טוען...

החלטה שניתנה ע"י בסאם קנדלפת

בסאם קנדלפת25/12/2017

לפני כבוד השופט בסאם קנדלפת

המאשימה

מדינת ישראל

נגד

הנאשם

שריף סלימאן ת.ז. 059343996

נוכחים:

מטעם המאשימה: עו"ד עלאא שאהין

מטעם הנאשם: בעצמו וע"י ב"כ עו"ד ולדי טטלבוים

<#1#>

פרוטוקול

התובע טוען לעונש: הנאשם הורשע בעבירה של נהיגה בזמן פסילה, מדובר בעבירה בין החמורות של פקודת התעבורה, יש בה לבטא זלזול בחוק בבית המשפט ובמשתמשי הדרך. הנאשם נהג שרישיון הנהיגה שלו אינו תקף משנת 2001. מגיליון הרשעותיו עולה כי הורשע פעם אחר פעם בעבירה של פקיעת רישיון נהיגה והוטלו עליו עונשים שונים לרבות עונש מאסר בפועל ועונש מאסר על תנאי שהינו בר הפעלה כיום. אך לא היה בו כדי להרתיעו. מציג גיליון הרשעות. מתחם העונש ההולם לעבירה זו נע בין מאסר קצר לבין 20 חודשים מאסר, פסילה בפועל שיכולה להגיע גם ל- 6 שנים, מאסר על תנאי, פסילה על תנאי וקנס. מפנה לפסיקות. על כן אבקש להטיל עונש מאסר בפועל ברף הגבוה של המתחם תוך הפעלת מאסר מותנה במצטבר, פסילה לתקופה ממושכת, פסילה על תנאי, מאסר על תנאי וקנס.

הסנגור טוען לעונש: הנאשם הודה בדיון הראשון, לקח אחריות, חסך זמן שיפוטי יקר. לעניין המאסר המותנה אציין כי הגזר דין עומד כעת בפני בית המשפט העליון בערעור וטרם חלוט, ובכלל עולה השאלה האם המאסר על תנאי חל ובר הפעלה. בכדי שבית המשפט כאן לא יידרש בכלל לשאלה הזאת, הנאשם מוכן לבצע מאסר של 6 חודשים בעבודות שירות מאחר ומבין כי ביצע עבירה ולוקח אחריות, יחד עם זאת, הנאשם היה בעל עסק שקרס ונכנס לחובות, מה שהכניס אותו למעגל עבירות של פקיעת רישיון נהיגה שנבע מהטלת הגבלות של הוצאה לפועל. הנאשם פעל כדי להסדיר את החובות ועד היום משלם אותם, ההגבלה של הוצאה לפועל הוסרה ולמעשה כיום המניעה היחידה שלו להוציא רישיון היא הפסילה בה הוא נתן בתיק זה. יכול לבקש את ביטול הפסילה עד תום ההליכים כדי להתייצב עם רישיון בתוקף והסרת המחדל אך הדבר היה מעכב את המשפט כאן בעוד שנה לפחות, ואנו בחרנו בפעם השניה לחסוך בזמן שיפוטי יקר מאוד ולסיים את המשפט. בעניין מתחם העונש הוא נע בין מאסר שיכול להתחיל ממאסר על תנאי בלבד ועובדה שהיום אנחנו מסכימים למאסר של 6 חודשים בעבודות שירות, מדובר בעונש יחסית גבוה בעונש המינימום הקבוע במתחם העונש. במסגרת התיק הוא היה עצור במשך יומיים, היה במעצר בית מלא לתקופה של חודש וחצי, ועד היום הוא עצור למעצר בית לילי ולא נרשמה הפרה לחובתו. אבקש לאזן ברכיב הפסילה שמתחם העונש נע בין 6 חודשי פסילה ועד 3 שנים. מציג פסיקות. הנאשם בתיק הזה פסול עד תום ההליכים החל מיום 6.3.2017, מדובר בתקופה של מעל 9 וחצי חודשים, אבקש להסתפק בתקופה זו כדי שהנאשם יתחיל בתהליך הוצאת רישיון.

<#2#>

גזר דין

הנאשם הורשע על פי הודאתו בעבירות של נהיגה ללא רישיון נהיגה תקף ונהיגה בזמן הפסילה, בניגוד לסעיפים 10(א) ו- 67 לפקודת התעבורה.

על פי עובדות כתב האישום, עולה כי ביום 5.3.2017, נהג הנאשם רכב בזמן פסילה בת 15 חודשים אשר הוטלה עליו בבית המשפט לתעבורה בחיפה ביום 18.2.2016, במסגרת תיק תת"ע 1222-09-15. עוד עולה מכתב האישום כי רישיון הנהיגה של הנאשם פקע ולא חודש משנת 2001.

העבירות שבהן הורשע הנאשם הן עבירות חמורות אשר מסכנות את שלום הציבור ומצביעות על זלזול בוטה בהוראות החוק ופוגעות פגיעה קשה בשלטון החוק ובערך של כיבוד החוק. בית המשפט מצווה להגיב בחומרה הראויה על עבירות מסוג זה באמצעות הטלת ענישה מחמירה אשר תשקף את אינטרס הגמול וההרתעה שבענישה. עיקר הדגש בעבירות מסוג זה מושם אפוא על הערכים החברתיים המוגנים, הם הערכים בדבר בטיחות התנועה בדרכים ואכיפת שלטון החוק. למותר לציין, כי עונש הפסילה הינו עמוד התווך שעליו נשענת הענישה בתיקי תעבורה בבתי המשפט לתעבורה, ובהעדר אפשרות מעשית לפיקוח אפקטיבי על ביצוע עונש זה (להבדיל מרכיבי הענישה האחרים), אין מנוס מתגובה עונשית מחמירה וכואבת על עבירות של נהיגה בזמן הפסילה, כדי להבטיח את האפקטיביות של עונש הפסילה ולהרתיע את הנהגים מלהתעלם מרכיב עונשי זה ומלנהוג בזמן הפסילה.

לפיכך, סבורני כי מתחם העונש ההולם למעשה העבירה שעבר הנאשם, בנסיבותיו, עומד על מאסר – בין מאסר שכולו על תנאי לבין מאסר בפועל לתקופה של שנה, בנוסף לפסילה בפועל לתקופה שבין 6 חודשים ל – 4 שנים, ועונשים נלווים.

ובאשר לגזירת דינו של הנאשם שבפניי, אתחשב לקולא בהודאתו ובקבלת אחריותו לעבירות, וכן אתחשב ברקע העומד מאחורי ביצוע העבירות (הסתבכות בחובות כבדים) ובמאמצים שהנאשם עושה על מנת להחזיר את רישיונו. כנגד הנאשם תלוי ועומד מאסר מותנה בן 6 חודשים שהינו בר הפעלה בתיק זה, ובמאזן השיקולים אינני סבור כי הנאשם ראוי למאסר שירוצה מאחורי סורג ובריח. אין להקל ראש בביצוע 6 חודשי עבודות שירות, עם כל ההשלכות הכרוכות בך מבחינת הגבלת חירותו של הנאשם (במידה מסוימת) והגבלת יכולתו של הנאשם לעבוד ולהתפרנס (בעיקר). לגבי תקופת הפסילה, ומתוך מבט לעבר שיקומו של הנאשם, כאשר אין זה האינטרס של הנאשם בלבד אלא של כלל הציבור שהנאשם יחזור ויחזיק בידו רישיון בתוקף לאחר כ- 16 שנות פקיעה, שוכנעתי – לנוכח המאמצים שהנאשם עשה להסדרת חובותיו – כי די בתקופת הפסילה שהנאשם נשא על מנת למלא אחרי שיקולי הענישה הנוגדים. עם זאת, ולשם הרתעה וגמול, יוטל על הנאשם מאסר מותנה מרתיע.

לאור האמור, אני מטיל על הנאשם את העונשים הבאים:

1. מאסר בפועל לתקופה של 6 חודשים.

המאסר ירוצה בעבודות שירות בהתאם לחוות דעת הממונה על עבודות השירות מיום 4.12.2017. הנאשם יתייצב לתחילת ריצוי עונשו ביום 21.1.2018 בשעה 08.00 ביחידה לעבודות שירות במתחם משטרת טבריה, לצורך קליטה והצבה.

2. אני מורה על הפעלת מאסר על תנאי של 6 חודשים אשר הוטל על הנאשם ביום 18.2.2016, בתיק תת"ע 1222-09-15, לריצוי באופן חופף.

3. אני פוסל את הנאשם מלקבל או מלהחזיק רישיון נהיגה לתקופה של 10 חודשים. חישוב הפסילה מיום הפסילה עד תום ההליכים קרי מיום, 6.3.2017. המזכירות תפיק לנאשם אישור הפקדה בהתאם.

4. אני מורה על הפעלת פסילה על תנאי של 7 חודשים אשר הוטלה על הנאשם ביום 18.2.2016, בתיק תת"ע 1222-09-15, לריצוי באופן חופף.

5. 3 חודשי פסילה על תנאי מלקבל או מלהחזיק רישיון נהיגה, והתנאי הוא שהנאשם לא יעבור תוך תקופה של שלוש שנים עבירה שעליה הורשע בתיק זה או אחת העבירות המפורטות בתוספת הראשונה או בתוספת השנייה לפקודת התעבורה או עבירה של נהיגה בזמן הפסילה בניגוד לסעיף 67 לפקודת התעבורה, ויורשע בשל העבירה הנוספת תוך התקופה האמורה או לאחריה.

6. 7 חודשי מאסר על תנאי, והתנאי הוא שהנאשם לא יעבור תוך תקופה של שלוש שנים עבירה של נהיגה ברכב ללא רישיון נהיגה תקף בניגוד לסעיף 10(א) לפקודת התעבורה או או עבירה של נהיגה בזמן הפסילה בניגוד לסעיף 67 לפקודת התעבורה, ויורשע בשל העבירה הנוספת תוך התקופה האמורה או לאחריה.

7. הפסילה עד תום ההליכים מבוטלת.

8. הפיקדון – בסכום כולל של 13,000 ₪ - שהפקיד הנאשם במסגרת תיק המעצר שבכותרת, יוחזר לנאשם באמצעות הסנגור, עו"ד יאיר סטולר, לפי פרטים שיימסרו למזכירות.

זכות ערעור תוך 45 יום מהיום.

<#3#>

ניתנה והודעה היום ג' טבת תשע"ח, 21/12/2017 במעמד הנוכחים.

בסאם קנדלפת, שופט

הוקלד על ידי מירן אלה רוחנה

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
25/12/2017 החלטה שניתנה ע"י בסאם קנדלפת בסאם קנדלפת צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מבקש 1 מדינת ישראל מורן קסוס דהאן
משיב 1 שריף סלימאן יאיר סטולר