתי תשטיפים זורמים החוצה. באירוע של מרץ 15 דיברתי איתו לפחות 3 פעמים על העניין הזה של זרימת התשטיפים, בשום שלב, מוסא לא ערער על זה שזרמו תשטיפים החוצה לעבר הנחלף הוא הודה זה בפניי מספר פעמים, רק שהוא תירץ את זה שהיו כמויות גדולות של משקעים, התשטיפים זרמו במשך ימים החוצה, כל ההתנהלות מול מוסא הייתה שהתשטיפים זרמו מהאתר החוצה, אני ביקשתי ממוסא לשאוב את התשטיפים מערוץ נחל בית העמק, וכך הוא עשה ואף שלח לי תמונות במייל, אני אוציא אותם ואמסור לך.
ש. האם אתה זוכר שנערך עימות בינך לבין מוסא גרינברג עם סיום חקירתו?
ת. כן, אני זוכר שאתה אמרת לי שמוסא טען בחקירתו שלא הייתה זרימת תשטיפים החוצה ואף אחד לא דיבר איתו, ואני אמרתי שזה שקר מוחלט ומוסא ידע בוודאות והיו לנו מספר שיחות טלפון שבהם מוסא ידע ודיבר על זרימת התשטיפים, מוסא היה נבוך מאוד והוא לא יכל לחזור בפניי על עובדות שיקריות"
דבריו של העד אבני, במסמך הנ"ל, הם ברורים וחד משמעיים – הנאשם 3 היה מודע ואף שותף לפעילות נציגי המאשימה, והוא בחר לפעול בדרך בה פעל. טיעוניו של הסנגור בעניין זה הם טיעונים כלליים ובלתי מבוססים, ואני דוחה אותם על הסף, ומעדיף את גרסת עד התביעה האמין והמהימן, מר אבני.
"הזכויות הנ״ל של הנחשדים בביצוע עבירות על חוק רישוי עסקים, מקימות לרשות חובה להודיע ולהזהיר כראוי, ומקל וחומר – לקבל את עמדת ה״מבוקר״ (מי שנכח בזמן הביקורת) לממצאים. ברור, כי הליך ההודעה, הליכי האזהרה ומיצוי הזכויות כאמור, לא ירקום עור וגידים כפי המצופה, בהעדר תקשורת בסיסית בין הפקחים לבעל העסק, או למי שנכח מטעמו בעסק. הטופס אינו לשם הבירוקרטיה גרידא. תכליתו איננה תיעוד בלבד. על פי תוכנו הוא מקיים הליכי הודעה ואזהרה מן המעלה הראשונה. על כן, אין לזלזל בחשיבותו ואין להמעיט בערך מטרתו."
"אני שותפה לדעות חבריי כי גם בהליכים בעניין עבירות לפי חוק רישוי עסקים, יש מקום לחקור בגרסתו של החשוד, לאפשר לו למסור את גרסתו לדברים ולבחון את עמדתו היטב, אל מול יתר הראיות שנאספו בעת החקירה או הבדיקה, טרם החלטה מושכת על הגשת אישום".
טיעון זה של הסנגור אין בידי לקבל, מאותם נימוקים שצוינו בסעיף הקודם – הנאשמים שותפו, באמצעות מנהל האתר, הנאשם 3, בטענות נגדם, כך שאין מדובר בהתעלמות מעמדת הנאשמים, ואין מדובר בהפתעה בהגשת כתב האישום נגדם.
"ש. ההתרשמות שלי מדבריך שהוא פשוט לא פעל כנדרש בחוק ורק כשלחצת עליו הוא תיקן, האם זוהי גם התרשמותך?
ת. נכון, גם אני התרשמתי כך, גם בביקורים האחרונים שעשיתי הכיסוי לא היה סדיר ולא כנדרש, כלומר נשארה פסולת חשופה ללא כיסוי מספר ימים"
גם טיעון זה של הסנגור דינו להידחות על הסף – העד אלבז הוא עד מקצועי, ישר ואמין, ולא שוכנעתי שיש לו נגיעה אישית כלשהי לפרשייה שבפניי, אלא נגיעה מקצועית בלבד. העד עשה את אשר מצופה ממנו לעשות, בכדי למלא את תפקידו נאמנה, ואיני רואה כל דופי בכל התנהלותו, שמטרתה היא אחת ויחידה – להגיע לחקר האמת.
סעיף 5 להנחיה קובע כי "כתב אישום ינוסח באופן שיגשים את תכליותיו, ויערך ככל הניתן ובהתאם לנסיבות העניין... בענייניות.."; סעיף 56 להנחיה קובע כי "ככלל, תובע לא יכלול בכתב האישום התייחסות להרשעות או לעבירות קודמות שביצע הנאשם שהתביעה אינה מבקשת להרשיעו בגינן במסגרת כתב האישום המוגש על ידיה. זאת, על מנת שלא להטות את דעת בית המשפט לרעה לגביו"; סעיף 59 להנחיה קובע כי "הכללת פרטים על אודות מעשה עבירה קודם כאמור תישקל במשנה זהירות ותעשה רק במקרים שבהם יש תשתית ראייתית מספקת להוכחת ביצועם של מעשים אלה ורק כאשר קמה הצדקה משמעותית לכך"; סעיף 60 להנחייה קובע כי "ציון עבירות קודמות של נאשם בכתב האישום, שבגינן לא מיוחסים לנאשם אישומים בכתב האישום... טעון אישור של פרקליט מחוז או משנהו/ ראש יחידת תביעות או סגנו".
שעה שהתובע מצהיר שכל "הרקע הכללי" אינו חלק מהעובדות המבססות את העבירות, היה עליו להימנע מציון תקופות בהן הנאשמים, לכאורה, פעלו בניגוד לתנאי רישיון העסק, והשימוע שנערך להם בעקבות כך. יחד עם זאת, התעלמתי לחלוטין מכל טענה שאיננה חלק מהעובדות המבססות עבירות, ולתיאורים המצוינים ברקע הכללי לא הייתה כל השפעה על ההכרעות בתיק זה, ואלה התבססו עד ראיות מרובות, ועל עדים רבים, והכל כמפורט בהכרעת הדין. מכאן, שעל אף כל המתואר בפרק שכותרתו "רקע כללי", לא נפגעה הגנת הנאשמים כלל ועיקר.
"ש. לפני שהגעת לדיון כאן נפגשת עם התובע, עבר איתך על מה את צריכה להעיד?
ת. כן. העבירו לי את המסמך הזה שהוצאתי לפני כמה שנים והסבירו לי באיזה נשוא הדיון.
ש. מתי דיברת איתם?
ת. לפני כמה ימים בשבוע האחרון.
ש. עלה בשיחה של זהות בעל רישיון עסק?
ת. לא זוכרת, אבל בכל מקרה התנאים.. כן. עלה בשיחה נושא של זהות. הם הסבו את תשומת ליבי לכך ששם העסק בתנאים הנוכחים הוא לא אותו שם עסק כמו בתנאים ב-2002. אם הבנתי נכון שם העסק הוא לא אותו שם עסק.
ש. זה נאמר בשיחה של עם מי?
ת. עם נטע.
ש. מה עוד נשאלת?
ת. היא ביקשה ממני לשים לב לזה ושאלה אותי קצת על נושא אם אנחנו העברנו את התנאים לרישיון העסק לבעל העסק, הסברתי לה שאנחנו מעבירים לרשות והרשות מעבירה לבעל העסק והיא נתנה לי את מספרי הסעיפים שבגינם הדיון רלבנטי.
ש. היא ביקשה ממך לעשות בירור בנושא זה?
ת. לא"
"ש. לפני שבאת להעיד כאן היום, התובע וחברתי שיושבת כאן דיברו איתך על העדות שלך?
ת. כן
ש. מתי זה קרה?
ת. לפני שבוע.
ש. אתה נפגשת איתם ועברת על החומר?
ת. דיברתי בטלפון.
ש. ומה עלה בשיחה?
ת. כל הנושא הזה של האירוע הזה שהיה לפני 3 שנים. הכל רשום אצלי בתיקיות ושמור, אז נכנסתי והסתכלתי.
ש. השיחה הייתה קצרה?
ת. כן.
ש. זה הכל? לא שאלו אותך למשל לגבי נושא של נקודת הדיגום, למה נבחרה דווקא אותה נקודה, ולגבי נושא של מה מקור התשטיפים במקור הזיהומי, מה מקור הנוזלים שם?
ת. אני לקחתי את הדיגום בזמנו כי חשדו שהמקור הוא המטמנה".
לא מצאתי ממש בטיעוניו הנ"ל של הסנגור – עדי התביעה עברו ריענון אצל ב"כ המאשימה, מאחר והם עדים מטעמה, ולא מצאתי שהיה טעם או מקום להעברת מסמך סיכום לישיבת הריענון, הנסמכת על חומר הראיות שהועבר לב"כ הנאשמים כנדרש. בנוגע למסמכים שביקש ב"כ המאשימה להגיש לבית המשפט, מבלי להעבירם לסנגור, הרי שבמעמד הדיון בקשת ב"כ המאשימה נדחתה, כך שלא נגרם כל נזק להגנת הנאשמים כתוצאה מבקשת התובע.
"עת בוחנים אנו את שלושת השלבים, כפי שמורנו הלכת בורוביץ, נראה כי אין מנוס מלהורות על ביטולו של כתב האישום שלפני. מבחינת הפגמים, כפי שקבעתי עוצמתם הינה בשילובם – אי קיום הנחיית פרקליטות המדינה, שבהחלט חלה במועד הגשת כתב האישום – אי קיום תרשומת, בחינת 11 השיקולים וקבלת אישור בכתב ומראש להגשת כתב האישום או בדיעבד לצד אי קיום צו שיפוטי, מזה שנתיים ימים (!)....
האם פגמים פוגעים באופן חריף בתחושת הצדק וההגינות? התשובה על כך חיובית, ודי שאפנה לדבריה של כב' השו' תבור בפרשת גרשט לעיל, המקובלים עלי: "המאשימה היא גוף רב כוח וזכויותיה רבות. לצד אלו, חובתה של המאשימה לנהוג בהגינות ובשקיפות וחובה זו שרירה וקיימת ולא ניתנת לפשרות". לא ניתן להשלים עם אי קיום צו שיפוטי ע"י רשות לצד אי קיום הנחיה מנהלית, שניתנה ע"י רשות תביעה האמונה עליה מבחינה מקצועית...
על פי ההנחיה המקורית, במועד הגשת כתב האישום היה צורך בקיום התייעצות, בחינת שיקולים שונים וקבלת אישור בכתב ומראש עובר להגשת כתב האישום. הדברים לא נעשו וגם לא בדיעבד. בהמשך, מזה שנתיים, צו שניתן בהקשר לחומרי חקירה לפי סעיף 74 לחסד"פ לא קוים, והמשיבה ממשיכה לאחוז ברשימה, שהגישה בהליך אחר, ולטעון כי הצו מולא. שקלתי את מגוון החלופות, והגעתי לכלל מסקנה כי דינו של כתב האישום להתבטל...".
הנאשמים לא עמדו בתנאים הקבועים לשם קבלת הטענה בדבר קיום ההגנה מן הצדק - לא שוכנעתי שלא היה מקום להגיש נגדם כתב אישום, ולא שוכנעתי שניהול ההליך עוד מלפני הגשת כתב האישום, ותוך כדי ניהול ההליכים לאחר הגשת כתב האישום, היה בו כדי לפגוע פגיעה כלשהי בתחושת הצדק וההגינות, ולא שוכנעתי שהגנת הנאשמים נפגעה כתוצאה מכך. במהלך ניהול התיק הוגשו ראיות למכביר, שיש בהם כדי להוכיח, אף מעבר לנדרש, שהנאשמים ביצעו את העבירות המיוחסות להם, והכל כמפורט בהכרעת דין זו. שוכנעתי, ששיקולים של צדק והגינות לא רק שאינם מביאים לביטול כתב האישום, אלא להפך – שיקולי צדק והגינות חייבו הגשת כתב האישום כנגד הנאשמים, ועובדותיו הוכחו כנדרש באמצעות ראיות קבילות, ובאמצעות עדי תביעה מהימנים ומקצועיים.
הטיעון היחיד שיש לשים לב אליו, נוגע להפרה הנטענת להחלטת בית המשפט המחוזי, בנוגע להעברת חומר הראיות לסנגור. הסנגור טען, כאמור, שהמאשימה לא הציגה תעודת כיול של ה"ספקטרופוטומטר", בנוגע לבדיקות שנעשו, לא הציגה את נקודות הבדיקה של תעודת הכיול של "מד המוליכות", ולא הציגה את עמידת "מד PH" במפרט. עיון במסמכים נ/1 מעלה, שהמאשימה העבירה תעודות כיול של שני מכשירי הספקטרופוטומטר, אך לגבי אחד מהם – הכיול נעשה לאחר בדיקת הדגימות, והמעבדה לא מצאה את הכיול הרלבנטי למועד הבדיקה. לעניין זה התייחסתי בהכרעת דין זו לעיל. עוד המציא ב"כ המאשימה לסניגור את תעודות הכיול של מד ההגבה ומד המוליכות, ובנוגע להשגות הסנגור הנוספות, הוא יכול היה להפנות שאלות נוספות לנציגת המעבדה, כפי שביקש ממנו ב"כ המאשימה במסמך נ/1. מסקנתי, שב"כ המאשימה לא הפר את החלטת בית המשפט המחוזי, ולבטח לא הפרה שיש בה כדי לפגוע פגיעה כלשהי בהגנת הנאשמים או לקפחה.
סוף דבר
לא עלה בידי הנאשמים להוכיח, כי העבירות בוצעו שלא בידיעתם וכי הם עשו כל שנדרש ונקטו בכל האמצעים הסבירים לשם מניעת ביצוע העבירות. על כן הנני מרשיע כל אחד מהנאשמים בכל העבירות המיוחסות לו בכתב האישום המתוקן בשנית מיום 20.11.17 .
ניתן היום, ז' חשוון תש"פ, 05 נובמבר 2019, במעמד כל הצדדים.
תאריך | כותרת | שופט | צפייה |
---|---|---|---|
20/03/2016 | החלטה שניתנה ע"י ד"ר זאיד פלאח | זאיד פלאח | צפייה |
30/07/2017 | החלטה שניתנה ע"י זיו אריאלי | זיו אריאלי | צפייה |
09/11/2017 | החלטה על בקשה של נאשם 1 בקשה אחרת/הודעה בעניינים פליליים/תעבורה | זאיד פלאח | צפייה |
27/05/2018 | שכר עד 6-רעות גלזמן | זאיד פלאח | לא זמין |
27/05/2018 | שכר ע"ת 13-סילפן | זאיד פלאח | לא זמין |
10/06/2018 | שכר ע"ת 5-ד"ר מירה פיין | זאיד פלאח | לא זמין |
10/06/2018 | שכר ע"ת 16-לודמילה איידרמן | זאיד פלאח | לא זמין |
10/06/2018 | שכר ע"ת 17-אילנהל רוטמן | זאיד פלאח | לא זמין |
10/06/2018 | שכר עד 18-נטליה קוסין | זאיד פלאח | לא זמין |
16/09/2019 | החלטה שניתנה ע"י זאיד פלאח | זאיד פלאח | צפייה |
05/11/2019 | פסק דין שניתנה ע"י זאיד פלאח | זאיד פלאח | צפייה |
04/12/2019 | החלטה שניתנה ע"י זאיד פלאח | זאיד פלאח | צפייה |
22/01/2020 | פסק דין שניתנה ע"י זאיד פלאח | זאיד פלאח | צפייה |
16/07/2020 | פסק דין שניתנה ע"י יגאל גריל | יגאל גריל | צפייה |
תפקיד | שם | בא כוח |
---|---|---|
מאשימה 1 | מדינת ישראל | זיו אברמוביץ, אסף תומר |
נאשם 1 | עברון- תממ מיחזור - שותפות מוגבלת | מאיר הלר |
נאשם 2 | קיבוץ עברון - ניהול ואחזקות בע"מ | נועם אפשטיין |
נאשם 3 | משה גרינברג | מאיר הלר |
נאשם 4 | אבירם שלמה | מאיר הלר |
מבקש 1 | שמעון וקנין |