טוען...

החלטה שניתנה ע"י נועה חקלאי

נועה חקלאי17/05/2017

בעניין:

מדינת ישראל

המאשימה

נ ג ד

אבי בטש ת.ז. 035926526

הנאשם

נוכחים:

ב"כ המאשימה עו"ד ליבי תורן

הנאשם בעצמו #1#>

פרוטוקול

בית המשפט מקריא לנאשם את כתב האישום

הנאשם:

אינני מעוניין בדחיה של הדיון. אני מבין את כתב האישום ומודה בביצוע העבירה המיוחסת לי בכתב האישום

<#2#>

הכרעת דין

הנאשם הודה בכל העובדות הנטענות בכתב האישום.

לפיכך אני מרשיעה אותו בעבירה של מכירת מצרך במהלך העסק במחיק העולה על המחיר הקובע.

<#3#>

ניתנה והודעה היום כ"א אייר תשע"ז, 17/05/2017 במעמד הנוכחים.

נועה חקלאי, שופטת

טיעונים לעונש

ב"כ המאשימה:

המדובר בחוב שמטרתו הגנה על אזרחים בישראל כאשר עסקינן במוצרי יסוד שהמחוקק קבע שיהיו תחת פיקוח. תכלית החוק היא בראש ובראשונה להגן על האוכלוסייה החלשה אם כי לא רק, נכון שכשמסתכלים במיקרו רואים הפקעה של מספר שקלים אבל מדובר במוצרים שנמכרים על בסיס יומי, בחודש מדובר במספר לא מבוטל של מוצרים. אנו סבורים שיש להטיל קנסות משמעותיים שיהפכו את ביצוע הפקעות המחיר לבלתי כדאיות. על מנת לשרש את העבירה קבע המחוקק קנס מקסימלי של 226,000 ₪. במקרה שבפנינו, ישנם 4 מוצרים בהפקעה, % החריגה הגבוה הוא לגבי הוא של 21% חריגה. לנאשם אין עבר פלילי.

אנו טוענים למתחם ענישה של 20-40% מגובה הקנס המקסימלי ולעונש ספציפי של 25% אחוזים.

הנאשם:

אני מדבר בשם כל בעלי המכולות, אני מודה שזה לא מוצדק ומתקן עצמי אבל מתח הרווחים מאוד מאוד נמוך. באותה תקופה לא הייתי הרבה בחנות, יש לי 2 עובדות שהן מקודדות מחיר ואולי לא שמו לב לטעות. מאותו רגע הביקרות, נכנסתי לאתרי אינטרנט של משרד הכלכלה, בדקתי ואפילו יש מחירים שאנחנו מוכרים בפחות מהמחיר המפוקח. ההתנהלות שלי מול הרשויות במשך 14 באים אלינו מכל הביקורות. אף פעם לא הייתי בבית משפט. כל ההתנהלות שלי תקינה. גם לגבי משקלים, בודקים את המשקלים. לגבי משרד הכלכלה היו אצלי גם לגבי סימון מחירים. במקרה של כתב האישום הגברת שעשתה את הביקורת קנתה 9 פריטים. 5 היו בסדר ובכתב האישום הוזכר מה שלא היה בסדר. מאותו מקרה, מודה ועוזב ירוחם, אני משתדל לשים לב יותר למחירים. המסחר בשנים האחרונות מאוד נמוך, יש לנו מלחמה יום יומית עם הסופרים. זה לא מצדיק אני מתקן את עצמי ומודע לזה שאשלם סכום. הוצאתי מהאינטרנט פסקי דין קודמים על מקרים דומים שהיו. מפנה למקרים שהוטלו קנסות של 5,000 ₪ בגין עבירות דומות.

אני נשוי, נולד לי תינוק רביעי. אישתי לא עובדת. אני לא נזקק אבל רמת החיים שלנו גם לא כל כך גבוהה. מכרתי את הרכב בשל חובות לסוכנים. היום אנחנו במלחמה, אנחנו חיים מהמכולת בלבד. אין לי רכב על שמי. אני לא אקנה לי רכב, לא מתעשר מהמכולת. כמו שהתובעת הזכירה שהפיקוח נועד להגן על החלשים אבל מצד השני, כל האנשים החלשים בשכונה מכירים את החנות ומי שרוצה לאכול, אנשים באים לבקש תרומות גם כשאני לא נמצא. אנחנו עושים חסדים גם בבית הכנסת ותורמים ועוזרים לחלשים בלי הפסקה. זה לא כל כך קשור אבל הסיבה של הפקעת המחיר זה לא העניין של להרוויח 20 אגורות אלא טעויות טכניות שתוקנו. אבקש התחשבות. אדגיש כי הפדיון של המוצרים הבודדים האלה שולי ביחס לקופה שלנו. זה לא מוצרים שנמכרים הרבה, אולי 10 יחידות אשל ביום. זה לא הדברים שמחזיקים את העסק. רוב הפרנסה זה מגבינות במשקל ופירות יבשים. הסכום שהרווחתי מהחריגות זניח ביותר אבקש להתחשב.

<#4#>

גזר דין

הנאשם הורשע על פי הודאתו בביצוע עבירה של מכירת מצרך במהלך העסק במחיר עולה על המחיר הקובע בניגוד לסעיפים 11(א) ו- 34 (א) לחוק הפיקוח על מצרכים ושירותים התשנ"ו 1996.

מעובדות כתב האישום עולה כי ביום 7.9.16 מכר הנאשם למפקחת של משרד הכלכלה 4 מוצרים במחיר העולה על המחיר המירבי הקבוע : אשל, גבינה לבנה, מלח וחבילה ביצים.

מידת החריגה המקסימלית מהמחיר הקובע עמדה על 21%.

טיעוני הצדדים בפני:

לאור מידת החריגה, עתרה ב"כ המאשימה לקנס בשיעור 25% מהקנס המקסימלי הקבוע בחוק. שעומד על סכום 226,000 ₪.

מנגד, הנאשם בקש להתחשב ולהטיל קנס נמוך וזאת בשים לב שהרווח מהעסק אינו רב, הרווח שגרף כתוצאה מהחריגה אף הוא נמוך, אין לו הסתבכויות קודמות עם החוק וכיום מקפיד לא לחרוג מהמחיר המירבי. לדבריו, מוצרים אחרים נמכרים בפחות מהמחיר המירבי ואם מגיע אדם נזקק הוא מאפשר לו לקחת מזון ללא תשלום.

דיון והכרעה

הערך המוגן בעבירה זו הוא שמירה על יציבות המחירים ברמת מחירים סבירה של מוצרי יסוד אשר מכוונת בעיקר להגנה על זכויות אדם בסיסיות ובפרט, להגן על האוכלוסיה החלשה.

מידת הפגיעה בערך המוגן הינה משמעותית בשים לב למידת החריגה מהמחיר המירבי שעומד על כ- 21% מהמחיר המירבי.

מתחם העונש ההולם, לעבירה זו בנסיבותיה נע בין 10-25% מגובה הקנס המקסימלי.

עם זאת, בשים לב שהנאשם נעדר עבר פלילי, לקח אחריות בהזדמנות ראשונה, הודה באשמה וניכר עליו כי למד את הלקח, כיום מקפיד לא לחרוג מהמחיר המקסימלי, מצאתי לחרוג לקולא ממתחם העונש ההולם. חריגה זו תלווה בחתימה על התחייבות כספית משמעותית.

לאור האמור, אני דנה את הנאשם לעונשים הבאים:

  1. קנס בסך 10,000₪ או 50 ימי מאסר תמורתו.

הקנס ישולם ב- 10 תשלומים חודשיים רצופים ושווים תשלום ראשון לא יאוחר מיום 1.7.17

  1. הנאשם יחתום על התחייבות כספית בסך 25,000 ₪ להימנע מביצוע עבירה בה הורשע והכל תוך שלוש שנים מהיום.

ההתחייבות תחתם במזכירות בית משפט עוד היום. לא יחתום הנאשם כאמור, ייאסר למשך 15 יום.

זכות ערעור תוך 45 יום מהיום.

<#5#>

ניתנה והודעה היום כ"א אייר תשע"ז, 17/05/2017 במעמד הנוכחים.

נועה חקלאי, שופטת

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
17/05/2017 החלטה שניתנה ע"י נועה חקלאי נועה חקלאי צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מאשימה 1 משרד הכלכלה המסחר והתעשיה תל אביב גדעון פנר
נאשם 1 אבי בטש