טוען...

פסק דין שניתנה ע"י גאולה לוין

גאולה לוין21/05/2017

בפני

כבוד השופטת גאולה לוין

העותרת

ויקטוריה אל עוברה

נגד

המשיבים

1.אלי לוי ת.ז. 051104438

2.מועצה מקומית להבים ח.פ. 500212717

3.קהילה לתיקון חברתי ותרבותי בישראל

פסק דין מתוקן

נוכח הצהרת ב"כ המשיבים כי המשיבים רואים בעותרים כתושבי להבים לעת הזו, וכי כאלה שילדיהם זכאים לשירותי חינוך מלאים ככל תושב אחר של להבים, אין עוד צורך להידרש לעתירה.

לעניין הוצאות משפט. לאחר ששמעתי את עמדות הצדדים ובשים לב לאמות המידה שנקבעו בבג"צ 842/93 אלנססרה נ' שר הבינוי והשיכון, פד. מח (4) 217, באתי לכלל מסקנה כי יש לקבל את הבקשה בחלקה.

העותרים קבלו בעתירה על עמדת המשיבים שלא לראות בהם תושבי להבים, והכל על פי החלטת המשיבים מיום 13.7.2016. המשיבים עמדו על כך שהעותרים אכן אינם מתגוררים בלהבים, הן בתגובתם לעתירה והן בדיון הקודם לפני ביום 25.8.2016.

בתום הדיון ביקש כל אחד מהצדדים להביא בפני בית המשפט ראיות נוספות להוכחת גרסתו בעניין התושבות, או אי התושבות של העותרים בלהבים.

העותרים המציאו ראיות שונות וכן ביקשו לזמן עדים שהתייצבו לדיון היום.

המשיבים לא המציאו מסמכים נוספים. תחת זאת ביקר בא כוחם בדירה בה על פי הנטען מתגוררים העותרים, ולאחר שהתרשם כפי שהתרשם, המליץ לשולחיו לראות בעותרים תושבי להבים.

נוכח השינוי בעמדת המשיבים, התייתר המשך בירור העתירה.

השאלה האם החלטת המשיבים ביום 13.7.2016 לא התבררה עד תום. יחד עם זאת, אין בידי לשלול את טענת העותרים כי הגשת העתירה הייתה מוצדקת. לא ניתן גם לשלול את ההנחה כי הגשת העתירה היא שהובילה לקבלת הסעד.

כאמור, אין בידי לקבוע בשלב זה ממצאים בשאלה האם עובר להגשת העתירה, התגוררו העותרים בלהבים. יחד עם זאת, ניתן להניח כי הנכונות של המשיבים לשוב ולבחון את מקום המגורים של העותרים, יש לה זיקה להגשת העתירה ולהיותה תלויה ועומדת. גם אם לא ניתן לקבוע בצורה נחרצת שהגשת העתירה היא שהובילה לקבלת הסעד, מרכז הכובד הוא בשאלה האם מנקודת המבט של עותר סביר, הגשת העתירה הייתה נחוצה והכרחית. על שאלה זו ניתן להשיב בחיוב.

יחד עם זאת, בפסיקת ההוצאות יש להביא בחשבון גם את הנכונות של המשיבים ובא כוחם, לשוב ולבחון את עמדתם, ולבחון את מציאות החיים של העותרים בזמן אמת. עמדה זו היא עמדה ראויה. היא עולה בקנה אחד עם שיקולים של טובת הקטינים והתנהלות מינהלית ראויה. שאלת מקום המגורים היא שאלה שנבחנת בכל רגע נתון, ויש לברך על הנכונות של המשיבים שלא להתבצר מאחורי קביעות קודמות, אלא לבחון את הדברים בפתיחות.

בהביאי בחשבון שיקולים אלה ואת יתר הטענות שהעלו הצדדים, לרבות לגבי הטרחה שנגרמה להם, ובשים לב לכך ששאלת מקום המגורים עובר להגשת העתירה לא הוכרעה, אני מעמידה את סכום ההוצאות שהמשיבים 1 ו-2 ישלמו לעותרים, על סך של 3,000 ₪.

המזכירות תסגור את התיק.

ניתן והודע ביום ט"ו אלול תשע"ו, 18/09/2016 במעמד הנוכחים ותוקן ביום כ"ה אייר תשע"ז, 21 מאי 2017, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
21/05/2017 פסק דין שניתנה ע"י גאולה לוין גאולה לוין צפייה