טוען...

פסק דין שניתנה ע"י אילן איטח

אילן איטח08/07/2018

ניתן ביום 08 יולי 2018

תמר דרורי

המבקשת

-

המוסד לביטוח לאומי

המשיב

בשם המבקשת – עו"ד רונן גביש

בשם המשיב – עו"ד חנן פוטרמן

פסק דין

סגן הנשיאה אילן איטח

  1. לפני בקשת רשות ערעור על פסק דינו של בית הדין האזורי בתל אביב – יפו (השופטת דגית ויסמן; ב"ל 59495-12-15) שבו נדחה ערעור המבקשת על החלטת "ועדת ערר לענין מצב תפקודי" מיום 24.11.15.
  2. בהחלטה מיום 7.5.18 ציינתי כי לאחר עיון בבקשת רשות הערעור מתעוררות התהיות הבאות:
  3. עניינו של פסק הדין מושא בקשת רשות הערעור הוא בהחלטת "ועדת ערר לעניין מצב תפקודי" (להלן – ועדת הערר) (כך על פי כותרת החלטת ועדת הערר). לכאורה פעלה ועדת הערר לפי סעיף 230ב לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב] התשנ"ה – 1995 (להלן – החוק). אלא שסעיף 230ב' לחוק פקע זה מכבר.
  4. בפסק הדין מושא בקשת רשות הערעור צויין כי ועדת הערר פעלה לפי סעיף 233 לחוק, דווקא. אלא שאם כך הדבר, נשאלת השאלה הנוגעת להרכב ועדת הערר ולדרך הדיונית לבירור ערעור המבקש בבית הדין האזורי.
  5. בהמשך להחלטה הנ"ל הודיע המוסד כדלקמן:

"1. אכן, כפי שעולה מהחלטתו של בית הדין הנכבד, נוהלו כלל ההליכים בעניינה של המבקשת כערעור על החלטת ועדה רפואית לעררים. זאת, בעוד שנוכח פקיעת תוקפה של הוראת סעיף 230ב' לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], תשנ"ה-1995 באפריל 2012, היה מקום לנהל את ההליכים כתביעה על החלטת פקיד התביעות.

2. מחמת טעות, המלצת הוועדה המייעצת נכתבה על גבי טופס 'ועדת ערר לעניין מצב תפקודי', ובהתאם נוהלו כך ההליכים לפני בית הדין קמא הנכבד. טעויות מעין אלה התרחשו בעבר ותוקנו זה מכבר.

3. נוכח העובדה שבעניינה של המבקשת נוהלו ההליכים על בסיס אותה טעות נגררת, המשליכה על נפקות כלל ההליכים שלאחריה, הועבר התיק להתייעצות עם הגורמים המקצועיים הרלוונטיים באגף הסיעוד במשרד הראשי של המשיב. לאור מצבה של המבקשת כפי שעלה מן המסמכים הרפואיים שבתיק, החליטו הגורמים המקצועיים כי יש להעמיד את רמת תלותה של המבקשת על הרמה השנייה המזכה בשיעור 150% גמלה, החל מיום 1.4.15. היות שהמבקשת נמצאה זכאית לשיעור זה של הגמלה מיום 1.3.18 יועברו לזכותה הפרשי הגמלה מיום 1.4.15 ועד ליום 28.2.18.

4. החלטה בנושא תשלח למבוטחת, ובאפשרותה יהיה להשיג על כך לפני בית הדין האזורי לעבודה תוך 12 חודשים כמקובל.

5. בשולי הדברים מבקש המשיב לציין לפני בית הדין הנכבד כי עקב פקיעת תוקפה של הוראת השעה ועל מנת שלא לפגוע במבוטחים, הוחלט במוסד להודיע לכלל המבוטחים כי באפשרותם לבקש בתוך 60 ימים לבחון מחדש את ההחלטה על מידת התלות בזולת והצורך בהשגחה. בחינה מחודשת זו נערכת על ידי ועדה מייעצת לפקיד התביעות, שהרכבה כולל רופא ואחות. עוד יובהר, כי הבאת עניינו של מבוטח באופן זה לפני הוועדה המייעצת אינו כרוך בסיכון של הפחתת ניקוד בהערכת התלות. על החלטת פקיד התביעות, בעקבות המלצת הוועד המייעצת, ניתן להגיש תביעה בתוך 12 חודשים. כל זאת, טרם פנייה לבית הדין.

6. נוכח האמור לעיל, ומשבנימוקי הערעור שהוגשו לבית הדין קמא הנכבד ביקשה המבקשת בין היתר גמלת סיעוד ברמה ה' המשקפת גמלה בשיעור 150%, ובקשתה בנוגע לעיקר התקופה שבמחלוקת התקבלה על ידי המוסד ובאפשרות להשיג על כך במסלול הקבוע לצורך זה בחוק, סובר המשיב אי אין מקום להמשיך לנהל את ההליכים במסגרת הבקשה למתן רשות ערעור.

7. על כן, ולאור האמור לעיל המיתר את הדיון בבקשה, מבקש המשיב למחוק את הבקשה למתן רשות ערעור".

  1. המבקשת ביקשה כי ינתן לאמור בסעיפים 3 ו- 4 להודעת המוסד תוקף של פסק דין.
  2. לאור האמור בסעיפים 3 ו- 4 להודעת המוסד מתייתר הדיון בבקשת רשות הערעור והיא נמחקת. ביחס למבקשת, יפעל המוסד בהתאם לאמור בסעיפים 3 ו- 4 להודעתו.
  3. יש לקוות כי השגגה בטפסים ובמסלולי ההשגה על החלטות המוסד בנושא סיעוד נוכח פקיעת הוראת השעה תבוא על תיקונה כמפורט בהודעת המוסד. יחד עם זאת, ראוי שכל העוסקים במלאכה ישימו ליבם לשגגה שנפלה בהליך זה ויעשו ככל הניתן לאתר שגגות שכאלה, אם נפלו, בשלביו המוקדמים של ההליך.
  4. אין צו להוצאות.

ניתן היום, כ"ה תמוז תשע"ח (08 יולי 2018) בהעדר הצדדים ויישלח אליהם.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
10/05/2017 הוראה למבקש 1 להגיש נימוקי הבקשה אפרת קוקה לא זמין
07/05/2018 הוראה למשיב 1 להגיש תגובת המשיב אילן איטח צפייה
08/07/2018 פסק דין שניתנה ע"י אילן איטח אילן איטח צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מבקש 1 תמר דרורי רונן גביש
משיב 1 המוסד לביטוח לאומי רועי קרת