טוען...

גזר דין שניתנה ע"י אריה זרזבסקי

אריה זרזבסקי22/01/2019

בפני כב' השופט אריה זרזבסקי

המאשימה

מדינת ישראל

ע"י ב"כ עו"ד תומר לביא

נגד

הנאשם

נוביקוב ויאצסלב

ע"י ב"כ עו"ד ליקול טמסוט – סנגוריה ציבורית

גזר דין

הנאשם הודה והורשע בביצוע עבירות המיוחסות לו בכתב האישום, נהיגה בקלות ראש כאשר נעצר ע"י ניידת משטרה בשל נהיגה במהירות מופרזת וכן נהיגה בשכרות כשבגופו 795 מק"ג אלכוהול.

ב"כ המאשימה עתרה להטיל על הנאשם מאסר בפועל ממשי פסילה בפועל שלא תפחת מ-4 שנים וזאת לאור עברו המכביד השב ומבצע עבירות שכרות פעם אחר פעם.

ב"כ הנאשם עתרה שלא להטיל על הנאשם מאסר בנימוק שהנאשם למד את הלקח ולאור תסקיר שירות המבחן ולאפשר לנאשם אפיק שיקומי.

הנאשם מחזיק ברישיון נהיגה משנת 2004 ולחובתו 7 הרשעות קודמות אחרונה משנת 2017 שעניינה נהיגה בשכרות, לנאשם עבירה נוספת של נהיגה בשכרות משנת 2006. לנאשם אין רישום פלילי.

באפריל 2018 אושפז הנאשם בבית חולים ועבר ניתוח בראשו והנאשם נמצא עדיין בחופשת מחלה.

בעניינו של הנאשם הוגש תסקיר מטעם שירות המבחן.

קצינת המבחן התרשמה כי הנאשם מבקש לנהל אורח חיים יציב ונורמטיבי ואף משקיע בכך מאמצים.

מתסקיר שירות המבחן עולה כי הנאשם עלה ארצה בשנת 2000 והרקע למצבו המורכב עומדים גם הקשיים הקשורים בהגירתו. קצינת המבחן מתרשמת כי הנאשם עדיין מתמודד עם חוויית ניכור ועם קשיי הסתגלות לתרבות ולחברה בארץ, יחד עם זאת קצינת המבחן מתרשמת מיכולתו של הנאשם לתפקד באופן תקין בתפקודו התעסוקתי לאורך שנים.

קצינת המבחן ציינה כי כגורמים המגבירים את סיכויי השיקום של הנאשם נלקח בחשבון העובדה כי מדובר באדם המתפקד באופן נורמטיבי ובעל הסטוריה תעסוקתית יציבה והסתגלות תקינה למסגרות בחייו.

העבירות בהן הורשע הנאשם הינן חמורות ומשקפות זלזול בחוק. יחד עם זאת, לא ניתן להתעלם מההליך השיקומי אותו עובר הנאשם כפי שעולה מהתסקירים של שירות המבחן בעניין זה נפסק בע"פ 8092/04 חביב נ' מ"י מפי כב' השופטת פרוקצ'יה כי להישג השיקומי מן הראוי לתת משקל כבד במסגרת שיקולי הענישה וכי:

"שיקומו של עבריין מועד תורם לקיומה של ציפיה כי לא יחזור לעולם הפשע. ציפיה זו מקדמת את טובת הציבור ומתיישבת עם אינטרס ציבורי רחב".

כמו כן נפסק ברע"פ 262/14 נאשף נ' מ"י לאמור:

"במקרים שבהם נרתם הנאשם להליך שיקומי או מראה נכונות כנה לעשות כן - עשויים שיקולי השיקום אף לגבור על שיקולי ההרתעה והגמול...".

בסעיף 40 ד' לחוק העונשין נתן המחוקק את דעתו לחשיבות הטמונה בשיקומו של נאשם באופן המצדיק חריגה לקולא ממתחם העונש ההולם, כך שהצלחת הליך השיקום תשרת לא רק את אינטרס הנאשם כי אם גם את אינטרס הציבור כולו.

מתחם הענישה בעבירות נשוא כתב האישום הינו ממאסר על תנאי ועד למאסר בפועל וכן מפסילת המינימום ועד לפסילה ממושכת למשך שנים וכן רכיבי ענישה נוספים הכל בהתאם לנסיבות.

אני סבור כי היה ותינתן לנאשם הזדמנות להוכיח כי שינה את דרכו תהא בכך תועלת רבה יותר לציבור מאשר אם יישלח הנאשם לרצות מאסר בפועל.

לאחר ששקלתי את טיעוני הצדדים את מצבו האישי של הנאשם ומתסקירי שירות המבחן, החלטתי שלא למצות עמו את הדין, זאת מתוך תקווה כי הנאשם יידע לנצל את ההזדמנות ויחזור לדרך הישר.

לאור כל האמור לעיל ביהמ"ש גוזר על הנאשם את העונשים הבאים:

1. אני דן את הנאשם לתשלום קנס בסך 1500 ₪ או 15 ימי מאסר תמורתם. הקנס ישולם ב- 5 תשלומים שווים ורצופים החל מיום 11.04.19.

2. אני פוסל את הנאשם מלקבל או מלהחזיק רישיון נהיגה לתקופה של 4 שנים. הפסילה תמנה מיום 9.7.18. פסילה זו מצטברת לכל פסילה אחרת אשר הנאשם נושא בה.

3. אני פוסל את הנאשם מלקבל או מלהחזיק רישיון נהיגה לתקופה של 6 חודשים וזאת על תנאי למשך 3 שנים.

4. אני מטיל על הנאשם מאסר למשך 10 חודשים וזאת על תנאי למשך 3 שנים, אם הנאשם יורשע בעבירות של נהיגה בשכרות, נהיגה תחת השפעה או, נהיגה בזמן פסילה.

זכות ערעור כחוק

ניתן היום, ט"ז שבט תשע"ט, 22 ינואר 2019, במעמד הצדדים.

קלדנית: רינת אברג'ל

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
22/01/2019 גזר דין שניתנה ע"י אריה זרזבסקי אריה זרזבסקי צפייה