טוען...

גזר דין שניתנה ע"י דוד שאול גבאי ריכטר

דוד שאול גבאי ריכטר26/02/2020

בפני

כבוד השופט דוד שאול גבאי ריכטר

בעניין:

מדינת ישראל
ע"י תביעות ירושלים

המאשימה

נגד

אלחנן שמעון ירט

ע"י ב"כ עוה"ד גבי טרונשווילי

הנאשם

גזר דין

כתב האישום המתוקן

הנאשם הורשע על פי הודאתו בעבירות ובעובדות המנויות בכתב האישום המתוקן, בכך שגידל בביתו 25 שתילים של קנביס במשקל של 163.40 גרם נטו. כמו כן התקין בביתו ציוד שנועד לסייע לו בגידול הסם, כמפורט בכתב האישום. באותן נסיבות החזיק הנאשם בדירה 10 גרם קנביס בשלוש צנצנות, 1.55 גרם קנביס בארבע צנצנות, שלוש שקיות שהכילו 1.80 גרם קנביס ו – 1.86 גרם קנביס ושקית נוספת שהכילה 16.43 גרם קנביס. על סמך כל זאת, הודה הנאשם והורשע בביצוע עבירות של גידול סם לפי סעיף 6 לפקודת הסמים המסוכנים (להלן – הפקודה) והחזקת סם שלא לצריכה עצמית, לפי סעיפים 7(א) + (ג) רישא לפקודה.

תסקירי שירות המבחן

מהתסקיר הראשון שהוגש בעניינו של הנאשם עולה, כי מדובר באדם ללא עבר פלילי, בן 28, רווק שנולד וגדל בירושלים למשפחה המנהלת אורח חיים חרדי. כיום מתגורר הנאשם בגפו ועובד בעבודות מזדמנות. לדברי הנאשם, החל לצרוך סמים לפני כשבע שנים באופן יומיומי, אולם הבין כי צריכת סמים אינה גורמת לו להרגיש טוב יותר, לכן לדבריו כיום צורך סמים פעם בשבוע. הנאשם לקח אחריות לביצוע העבירה אך צמצם מחומרת המעשים. לטענתו גידל את הסמים לשימוש עצמי בלבד. שירות המבחן התרשם, כי הנאשם ביטא רצון פורמאלי לקחת חלק בהליך טיפולי לצריכת סמים, אולם ציין, כי לנאשם מוטיבציה נמוכה לשינוי ותובנה חלקית לקיומה של בעיה. השירות ביקש דחיה לצורך בחינת האפשרות הטיפולית.

מהתסקיר המשלים שהוגש בעניינו של הנאשם עולה, כי הנאשם החליט שלא ליטול חלק בהליך טיפולי, משום שלדעתו נמצא כיום במגמה חיובית לנוכח השתלבותו בעבודה ואי צריכת סמים. עוד ציין שירות המבחן, כי הנאשם מסר בדיקות שתן נקיות, אולם לא רציפות. בשל האמור, המליץ השירות על הטלת מאסר קצר בדרך של עבודות שירות ומאסר מותנה.

חוות דעת הממונה לעבודות שירות

הנאשם נשלח פעמיים לממונה לעבודות שירות. מחוות הדעת הראשונה שהוגשה בעניינו של הנאשם ביום 7.7.2019 עולה כי הנאשם סיפר כי ממשיך להשתמש בסמים, לכן לא ניתן לשלבו בעבודות שירות. לנאשם ניתנה הזדמנות נוספת להוכיח עצמו בפני הממונה וביום 12.2.2020, הוגשה חוות דעת נוספת ממנה עולה כי בדיקות לגילוי סם שמסר הנאשם נמצאו נקיות, לפיכך אין מניעה לשלב את הנאשם לריצוי מאסר בדרך של עבודות שירות.

טיעונים לעונש

הצדדים לא הגיעו להסכמה עונשית.

מחד, ב"כ המאשימה טענה לחומרת נסיבות ביצוע העבירה, כמות הסמים, כמות הציוד שבו נעשה שימוש לצורך גידול הסמים והמקום שבו גודלו – ביתו של הנאשם. המאשימה עתרה למתחם ענישה שבין 6 ל-18 חודשי מאסר, וביקשה להשית על הנאשם עונש ברף התחתון – 6 חודשי מאסר בעבודות שירות, יחד עם ענישה נלווית והקנס המוסכם. לדעת ב"כ המאשימה, בענייננו אין נסיבות המאפשרות לחרוג ממתחם הענישה.

מאידך, הסניגור הדגיש את נסיבותיו האישיות הקשות של הנאשם, ועתר למתחם ענישה שמתחיל במאסר על תנאי ועתר למקם את הנאשם בתחתית המתחם, זאת לאור השינוי החיובי שעשה בחייו.

קביעת מתחם הענישה – מתחם הענישה צריך להתייחס לעקרון ההלימה, הנוגע ליחס לערך החברתי המוגן, מידת הפגיעה בו, מדיניות הענישה הנוהגת ונסיבות ביצוע העבירה.

אשר לערך המוגן – העבירות אותן עבר הנאשם פוגעות בערך המוגן של שמירה על שלום הציבור ובריאותו מפני נגע הסמים. מחד, מדובר בכמות סמים לא קטנה, שבצדק אינה נחשבת לכמות לצריכה עצמית. מאידך, מכלול הנסיבות מלמד, כי ספק אם הנאשם, בנסיבות חייו כפי שעלו מהתסקירים, התכוון להפיץ את הסמים לאחרים.

נסיבות הקשורות בביצוע העבירה, לפי סעיף 40ט' לחוק העונשין – בין הנסיבות הקשורות בביצוע העבירה יש לשקול את אלה, לעניין קביעת המתחם: מדובר בעבירה מתוכננת לפרטי פרטים – כמות הציוד לצורך גידול הסם, וכמותו של הסם, אשר הופכת ל"איכות" במובן השלילי, גם אם מדובר ב"סם קל" מסוג קנביס; הנאשם אחראי באופן בלעדי למעשים וצריך היה להימנע מהם; בפועל לא נגרם נזק מביצוע העבירה, אך אילו היה מופץ הסם, נזקו היה ניכר; על פניו, העבירות לא בוצעו למען בצע כסף, אלא לשם שימוש עצמי, אך ברור כי מדובר באדם בגיר שמוטב היה כי יימנע מביצוע העבירה.

מדיניות הענישה הנוהגת – סקירת הפסיקה בנסיבות דומות מלמדת, כי הכלל בעבירות מסוג זה הוא מאסר בפועל, אם כי טווח הענישה רחב ביותר, בהתאם לנסיבות כל מקרה ולנסיבותיו של כל נאשם. ברע"פ 8146/17 אבישלום נ' מ"י (מיום 14.11.2017) אושר מתחם ענישה שבין מאסר קצר לרבות עבודות שירות עד 12 חודשי מאסר בנסיבות של שתילי קנביס במשקל כ-300 גרם. באותו מקרה הוטלו 50 ימי מאסר – נסיבות המקרה דומות לנסיבותינו; ברע"פ 3864/16 בן דוד נ' מ"י (מיום 17.5.2016) אושר מתחם שבין 8 ל-20 חודשי מאסר ועונש של 8 חודשי מאסר בנסיבות חמורות יותר, של מעבדת הידרו שבה נתפסו כ-10 טון סם – גם כאן מדובר בנסיבות חמורות בהרבה ממקרנו; ברע"פ 2675/17 ארצי נ' מ"י (מיום 23.8.2017) אושר מתחם ענישה שבין 8 ל-18 חודשי מאסר ועונש של 9 חודשי מאסר, בגין גידול 5 ק"ג קנביס. גם כאן, מדובר בנסיבות חמורות בהתחשב בכמות המדוברת, בהשוואה למקרנו.

מתחם הענישה – לפיכך, מתחם הענישה צריך לעמוד על בין חודש ל-12 חודשי מאסר, לרבות אפשרות של ריצוי מאסר בעבודות שירות.

נסיבות שאינן קשורות בביצוע העבירה לפי סעיף 40י"א לחוק העונשין – ניתן לתת משקל לנסיבות הבאות שאינן קשורות בביצוע העבירה, במסגרת גזירת העונש בתוך המתחם: מדובר בנאשם צעיר שזוהי הסתבכותו הראשונה בפלילים; מאז ביצוע המעשים המיוחסים לו, לא נפתחו לו תיקים חדשים; כפי שעולה מתסקירי שירות המבחן, הנאשם אינו מוכן לקבל טיפול וממעיט ממצבו ה"בעייתי", אולם השתלב לאחרונה בעבודה מסודרת ונדמה, כי עלה על מסלול חדש לשינוי בחייו, כאשר בדיקות שתן שמסר לאורך ההליך נמצאו נקיות משרידי סם; הנאשם נטל אחריות על מעשיו, הודה בהזדמנות הראשונה ובכך חסך בזמן שיפוטי.

המיקום במתחם – נוכח האמור, דעתי היא כי יש למקם את הנאשם ברף התחתון של מתחם הענישה.

לפיכך, אני מחליט לגזור על הנאשם את העונשים הבאים:

  1. 45 יום מאסר, אשר ירוצו בעבודות שירות, החל מיום 26.04.2020 , אשר ירוצו ב"מפעל חיים" ברחוב הצבי 11, ירושלים, וזאת על פי חוות דעת הממונה על עבודות השירות. על הנאשם להתייצב ביום זה עד לשעה 08:00 במשרד הממונה על עבודות שירות בבאר שבע לתחילת ריצוי עונשו. מובהר בזה כי הפרת הוראות הממונה ואי עמידה בכללים הנוגעים לריצוי עבודות השירות עלולים להביא להפקעת העבודות ולהמרת העונש בעונש מאסר של ממש;
  2. 6 חודשי מאסר, שלא ירוצו אלא אם יעבור הנאשם כל עבירת פשע לפי פקודת הסמים המסוכנים;
  3. קנס בסך 1,500 ₪, אשר ישולם ב-5 תשלומים שווים ומרצופים החל מיום 1.5.2020 ובכל 1 לחודש רציף ועוקב שלאחריו. לא ישולם הקנס ייאסר הנאשם למשך 10 ימים. לא יעמוד הנאשם במי מהתשלומים בכלל או במועד, יועמד הקנס לפירעון מיידי;
  4. התחייבות בסך 5,000 ₪ שלא לעבור כל עבירה פשע לפי פקודת הסמים במשך שנתיים מהיום. הובהר לנאשם שמשמעות ההתחייבות היא, כי אם יעבור את העבירה בתוך התקופה שצוינה, בית המשפט שיגזור את הדין יהא חייב לחלט את ההתחייבות כקנס.

מורה על השמדת הסמים והציוד.

יש לשלוח לשירות המבחן ולממונה על עבודות שירות.

זכות ערעור כחוק לבית המשפט המחוזי בירושלים בתוך 45 יום מהיום.

ניתן היום, א' אדר תש"פ, 26 פברואר 2020, במעמד הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
26/02/2020 גזר דין שניתנה ע"י דוד שאול גבאי ריכטר דוד שאול גבאי ריכטר צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מאשימה 1 מדינת ישראל יהודה בלבן
נאשם 1 אלחנן שמעון ירט גבריאל טארונישבילי