טוען...

פסק דין שניתנה ע"י ד"ר רון שפירא

רון שפירא14/05/2017

בפני כב' השופט ד"ר רון שפירא, סגן נשיא

העותר

מוחמד כליבאת, ת"ז 058993148
ע"י ב"כ עו"ד לימור לוי מלאך

נגד

המשיבים

.1 הממונה על עבודות שירות - מפקדת גוש צפון
ע"י ב"כ עו"ד סג"ד ריבי שפירא

.2 מדינת ישראל

פסק דין

על העותר נגזר לרצות חמישה (5) חודשי מאסר בעבודות שירות. הוא החלט לרצות את עונשו ביום 12.7.17 וחדל מלהתייצב לעבודה ביום 8.9.17. טעמיו להפסקת ההתייצבות היה ניתוח מתוכנן שעבר ושבגינו גם אושפז למשך 11 ימים. לאחר תקופת האשפוז הוא זומן לוועדה רפואית ולא התייצב. בהמשך זומן לשימוע ולא התייצב. הועברו אליו הודעות בדואר רשום, שלא נאסף, ובאמצעות בא כוחו. אלא שהעותר ניתק כל קשר עם גורמי שב"ס. בנסיבות אלו המליץ הממונה על עבודות השירות להפקיע את עבודות השירות. עתירה זו מופנית כנגד החלטת מפקד המחוז הצפוני של שב"ס שאימץ את המלצת הממונה על עבודות השירות והורה, ביום 22.2.17, כי על העותר לרצות את יתרת מאסרו כמאסר בפועל במתקן כליאה.

לאחר שעיינתי בטענות ב"כ הצדדים ובמסמכים שהוגשו החלטתי לדחות את העתירה.

העותר טוען כי לא הגיע אליו זימון לשימוע. אלא שהעותר בחר שלא לאסוף דואר רשום שנשלח למענו. הושארו לו הודעות במכשיר הטלפון ע"י מפקחים מטעם הממונה על עבודות השירות והוא בחר להתעלם. גם הודעה שהועברה לבא כוחו הקודם לא הועילה. בנסיבות אלו יש לראותו כמי שניתק קשר, מיוזמתו, עם גורמי הממונה על עבודות השירות.

העותר ידע כי עליו לרצות עונש של עבודות שירות. עליו הייתה מוטלת האחריות ליזום את הקשר עם הממונה על עבודות השירות, וזאת בסמוך לאחר סיום אשפוזו, כדי להסדיר את אופן השלמת ריצוי העונש ולעדכן את הממונה בדבר מצבו הרפואי. העותר לא עשה כן ובחר לנתק קשר עם הממונה על עבודות השירות.

הממונה על עבודות השירות אינו אמור לרדוף אחר עובדי שירות הבוחרים לנתק עמו קשר. עובד שירות חותם על טופס בעת תחילת עבודות השירות ובו מוסברים לו הכללים החלים עליו, זכויותיו וחובותיו. משבוחר העותר, מיוזמתו, לנתק קשר עם הממונה על עבודות השירות כי אז אין לו להלין אלא על עצמו.

בנסיבות העניין קיבל מפקד המחוז הצפוני של שב"ס את החלטתו על בסיס העובדות, כפי שהוצגו לו, וכאשר העותר מנתק קשר, מיוזמתו, עם גורמי שב"ס והממונה על עבודות השירות. החלטת מפקד המחוז התקבלה בהתאם לסמכותו ומטעמים עניינים וסבירים. למעשה לא הותיר לו העותר כל אפשרות אלא להחליט כפי שהוחלט.

אשר על כן העתירה נדחית.

על העותר להתייצב לריצוי מאסרו ביום א' 28.5.17 עד לשעה 09:00 בבית מעצר קישון, או על פי החלטת שב"ס, כשברשותו תעודת זהות או דרכון. עליו לתאם את הכניסה למאסר, כולל האפשרות למיון מוקדם, עם ענף אבחון ומיון של שב"ס, טלפונים: 08-9787377, 08-9787336.

ניתן היום, י"ח אייר תשע"ז, 14 מאי 2017, במעמד העותר וב"כ הצדדים.

שפירא 054004569

ד"ר ר. שפירא, ס. נשיא