טוען...

החלטה שניתנה ע"י מיכל ברנט

מיכל ברנט11/01/2017

לפני כבוד השופטת מיכל ברנט

העותר

יאיר קליין (אסיר)

נגד

המשיבים

.1 שרות בתי הסוהר-מחלקת האסיר - זימונים

.2 מדינת ישראל

<#2#>

נוכחים:

העותר וב"כ עו"ד גואטה

ב"כ המשיבים – עו"ד עינב וינוגרד

פרוטוקול

ב"כ העותר:

העתירה הזו שונה מעתירות אחרות, כי היא הוגשה לפני מספר ימים ונקבעה באופן דחוף לדיון. קיבלתי מינוי, העותר ניסה לבקש מתוך הכלא להגיש ולא הצליח, נאלץ להגיש מבחוץ בסיוע קרובי משפחתו וקיבלתי את המינוי ביום 8 לחודש והיום החתמתי אותו על התצהיר והגשתי לחברתי .

היות ומדובר בחופשה חריגה ביום א הקרוב.

בכלא לא מצליחים לקחת ממנו את העתירה. אני לא מגיעה לדיונים ללא תצהירים, זה לא קורה. כשמדובר בעתירה דחופה והמינוי ניתן לפני יומיים, החתמתי את העותר והגשתי לחברתי .

העותר למעשה הגיש עתירה בעניין הוצאתו לחופשה חריגה ביום 15.1.17 לגילוי מצבה לאביו שנפטר לפני מספר חודשים.

הפקודה מאפשרת את היציאה לתאריך השנה מה שבעדה הייקית...

הם מקיימים האירוע הזה עכשיו ואציג מסמך אמנם באנגלית, הגיע אתמול, לכן לא הספקנו לתרגם אותו, מהרב הראשי בית הדין לצדק הגבוה בלונדון, שמאשר את הנוהג שהם מקיימים גילוי מצבה ביחד עם האירוע של השנה, אנו מכירים בנוהג בסוף השנה והם מקיימים אותו לפני כן.

היות והאב נקבר בארץ, אחיו ואחיותיו של העותר מגיעים כולם לצורך האירוע היום ומחר, זה אותו האירוע שמתקיים בסוף שנה הם מקיימים לפני כן והעותר מצהיר על כך שבסוף השנה לא יבקש לצאת שוב, לא יהיה אירוע נוסף.

מדובר בעותר שנפגש ביום 14.12.16 עם מב"ן לצורך יציאה לחופשה זו ומב"ן אישרו את זה. לגבי האירוע שנטען בכתב התשובה אומר, נטען לגבי איזה שהוא אירוע משמעתי שהעותר נשללו ממנו זכויות קנטינה ולא כך הדבר, הוא מקיים גם ביקורים מאז ורכישות בקנטינה .

אציין כי מדובר בעותר שלא ניתנה לו הזדמנות לצאת להלוויית אביו וכן ניתנו לו הזדמנויות לאחר מכן לצאת לשבעה בתום השלושים, לחופשות של מספר שעות. העותר עמד בכל התנאים ללא כל הפרה או בעיה.

אני יכולה להציג אישור של רכישות מיום 25.12. גם ביקור היה.

ב"כ המשיבים:

הדיון היה ביום 18.12.16 ושלילת הביקורים והקנטינה הינה החל מיום 1.1.17 ועד 14.1.17.

ב"כ העותר:

אבקש להכיר בחשיבות הרבה של האירוע הזה, כפי שציין הרב הראשי של בית הדין לצדק בלונדון ולאפשר לעותר לצאת לחופשה החריגה בת מספר שעות.

מדובר לגבי העניין שחברתי טענה בכתב התשובה, אירוע נקודתי, לעותר שמרצה מאסר ארוך מאוד, שנה וחצי ללא הפרות או בעיות.

היה שם חילוקי דעות, פנינו לקצין האסירים בעניין והעותר שולב בטיפול בהצלחה גדולה, מב"ן המליצו על יציאתו לחופשות ועובר דרך חיובית.

ב"כ המשיבים:

אותו מסמך שחברתי הציגה הוא מסמך שהוצג לנו היום. המסמך לא נבדק על ידי רב שב"ס או על ידי גורם אחר, אנו לא יודעים מי זה הרב שכתב את המסמך ומה מפורט שם.

הפקודה היא חד משמעית והפקודה קובעת את אותם אירועים בהם ניתן לצאת לחופשה מיוחדת. הפקודה לא קבעה שיש אפשרות לצאת לגילוי מצבה מתי שהיא תהיה או שלא קבעה שכל דת ופלג יוכל לבקש לצאת במועד שבו הוא מציין את האירוע, אלא קבעה בתום שנה .

לאסיר ניתנו 2 חופשות חריגות לאחרונה , באוק ונובמבר חופשה בת 32 שעות ו- 14 שעות – גם לעלייה לקבר וגם לשבעה, כך שלא מדובר במי שכפי שהעותר הציג בעתירה, שסירבו לו לצאת ללוייה ולא באו לקראתו, סירבו אבל לא ציין שיצא עוד פעמיים חוץ מהלוויה שאליה לא יצא.

יש לו בעיית משמעת שהתנהגותו לא מצדיקה הוצאה לחופשה מיוחדת.

לכן נבקש לדחות את העתירה.

ב"כ העותר:

בני העדה המוסלמית גם יוצאות לחופשות אחרות .אנו מדברים על אירוע של השנה. האירוע של השנה מתקיים עכשיו, זה בדיוק מה שהפקודה מאפשרת.

אנו מבקשים בסך הכל להקדים את האירוע הזה בהתאם למנהגי העדה, תחת הצהרת העותר שלא יבקש לצאת לאירוע אחר או נוסף בשנה .

אם הפקודה ראתה לנכון להבחין במנהגים של בני דתות אחרות, ניתן במקרה נקודתי זה תחת אישור של הרב של הקהילה הזו שמאשר שזה מה שנהוג אצלם.

אני מבינה מהעותר ששוחח עם רב בית הסוהר והוא אישר את זה.

<#3#>

החלטה

העותר מרצה מאסר של 3 שנים לאחר שהורשע בעבירות של מעשה מגונה בקטין שטרם מלאו לו 16 שנים (ריבוי עבירות) והדחה בחקירה .

זהו מאסרו הראשון של העותר המסווג לקטגוריה א', ומוגדר כעבריין מין, גילוי עריות, תושב אנגליה .

את מאסרו מרצה העותר מיום 10.8.15 והוא מלין על סירוב המשיב להתיר לו לצאת לחופשה חריגה על מנת להשתתף בטקס הקמת מצבה על קברו של אביו אשר הלך לעולמו בחודש אוקטובר 2016.

ב"כ המשיב מתנגד לבקשת העותר, ראש וראשונה בשל העובדה כי הוא אינו עומד בתנאי הפקודה המתירה יציאה לאזכרה ביום השנה הראשון לפטירת קרוב משפחה מדרגה ראשונה באישור רב בית הסוהר.

עוד טעם להתנגדות הינו התנהגותו של העותר אשר נשפט בדין משמעתי לאחר שעלב בחובשת המרפאה, הועמד לדין משמעתי ונשללו ממנו טובות הנאה (ביקורים וקנטינה) החל מיום 1.1.17 ועד ליום 14.1.17.

אף משטרת ישראל מתנגדת ליציאתו של העותר לחופשה חריגה לאור הרשעתו בעבירות מין והיותו מסווג לקטגוריה א' .

על פי פקודת נציבות (פרק ח') – חופשה מטעמים מיוחדים, ניתן להיעתר לבקשת אסיר לצאת לחופשה חריגה לצורך אזכרה ביום השנה הראשון לפטירת כל המשפחה ובאישור רב בית הסוהר.

ב"כ העותר הציגה מסמך כתוב על ידי רב באנגליה ולפיו הנוהג באנגליה הינו לערוך אזכרה בכל שלב אף טרם חלוף שנה מפטירת בן המשפחה.

לבקשתי שוחח ב"כ המשיב עם רב בית הסוהר ומתברר, כי לא ניתן אישורו ליציאת העותר לאזכרה המבוקשת .

עם כל הצער שבדבר, בית המשפט כבול להוראות הפקודה אשר מבחינה בין בני דתות שונות אך לא בין מנהגים של יהודים.

יחד עם זאת, מאחר וארבעת אחיו של העותר עתידים להגיע ארצה בתחילת השבוע הקרוב לצורך עלייה לקבר אביהם, מתבקש המשיב לאפשר לאחיו ואחיותיו של העותר לבקרו אף אם אין הדבר עולה בקנה אחד עם סבב הביקורים לו זכאי העותר.

<#4#>

ניתנה והודעה היום י"ג טבת תשע"ז, 11/01/2017 במעמד הנוכחים.

מיכל ברנט , שופטת

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
11/01/2017 החלטה שניתנה ע"י מיכל ברנט מיכל ברנט צפייה
11/01/2017 החלטה שניתנה ע"י אברהם טל אברהם טל לא זמין
05/07/2017 החלטה שניתנה ע"י ארז יקואל ארז יקואל צפייה