טוען...

הוראה לשירות המבחן למבוגרים להגיש תוכנית של"צ

ארנון איתן02/11/2017

לפני כבוד השופט ארנון איתן

בעניין:

1 מדינת ישראל

המאשימה

נגד

1 נאדר עודה

הנאשם

גזר דין

מבוא:

א. על פי עובדות כתב האישום ביום 29.1.17 בשעה 14:27 ו/או בסמוך לכך נהג הנאשן ברכב פרטי מסוג פולקסווגן מספר רישוי 5313254 ברחוב דרך חברון מכיוון כללי שכונת תלפיות לכיוון כללי שכונת גילה בירושלים. אותה עת ובזמן שהגיע אל מול מנזר מר אליאס, שם נעצר על ידי המשטרה ובבדיקת רישונות הובר כי הנאשם נוהג תחת פסילה. באותה עת, כך צוין, נהג הנאשם ברכב הנ"ל כאשר הודע לו כי הוא פסול מנהיגה, בעת שימוע שנערך לו בנוכחותו עקב עבירת תנועה בה הושתה עליו פסילה מנהלית על ידי קצין משטרה מיום 13.1.17 למשך 30 יום. עוד צוין, כי באותה עת נהג הנאשם ברכב כאשר אין לו תעודת ביטוח בת תוקף על השימוש זרכב. בהתאם יוחסו לנאשם עבירות של נהיגה בזמן פסילה, עבירה בניגוד לסעיף 67 לפקודת התעבורה (נ"ח) תשכ"א 1961, וכן עבירה של נהיגה ברכב כאשר אין לו תעודת ביטוח בת תוקף על השימוש בו, עבירה בניגוד לסעיף 2 א לפקודת ביטוח רכב מנועי (נ"ח) תש"ל 1970.

ב. ביום 21.5.17 הודה והורשע הנאשם במסגרת הסדר טעון. הצדדים הסכימו כי ישלח לתסקיר שירות מבחן כלאחריו תגובש עמדה עונשית. המאשימה בתחילה הציגה הסכמה לפיה תגביל עצמה ל- 6 חודשי פסילה בעוד הנאשם חופשי בטיעוניו, כשרכיב הפסילה, פסילה על תנאי וקנס יוותר לשיקול דעת בית המשפט, אך בהמשך סיכמו הצדדים, כי בשלב זה, קרי הצגת ההסדר, עמדתה ל- 14 ימי מאסר בעבודות שירות ו- 6 חודשי פסילה, כשההגנה תעתור לצו של"צ ו- 3 חודשי פסילה. בהתאם לסיכום נשלח הנאשם לממונה על עבודת השירות וכן לשרות המבחן.

ג. תסקיר שרות המבחן:

שרות המבחן מציין, כי הנאשם רופא במקצועו, כבן 44 אב לשישה ילדים ומתגורר בשכונת ג'בל מוכבר. הנאשם נעדר הרשעות קודמות וביטא בפני שרות המבחן חרטה על ביצוע העבירה. שרות המבחן התרשם כי הנאשם מנהל אורח חיים נורמטיבי, ומגלה אחריות כלפי תפקידו כאב משפחה ומפרנס, וכן בהיותו מנהל מרכז רפואי. עוד התרשם השרות, כי הנאשם מבטא הערכה וקבלה של גורמי ממסד ורשויות אכיפת חוק. לצד זאת מציין, כי הנאשם התקשה להסביר מדוע לאחר שביצע עבירה שבגינה נשלל רישונו, עבר עבירה נוספת. בנסיבות אלו ממליץ שרות המבחן על הטלת עונש חינוכי של של"צ בהיקף 180 שעות, במסגרת תרומה שתיעשה על ידו במתנ"ס בית צפאפא במתן הרצאות בתחום התמחותו.

טיעוני הצדדים:

ד. ב"כ המאשימה עתר להטלת 14 ימי מאסר שירוצו בעבודת שירות, 6 חודשי פסילה, מאסר על תנאי, פסילה על תנאי וקנס. בנימוקיו ציין, כי נהיגה בזמן פסילה הינה עבירה חמורה, אף אם המדובר בפסילה במסגרת החלטת השימוע. על פיו, מתחם הענישה נע החל ממאסר קצר בפועל ועד ל- 20 חודשי מאסר, פסילה בפועל למשך 6 חודשים ועד 60 חודשים, מאסר על תנאי, פסילה על תנאי וקנס. ב"כ המאשימה ציין, כי הציפייה מהנאשם שהינו רופא במקצועו גדולה יותר, בנסיבות המקרה, לציית להוראות שקיבל. עוד הוסיף, כי הנאשם נוהג משנת 2000 ולחובתו 10 הרשעות קודמות. אולם אין למקמו ברף הגבוה ביותר ובאיזון ראוי לגזור עליו עונש מאסר שירוצה במסגרת עבודת שירות.

ה. ב"כ הנאשם ציין, כי רוח ההסדר הגבילה את העונש ל- 14 ימי מאסר שירוצו בעבודת שרות, כשהמטרה להמתין ולראות מה יהיה תוכנו של התסקיר. במובן זה התסקיר שהוגש חיובי מאוד ועל כן ראוי לגזור עונש עליו ממליץ שרות המבחן והתואם כאמור את רוח ההסדר. ב"כ הנאשם הוסיף, כי בנסיבות המקרה המלצת שרות המבחן אף כבדה מעונש שירוצה בעבודת שרות לתקופה קצרה. יתר על כן, התוכנית המוצעת משרתת את הציבור שכן הנאשם שהינו רופא במקצועו, ייתן טיפול רפואי לנזקקים. עוד הוסיף, כי ממילא בנתוניו האישיים של הנאשם שעה שמדובר באדם נורמטיבי שזו לו עבירה ראשונה, מתחם הענישה נע בין מאסר על תנאי עד לעונש מאסר במסגרת עבודת שרות. על כן ביקש לאמץ את המלצת שרות המבחן להטיל של"צ וזאת לצד הטלת רכיבי ענישה נוספים כפי שהוסכם.

ו. הנאשם בסיום ציין, כי הוא נשוי אב לשישה ילדים, רופא מאז שנת 2000 ועובד בשתי קופות חולים בבית צפאפא.

דיון והכרעה:

ז. מתחם הענישה לעבירה בה הורשע הנאשם נע בין מאסר על תנאי למאסר בפועל קצר. הכול תלוי תדירות ביצוע העבירה ונסיבותיו של הנאשם. בהתאם לכך, ניתן למקם את הנאשם בתחתית המתחם, כאשר מדובר בעבירה ראשונה מסוגה.

(ראו לעניין זה: עפ"ת 13687-04-13 אבקסיס נגד מדינת ישראל, לא פורסם מיום 20.5.13, וכן פ"ל 6930-01-13 מדינת ישראל נגד מסרווי לא פורסם מיום 30.9.13).

אוסיף, כי העונש המקובל כאשר לנאשם עבר תעבורתי מקל או כשאין לחובתו עבירה דומה, נע בין עונש ללא מאסר בפועל הכולל רכיב מאסר על תנאי וצו של"צ עד עבודת שרות, פסילה בת מספר חודשים, פסילה על תנאי ולעיתים אף חתימה על התחייבות.

ח. במקרה זה ועל רקע האמור לעיל, נוטה הכף בעד אימוץ עמדת שרות המבחן. כאמור הנאשם הינו אדם נורמטיבי שחטא בביצוע עבירה, בנסיבות אותן תיאר שרות המבחן. אין בכך כדי להקל מחומרת המעשה, יחד עם זאת, דומה כי עבירה זו אותה ביצע הנאשם זרה לאורחות חייו והתנהגותו. במצב דברים זה ראוי להשיבו חזרה לדרך הישר, באמצעות צו חינוכי שיקומי אותו מציע כאמור שרות המבחן. כפי שציינתי, עונש זה מצוי בנסיבותיו של נאשם זה בתוך המתחם ומלכתחילה אף התביעה הגבילה עצמה לעונש מאסר קצר שירוצה בעבודת שרות תוך שהסנגור חופשי בטיעוניו. ובכן, התסקיר שהוגש בעניינו של הנאשם, מאשש את ההנחה המוקדמת, כי אכן מדובר במי שהאירוע זר לאורחות חייו והתנהגותו. יתר על כן, יש בתוכנית המוצעת כדי ליצור איזון ראוי בין האינטרס האישי של הנאשם לבצע עונש שיקומי לצד תרומה שתינתן מצדו לכלל הציבורבתחום עיסוקו.

על יסוד דברים אלה, אני מטיל על הנאשם את העונשים הבאים:

אני פוסל את הנאשם מלקבל או מלהחזיק ברישיון נהיגה לתקופה בת 4 חודשים. הפסילה תימנה מיום הפקדת הרישיון. (אין צורך בהפקדה).

תשומת לב הנאשם כי העונש המקובל על נהיגה בזמן פסילה הינו מאסר בפועל.

אני פוסל את הנאשם מלקבל או להחזיק ברישיון נהיגה לתקופה בת ארבעה חודשים, וזאת על תנאי למשך שלוש שנים.

אני דן את הנאשם לתשלום קנס בסכום של 2000 ש"ח. הקנס ישולם בחמישה תשלומים החל מיום 3.12.17.

הנאשם יבצע של"צ בהיקף 180 שעות בהתאם לתוכנית עליה המליץ שרות המבחן. התוכנית תוגש לאישור בית המשפט בתוך 30 יום.

הודעה לנוכחים הזכות לערער על גזר הדין תוך 45 יום.

להעביר העתק ההחלטה לשרות המבחן.

ניתן היום, י"ג חשוון תשע"ח, 02 נובמבר 2017, במעמד הנוכחים

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
02/11/2017 הוראה לשירות המבחן למבוגרים להגיש תוכנית של"צ ארנון איתן צפייה
19/07/2018 החלטה שניתנה ע"י ארנון איתן ארנון איתן צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מאשימה 1 מדינת ישראל גלעד יששכר משולם
נאשם 1 נאדר עודה עבד אלרח ג'יג'יני