טוען...

החלטה שניתנה ע"י עינב גולומב

עינב גולומב05/04/2017

בפני

כבוד השופטת עינב גולומב

תובעת

זידאן סוהייל בע"מ

נגד

נתבעים

1. פאדי נאסר

2. ויסאם חטיב

החלטה

בפני בקשת הנתבעים לחייב את התובעת בהפקדה ערובה להבטחת הוצאותיהם בהליך.

לאחר עיון בטיעוני הצדדים אני רואה לקבל את הבקשה.

ענייננו בתובעת שהיא חברה בע"מ. ביחס לתובעת כאמור חל סעיף 353א לחוק החברות, התשנ"ט – 1999, שזו לשונו:

"הוגשה לבית משפט תביעה על ידי חברה או חברת חוץ, אשר אחריות בעלי המניות בה מוגבלת, רשאי בית המשפט לבקשת הנתבע, להורות כי החברה תיתן ערובה מספקת לתשלום הוצאות הנתבע אם זכה כדין, ורשאי הוא לעכב את ההליכים עד שתינתן הערובה, אלא אם כן סבר כי נסיבות הענין אינן מצדיקות את חיוב החברה או חברת החוץ בערובה או אם החברה הוכיחה כי יש ביכולתה לשלם את הוצאות הנתבע אם יזכה בדין".

השיקולים שעל בית המשפט לשקול במסגרת הפעלת שיקול דעתו לפי סעיף 353א לחוק החברות, סוכמו ברע"א 857/11 מועצה אזורית באר טוביה נ' נוריס לפיתוח והובלתו בע"מ (2011) (לא פורסם), כדלקמן:

"...סוגיית חיובה של חברה-תובעת בהפקת ערובה נבחנת בשלושה רבדים;

ראשית, יש לבחון את מצבה הכלכלי של החברה.

שנית, יש לבחון אם נסיבות העניין מצדיקות את חיובה של החברה בהפקדת ערובה, וההנחה היא כי לגבי חברות החיוב בהפקת ערובה הוא הכלל והפטור הוא החריג;

לבסוף, יש לבחון את סיכויי התביעה ובעניין זה הנטל להוכיח שנסיבות העניין מצדיקות לפטור את החברה מהפקדת ערובה הוא נטל המונח על כתפי החברה – התובעת, ועל דרך הכלל אין מקום לבחינה מעמיקה של סיכויי ההליך ויש להיזקק לשיקול אחרון זה רק מקום שבו מדובר בסיכויים גבוהים ביותר או קלושים ביותר". (ההדגשות הוספו).

בהתאם לאמור, הנטל על החברה – התובעת, להוכיח את איתנותה הכלכלית ואת יכולתה לשלם את הוצאות הנתבע אם יזכה בדין, או קיומן של נסיבות אשר בגינן יהיה זה מוצדק לפטור אותה מהפקדתה (ראו לעניין זה גם: רע"א 10376/07 ל. נ הנדסה ממוחשבת בע"מ נ' בנק הפועלים בע"מ 00921)(פורסם במאגרים). רע"א 9618/11 ארט יודאיקה בע"מ נ' ג. טלי עד שינוע בע"מ (2011) (לא פורסם).

בענייננו לא עמדה התובעת בנטל האמור. בתגובת התובעת נטען באופן כוללני לאיתנות כלכלית, מבלי שצורף תצהיר לתגובה וללא כל אסמכתא לביסוס הטענה. לא ניתן לקבל את בקשת התובעת להגשת מסמכים בעניין זה לעיון בית המשפט בלבד, שכן ענייננו בנתון שעל התובעת הנטל להוכיחו לצורך הבקשה הנוכחית, והליך מעין זה לא ניתן לעשות במעמד צד אחד (להבדיל מבדיקת טענה לחיסיון, העולה אגב בקשות גילוי מסמכים בהליכים מקדמיים).

לעניין סיכויי התביעה, אין מקום להעמיק בכך בשלב מקדמי זה, כאשר ענייננו במחלוקת שבסיסה היא עובדתית, כאשר כל צד מחזיק בגרסה משלו, ולשלב הנוכחי מוקדם להעריך את סיכוייה.

אשר לסכום הערובה, בהתחשב במהות המחלוקת בתיק והיקפה, וכן בסכום התביעה, אני רואה להעמידה על סך של 40,000 ₪.

הערובה תופקד בתוך 30 ימים.

המזכירות תמציא לצדדים

ניתנה היום, ט' ניסן תשע"ז, 05 אפריל 2017, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
15/08/2016 החלטה שניתנה ע"י עינב גולומב עינב גולומב צפייה
05/04/2017 החלטה שניתנה ע"י עינב גולומב עינב גולומב צפייה