טוען...

פסק דין

אסתר הלמן19/04/2017

כבוד סגנית הנשיא אסתר הלמן, שופטת, אב"ד

כבוד השופטת יפעת שיטרית

כבוד השופט סאאב דבור

המערער

צאלח ברהם (תושב איו"ש) 854831096

נגד

המשיבה

מדינת ישראל

ערעור על פסק דינו של בית משפט השלום בנצרת, (כב' השופטת ד. שרון-גרין)

בתיק פלילי 23138-02-17 מיום 22/03/17

נוכחים: בשם המערער עו"ד מוטי לוי, מטעם הסנגוריה הציבורית.

בשם המשיבה עו"ד מייסא זועבי.

המערער בעצמו.

פרוטוקול

ב"כ המערער: חוזר על נימוקי הערעור ומוסיף, מדובר במערער צעיר מאוד, בחור בגיל 23 כיום, מתחת לגיל 23 ביום ביצוע העבירה, שאין מחלוקת שנכנס לישראל לצורך פרנסה, אולם נתפס באתר בנייה. נסיבותיו האישיות אינן פשוטות, יש לו משפחה עם 7 אחים והוא למעשה נכנס על מנת לפרנס אותם. יש לו אמא חולה, שהיום קיבלתי עדכון מן האב, שבימים הקרובים אמורה לעבור ניתוח, ואחת המטרות של הכניסה, הייתה בין היתר, על מנת לממן את הניתוח.

הדיון בפני בית המשפט קמא התנהל כשהוא משוחרר, הוא שוחרר אחרי 4 ימים, ובית המשפט קמא קבע בעצמו שהמתחם הוא בין שבעה ימים לשישה חודשי מאסר. אני חושב, כי בנסיבות שנוצרו, אין מקום להפעיל מאסר בפועל. מפנה להלכת אל הרוש, שלפיה מתחם העונש ההולם נע בין מאסר על תנאי לבין חמישה חודשים, כולל התנאי. בעניין אל הרוש, היו שם ארבעה מבקשים שבגלל הימשכות ההליך שוחררו בתנאים ובסופו של יום, בית המשפט העליון, ביישום הקונקרטי של הלכת אל הרוש, הטיל על כולם מאסר על תנאי.

בעניין אל הרוש, ביישום הקונקרטי, מה הייתה ההנמקה של בית המשפט העליון להסתפק בימי המעצר, במבקשים שאין להם עבר פלילי לי והם בחורים צעירים. זה בדיוק המקרה שלנו.

לגבי ג'בארי, נקבע כי המתחם יהיה בין מאסר על תנאי לשישה חודשים, מאז פסק הדין חלפו עוד כמה חודשים ובינתיים יש רגיעה במצב הביטחוני ובנסיבות האלה זה פשוט מחמיר. יש הבדל בין כמות הפיגועים שהייתה לפני שנה וחצי לבין כמות הפיגועים עכשיו.

ב"כ המשיבה: העונש שנגזר מתון וסביר, וסביר להניח שכל שופט אם היה שומע את התיק, היה גוזר משהו אחר, בהתחשב בהלכת אל הרוש ובהלכות אחרות. העונש כ"כ נמוך, סביר וקל ומתחשב, אפילו בהתחשב בפסק דין ג'בארי, בעיטות ביטחונית קשות, בית המשפט יכול להעלות את המתחם ובית המשפט גם מזהיר את עצמו עוד יותר ומפנה לג'בארי. המיקום שלו בתוך המתחם שלא נגזרה עליו ענישה בדמות קנס, הוא ממקם אותו בעשרים ימים.

ב"כ המערער: יש בידי פסיקה רבה של בתי המשפט. רק ביום 22/03/17 הגיע לבית המשפט בירושלים אותו סיפור, היה עצור כמה ימים שוחרר, היה לו פיקדון, ושם דובר בשתי כניסות, בית המשפט הסתפק בימי המעצר וקבע מתחם, מאסר על תנאי עד שישה חודשים.

ב"כ המשיבה: אנחנו בעיטות ביטחוניות קשות, וגם אנשים נעדרי עבר פלילי, שבאים במקור להתפרנס, מבצעים פיגועים, אז מה לעשות? זכותה של המדינה להגן על שעריה ואין הצדקה להתערב רק לשם ההתערבות.

ב"כ המערער: לאחר ששוחחתי עם המערער, אנחנו מסכימים כי בית המשפט יקצר במידה מסוימת את תקופת המאסר בפועל ויוטל מאידך קנס. המערער מבקש להתחיל בריצוי העונש כבר היום.

ב"כ המשיבה: לאחר ששמעתי את הערות בית המשפט ובשים לב למתחם שנקבע ע"י בית המשפט קמא ולנסיבות האישיות המיוחדות של המערער והנימוקים שהביאו אותו לביצוע העבירה, נסכים לכך, שהעונש הכולל יאוזן באמצעות הטלת קנס והקלה מסוימת בתקופת המאסר בפועל.

ב"כ המערער: המערער מסכים שהקנס יקוזז מתוך הפיקדון שהופקד בבית המשפט השלום.

פסק דין

בית המשפט קמא קבע כי מתחם העונש ההולם בעבירה שביצע המערער, כניסה לישראל שלא כחוק, נע בין 7 ימי מאסר בפועל לבין 6 חודשים ודן את המערער לעשרים ימי מאסר בפועל (בניכוי ימי מעצרו), לצד מאסר על תנאי וחתימה על התחייבות.

המערער הגיש ערעור על חומרת העונש, ולאחר ששמענו טיעוני הצדדים ולאור הערותינו, הוסכם כי נוכח הנסיבות האישיות המיוחדות של המערער, והסיבות בעטין נכנס לישראל על מנת להתפרנס, יתערב בית המשפט בעונשו, ע"י הפחתת תקופת המאסר במידת מה, כאשר במקביל הסכים המערער, כי יוטל עליו קנס.

נוכח הנימוקים דלעיל, אנו מורים כי תקופת המאסר שהוטלה על המערער תופחת ותועמד על 13 יום, בניכוי ימי מעצרו (מיום 09/02/17 עד ליום 12/02/17). בד בבד, אנו מורים, כי על העונשים שהוטלו על המערער, יתווסף חיוב בתשלום קנס בסך 1,000 ₪ או 12 יום כנגדו.

על פי בקשת והסכמת המערער, יקוזז הקנס מתוך סכום הפיקדון שהופקד בבית המשפט קמא ויתרת הסכום תוחזר לו, בכפוף לקיומה של כל מגבלה על פי כל דין.

המערער יתייצב לריצוי עונשו עוד היום.

ניתן והודע היום כ"ג ניסן תשע"ז, 19/04/2017 במעמד הנוכחים.

C:\Users\Lenab\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\023487853.tif

אסתר הלמן, שופטת

ס. נשיא [אב"ד]

יפעת שיטרית, שופטת

סאאב דבור, שופט

הוקלד על ידי עדן ונדר

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
02/04/2017 החלטה על בקשה של מערער 1 עיכוב ביצוע / התליית הליכים אסתר הלמן צפייה
19/04/2017 פסק דין אסתר הלמן צפייה
08/05/2017 החלטה אסתר הלמן לא זמין
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מערער 1 - נאשם צאלח ברהם מוטי לוי
משיב 1 - מאשימה מדינת ישראל מירית שטרן