טוען...

החלטה שניתנה ע"י מרב חבקין

מרב חבקין31/12/2017

31 דצמבר 2017

לפני:

כב' הרשמת מרב חבקין

התובע:

גלעד שמיר

-

הנתבעים:

1. וי.אל.די. הנדסת השבחת מטוסים בע"מ

2. דן ולדמן ז"ל

החלטה

ביום 15/2/17 התובע הגיש תביעה כנגד הנתבעים .

למרבה הצער הנתבע 2 נפטר ביום 15/5/17. יצוין כי הנתבע 2 ז"ל היה בעל מניות ומנהל יחיד בנתבעת 1.

בהתאם להחלטות שניתנו נדרש התובע להודיע כיצד הוא מבקש להמשיך בהליך זה.

התובע הודיע כי הוא מבקש לצרף כנתבעים את היורשים הפוטנציאליים (אלמנת המנוח ושתי בנותיו) וציין כי ידוע לו שצו לקיומה של צוואת המנוח הוגש על ידי בתו ביום 3/9/17.

התובע טען כי היורשים הפוטנציאליים אותם ציין בתביעה הם למיטב ידיעתו שכן ב"כ הנתבעים מסרב לתת פרטים נוספים לגבי זהות היורשים.

הנתבעים טענו כי הבקשה מוקדמת שכן יש להמתין לצו קיום צוואה וכן יש לקבל את תגובת היורשים הפוטנציאליים טרם צירופם לתיק.

ולהכרעתי:
השאלה, האם ברמה העקרונית ניתן להגיש תביעה כנגד יורשים פוטנציאליים טרם ניתן צו ירושה נדונה בהרחבה בעניין עמ"ש (חיפה) 7197/09/13 ע' א' מ' ח' (המנוח) נ' א' ח' (ניתן ביום 2/2/14). באותו עניין נפסק (בדעת רוב), כי ניתן עקרונית להגיש תביעה נגד יורשים כאמור, אלא שיחד עם זאת ציינה כב' השופטת וילנר כי:

"... ספק אם ברמה הפרקטית, יש טעם בהגשת תביעה נגד יורש פוטנציאלי, שכן טרם הכרה בו כיורש, לא ניתן לממש את פסק הדין. אין מחלוקת כי נכסי העיזבון מוקנים ליורש רק מרגע הכרזתו כיורש, בין אם מכוח צו ירושה ובין אם מכוח צו קיום צוואה. ממילא, טרם ההכרזה, לא ניתן לרדת לנכסיו של היורש הפוטנציאלי... מימוש פסק הדין יבוצע רק לאחר הוצאת צו ירושה ובמקרה כזה, חיובם של המערערים יהיה כגובה חלקם בעיזבון ולא מעבר לכך".

כעולה מהפסיקה שהובאה אין מניעה ברמה העקרונית להמשך ניהולו של ההליך כנגד היורשים הפוטנציאליים. שאלת החבות הנדונה בהליך מסוג זה שלפנינו היא נפרדת משאלת מימוש פסק הדין כנגד היורשים, נושא הכפוף להוראות חוק הירושה, תשכ"ה - 1965 (ראו ע"ב 1251/98 עלי דלאשה נ' עיזבון המנוח אחמד מוחמד נוג'דאת ז"ל ואח', מיום 25/10/00 וכן סע"ש (ת"א) 6103/09/13 אונגלין בלביס נ' דבורה מצ'ס, מיום 3/11/15).

כמו כן, בניגוד לטענת הנתבעים אין צורך טרם מתן החלטה בנוגע לזהות הנתבעים לקבל התייחסות היורשים הפוטנציאליים להגשת התביעה כנגדם, כפי שלא נדרש לקבל התייחסות נתבע טרם יגיש תובע תובענה כנגדו. צירוף נתבעים במקרה זה הוא לפי הוראות התקנות המתייחסות למצב בו נתבע הלך לבית עולמו טרם הסתיים הליך כנגדו.

במקרה שלפנינו, לא ברור באיזה שלב מצויה הבקשה לצו קיום צוואה. עוד עולה מבקשת התובע, כי גם לא הובהרה לו עדיין זהות היורשים הפוטנציאליים על פי אותה הצוואה, שכן ב"כ הנתבעים לא השיב לשאלותיו בעניין.

במקרה זה, כאשר עדיין לא ברורה התמונה בפרט בסוגיית זהות מלוא היורשים הפוטנציאליים אין מקום למתן החלטה לגבי שינוי זהות הנתבעים שכן ייתכן כי קיימים נתבעים פוטנציאליים בנוסף לנתבעים שהתבקש צירופם.

ב"כ הנתבעים יגיש עד 15/1/18 הודעה מסודרת לגבי הנושאים הבאים: השלב בו מצויים הליכי הבקשה לצו ירושה; זהות היורשים על פי הצוואה ; האם קיימים בשלב זה יורשים פוטנציאליים נוספים ; האם מונה מנהל עיזבון וזהותו ככל שמונה.

לאחר הגשת ההודעה תינתן החלטה לגבי המשך ההליכים.

לעיון ביום 16/1/18


ניתנה היום, י"ג טבת תשע"ח, (31 דצמבר 2017), בהעדר הצדדים ותישלח אליהם.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
05/06/2017 החלטה שניתנה ע"י מרב חבקין מרב חבקין צפייה
31/12/2017 החלטה שניתנה ע"י מרב חבקין מרב חבקין צפייה
25/05/2018 הוראה לתובע 1 להגיש תצהירים מרב חבקין צפייה
02/07/2018 פסק דין שניתנה ע"י מרב חבקין מרב חבקין צפייה