טוען...

החלטה שניתנה ע"י נועם רף

נועם רף27/10/2017

בפני

כב' הרשם הבכיר נועם רף

מבקשים


1. ברונשוויג זאב בע"מ
2. מנורה מבטחים ביטוח בע"מ

נגד

משיבה

עליזה רימה

החלטה

  1. בפני בקשה לדחיית מועד הגשת ראיה – דו"ח חקירה מאת הנתבעת 2.
  2. לטענת המבקשות, דו"חות החקירה מלמדים כי למשיבה לא קמה עילת תביעה כנגדה וחשיפת דו"חות החקירה בשלב מוקדם עשוי לפגוע ביכולתן להתגונן מפני תביעת המשיבה.
  3. המבקשות הפנו להלכת רע"א 4249/98 סוויסה נ' הכשרת היישוב חברה לביטוח בע"מ, שם נקבע שבית המשפט רשאי לסטות מן הכלל של גילוי ועיון במסמכים אם הוא סבור שעיון במסמך בשלב מוקדם עשוי להביא את התובע לשיבוש ראיות, התאמת גרסאות ופגיעה בחקר האמת.
  4. המשיבה מתנגדת לבקשה זו. לטענתה, על המבקשות היה להגיש יחד עם כתב ההגנה בקשה לחיסיון או לחשיפת הדו"ח מטעמן במועד המבוקש.
  5. כמו כן, המשיבה מפנה להלכת רע"א 2126/16 מנורה חברה לביטוח בע"מ נ' פנחס, שם נקבע:

"נתבע המבקש להשהות את הגשת תצהירי העדויות הראשיות של עדיו, או חלקם, נדרש להצביע על נתון קונקרטי המצוי באותן עדויות שחשיפתו לתובע עלולה לחבל ביכולת ביהמ"ש להגיע לחקר האמת".

  1. לשיטת המשיבה, המבקשות הגישו בקשה כללית מדי ולא הצביעו על נתון קונקרטי בדו"ח החקירה שבידם.
  2. בכתב ההגנה טענו המבקשות שהמשיבה מסרה עובדות כוזבות והעלימה עובדות מתוך כוונת מרמה על מנת להוציא תגמולי ביטוח שלא כדין.
  3. לאחר עיון בטענות הצדדים ובדו"חות החקירה שהובאו לעיוני, מצאתי כי יש להיעתר לבקשה ולקבוע כי תצהירו של החוקר וכן דו"חות החקירה, ייחשפו לאחר פרשת התביעה וחקירת עדי המשיבה/תובעת.
  4. ההלכה בסוגיה זו של חשיפת דוחו"ת חקירה נקבעה ברע"א 4249/98 סוויסה נ' הכשרת הישוב-חברה לביטוח בע"מ, פ"ד נה(1) 515. לפי פסק הדין, ככלל, אמנם יש מקום לגילוי מוקדם של מסמכים ועיון בהם בין שמדובר במסמכים מועילים, ובין שמדובר במסמכים מזיקים. אולם, לצורך בירור האמת "רשאי בית המשפט לסטות מן הכלל האמור אם הוא סבור שעיון במסמכים בשלב מוקדם עשוי להביא את התובע לשיבוש ראיותיו, ולא יסייע לחשיפת האמת".
  5. עוד נפסק כי:

"(ג) בהחלטתו לסטות מן הכלל האמור ייתן בית-המשפט את דעתו על המחלוקת כפי שנתגבשה בכתבי-הטענות ולשאר נסיבות העניין. יש להניח שהוא ייטה לעשות שימוש בשיקול-דעת זה כשהמחלוקת סבה על עצם קיומו של האירוע נושא התביעה יותר מאשר כאשר מדובר בשיעור הנזק בלבד, אך גם בעניין זה אין לקבוע מסמרות;

(ד) במקרה מתאים רשאי בית-המשפט לעשות שימוש בסמכותו לפי תקנה 119, לעיין בעצמו במסמך ולעמוד על הפער הקיים בין העובדות, כפי שפורטו בכתב-התביעה לבין תיאור העובדות כפי שהוא מופיע בראיה שבמחלוקת".

  1. בענייננו, דו"ח החקירה מתייחס לליבת המחלוקת בין הצדדים לעניין נסיבות האירוע ועל כן סבורני שבשלב זה חשיפתו תביא לסיכול יכולתן של המבקשות להביא את ראיותיהן ולאמת את העדים עם ממצאי חקירתן, מבלי שאלו יהיו ערוכים מראש לחקירה לאחר עיון בדו"ח.

  1. אשר על כן, הנני מקבל את בקשת המבקשות באופן שדו"חות החקירה יוגשו לאחר פרשת המשיבות באמצעות החוקר שערך הדו"ח.

ניתנה היום, ז' חשוון תשע"ח, 27 אוקטובר 2017, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
27/10/2017 החלטה שניתנה ע"י נועם רף נועם רף צפייה
27/10/2017 החלטה שניתנה ע"י נועם רף נועם רף צפייה
13/12/2017 החלטה שניתנה ע"י נועם רף נועם רף צפייה