טוען...

החלטה שניתנה ע"י ארז נוריאלי

ארז נוריאלי04/06/2017

בפני

כבוד השופט ארז נוריאלי

מבקשים

אייל ויניצקי

נגד

משיבים

מדינת ישראל

החלטה

רקע כללי:

  1. לפניי בקשה למתן צו לגילוי מידע ופרטים לפי סעיף 74 לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982 (להלן: "חוק סדר הדין הפלילי").
  2. נגד הנאשם הוגש כתב אישום המייחס לו עבירה של תקיפה הגורמת חבלה של ממש – בת זוג. על פי עובדות כתב האישום, במהלך וויכוח בין הנאשם למתלוננת, דחף הנאשם את המתלוננת וגרם לה לחבלות.
  3. ב"כ הנאשם עותר לקבל לידיו חומר חקירה שכולל פלט תלונות אותן הגישה המתלוננת במשטרת ישראל וכן לעיין בתיקי החקירה.
  4. ב"כ המאשימה התנגדה לבקשה, הפנתה לפסיקה קיימת וטענה במהלך הדיון שהתקיים ביום 29.5.17 כי אין מדובר בחומר חקירה ולחילופין, כי אין המדובר בחומר הרלוונטי להגנת הנאשם. ב"כ המאשימה הפנתה לפסיקה ממנה עולה כי כשמדובר בתיקי חקירה סגורים ניתן למסור מידע רק לגופים המנויים בתוספת לחוק המרשם הפלילי ותקנת השבים (בש"פ 1408/14 פלוני נ' מדינת ישראל).
  5. בעניין זה ציין ב"כ הנאשם כי התלונות שהוגשו חשובות לצורך בחינת מהימנות גרסת המתלוננת.
  6. לצורך קבלת החלטה, הוגשו לעיוני מסמכים, תיקי חקירה ורשימה שסומנה במ/1 הכוללת 7 תלונות שהוגשו ע"י המתלוננת כלפי אנשים שונים.

דיון והכרעה:

  1. סעיף 74 לחוק סדר הדין הפלילי קובע:

"(א) הוגש כתב אישום בפשע או בעוון, רשאים הנאשם וסניגורו, וכן אדם שהסניגור הסמיכו לכך, או, בהסכמת התובע, אדם שהנאשם הסמיכו לכך, לעיין בכל זמן סביר בחומר החקירה וכן ברשימת כל החומר שנאסף או נרשם בידי הרשות החוקרת, והנוגע לאישום שבידי התובע ולהעתיקו.

(ב) נאשם רשאי לבקש, מבית המשפט שאליו הוגש כתב האישום, להורות לתבוע להתיר לו לעיין בחומר שהוא, לטענתו, חומר חקירה ולא הועמד לעיונו."

  1. נקבע בפסיקה כי בבקשה לפי סעיף 74 יש להפעיל את מבחן הרלוונטיות בנוגע למסמכים הנדרשים: "תכלית הגילוי היא להוציא את האמת לאור, כי אילולא זכות זו, נשללת מהנאשם האפשרות לסתור ראיה או לבחון מהימנות ראיה. באמצעות הגילוי מתאפשר לנאשם לבחון את הראיות שבכוונת התביעה להסתמך עליהן ולהכין הגנתו בהתאם..." (בש"פ 8252/13 מדינת ישראל נ' שיינר).
  2. לצורך ההכרעה בבקשה יש לקבוע אם המסמכים המבוקשים בבקשה זו, הם בבחינת חומר חקירה רלוונטי. כבר נקבע כי: "חובת מסירת החומר לעיון הנאשם או סניגורו חלה על חומר חקירה 'הנוגע לאישום', לשון אחר מדובר בחומר רלוונטי לאישום" (בג"ץ 620/02 התובע הצבאי הראשי נ' בית הדין הצבאי לערעורים). עוד נקבע הסייג לפיו "בית המשפט לא יתיר 'מסע דיג' בלתי ממוקד אחר חומר, מתוך תקווה ספקולטיבית של ההגנה שמא יימצא באותו חומר סיוע לנאשם"
  3. במקרה שלפניי, כתב האישום מייחס למבקש עבירת אלימות כלפי בת זוגו על רקע מערכת יחסיהם בהקשר לגירושיהם.
  4. במקרה שלפני מבקש הנאשם לעיין ברשימת תלונות שהגישה המתלוננת ובתיקי החקירה שנפתחו אגב התלונות.
  5. במסגרת בקשה זו על בית המשפט לבחון כאמור רלוונטיות החומר להגנת הנאשם ואפשרות קיומו של אינטרס אחר הגובר על הזכות לעיון.
  6. במסגרת שיקולי בחנתי את טיב הרישום הפלילי, סוגי העבירות הרלוונטיות, חלוף הזמן, הפוטנציאל הראייתי בחומר המבוקש והקשרם של הדברים.
  7. לאחר שבחנתי חומק החקירה המבוקש לעיון, בהתחשב בטיב האישומים, בעבירה המיוחסת לנאשם, בעובדה שמדובר בבני זוג, במהות התלונות והצטברותן מצאתי כי בחומרי החקירה המבוקשים קיימת רלוונטיות להגנת הנאשם והעברתם עשויה לסייע בבירור כתב האישום.
  8. שקלתי אם להתיר העברת חומרי החקירה המתייחסים לתלונות שהוגשו נגד הנאשם עצמו ולא אחרים אך נוכח העובדה שמדובר בתלונות על רקע אותה מערכת יחסים ספציפית בין המתלוננת לנאשם, באתי לכלל מסקנה כי יש להתיר העברת כל התלונות שהוגשו וחומרי החקירה שנאספו כלפי כל אותם נילונים כפי המפורט במסמך פלט התלונות.
  9. אציין כי טענות ב"כ המאשימה הנסמכות על בש"פ 1408/14 פלוני נ' מדינת ישראל (להלן: "הלכת פלוני") אינן מעלות ואינן מורידות באשר הלכה זו מתייחסת לתיקי מב"ד ותיקים סגורים שלא כבמקרה שלפנינו. במקרה דנן מבקשת ההגנה כאמור פלט תלונות וחומר בהקשר לתלונות המתלוננת.
  10. למעלה מן הנחוץ אוסיף בהקשר להלכת פלוני, כי לא נקבעה הלכה מחייבת (ר' בש"פ 5535/13 מדינת ישראל נ' שימשילשווילי) וממילא הגעתי לכלל מסקנה כי החומר המבוקש רלוונטי ונחוץ להגנת הנאשם.

סוף דבר:

  1. נוכח כל האמור לעיל, אני מקבל את הבקשה במלואה ומורה למשיבה להעביר לעיון המבקשים את פלט "תיקי מתלונן" והעתקי חומר הראיות מתוך תיקי החקירה.
  2. לא מצאתי כי כתוצאה מהחלטתי זו עלול להיפגע אינטרס צד שלישי.
  3. המסמך במ/1 מהווה תרשומת פנימית שנועדה לנוחות בית המשפט ולפיכך אין מקום להורות על מסירתו לידי ב"כ הנאשם.
  4. תיק החקירה שסומן מס' 7 ברשימה במ/1 לא הועבר לעיוני ונרשם כי מדובר בתיק "הממתין להחלטה". בנסיבות אלו, בהתאם למתווה שנקבע לעיל, מתבקשת המאשימה ככל הניתן תוך 30 יום מהיום ליתן החלטה בתיק זה. ככל שתסבור המאשימה כי אין מקום להעבירו לעיון ב"כ הנאשם מכל סיבה שהיא, יועבר התיק לעיוני על מנת לבחון אם מדובר בחומר חקירה רלוונטי ולאי אפשרות פגיעה בצדדים שלישיים עובר לנתן החלטה בעניינו.
  5. המזכירות תעביר החלטתי זו לב"כ הצדדים.

זכות ערעור כחוק.

תיקי החקירה והמסמכים שנמסרו לידי בית משפט אגב הדיון יוחזרו לידי ב"כ המאשימה באמצעות המזכירות.

ניתנה היום, י' סיוון תשע"ז, 04 יוני 2017, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
04/06/2017 החלטה שניתנה ע"י ארז נוריאלי ארז נוריאלי צפייה
21/08/2017 החלטה שניתנה ע"י ארז נוריאלי ארז נוריאלי צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מבקש 1 אייל ויניצקי עידו רז
משיב 1 מדינת ישראל מאיה בוצר