טוען...

הוראה למבקש 1 להגיש הפקדת ערבות

רבקה איזנברג05/02/2017

בפני

כבוד השופטת רבקה איזנברג

מבקשים

1. שושנה נקש

2. ג'קי נקש

נגד

משיבים

1. אריאל נקש

2. החברה המרכזית להפצת משקאות בע"מ

3. בנק הפועלים בע"מ

החלטה

1. לפניי בקשת המבקשים לפטור אותם מאגרת בית המשפט וכן להמיר את העירבון שנקבע בהתאם להחלטה מיום 26.1.17 כתנאי לעיכוב הליכי הוצאה לפועל,בערובה אחרת.

2. לאחר שבחנתי את הבקשה על נספחיה, החלטתי לקבל אותה.

המסגרת המשפטית לעניין פטור מאגרה מצוי בתקנה 14 לתקנות בית המשפט(אגרות) התשס"ז–2007, הקובעת:

"בעל דין הטוען שאין ביכולתו לשלם אגרה, יצרף לתובענה… בקשה לפטור מתשלום אגרה בגין אותה תובענה בצירוף תצהיר שיפרט בו את רכושו, רכוש בן זוגו ורכוש הוריו אם הוא סמוך על שולחנם, ומקורות הכנסתו בששת החודשים שקדמו לתאריך הבקשה".

דהיינו, על מנת לזכות בפטור מאגרה, על המבקש להצביע על כך שההליך מגלה עילה וכן על חוסר יכולת כלכלית.

3. האפשרות לזכות בפטור מאגרה, נועדה לאזן בין גבייה לגיטימית של תשלום עבור שירות שמעניקה המדינה ומניעת הטרדת המערכת בהליכי סרק, לבין זכות הגישה לערכאות שהינה זכות יסוד, גם של תובע דל אמצעים. מאחר ומשמעות פטור מאגרה הינה למעשה, הטלת נטל התשלום על הקופה הציבורית, במקומו של המבקש, הרי שבהתאם להלכה פסוקה נקבע, כי על המבקש פטור מאגרה, לפרוס בפני בית המשפט את מלוא הפרטים לגבי מצבו הכלכלי ולשכנע, כי איננו יכול לעמוד בתשלום האגרה.

4. לטענת המבקשים, החוב שבגינו עוקלו המיטלטלין הוא של בנם אריאל אשר לא גרה אצלם, וכל המיטלטלין אשר נמצאים בביתם ברח' יסעור 432/1 בצפת אשר פורטו ברשימה שצרפו המבקשים הם רכושם. ברי כי בנסיבות אלה ניתן לקבוע, שההליך מגלה עילה.

אשר למצב הכלכלי -המבקשת נכה 100% ובעלת תעודת עיוור המתקיימת מקצבת נכות כללית וכן קצבה לשירותים מיוחדים בסכום כולל של 5,052 ₪. על פי הנטען, המבקש אינו עובד בשל מצב בריאותי. מתדפיס העו"ש שצורף עולה כי למעט הכנסה מביטוח לאומי, לבני הזוג הכנסה זעומה נוספת של 741 ₪ מלשכת הרווחה. לטענת המבקשים הכנסה זו בלבד מקיימת אותה, את בעלה ואת שלושת ילדיהם.

המבקשת הצהירה כי אין להם דירה בבעלותם, ועיון בתדפיס העו"ש אכן מעלה כי הם מתגוררים בדיור הציבורי ומשלמים כ-155 ₪ מדי חודש לעמידר.

המבקשת הצהירה כי אין להם הכנסות נוספות, תכניות חיסכון או רכב.

שוכנעתי כי בנסיבות אלה, הנטל הכלכלי שיטיל תשלום האגרה על המבקשים עשוי להוות מחסום בפניהם מגישה לערכאות.

5. לאור האמור, ניתן בזאת פטור מאגרה,כמבוקש.

בנסיבות שפורטו לעיל, אני פוטרת את המבקשים בשלב זה גם מהפקדת ערובה ודי כי ימציאו כתב התחייבות עצמית כמפורט בסעיף 2 (א) להחלטה מיום 26.1.17.

ניתנה היום, ט' שבט תשע"ז, 05 פברואר 2017, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
26/01/2017 החלטה שניתנה ע"י רבקה איזנברג רבקה איזנברג צפייה
05/02/2017 הוראה למבקש 1 להגיש הפקדת ערבות רבקה איזנברג צפייה