טוען...

החלטה שניתנה ע"י גיא אבנון

גיא אבנון08/01/2018

לפני כבוד השופט גיא אבנון

המבקשת

מדינת ישראל

נגד

המשיבים

1. יוסף אבו זאיד
2. יוסף ברוך
3. לוטפי סרסור
4. אחמד סרסור ואימפריה יאסין להשקעות
5. שרל בן מרגי מדינת ישראל

<#2#>

נוכחים:

באות כוח המבקשת עו"ד דנה נקר ועו"ד קרן בן צבי

המשיב 1

המשיב 2

ב"כ המשיב 1 עו"ד רונן רוזנבלום

ב"כ המשיבים 2, 5 עו"ד ציון סהראי

ב"כ המשיבים 3, 4 עו"ד אורן בר עוז

פרוטוקול

באת כוח המבקשת:

לשאלת בית המשפט, אני מבהירה שבהתאם להחלטת בית המשפט מיום 29.11.17 החקירה הסתיימה וביום 1.1.18 קיבלנו לידינו את מלוא חומר החקירה. תיק החקירה מחזיק עשרות קרגלים, ובנוסף עשרות קרגלים נוספים שהם מהווים מחלק מחומר החקירה של הפרשייה הנרחבת. יש צורך לסווג את חומרי החקירה, שכן ישנה חפיפה משמעותית בין חלק מהמעורבים.

אנו זקוקים ל-90 יום לצורך לימוד חומר החקירה ועריכת טיוטת כתב אישום, ככל שנסבור שיש בסיס להגשת כתב אישום, ולאחר מכן נגיש הודעות לקראת שימוע.

עו"ד רוזנבלום:

אני חוזר על כל הטענות שהועלו בבית משפט זה במהלך כל השנה וחצי האחרונות. הבקשה להארכת תפוסים לא מגלה שום עילה חדשה. הטענות ממוחזרות וכל בקשה שהוגשה עד היום נטען כי הבקשה מידתית למה כי היא מבקשים רק 90 יום. בית המשפט הוא האחרון שבאמת פיקח בצורה יוצאת דופן באופן נדיב ונתן למדינה אורכה פעם אחר פעם ושוב דבר לא קרה. באים היום כאילו עד היום שנה וחצי לא חלפו. בכל דיון הובהר שהחקירה לא הסתיימה וכל דיון ניתן להם אורכה. היום הובהר שהסתיימה החקירה הם לא צריכים לקבל פרס.

אני הגשתי ערר על אחת ההחלטות וכב' השופט קובו.

לטעמי כב' השופט קובו כבר ב-1.11. סבר שאם ה-90 ימים היו מסתיימים במועד קרוב הוא היה מורה על שחרור הוא קבע כי בגלל שיש עוד חודש וחצי ואחר כך התקיים הדיון בפני בית המשפט...

תפסו פה מיליון וחצי שהוא נחוץ לתפעול של העסק.

ללקוח שלי לא שוחרר אפילו שקל להבדיל מהמשיבים האחרים.

עו"ד סהראי:

מהחלטה של בית המשפט מ-1.11. שורות 9-25 ...

דהיינו אותם 30 ימים. התיק הזה נחקר בנובמבר 2016 והגיעו למשרדי הפרקליטות לפני 11 חודשים. הם 11 חודשים דוגרים על התיק. הם יכולים ללמוד את התיק כולו ובית המשפט התיר להם 30 יום להשלים את החקירה. אני רוצה שחברתי תציג איזה פעולות חקירה נעשו ב-30 ימים האלה ואני רוצה לדעת כמה זמן לקח להם ללמוד. אי אפשר ללכת אחורה. אי אפשר לעשות את זה. יש 30 יום למשלים את החקירה בית המשפט נתן להם והם טוענים שעמדו בזה והם הצהירו לפרוטוקול שהסתיימה החקירה שהתכבדו ויציגו לבית המשפט את כל תוצרי החקירה.

כשאנחנו נקבל את חומר החקירה אם נקבל יתנו לנו 30 יום ללמוד את החומר. בתקופה האחרונה היד שלהם קפוצה.

יש פה עניין של זכות קניינית שצריך להתייחס אליה באופן זהיר ומידתי.

השאלה היא, מה הם החומרים שנאספו ומה היקפן.

חברתי מתהדרת בזה שהתיק לוקח הרבה מאוד זמן.

אני אף פעם לא מתנגד לקיים דיונים כי לייעל את ההליך. דווקא הבקשה מטעה את בית המשפט.

חברתי קושרת את עניינו שלה משיב 2 לפרשה כולה צריך הרבה זמן ללמוד אותה.

אני מבקש מחברתי שתציג לבית המשפט בגין אילו פעולות של ניכיון שיקים הוא חשוד.

לבוא ולהגיד שזה תיק של עשרות והתיק כנגדו הוא תיק של קלסר במקרה הטוב.

שלוקחים את כל הדברים ביחד צריך לבוא ולשקול באופן מאוזן. באים חברי ואומרים יש צורכי חקירה וגם משפט, הכרת החומר, מול החומר. אבל בית המשפט צריך לדעת שבשלב הזה נקודת האיזון אט אט צריך להשתנות.

צריך לעשות איזון קשה מאוד להכריע, מצד אחד הם אומרים יש לנו תיק אנחנו רוצים להכיר אותו ללמוד אותו, ובסופו של דבר יוגש כתב אישום לא נוכל לחלט רכוש אם תהיה הרשעה. אם ואם ואם גם בית המשפט יחליט על חילוט רכוש בהיקף שאנחנו נטען בו.

בעניינו של המשיב 5, יש לו אישור של רו"ח שלו לגבי חובות למס הכנסה גם לשנת 2016 וגם להסכם מס הכנסה שנים 2103-3015 לרבות חובות לביטוח לאומי.

תפסו את כל הכסף, כל הרכוש, אותה מדינה בטענה לביצוע עבירות פליליות. ברור לכולנו שאם הטענה בניכיון שיקים. יש לו חובות לרשויות המדינה. אני מבקש יש מצוקה כספית, כל המזומן שלו נמצא אצלם, החובות הן חובות למדינה. אני מבקש לשקול ברוח החיובית הזאת.

עו"ד בר עוז:

אני כמובן חוזר על הטענות שלנו מהדיון האחרון ומצטרף לדברי חבריי המלומדים.

כשבית המשפט שאל את חברתי מה היקף החומר שנאסף חברתי דיברה על עשרות קרגלים. שבית המשפט ביקש את החומר חצי קלסר.

עו"ד רוזנבלום:

אנחנו לא נוכל חד משמעית מההיכרות עם התיק הזה והחומר והאמצעים המאוד מוגבלים שיש לנו לא נוכל לעמוד בפרק זמן של 3 חודשים ביקשנו פרק זמן מידתי.

שמדובר שהתיק הזה נולד מהתיק העיקרי. התיק העיקרי מהווה חוליה בפני עצמה, נכון שהוא נולד מהתיק ההוא. הוא תיק אחר לגמרי . כל תיק עומד בחוליה בפני עצמה.

לכן אנחנו מבקשים רק שלושה חודשים ולא יותר.

ההיקף חילוט פה הוא מידתי.

<#3#>

החלטה

בהחלטה מיום 29.11.17 ניתנו למבקשת 30 ימים נוספים לצורך ביצוע השלמת חקירה – הא ותו לא.

באותו מועד הובהר, כי אינני מצפה מהמבקשת, קרי, הפרקליטות להשלים את לימוד מלוא חומר החקירה לקראת שימוע בפרק הזמן שאקצוב, ומאידך לימוד התיק איננו צפוי לארוך זמן רב, נוכח היכרות הפרקליטות עם מלוא חומרי החקירה שנאספו עד לאותו מועד, בין השאר נוכח הגשת כתבי אישום בפרשייה כנגד נאשמים אחרים.

היום מונחת בפניי בקשה להארכת תקופת החזקת תפוסים ל-90 ימים נוספים, וזאת על מנת לאפשר למבקשת ללמוד את חומרי החקירה באופן שיאפשר לה לקבל החלטה מושכלת האם להגיש כתב אישום כנגד מי מהמשיבים, אם לאו.

המבקשת הפנתה לכך שחומר חקירה מחזיק עשרות קרגלים, אם לא למעלה מכך, ועמדה על הצורך בקבלת מלוא התקופה המבוקשת לצורך גיבוש טיוטת כתב אישום.

ב"כ המשיבים עתרו להורות כבר עתה על שחרור התפוסים כולם הוא חלקם, יפנו לפרק הזמן הממושך בו התיק נחקר, ובעיקר הפנו לתקופה הממושכת, כ-11 חודשים, בהם התיק מצוי במשרדי הפרקליטות.

בעניינו של המשיב 5, הופניתי גם למצב חובותיו לרשויות המס וביטוח לאומי.

לאחר ששמעתי טיעוני הצדדים ובשים לב להחלטות קודמות בתיק, ובעיקר החלטתי מיום 29.11.17, אני מורה על הארכת תקופת החזקת התפוסים למשך 45 ימים החל מהיום.

מובהר כי על הפרקליטות לעשות כל שלאל ידה על מנת להשלים את לימוד חומר החקירה בפרק זמן זה ולהעביר לב"כ המשיבים הודעה לקראת שימוע בצירוף טיוטת כתב אישום, ולחלופין הודעה בדבר אי הגשת כתב אישום.

אני ער לכך, שמדובר בפרק זמן לא ארוך אשר ייאלץ את המבקשת לפעול באופן מאומץ. מאידך, לא ניתן להתעלם מפרק הזמן הממושך בו מוחזקים התפוסים בידי המדינה, ובפרט לא ניתן להתעלם מפרק הזמן הממושך בו תיקי החקירה מצויים בידי הפרקליטות, וחזקה על הפרקליטות כי למדו את חומרי החקירה היטב, הן עת הגישו כתבי אישום נגד אחרים, והן עת למדו את חומרי החקירה היטב לצורך הזמנת פעולות השלמת החקירה שעבורן ניתנה הארכה האחרונה.

<#4#>

ניתנה והודעה היום כ"א טבת תשע"ח, 08/01/2018 במעמד הנוכחים.

גיא אבנון, שופט

הוקלד על ידי קדן דניאל

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
11/01/2017 החלטה שניתנה ע"י עמית מיכלס עמית מיכלס צפייה
29/03/2017 החלטה לא זמין
29/08/2017 החלטה שניתנה ע"י גיא אבנון גיא אבנון צפייה
19/11/2017 החלטה שניתנה ע"י גיא אבנון גיא אבנון צפייה
02/01/2018 החלטה שניתנה ע"י אייל כהן אייל כהן לא זמין
08/01/2018 החלטה שניתנה ע"י גיא אבנון גיא אבנון צפייה
25/02/2018 החלטה שניתנה ע"י גיא אבנון גיא אבנון לא זמין