טוען...

גזר דין שניתנה ע"י ירון מינטקביץ

ירון מינטקביץ24/06/2019

בפני

כבוד השופט ירון מינטקביץ

בעניין:

מדינת ישראל
ע"י עו"ד שירלי אוחיון

המאשימה

נגד

מאמון הנדי
ע"י עו"ד מוסטפא יחיא

הנאשם

גזר דין

רקע

הנאשם הורשע על פי הודאתו בעבירות של סחר בסמים והחזקם.

על פי עובדות האישום הראשון, ביום 2.2.17 מכר הנאשם לשוטר סמוי 0.9 גרם סם מסוג הירואין בעבור 200 ש"ח.

על פי עובדות האישום השני, ביום 4.2.17 החזיק הנאשם 4.7 גרם סם מסוג הירואין מחולק לשמונה אריזות, וכאשר פנה אליו שוטר וביקש ממנו להזדהות השליך את הסם ארצה.

עמדות הצדדים

ב"כ המאשימה הפנתה לחומרת מעשיו של הנאשם ופגיעתם בערכים מוגנים שונים, ובקשה לקבוע בגין כל אחד מהאישומים מתחם עונש נפרד של מאסר לתקופה שבין חצי שנה לשנה. בשל נסיבותיו של הנאשם, ובהן עברו המכביד מצד אחד והנסיונות השיקומיים שעשה במסגרת ההליכים מנגד, בקשה להשית עליו עונש במרכז המתחמים ולהפעיל באופן מצטבר מאסר מותנה של ששה חודשים שלחובתו.

ב"כ הנאשם לא חלק על מתחמי הענישה להם עתרה המאשימה, אך ביקש לקבוע מתחם עונש אחד לשני האירועים. כמו כן ביקש לשים את הדגש על המאמץ השיקומי אותו עשה הנאשם, אשר גם אם לא הביא לתוצאה המבוקשת, מלמד על רצונו להחלץ ממעגל הסמים. לאור נסיבותיו האישיות של הנאשם ביקש להשית עליו עונשים בצידם הנמוך של המתחמים ולהפעיל את המאסר המותנה באופן חופף.

הנאשם אמר כי אמנם הרוויח ניקיון מסמים, אך הפסיד את אשתו וילדיו אגב התהליך. לדבריו הוא היום נקי מסמים וממשיך בהליך הגמילה.

מתחם העונש

הנאשם מכר לשוטר 0.9 גרם הירואין בעבור 200 ש"ח ויומיים לאחר מכן החזיק 4.7 גרם הירואין מחולקים לשמונה אריזות. לצורך קביעת המתחם ניתן לראות בכך אירוע עברייני אחד, שמלמד על מעורבותו של הנאשם בעבירות סחר בסמים.

חומרתן של עבירות סחר בסמים ברורה וידועה, וכך גם הצורך להשית בצידן עונשים אשר יבטאו את חומרתן וירתיעו מלבצען. ר' למשל ע"פ 211/09 אזולאי נ' מדינת ישראל ([פורסם בנבו], 22.6.2010):

"הענישה בעבירות מסוג זה נועדה, קודם לכל, לשרת את מטרת הגמול לעבריין על עיסוק בסם העלול לסכן חיי אדם ולפגוע בבריאות המשתמשים בו; שנית, על העונש להעביר מסר חד-משמעי של הרתעה ביחס לעבריינים פוטנציאליים, ולשמש אות אזהרה אפקטיבי לכל מי שמתכוון לקחת חלק במערכת ההעברות והסחר בסמים, תהא אשר תהא הפונקציה אותה הוא ממלא בשרשרת זו של העברת הסם מיד ליד" (שם, בפיסקה 10, וראו גם, ע"פ 9482/09 ביטון נ' מדינת ישראל ([פורסם בנבו], 24.7.2011); ע"פ 5765/10 פלוני נ' מדינת ישראל ([פורסם בנבו], 5.6.2011); ע"פ 3570/09 אבו עמרה נ' מדינת ישראל ([פורסם בנבו], 3.5.2010)).

ר' גם ע"פ 966/94 אמזלג נ' מדינת ישראל (12.12.95):

"נגע הסמים הפוגע קשות בחברתנו מחייב מלחמת חורמה והעונשים שיגזרו על ידי בתי המשפט בשל עבירות סמים צריכים להשתלב במאבק הכולל להדברת הנגע. על כן, יש ליתן משקל ממשי לשיקול ההרתעתי אל מול השיקולים האישיים, אשר משקלם יהיה נמוך יותר במקרים כגון אלה. 'עונש הולם למחזיקי סמים שלא לשימוש עצמי – קרי: למשולבים במערך ההפצה – מכוון לקבוע בהכרת הכל את החומרה היתירה שאנו מייחסים להפצת הסמים, ולהרתיע עבריינים בכוח מלשלוח ידם בפעילות ההפצה. שתי תכליות מרכזיות אלו ניתן להשיג רק על ידי הטלת עונשים חמורים".

אעיר, כי הנאשם עצמו מהווה דוגמה חיה לנזקים הכרוכים בשימוש בסמים, כעולה מהתסקירים שנתנו בעניינו.

בקביעת מתחם העונש אביא בחשבון את סוג הסם והכמויות אותן מכר והחזיק הנאשם ואת שווי הסמים. לאור אלה, מתחם העונש ההולם הוא מאסר לתקופה שבין שמונה חודשים ועד שנתיים.

נסיבות שאינן קשורות לעבירות

הנאשם יליד 1975. נשוי ואב לארבעה.

לחובת הנאשם מספר הרשעות קודמות:

בשנת 1995 הורשע בעבירת רכוש ונדון למאסר מותנה.

בשנת 1998 הורשע בעבירת סמים ונדון למאסר מותנה.

בשנת 2004 הורשע בנמספר עבירות רכוש ונדון לחמישה חודשי מאסר בפועל.

בשנת 2006 הורשע בעבירות סמים ונדון לחודשיים מאסר בפועל.

בשנת 2006 הורשע בהסגת גבול ונדון לעשרה ימי מאסר בפועל.

בשנת 2008 הורשע בעבירות סמים ואלימות ונדון לשנתיים וחצי מאסר בפועל.

בשנת 2012 הורשע בעבירות רכוש ונדון לשבעה חודשי מאסר בפועל.

בשנת 2014 הורשע בעבירות סמים ונדון ל- 14 חודשי מאסר בפועל וששה חודשי מאסר על תני, שהוא חב הפעלה בשל הרשעותיו בתיק הנוכחי.

תסקירי שירות המבחן שנערכו בעניינו של הנאשם מגלים תמונה מורכבת:

הנאשם גדל ברקע משפחתי קשה, ובצעירותו נקלע לעולם הסמים והתמכר, ועקב כך נגרר לביצוע עבירות שונות, ממגוון תחומים, כפי שמשתקף גם בגליון הרישום הפלילי שלו. הקמת המשפחה והולדת הילדים לא שיפרו את מצבו של הנאשם ולא גרמו לו לעלות על דרך הישר, אלא רק הוסיפו לקשיים שבבסיס אישיותו. לצד צריכת הסמים, הנאשם סובל מבעיות רפואיות ונפשיות.

למרות כשלונות קודמים של הנאשם להגמל מסמים, הוא הופנה במסגרת הליכי המעצר בתיק זה לבחינת הליך שיקומי. תחילה שיתף הנאשם פעולה עם ההליך, ולאורך תקופה של למעלה משנה היה נקי מסמים והיה בסיס לתקווה כי הוא מצליח לשקם עצמו. למרבה הצער, הנאשם לא הצליח להתמיד בהליך, שב לצרוך סמים ועזב את הקהילה בה שהה. בסופו של דבר העריך שירות המבחן כי הנאשם שב לדפוסים קודמים, של מעורבות בעבירות סמים ואלימות, ונמנע מהמלצה בעניינו.

דיון והכרעה

לצד החובה, זקפתי את הרשעותיו הקודמות של הנאשם, המעידות כי אין עליו מורא חוק. במיוחד הדברים אמורים לאור העובדה שהנאשם עבר את העבירות בהן הורשע בעוד מאסר מותנה של חצי שנה מעל ראשו.

מנגד, נתתי משקל משמעותי לזכות הנאשם למאמצים שעשה להגמל מסמים ולהשתתף בהליך השיקומי. לאורך הדיונים ניתן היה להבחין בתנודות במצבו של הנאשם: תחילה ניתן היה להתרשם מהשיפור הניכר שחל במצבו, עת הגיע לדיונים מפוכח ומסודר, לעתים אף בלווית אחד מילדיו, ולאחר מכן ניתן היה להתרשם מההדרדרות במצבו ומכך שהגיע לדיונים כשהוא נראה מוזנח ותחת השפעת סמים. בנימה אישית אומר, כי הדבר ציער אותי, לאור הדרך המשמעותית אותה עשה הנאשם.

בסופו של יום, ראיתי להתחשב בנאשם ולהשית עליו עונש מתון, בצידו הנמוך של המתחם, גם אם לא בתחתיתו, על מנת לעודדו לעשות ניסיון שיקומי נוסף במסגרת מאסרו. ניכר בנאשם כי הוא מודע לכך שהתמכרותו לסמים הביאה אותו אל התחתית ופגעה בו ובבני משפחתו, וכי הוא רוצה להחלץ מהמעגל בו הוא לכוד. אאחל לנאשם ולמשפחתו כי ימצא את הכוחות לעשות כן.

לפיכך גוזר על הנאשם את העונשים הבאים:

  1. עשרה חודשי מאסר בפועל. תחילת ריצוי העונש ביום 7.7.19. מהמאסר ינוכו ימי מעצרו של הנאשם והצדדים יגישו בענין זה הודעה מתואמת תוך עשרה ימים.
  2. מפעיל מאסר מותנה של ששה חודשים אשר הושת על הנאשם בת"פ 47604-04-14 ביום 25.11.14 עונש זה יופעל שלושה חודשים במצטבר לעונש המאסר שבסעיף א' ושלושה בחופף, כך שסך הכל ירצה הנאשם שלושה עשר חודשי מאסר.
  3. ששה חודשי מאסר, בו לא ישא אלא אם יעבור עבירת סמים שהיא פשע תוך שלוש שנים מיום שחרורו מהמאסר.

הנאשם יתאם כניסתו למאסר עם ענף אבחון ומיון של שירות בתי הסוהר בטלפונים 08-9787377 או 08-9787336. ככל שלא יקבל הנאשם הנחיה אחרת, עליו להתייצב עד השעה 9:00 במתקן המעצר בכלא ניצן ברמלה עם תעודה מזהה והעתק גזר הדין.

לתשומת לב שב"ס הערותי ביחס לנסיונות הגמילה של הנאשם. יש לבחון את האפשרות לשלבו בהליך שיקומי במסגרת מאסרו.

זכות ערעור לבית המשפט המחוזי בירושלים תוך 45 יום.

ניתן היום, כ"א סיוון תשע"ט, 24 יוני 2019, במעמד הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
24/06/2019 גזר דין שניתנה ע"י ירון מינטקביץ ירון מינטקביץ צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מאשימה 1 מדינת ישראל יהודה בלבן
נאשם 1 מאמון הנדי מוסטפא יחיא