טוען...

פסק דין שניתנה ע"י שמואל מנדלבום

שמואל מנדלבום02/07/2018

בפני

כב' השופט שמואל מנדלבום

בעניין:

פקודת פשיטת הרגל [נוסח חדש], התש"ם-1980

להלן: "הפקודה"

בעניין:

עאסלה ערוא, ת"ז 308347962

עאסלה אינאס ת"ז 316543677

להלן: "החייבים"

ובעניין:

הכונס הרשמי מחוז חיפה

להלן: "הכונ"ר"

ובעניין:

עו"ד חגי פריד

להלן: "המנהל המיוחד"

פסק דין

  1. בפניי בקשה של המנהל המיוחד לביטול ההליך וזאת בשל מחדליהם של החייבים עאסלה ערוא ת"ז 308347962 והחייבת עאסלה אינאס ת"ז 316543677 (להלן: "החייבים").
  2. בעניינם של החייבים ניתנו צוי כינוס- ביום 2.8.17 בעניינו של החייב וביום 4.6.17 בעניינה של החייבת. על כ"א מהחייבים הושת תשלום חודשי בסך 300 ₪. הדיון בשני ההליכים אוחד בהחלטתי מיום 12.12.17.
  3. כמפורט בבקשה מיום 27.5.18, החייבים לא הגישו דו"חות דו חודשיים החל מחודש נובמבר 2017, דבר המונע מבעלי התפקיד להתחקות אחר מצבם הכלכלי וכי החייבים לא המציאו אישור בדבר העדר חובות ארנונה, חשמל ומים, דבר המעיד על יצירת חובות חדשים בהליך. עוד פורט כי החייבים לא המציאו את אישורי מסירת ההודעות בגין צו הכינוס, וכן לא המציאו את אישורי המסירה בגין איחוד הדיונים. כמו כן, צויין כי לאור מחדליהם, החייבים טרם נחקרו.
  4. להשלמת התמונה יצויין כי בתיק זה כבר הוגשו הודעות שונות מטעם המנהל המיוחד בעניין מחדלי החייבים שנותרו בהליך ובעניין הסרות חלקיות של המחדלים וניתנו על ידי שתי הזדמנויות לחייבים והארכות מועד להסרת המחדלים בהחלטותיי בימים 26.2.18 ו- 9.5.18 תוך שציינתי באותן החלטות כי ככל שהחייבים לא ימציאו לתיק אישור של המנהל המיוחד בדבר הסרת מחדליהם , אורה על ביטול ההליך ללא דיון נוסף. בהחלטה מיום 9.5.18 ניתנה לחייבים הזדמנות להסיר את מלוא מחדליהם בהליך עד ליום 20.5.18.
  5. מהודעת המנהל המיוחד מיום 27.5.18 עולה כאמור כי החייבים טרם המציאו את הדו"חות הדו חודשיים החל מחודש נובמבר 2017 ואת המסמכים שפירטתי לעיל.
  6. לאור כל האמור לעיל, ולאחר שניתנו לחייבים כל ההתראות הנדרשות ולאור התנהלותם של החייבים המעידה על חוסר שיתוף פעולה מלא עם בעלי התפקיד, אין לי אלא לראות את החייבים כמי שוויתרו על הצורך בהמשך ההליך, ועל כן אין מנוס אלא למחוק את הבקשה העיקרית בתיק להכרזת החייבים כפושטי רגל.
  7. יובהר כי מחדלי החייבים כאשר הם חוסים תחת הגנתו של צו הכינוס אשר ניתן בתיק, מהווים התנהגות בחוסר תום לב של החייבים, אשר מחד גיסא נהנים מההטבות וההגנות הנכללות בצו הכינוס ומאידך אינם ממלאים את הנדרש מהם במסגרת הליך הפש"ר.
  8. בעניין זה נאמר כבר על ידי בית המשפט העליון (כב' השופטת פרוקציה) כי:

"אחד האמצעים החשובים ליישוב בין המגמות המנוגדות הפועלות בהליכי פשיטת הרגל מתמקד בדרישה לתום לב של החייב לאורכם ולרוחבם של הליכים אלה. כדי לזכות את החייב ב"כרטיס כניסה" להליך פשיטת רגל, עליו להוכיח את תום ליבו. כדי לזכות ב"כרטיס יציאה" מהליך פשיטת הרגל, ולקבל פטור מחובות שנותרו לא משולמים, עליו להראות כי פעל בתום לב במסגרת הליכי פשיטת הרגל, ומילא בדייקנות ובהגינות את החובות שהוטלו עליו בגדרו של הליך זה..."

ע"א 6021/06 דגנית פיגון נ' כונס הנכסים הרשמי (פורסם בנבו, ניתן ביום 9.8.2009, דגשים שלי ש.מ).

  1. בעניין החשיבות של הגשת דו"חות דו חודשיים ומשמעות הפרת חובה זו כבר נפסק כי:

" הגשת דו"חות אודות הכנסותיה והוצאותיה משמשים ככלי פיקוח בידי בית משפט של חדלות פירעון על התנהלותה הכלכלית של החייבת וזכאותה לחסות תחת הגנת הפקודה. הגשת דו"חות חודשיים הינה חובה אשר לא טמונה בצידה כל עלות כלכלית, ולכן הגם ונבצר מהחייבת לעמוד בצו התשלומים החודשי; עליה להקפיד על הגשת הדו"חות הכלכליים בעיתם וכסדרם. "

עוד נפסק כי:

"הגשת דוחו"ת היא חובה וחיוב משמעותי. ביצוע חיוב זה באופן תקין ( דוחו"ת מפורטים ומגובים באסמכתאות בזמן אמת( הוא שמאפשר לכנ"ר להתחקות אחר מצבו של חייב. ככל שחייב אינו מקיים את החיוב האמור, דין ההליך להתבטל גם אם הוא משלם באופן תקין וסדור".

למעלה מכך אף נפסק כי " מושכלות יסוד בדין הישראלי היא כי אי הגשת דיווחים מסודרים במסגרת הליך פשיטת הרגל, מהווה התנהלות בחוסר תום לב במהלך הליך פשיטת הרגל ואף חמור מכך, הפרה של צו בית המשפט הנכבד"".

[ראו: פש"ר (ת"א) 59212-01-14 גרובר נפתלי נ' כונס נכסים רשמי תל אביב (פורסם בנבו, 8.1.15) והאסמכתאות המפורטות שם].

  1. החייבים כאמור לעיל, לא מילאו בדייקנות ובהגינות את החובות שהוטלו עליהם, וממילא אינם זכאים יותר להגנת ההליך.
  2. לפיכך אני מורה על מחיקת הבקשה לפשיטת רגל על כל השלכותיה.
  3. בנסיבות אלו, כל ההגבלות שהוטלו בצו הכינוס מבוטלות, למעט צו עיכוב יציאה שיעמוד בתוקפו 90 יום נוספים.
  4. כספים שייוותרו אם ייוותרו בקופת הכינוס ישמשו תחילה לכיסוי הוצאות ההליך על פי התקנות, והיתרה ככל שתיוותר תועבר לתיקי ההוצאה לפועל בהם מתנהלים הליכים כנגד החייבים, בהתאם להוראות הדין בדבר סדר קדימויות בין נושים המנהלים הליכי הוצאה לפועל כנגד החייבים.
  5. החייבים יהיו רשאים להגיש בקשה לביטול פסק הדין בתוך 30 יום ממועד המצאת פסק דין זה לידי ב"כ החייבים, ואולם תנאי להגשת בקשה לביטול פסק הדין הינו הפקדת סך של 1,200 ₪ בקופת בית המשפט וכן צירוף אישור המנהל המיוחד בדבר הסרת מחדלי החייבים, והחייבים יצרפו פסק דין זה לכל בקשה חדשה שתוגש אם תוגש על ידם.
  6. ככל שהחייבים לא יגישו בקשה לביטול פסק הדין ויבקשו להגיש בקשה חדשה לפשיטת רגל, אני מורה כי הם לא יהיו רשאים לעשות כן אלא בחלוף 14 חודשים ממועד פסק דין זה, וזאת לאור היקף מחדליהם של החייבים והתקופה הממושכת שבה נמשכו מחדלי החייבים, ובהתאם להלכת בית המשפט העליון בע"א 8673/13 גמיל אלקצאצי נ' כונס הנכסים הרשמי (פורסם בנבו 2.4.14).

ניתן היום, י"ט תמוז תשע"ח, 02 יולי 2018, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
04/06/2017 החלטה שניתנה ע"י שמואל מנדלבום שמואל מנדלבום צפייה
02/07/2018 פסק דין שניתנה ע"י שמואל מנדלבום שמואל מנדלבום צפייה