טוען...

פסק דין שניתנה ע"י מרב בן-ארי

מרב בן-ארי29/04/2019

לפני כבוד השופטת מרב בן-ארי

בעניין: פקודת פשיטת הרגל [נוסח חדש], התש"ם-1980

ובעניין: שרון יהודה רפאל, ת.ז. 022950596 (להלן "החייב/ת")

החייב:

שרון יהודה רפאל

נגד

משיבים

1.כונס נכסים רשמי תל אביב

2.הנדל שלמה (מנהל מיוחד)

3.בנק דיסקונט תל אביב סניף אבן גבירול 11028 (נושה)

מבקשת: מיכל רפאל

פסק דין

1. בקשה לביטול הליך. יצוין כי המבקשת עתרה לביטול ההליך עוד בראשיתו. בדיון שהתקיים המנהל המיוחד עתר לביטול ההליך, והמבקשת הצטרפה לבקשתו.

2. צו כינוס לנכסי החייב ניתן ביום 9.3.17.

3. עסקינן בחייב שנמצא בהליך שני של פשיטת רגל. לפי הצהרתו בבקשה לצו כינוס, החייב נכנס בפעם הראשונה להליך פשיטת רגל בשנת 2012 וההליך בוטל משום שלא הצליח לעמוד בתשלום דמי המזונות נוכח מצבו הבריאותי. החייב הצהיר שחובותיו נוצרו בחוסר תום לב נוכח מצבו הרפואי.

עיון בבקשה לצו כינוס מעלה כי החייב הצהיר על חוב למבקשת בגין מזונות בסך של 460,000 ₪ חוב משנת 2009 בהתאם לפסק דין.

4. ביום 6.9.18 הוגש דו"ח מסכם על ידי המנהל המיוחד בו עתר המנהל המיוחד לבטל את ההליך מן הטעם שהחייב אינו מגיש דוחות חודשיים במועד ושהחייב יצר את חובותיו בחוסר תום לב. בקשר לכך עמדת המנהל המיוחד הייתה, ש- 65% ממצבת הנשייה שאושרה הוא חוב מזונות, שמקורו בחוב מזונות שהחייב לא שילם במודע ובחוסר תום לב.

המנהל המיוחד סמך טענותיו על דברי החייב מחקירתו ביום 19.6.17 שם טען:

"לפני שהילד עבר לגור אצלי לא שילמתי מזונות. כשאני חתמתי על הסכם הגירושין ובתמורה לכך לא תשלם מזונות. לא כתוב בהסכם שאני פטור מתשלום מזונות אבל זה לא הגיוני היא נשארה עם 3 בתים ואני צריך לשלם מזונות?..."

5. במהלך דיון שהתקיים ביום 16.9.18, הכנ"ר והמבקשת הצטרפו לעמדת המנהל המיוחד, וטענו שיש להורות על ביטול ההליך משום שחוב המזונות נוצר בחוסר תום לב. בתום הדיון לחייב ניתנה הזדמנות לטעון טענותיו ביחס לטענות שהועלו בדו"ח המסכם ובמהלך הדיון.

6. החייב הגיב לטענות וצירף מסמכים רפואיים חסויים וכן אישור על קבלת תביעתו לנכות כללית במסגרתה נקבעה לו ביום 1.9.18 נכות רפואית צמיתה בשיעור של 88% ודרגת אי כושר צמיתה בשיעור של 65%. מפאת צנעת הפרט, לא ארחיב, אך אציין כי מדובר בחייב הסובל ממחלות אונקולוגיות, נוירולוגיות ואורתופדיות והוא נאלץ לעבור מספר רב של ניתוחים.

כמו כן צורף אישור לפיו לפי הרישומים במוסד לביטוח לאומי החייב מוגדר כמי שאינו עובד כשכיר או כעובד עצמאי החל מיום 1.11.18 ונמצא ללא הכנסה החל מיום 1.9.18.

7. כמו כן צורפו אישורים לפיהם החייב היה זכאי לדמי אבטלה בחודשים יולי 2018 ואוקטובר 2018.

8. עם זאת לא צורפו מסמכים המעידים על העדר הכנסה או על קושי כלכלי אשר לא אפשר לחייב לשלם את מזונות העבר במועדים הרלבנטיים בשנים קודמות בהן החוב נוצר.

9. בפסיקה נקבע כי הימנעות מתשלום חוב מזונות פסוק עשויה להשפיע על בחינת תום ליבו של החייב ועלולה להיחשב כחוסר תום לב במובן סעיף 18ה(א)(2) לפקודה. עוד נקבע כי הדגש בבדיקת תום ליבו של החייב בתקופה שלפני הגשת הבקשה, מושם על דרך יצירת החובות. כאשר מדובר על מזונות עבר, יש לתת משקל למידת אי ההגינות, או חוסר המוסריות שדבקו בהתנהלות החייב כלפי הזכאים למזונות. יש לבדוק האם מדובר במניעה אמיתית או שמא החייב השתמט במכוון מתשלום החוב הפסוק (ראו: ע"א 7092/13 ד.מ נ' י.מ (12.10.15), הידועה כהלכת מור).

10. אין חולק על כך שהחייב עבר מספר רב של ניתוחים החל משנת 2000 ואילך, אולם אין כל אסמכתה לכך שבמשך תקופה זו החייב לא עבד או סבל מנכות כלשהי שמנעה ממנו לעבוד ולשלם את דמי המזונות שנפסקו.

החייב עצמו הצהיר במהלך החקירה, כי בעבר הוא עבד בחברת חשמל ונכון למועד החקירה עבד כנהג. החייב לא טען שהוא סובל מחיסרון כיס ולא טען שלא שילם את חוב מזונות העבר, בטרם נכנס להליכי כינוס נכסים, בשל מצבו הבריאותי אלא טען שתשלום המזונות "אינו צודק" ו"אינו הגיוני".

יחס כזה לחוב פסוק, ולא "סתם" חוב פסוק אלא חוב פסוק בקשר למזונות ילדיו של החייב, מצביע על חוסר תום לב ביצירת החובות.

החייב אף לא צירף אישור של רופא תעסוקתי ממנו ניתן ללמוד שהוא היה מצוי באי כושר עבודה.

החייב אף לא פנה לערכאות הרלבנטיות ביחס לגובה דמי המזונות.

11. החייב לא הוכיח שחוב מזונות העבר נוצר בתום לב. הלכה למעשה החייב לא נתן הסבר המניח את הדעת להימנעותו מתשלום המזונות בשנים שעברו ונראה בתשובותיו שהוא בחר לעשות דין לעצמו ולא לשלם את חוב העבר משום שהוא החליט, שהחוב "אינו צודק", ולא בשל חסרון כיס או בעיות רפואיות. החייב בעצמו טען שעבד במהלך כל השנים גם כאשר נאלץ לעבור מספר ניתוחים ולא הוכח לפני שלא הייתה לחייב יכולת לשאת בתשלום.

יודגש, כי בכל התקופה בה החייב עבד, התקופה שבה נוצר החוב, קמה לחייב חובה ראשונית לכלכל את ילדיו, ולעמוד בפסיקת המזונות.

12. אשר על כן, אני מקבלת את עמדת המנהל המיוחד וכנ"ר, לפיה חוב המזונות נוצר בחוסר תום לב.

לכך יש לצרף את העובדה הברורה מאליה, כי אין בהליך תועלת לנושיו של החייב, משום שכל סכום שייגבה במסגרתו, יועבר לחוב המזונות, שאינו בר הפטר.

משכך, מצאתי להורות על ביטול ההליך.

13. אני ערה למצבו הרפואי הנוכחי של החייב.

עדיין, הדין ברור באשר למשמעות חובת תום הלב ביצירת החובות, ובפרט – חוב מזונות.

למותר לציין, כי ממילא החייב לא יופטר מחוב המזונות בהליך זה, וממילא, גם גבייה בהליכי הוצאה לפועל כפופה לדין, חוקי היסוד וליכולותיו של החייב, על המשתמע מכך.

14. לפיכך, ההליכים בעניינו של החייב מבוטלים, לרבות צו הכינוס.

צו עיכוב היציאה מהארץ נגד החייב ימשיך ויעמוד בתוקפו למשך 3 חודשים שאז יבוטל.

ניתן היום, כ"ד ניסן תשע"ט, 29 אפריל 2019, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
09/03/2017 צו כינוס הלית סילש לא זמין
29/04/2019 פסק דין שניתנה ע"י מרב בן-ארי מרב בן-ארי צפייה