טוען...

פסק דין שניתנה ע"י רותם קודלר עיאש

רותם קודלר עיאש09/11/2017

לפני כבוד השופטת רחלי טיקטין עדולם

התובעים

.1 סינטיה גוזלן - בעצמה

.2 רוני גוזלן - בעצמו

נגד

הנתבעים

.1 רוזן הפקות ונופש בע"מ – ע"י נציגתה

.2 אשת - ארגון שרותי תיירות בע"מ – ע"י נציגתה

<#1#>

נוכחים

עו"ד שחר דוד אלג'ן – מטעם הנתבעת 1 – יודע שלא יכול לייצג בתביעות קטנות (משרד עצמאי)

עו"ד ניר ברכה – מטעם הנתבעת 2 – יודע שלא יכול לייצג, מנהל מחלקה משפטית.

מר בנצי גורן.

גב' רחל גלאקי

גב' סינטיה ומר רוני גוזלן

מר אילן הלחמי

הגב' יפה ומשה שממה

מר אבי פרקל

הגב' בת שבע ומוטי זיתון

גרביץ טניה וולדימיר

רינה וישראל אלחזוב

פיני וגלית מימון

איציק ואתי נאה

אבינועם מימון

עזרא ולידיה פרץ

ניסים ניר

ויקטוריה קבלו

פרוטוקול

הצדדים מעידים לאחר שהוזהרו כחוק

מר טל:

לא בכל המלונות היתה תקשורת של וואצאפ כי לא בכל המלונות היה ואי, פאי. לא מבינים מה היה קשה לתת את מספר החדר. המדריך נעלם ולא מסר מספר חדר. בדרך כלל מוסרים מפתח לחדר ומשאירים מספר חדר של המדריך. אני באופן אישי לא פניתי אליו.

לשאלה מה הכי הפריע אני אומר שזה הצטברות של דברים. נתחיל בזה שהתחלנו והרבה זוגות לא ישבו עם בן הזוג. זו טיסה ארוכה וקשה וחשוב לכל בני הזוג לשבת עם בן הזוג. גם לא התריאו על כך ואף הושיבו אותי איפה שבא להם. זה ממשיך לזה שהגענו לספא והורדנו אותנו בצורה לא בטיחותית והוצאנו את המזוודות והתחלנו ללכת מרחק גדול ברגל. היה יום חורפי ובוצי. בסיום השהות ראינו שיש מיניבוסים שמגיעים כמעט לאותה נקודה ודומה שלא היה אמור להיות קושי לספק לנו את השירות בהגעתנו. היו אנשים חולים שזה פגע בהם ונשארו בחדרם כי חלו. הטרול שלי באופן אישי הלך בשל הבוץ. זה דבר שיכל להמנע בקלות עובדה שבחזור זה לא קרה.

לי אישית לא הפריע ענין האנגלית אך לאחרים זה הפריע.

הנסיעה שארכה שעות לצפון, נאמר לנו שהכביש משובש ולא ברור למה סחבו אותנו במיניבוסים או טרנזיט. היה מאוד צפוף בשני כלי הרכב כאשר אוטובוס יכל לעשות את הדרך הזה. זה היה קשה וצפוף. למקומות הבעייתיים נסענו עם מיניבוס. זו נסיעה שמעל 3 שעות. אנו מדברים על הנסיעה הספציפית הזו כיוון שהיתה ארוכה וניתן היה, בניגוד לטענת הנתבעות, לבצעה באמצעות אוטובוסים.

מר לחמי

לשאלת ביהמ"ש למעט שני זוגות כולם תבעו. אחד מהם פנה לא מזמן ורצה להצטרף לתביעה ואמרתי שמאוחר מדי. לגבי יפה שדיברה אתנו אמרה שהטיול היה מספיק רע ולא רוצה להזכר בו.

הערת ביהמ"ש

ביהמ"ש מסביר שוב לעו"ד שחר שאסור לו לדבר עם הנציגה.

מר טל ממשיך

לגבי האוטובוס מדובר בקבוצה גדולה של אנשים וזה טיול לשבועיים ואנשים הביאו מטען רב. בחלק מהאוטובוס לא היה מקום למטען ונאלצנו להניח אותו באוטובוס במעברים. המדריך עזר להרים אבל גם אנחנו נאלצנו להרים.

לשאלת ביהמ"ש כל זוג שילם 19,000 ₪ בערך.

כאשר היינו במקדשים אשתי התמוטטה והקבוצה התנהלה היטב והמדריך לאחר שהתאוששה שילח אותנו למלון באמצעות טוקטוק. המדריך לא ניסה לברר מה אתנו. נשלח רכב שנשלח לאסוף אותנו לאיזו מסעדה. נציג המלון אמר לנו זאת וכי הטוקטוק מחכה בחוץ. נאמר לי שצריכים לקחת אותנו למסעדה במרכז העיר, אמרתי לו להשאר אתנו כי אנו אמורים לטוס בערב. במסעדה שהיתה ענקית אף אחד לא ידע דבר. ביקשתי מהמלווה טלפון של האדם ששלח אותו, לא הבנתי מה עושים ויש לי טיסה בערב. ביקשתי את הטלפון של המדריך ולא נתן לי, אמר שהוא מצלצל למדריך אבל לא השיג אותו. ולאחר כארבעים דקות הקבוצה הגיעה לשמחתי. הייתי בטיולים רבים בחו"ל לבד והסתדרתי. הרגשתי חסר אונים. אשתי היתה חולה והתברר כי המדריך לא התכוון בכלל לאסוף אותנו מהמלון. המדריך פנה באמת לבית המלון והתברר כי היינו אמורים לעלות על הטוקטוק. חששנו ובכל זאת עלינו והגענו למקום ולא היה שם דבר. זו התנהגות לא הולמת.

לגבי תכנים, הייתי בהרבה טיולים, לא קיבלנו כאן תכנים. היתה בקשה מהמדריך של אחרים ואמר שישלים באוטובוס.

מר לחמי

אני מביע את התרעומת שלי שבכתב ההגנה אנו מצטיירים כחבורה שמחפשת כסף חזרה. כולנו פה אנשים מכובדים שתורמים לחברה ואף אחד לא דרש ולא ציפה לקבל את מחיר הטיול.

גם לפי כתב ההגנה של הנתבעת 1, מנעה ממני את הצורך להוכיח. כותבת שמתחילת הטיול קיבלה באותה קבוצה שפתחה טענות על דברים שמתרחשים בטיול וציפיה מאתנו לקבל מענה. בכתב ההגנה בחרה להגיד שהכל העבירה לנתבעת 2.

גב' בת שבע

עו"ד שחר העביר מסמכים לגב' רוזן ויש בו גם פתק צהוב שכתב לה.

עו"ד שחר

רק העברתי מסמכים.

הגב' רוזן

הוא העביר מסמכים שהם שלי.

<#2#>

החלטה

עו"ד שחר מתבקש לצאת מהאולם. ביהמ"ש בתחילת הדיון הסביר לו שאסור לו להתערב ואף העיר לו על כך שוב במהלך הדיון. ביהמ"ש הסביר שכל התערבות אסורה על פי חוק.

מאחר ונעשתה התערבות נוספת, אני מורה לפיכך על יציאתו מהאולם.

<#3#>

ניתנה והודעה היום כ' חשוון תשע"ח, 09/11/2017 במעמד הנוכחים.

רחלי טיקטין עדולם, שופטת

מר לחמי ממשיך

אין לנו שום רצון להתעשר מזה. יתר על כן גם כשחזרנו לארץ התעקשנו להיפגש עם הנתבעות ולהביע ב פניהן כל מה שקרה לנו בטיול, את התחושה הלא טובה שהיתה במהלך הטיול. זה צלח רק לאחר שערבנו את ארגון צוות, אשר דיוורו לנו את הטיול. כשנפגשנו עם הגב' רוזן וגם לאשת. אשת בהתחלה לא רצו להיפגש ואז הציעו מאה דולר לתובע. המשכנו להתאפק ולהתעקש ובסוף, כמנהגם לצערי, גם את התשובה למרות שהיינו אצלם שלחו לצוות.

היו מספר אנשים במפגש עם בנצי ודבורה שעסק בעיקר במילוי טפסים וקבלת ויזות והיו אנשים שהתריעו שיש להם בעיות רפואיות ובהמשך לא קיבלו להן מענה. בנצי אמר שבכל הטיול הזה יש מסלול אחד שמי שלא יכול ללכת 3-4 ק"מ מומלץ שלא יצטרף. מעבר לזה כל המסלולים נוחים ואין בעיה.

באשר למלונות, זה שאנו הולכים מדינת עולם שלישית זה ידוע וחלקנו היינו במדינות כאלה בטיולים אחרים והשווינו לטיולים אחרים. אני יוצא לטיול מאורגן לפחות פעם בשנה ומעולם לא תבעתי את חברת הטיולים וכאן מצאתי לנכון לתבוע. יש כאן את מר מוטי ומשפחת פרץ שהתריעו שיש להם בעיות רפואיות והתעלמו מהן. יש עוד משפחות שהתריעו. אני רוצה להודות לאחות ויקי שטיפלה בנו וחיפשה לנו תרופות כשהיה צריך. הנתבעים גם בכתב הטענות שלהם מביאים דוגמאות של אחד ושניים שלא הסתדרו בטיול. זו פעם ראשונה שלנו שאנו נפגשים, אנו לא מכירים ממקודם וכולם לא הסתדרו עם התנהלות הטיול. גם עכשיו אני אומר, כל מה שביקשנו שחזרנו לארץ זה שהנתבעות יקחו אחריות ויגידו ששילמנו מיטב הכספים ולא הלך כל הכסף הזה. תגידו שמבינים ולא משנה מה הסיבות הרי לא מצפים לחזור לטיול הזה. בוא נסכם במה אפשר ליישר קו אתנו. בפועל אמרתי את זה גם לגב' רוזן ואמרתי להם שאני לא רוצה יותר מאשר טעינו וקח סופ"ש במלון שעולה 600 ₪ ובוא לטיולים אחרים אצלנו. מה שקיבלנו זה הנחה של 100 דולר לכל אדם שמזמין טיול באשת. אני יכול להזמין בית מלון דרך צוות או חבר וללכת לאיפה שאני רוצה. הפואנטה זה שיש כאן קבוצה גדולה של תובעים שצריך היה להתייחס אליהם.

מר משה

אני לא דובר אנגלית כמו אחרים. מדובר היה במדינת עולם שלישית. לא חשבתי שאני צריך להתמודד ולהגיע למדינה זרה, לקחת את המזוודות של אשתי שלא כל כך מרגישה טוב. אני שילמתי כל מה שרצו. זה לא יעלה על הדעת שבאוטובוס לא נוכל לזוז בגלל המזוודות. יצאתי עם רוזן בעבר לטיולים והכל היה בסדר. היתה שיחה עם אשתי והיא ניסתה לגמד. אך ככל שהמשיך הטיול הבעיות הצטברו. יש הרגשה שהמדריך סה"כ רצה לעשות וי. לפני כן יצאה ההנהגה של צוות ואותם פינקו ואצלנו עשו וי בגדול. היתה בעיה בשדה התעופה. לא יודעים אנגלית כל כך טוב והיתה בעיה במילוי הטפסים. יש לנו מדריך תותח למה לא אומר שיש רכבת שתקח ונרד. זו הרגשה שלי. ירדתי במקום שאני די חששתי. לא ידעתי איפה אני. מדובר בקבוצה של מבוגרים שהלכו בהונג קונג שעה ברגל. למה אני צריך להיות מוטרד אם אני אגיד או לא אגיע לטיסה. נושא נוסף זה נושא הטרנזיטים. אשתי לא הכי בריאה ולא היה לה נוח לנסוע בטרנזיט, אשתי הקיאה כמה פעמים. אני לא צריך את הכסף רק שיקחו אחריות.

לגבי בתי המלון זה בקטנה לפחות בעיני. הדברים העיקריים שהפריעו לי אמרתי.

מר זיתונה

אני לא רוצה לעסוק בזוטות אלא בדברים עקרוניים שקרו בטיול ואפף את כל המשתתפים. פרטנו הכל בכתב התביעה. כל נקודה. כשקיבלנו את כתבי ההגנה. לענין המידע שקיבלנו טרום הטיול באשר למסלולים קשים ולא הובטחו לנו גני שושנים. לא היו דברים מעולם. מפנה למדריך למטייל שמפרט הכל ואין מילה על מסלול קשה. זה קיבלנו בפגישה. הדברים שנאמרו בפגישה תואמים את החוברת.

נרשם בכתב ההגנה שלא יידענו את הנתבעות בדבר מצבנו הרפואי. יש לי את טופס ההרשמה לטיול, לגבי בקשות מיוחדות. הם ידעו את זה. יתרה מכך, באיזה שלב, באחד השלבים קיבלתי מייל שנשלח מרוזן לאשת ומתאר אותי כאיש נוראי. ואני מקריא. זה הועבר לאשת מרוזן וזה הגיע אלי. זה צורף לכתב התביעה. אני באמת הצקתי לגב' רוזן על הגלוטן והבעיות הרפואיות שלנו ועל הבקשה להפגש עם המדריך ולשמוע ממנו יותר על הטיול הזה. כל הדברים נאמרו לגב' רוזן וביקשתי להסתייע בה. בהאם זה נורא להסדיר את מגבלותיי לפני הטיול. באיזה שלב התבקשתי להביא מזון מהבית.

הגב' זיתונה

לי נמסר על ידי בנצי שיעזור לי. אי אפשר להביא אוכל מהבית ואוכל זה צריך הקפאה. לו היה נאמר לי שלא לא הייתי יוצאת לטיול. ההפליה של חולי צליאק שמשלמים ממיטב כספם, וחברה שדורשת גם מבתי המלון וגם משדות התעופה ומסעדות עשתה ממני מלכת עולם. לחמניה שעומדת בחוץ כמה שעות אתה מקבל הרעלת קיבה. תזכו אותי על כסף המזון שעולה הרבה כסף.

מר זיתונה

גב' רוזן כתבה בסעיף 169 שהמדריך התחייב לטפל בזה.

יצאתי לטיול כדי לבלות עם אשתי. מזל שישנתי אתה באותה מיטה כי במסעדות לא ישבתי אתה. היא ישבה בשולחן של צמחונים. ארוכה אחת לא אכלנו ביחד וזה לא כיף. המזגן לא עבד בבית המלון ובנצי הציע שנתחלף בחדר הצעה שלא אוכל לקבל. לדעתי היה צריך לפתור את הבעיה. בשני מלונות לא היה מזגן והיה גם מאוורר במרכז החדר וגררנו את המיטה למרכז החדר מתחת למאוורר. אלו נקודות המבטאות כמה שאפשר את החוסר הנאה שלנו מהטיול. המילים שנרשמו בכתב ההגנה שאנו רוצים לפגוע בשמה, מאיפה הביאה את זה. זה ממש לא נכון. לא היתה שיחת סיכום, הפקת לקחים, כלום. דיברנו על זה עם אשת וכלום.

גב' זיתונה

חברת התעופה היה להם כל כך לא נעים שלא היה להם אוכל בשבילי כי לא היתה דרישה למזון מיוחד. הם הראו לי את הרשימה. לגבי המסלול הקשה שנקלענו אליו, חלק מהקבוצה הלך לכיוון אחר ושני בכיון שני, חזרנו והלכנו לצד השני. יום לפני זה שאלתי את בנצי מה מתווה הטיול כי בעלי חולה מאוד. לא נאמר לי שיש שם מעלה תלול של מדרגות כי לא בא לי לאבד אותו ולא היינו יוצאים. מר משה היה האחרון שנקלע אתנו בדרך והוא ליווה אותנו יחד עם אשתו עד שהסתדר לבעלי הדופק.

הגב' לידיה

אני שותפה לכל הנאמר כאן ולא אחזור על זה.

אני שותפה ומחזקת.

בעת ההערכות לטיסה פניתי לדבורה וביקשתי אוכל צמחוני כי זה מה שאני אוכלת ואמרה שהכל יהיה בסדר ולצערי לא קיבלתי אוכל בשתי טיסות ארוכות. הדיילת הרגישה לא נעים והציגה בפני את רשימת הצמחונים וראיתי ששמי לא מופיע שם ושתקתי. בנצי אמר שזו לא בעיה שלו וביקשתי שיטפל בזה שבחזור זה לא יחזור על עצמו אבל זה חזר על עצמו. נתקלנו גם בקשיים בתחילת הטיסה ונתנו לנו למלא טפסי הגירה. אני ובעלי נתקענו ולמזלי חברים עזרו לנו כי המדריך כבר חצה את הגבול. נשארנו אנו ועוד זוג בודדים ולא יודעים לאן צריך להגיע.

לגבי המפגש בספא בעלי חולה בחסימה נשימתית ופניתי לבנצי, ההליכה של חצי ק"מ במזג אויר קשה, חשוך ונורא ומצבו הבריאותי של בעלי החמיר והיינו צריכים לגרור מזוודות ובעקבות זה בעלי נאלץ להשאר בחדר. שאלתי את בנצי כל הזמן מה קורה עם המסלול מחר כי בעלי חולה והוא לא ענה. ואז החלטנו לבד לוותר ולהשאר בחדר. גם בבית מלון הכניסו אותנו למינוס 2 ובעלי גם לא הרגיש טוב ופנינו עצמאית להנהלה והמדריך ישב בלובי ולא עזר לנו. אף אחד לא ניסה לעזור לנו ואנו מול הדלפק פעלנו והעלנו אותו לקומה עליונה. לא קיבלנו הדרכה מה אפשר לעשות, הוא ישב בחדר. בעלי חלה בדלקת ראות והאחות שליוותה אותנו השיגה לו זינט, כל זה בגלל ההליכה בגשם.

מר רוני

אני איש טכני ואוהב לשאול שאלות ובמהלך הטיול שאלתי אותו המון שאלות. אני יצאתי להרבה טיולים ויש לי למה להשוות. שאלתי אותו שאלות והתרשמתי כי לא מכיר את המקום. אני בין אלה שעזר לאחרים מאחור. עזרתי להם בטפסים וכו' אבל זו לא עבודה שלי. היו מקומות שהוא הלך קדימה עם המדריך המקומי והיו התפצלויות ויכלנו ללכת למקום אחר. במקרה ראינו את הקבוצה פונה למקום מסוים והצטרפנו. היו עוד כל מיני תהליכים במגורים ורואים שהוא לא מכיר. אני מצפה שמדריך טיולים יהיה כמו גננת. זו מדינת עולם שלישית שאמור להכיר את הכל. בגלל זה שילמתי כסף טוב לזה. אני אדם בריא ואין לי בעיה. אני מצפה לקבל ממדריך את הערך מוסף לדעת את הפרטים עליהם אני שואל.

הגב' רחל

אשת טורס טוענים שלא דיברתי אתם על כלום. טרם ההרשמה אני התרעתי שיש לי בעיית ורטיגו וסובלת מנסיעות ואמרו שלא תהיה לי בעיה ואוכל לשבת בספסלים הקדמיים, גם דבורה אמרה שלא תהיה בעיה ואדבר ודיברתי אתו במפגש. בהתחלה הכל היה בסדר. עד שפיצלו אותנו בין המיניבוסים אוטובוסים לא היתה לבנצי שום שליטה. רוב הציוד שהיה אתנו היה במיניבוסים והמזוודות היו בנפרד וזה לא בטיחותי. חטפתי ורטיגו בספא. נכנסתי למיטה עם הקאות ולא תפקדתי. האחות ויקי עזרה לי מאוד. נושא הסבלים היה כלול ובפועל לא היו סבלים. כל הגברים היו הסבלים. בעלי סובל מפריצת דיסק. הוא קרע שם גיד ומאז סובל מאוד.

הגב' גרביץ

גבו מאתנו 150 דולר ויידעו אותנו רק אחר כך. פניתי לאחר שחזרנו לאתר ויזות וראיתי שגובים 300 ₪ ולא 300 דולר. ענו לי שכל חברה יכולה לגבות כך.

נציגת הנתבעת 1

תפקידי בפועל אני אשת הקשר. מדובר בחברה קטנה שמתמחה בהפקת אירועים ואני מתווכחת. אשת טורס זה היה הטיול שעשיתי את הקשר בין אשת לצוות לחבילה הזו. יש לציין שהיו שתי חבילות, באותו זמן הייתה קבוצה נוספת באותם מלונות ורק מדריך אחר. בדיוק אותו מזג אוויר, אנשים שהיו מאוד מרוצים. תפקידי לקבל את הטפסים לגבות כספים. אני אישית קיבלתי את הבקשה לאוכל צמחוני והגולטן והעברתי לאשת. חוץ מזה לא ידעתי על ורטיגו ובעיות לב אחרת הייתי אומרת להם לא לצאת לטיול הזה. במפגש זיתון אמר לי שיש לו בעיה בלב. לאחר המפגש שאלתי אותו למה לא אמר שחולה לב אז ענה מה זה משנה? קשה לי לזכור מתי זה נאמר. אם היה אומר לי כן הייתי עושה משהו ומזהירה ואתו מהליכות מרובות. אני אחראית ודואגת לנוסעים שלי. אילו הייתי יודעת הייתי אומרת להם לא לנסוע ולהחזיר להם דמי ביטול. גם כאשר היה בסורוקה התקשרתי אליו ואמר לי שזה לא מעניין אותי וזה באחריותי. לא ידעתי שהייתי צריכה לעשות להם מבחני כושר. הייתי במפגש ונאמר להם שזה לא יהיה טיול קל. זה מסלול מאוד רגיל. זה לא מסלול אקסטרים לאנשים רגילים ובריאים.

הערת ביהמ"ש

עו"ד שחר נכנס.

גב' רוזן ממשיכה

אני מעל 30 שנה מתעסקת בזה ואף פעם לא היה לי דבר כזה. בתחילת הרישום כבר הרגשתי דברים מוזרים. התנצלתי כמה פעמים ואמר שהוא לא מזכיר את זה שוב. הקושי שאמרתי את הדברים זה בגלל סיטואציה אחרת. שבועיים רדפתי אחריו כל הזמן התחמק והרגשתי לא נעים ובאיזה שלב פניתי לצוות ואמרתי להם שלא נעים לי מהבן אדם ואני מעדיפה להורידו מהטיול. כל הזמן התנגחו בי בוואצפ. הרגשתי שיש בעיה.

אנו העברנו טבלה מסודרת של האוכל. העברתי רשימה לאשת.

במהלך כל הטיול הרגשתי אחראית וכל בקשה ותלונה העברתי לאשת. לא יכולתי להצניח מדריך אחר או מלון אחר.

מר בנצי

באשר לדברי מר טל שלא אמרתי מספר חדר, מעולם לא נתקלתי בדבר כזה. אפשר היה לחפש אותי בקבלה. ויעידו על כך האנשים המנוסים. אני עובד באשת 5 שנים ועושה פעמיים בשנה. הייתי כ- 8-9 פעמים לפני הטיול הזה.

באשר לזימינות שלי, חוץ מענין הוואצפפ אני מחלק כרטיס ביקור שלי עם טלפון בחו"ל תמיד הייתי בחדר ולא יודע על בעיה של להשיג אותי.

באשר לטענתם שלא היה מקום במטען באוטובוס, כאשר נחתנו בסייגון הגיע אכן רק פעם אחת אוטובוס קטן. מודה שלא היה נוח. כל הנסיעה משדה התעופה לבית המלון רבע שעה בערך ובנסיעה אחרת דאגתי שיבוא מיניבוס נוסף שהמטען העודף יהיה שם. באשר לנושא של ארוחת הצהרים שאמר מר טל שלא התכוונתי להביאם לשם, המדריך המקומי דאג להביא אותם לבית המלון. כשסיימנו את הטיול ורציתי להביא ואתם עם האוטובוס המדריך אמר שכבר צלצל בשל המסעדה. כנראה שהתעכבנו בשל ענין כזה או אחר והוא נאלץ להמתין וצר לי על זה. כאשר הגעתי לפגישת קבוצה בבאר שבע יחד עם דבורה אמרתי שזה לא טיול קל עם הרבה הליכות ואמרתי שנוסעים המון באוטובוס ויש שייט וכתבתי הכל. לא מדובר בטיול קל. כל מי שהגיע לטיול אמור היה לדעת שזה טיול מאתגר, מדינת עולם שלישי.

לגבי האינטרנט היה בכל בתי המלון בויאטנם ובקמבודיה היה מלון אחד שהיה רק בשטחים הציבוריים. המקום היחיד שהיה רק בתשלום, זה במלון בהונג קונג שהיינו יומיים. הנושא של המעברים בשדות התעופה, צריך לעבור במחלקת הגירה או מטיסה לטיסה, אני בדרך כלל הולך אחרון, בשדה תעופה, גם שהגענו להונג קונג. הגעתי עם האנשים לדלפק ועזרתי להם, הייתי בטוח שכולם עברו וכולם לפני, בדיעבד הסתבר ששני אנשים היו מאחור. אחרי שעברתי את ביקורת הגבולות הסתבר שאנשים נשארו מאחור. אותו דבר כאשר הגענו לשדה התעופה בהונג קונג. כל מה שצריך לעשות זה להסתכל. יתכן שהייתי צריך להגיד שיש רכבת ולא אמרתי.

התקשר אלי מוטי בנושא האוכל נטול הגלוטן, אמרתי שבדרך כלל בארוחת בוקר יש אוכל נטול גלוטן אני יעביר את הבקשה לחברה ואני לא יכול להבטיח שיהיה ולכן עם הדבר הזה חשוב. אני לא זוכר שהוא אמר לי את זה בקבוצה. בכל פעם לפני שיצאנו למסלול או בערב קודם אמרתי מה התוכנית למחר. כך אמרתי בספא כשאמרתי שצריך ללכת מספר ק"מ. לא יודע למה הם אומרים שלא אמרתי. כל הזמן אני מעדכן הכל כולל הארוחות ובארוחות.

לשאלת ביהמ"ש האם כולם משקרים אני אומר, עדכנתי בכל יום מה הולך להתבצע למחרת. עדכנתי לגבי מה שיש בחדרים שתיה וכו' ובמה אפשר להשתמש. הארוחות הצמחוניות בטיסה לא באחריותי. העברתי לגבי תזונה מיוחדת העברתי לפני החזור. בספא מינימוס נכנס. זה לא היה גשם סוער אלא טפטוף קל עם מטריה. המטען שסחבנו שם זה לא המסעדות מהארץ כי הגדולות כבר נשלחו מוקדם יותר, מדובר בטרולי קטן ותיק יד, ציוד לשני לילות.

תמיד מגיעים בשעות אחה"צ ולפעמים יש גשם. הגענו בסביבות השעה 17:00 בערך לפני ארוחת הצהרים.

כל פעם שהיה פיצול עצרתי וחיכיתי לקבוצה. אני הולך עם שני דגלים, דגל אדום. דגל אחד של המדריך המקומי והשני שלי.

אני עשיתי את המסלול הזה כמה פעמים. יש לי מכתבי תודה על הטיולים האלה. בכל הטיולים שלי הכל היה בסדר. פעם ראשונה שמתלוננים שאני לא יודע על מה אני מדבר.

לשאלה מה קרה בטיול הזה אני משיב שיש כאן בעיה של ציפיות לעומת מה שקרה בשטח.

אוכל להשוות את זה לכל הטיולים באשת והטיול התארגן טוב. כנראה שהציפיות שלהם היה שונה. בטיסה בחזור התיישב לידי אחד הנוסעים ואמר שאני צריך לדאוג למשחקי חברה. אני לא צוות הווי ובידור. חשבו שהפעילות תהיה שונה.

נציגת אשת

אני יושבת ותוהה איך אפשר להגיב על כל הטענות.

אני מאוד שמחה שהמדריך כאן.

אני מוחה כאן כדי להגן עליו. הוא עובד בחברה כחמש שנים ויש לו ביקורות חיוביות. תמיד יש דעות שונות ורקעים שונים. הקבוצה כאן הייתה הומוגנית.

זה עבר לחברת התעופה הצמחונות והגלוטן. אין לי כאן להראות.

במפגש המקדים המדריך אמר על הטיול והקושי שלו וציין שאין לסמוך שיהיה בטיול עצמו אוכל ללא גלוטן ויש להצטייד מהבית עם האוכל שלו.

אני מקשיבה וחושבת איך אפשר להכניס הגיון לכל התלונות. הפריעו למר טל הרבה דברים ואומר אחד ועוד אחד, ואני תוהה מה ביהמ"ש מבין מכל זה.

אני שומעת מביהמ"ש שאני מתבקשת להגיב לגופם של דברים. יש בטיולים מאורגנים שבאמת הם משתנים. גם לגבי בתי מלון. זה לא משהו שתמיד אפשר למדוד, אותו דבר לגבי אוכל.

מר בנצי

לגבי הדרך שנסענו – רוב הדרך לא עבירה לאוטובוס. היכן שראו אוטובוסים. המטען היה ברכב אחר. היו ברכב שישבתי בו, אני לא זוכר, אחד מהם ואחת הנוסעות התלוננה שמרגישה לא טוב ופיניתי לה את המקום. הנסיעה היא ארוכה ולא סימפטית.

נציגת אשת טורס:

אנו הוצאנו טיול מאורגן. מדובר על החלטת סוכנות התעופה. לגבי הטיסות יכול להיות שהעברנו את רשימת הנוסעים. הם יודעים שמגיעה קבוצה. לגבי שיבוץ אני לא יכולה לדעת מה חברת התעופה מחליטה.

הגב' דבורה:

אני התבקשתי והיה לי מאוד חשוב לשבץ אותם כפי שהם רוצים.. מהחלק הראשון דיברתי עם אשת.. נאמר לי וכתבו לי במייל שזה יהיה בעייתי כי חברות התעופה עושות כרצונן ומסוגלות ברגע האחרון לעשות משהו אחר. העברנו וישבתי כמה ימים רק על השיבוץ. אשת העבירה זאת לחברת התעופה. אני יכולה לתת עדות קטנה. היו הרבה זוגות שישבו ביחד. היה זוג אחד שבמו עיני ראיתי איך חברת התעופה עשו כרצונם. העבירו. לפי מה שאני יודעת רוב הבקשות כן היו. בשטח אנשים אמרו לי.

נציגת אשת טורס:

צורם לי מה שקורה כאן. אני שומעת מבית המשפט שמה שקורה כאן קורה בכל תיק שנדון בבית המשפט. בית המשפט שומע את הצדדים, שואל שאלות ומאפשר לצדדים להשיב ובסופו של דבר מכריע.

גב' רוזן:

יש לי אינטרס מצד אחד ומצד שני אני אומרת את האמת. אני יודעת ובטוחה מתי משקרים לו ומתי לו. עבדתי מול שגיא מאשת. אני העברתי לו מה שרציתי וזה היה תנאי שלי לפתוח את הקבוצה. היו לי שנה קודם המון בעיות והוא אמר שהוא יעשה כמיטב יכולתו. אמרתי גם שמונים או תשעים אחוז זה בסדר. הגעתי לשדה. אני מציגה לבית המשפט את ההתכתבות שלי. זה היה טרום השיבוץ, לאחר שיחה. אשת לא ראו את זה. אני מראה להם עכשיו. שנה שעברה לא כל כך עמדנו על זה. לא ביקשתי זאת שנה שעברה. מה שרציתי להגיד זה שאני יודעת שזה בוצע. אני יודעת שיש אנשים שישבו ביחד. יש אנשים שלא ישבו ביחד.

לשאלת בית המשפט מי מהזוגות לא ישב ביחד – חצי מצביעים.

גב' רוזן:

אני לא מדברת בשם אשת אלא בשם עצמי. אני לא יכולה להעיד במאה אחוז. אני רוצה לתת דוגמא קטנה מאוד חשוב. משפחת גוזלן, אני הייתי נוכחת במה שאני עושה בדרך כלל, הייתי נוכחת כשהם היו בשדה, היה כתוב שהם יושבים ביחד לפני שהם הגיעו לשדה. כשהגיעו לשדה עשו הפרדה. הם שאלו מה עושים והיתה נציגה והם דיברו איתה וסידרו את העניין. היא סידרה את העניין והם ישבו ביחד. אי אפשר להכליל אותם בין אלא שלא היו ביחד. לעניין זיתון, אני מאוד מעריכה ומכבדת כל אדם גם אם לא קל ואני עובדת עם אנשים מכל הסוגים אך חורה לי מאוד שמאשימים אותי שלא ידעתי שהוא חולה לב. ידעתי רק מחברים שריכלו ולא הייתי מעוניינת לשמוע.

אני מציגה מסמך לעניין הצמחונות. אני רוצה להראות לבית המשפט שהעברתי. אני מציגה זאת לנציגת אשת.

נציגת אשת:

חצי ישבו ביחד וזה אומר שהועבר. גם לחברת התעופה בדרך כלל משבצים ביחד. אני לא יודעת ספציפית מה קרה במקרה הזה ואין לי אפשרות להתערב.

לאחר הפסקה:

הגב' יפה:

אם אני אוכלת צמחוני ובעלי לא אז לא היינו ביחד במסעדות וחשוב להיות עם הבעל.

נציג אשת:

מדובר על נסיעה לא קלה. אם צריך לעצור אז עוצרים. הדרך היא אותה דרך.

גב' רוזן:

אני מגישה את המסמכים. הכל מתועד במסמכים. מדובר על ההתכתבויות שלי עם אשת. אם בית המשפט אומר לי שהגשנו את כתב ההגנה בלי צרופות, אני אומרת שאם צריך. לעניין הויזה, אני יודעת בוודאות שהיא חתמה על טופס ואישרה את המחיר. בטופס רשום המחיר והיא ידעה מה אחרים משלמים. היא הצטרפה שבוע לפני וחתמה על מסמך. כנראה שהיא ידעה שהיא משלמת יותר. היא לא שאלה אותי למה היא משלמת יותר. עשיתי תרגילים באוויר כדי להכניס אותה. אמרתי לה שזה עלה יותר.

מר זיתון:

אני רוצה לרענן את זכרונה של גב' רוזן, טרום הנסיעה רצינו לרענן דברים עם בת שבע ובת שבע אמרה שהיא לא רוצה, מבקשת לומר דברים לא חריפים ואת זה היא לא הפנימה באותו מעמד. שם היא שמעה זאת לראשונה ולא הפנימה. בשיחות שקיימנו אמרתי זאת. אני מתייחס לשיחות טלפוניות. אמרתי שבגלל מצבי הרפואי אני צריך לשדרג את המקום בטיסה והיא לא הפנימה. היא הפנימה רק כאשר קיבלתי מכת חשמל מהדפיברילטור. לבנצי לא אמרתי. הוא שמע זאת מאיתנו במהלך הטיול ואשתי אמרה שהמסלול לא מתאים לי.

גב' זיתון:

לפני כן אמרתי, בערב שאלתי מה טוואי ההליכה. לא נאמר לי עליה ולא נאמר לי מדרגות. לא הייתי יוצאת לשם אם הייתי יודעת.

גב' רחל ג'ילטי:

אני שוחחתי עם דבורה לגבי הורטיגו. שאלתי אם יש לאשת הקלטות עוד לפני שנרשמנו והיא אמרה שלא תהיה בעיה רק שאצטרך לדבר על הנושא. דיברתי עם דבורה והיא הפנתה אותי לבנצי. בנצי ידע מזה. בנצי עזר עד המיניבוסים ולא יכול היה לעזור מעבר.

מר טל:

אני רוצה להגיד לעניין צוות המדריכים. יש מה הסוד שלי לטיול מוצלח על ידי בנצי. הסוד הוא גיבוש קבוצה ולא היו דברים מעולם. לא היתה אוירה טובה. לא הרגשנו שאפשר לדבר עם המדריך. לא קיבלנו מענה. לא היו תכנים. על מה מדובר כאן ? אנו הרגשנו שהוא בחופשה ואנו עובדים. דבר שני, הוא ציין שהוא לא יודע על מה אני מדבר לעניין ארוחת צהריים במקרה הפרטי שלי. אני לא יודע על מה הוא מדבר. גם אשתי היתה נוכחת והוא אמר שהוא יאסוף אותנו. גם אני חשבתי היכן לאכול צהריים. זה היה כבר מאוחר. הדרך לשווקי הצפון, זו דרך נסיעה מעל לשלוש שעות. היו אוטובוסים במקביל אלינו. אני לא יודע באיזה חלק מהדרך היינו צריכים להיות במיניבוסים. היינו שלוש וחצי שעות במיניבוסים. אשתי ישבה על חצי מושב והיתה צריכה להחזיק כדי לא ליפול. אלו הדברים.

גב' בת שבע:

אומרת דבורה שדובר שהמסלול קשה, נכון שזה עולם שלילי וידענו. לא נאמר בטפסים שמוטי הציג שזה מסלול קשה. קיבלנו מידע על מרוקו ועל הדרך לסהרה. עם גלוטן, בלי גלוטן, חזרנו בריאים. אנו עושים מלא טיולים ולא תבענו אף חברה ואף אחד. לא יודעת איך דבורה המציאה זאת ואני טוענת להד"ם.

גב' טניה:

היא אמרה שהיא הפכה עולמות. היא פנתה לקבוצה אם משהו יכול. אני לא ידעתי על מה אני חותמת. נכון שחתמתי על הסכום אך לא השוויתי. אני הייתי בטוחה שזה אותו הסכום.

הגב' יפה:

היה לנו מדריך מקומי בתחילת הטיול בשם חיים והרגשתי שהוא המדריך של כל הטיול. מדברים על האורז בויאטנם. המדריך המקומי ענה לי. המדריך לא אמר את הדברים בטיול. אין לי מה לצפות ליותר.

מר אילן:

אני מסכם בשם הקבוצה. אני מרגיש לא נוח עם זה שיש לי פה, שאני נמצא פה ולא כולנו אומרים כנראה את האמת. אני אסביר. לי אין בעיה להיבדק במכונת אמת. אני יועץ למערכת הביטחון בתחומים שונים והיום ביקשתי חופש. אני נמצא במילואים. אף אחד לא ניסה להתעשר על פני אף אחד. לכולנו היתה תחושה ששילמנו כסף על טיול שהיה מבוזבז. זה פעם ראשונה שאני בטיול שתשעים אחוז מהקבוצה חולה עם שלשולים. אני מצפה מהמדריך וכנראה זה בעייתי, שהמדריך יהיה המ"כ שלי שישאל מה שלומי ואיך אני מרגיש. לכן שילמתי לטיול מאורגן. אני עצלן ומוכן לשלם בשביל זה. כל הטיול הרמנו את המזוודות לעצמנו. אמר בנצי רק פעם אחת. להד"ם. המזוודות היו באוטובוס יותר מפעם אחת. אנו בעולם שלישי ואין למי לפנות. במדינת ישראל אוטובוס כזה לא היה זז. צריך לדאוג לתחבורה מתאימה שלא נצטרך להיות עם המזוודות. בארץ כבר נאמר שיש בעיה עם ספיקה נשימתית. אמר לו לידי. שלא יהיה בקומה העובדים היכן שכל האבק יותר למטה. כמה שיותר גבוה יותר טוב. כשפנה בנצי לקבוצה בעניין הורטיגו אף אחד לא התווכח. כולם אמרו קדימה היכן שאת יכולה. היחיד שהיה תמיד קדימה בשדה התעופה בעלייה למטוס ולרכב היה בנצי. אחד דאג לשני. לא בשביל זה יצאתי לטיול מאורגן ושילמתי מחיר כל כך יקר. עשינו כל מה שעושים אנשים הגיוניים כדי לא להגיע למעמד הזה בבית המשפט וצר לי שאנו הגענו למעמד הזה.

כשאמרתי שלא כולם אומרים את האמת התכוונתי לנתבעים.

מר בנצי:

אני שותף לדברים של מר הלוי שלא כולם אומרים את האמת. המזוודות היו על האוטובוס פעם אחת ובכל מקום שאפשר היה קיבלנו שירותי סבלות. ברוב המקומות היו שירותו סבלות בהנוי ובסייגון. לדבריו של מר הלווי שלא דאגתי, אני אומר שידעתי שהוא חולה לב. באחד עשרה בלילה הוא התקשר אלי. הוא ידע למצוא אותי בחדר. הוא הזכיר לי שיש לו קוצב לב והוא אמר שקיבל מכה מהדפיברילטור והלכתי איתו לבית החולים. אי אפשר להגיד שלא טיפלתי. הייתי איתו שלוש שעות בעניין שלא ידעתי. חמש פעמים במהלך הטיול יצאתי עם הקבוצה לעיר, פעמיים בהאנוי, פעם בסייבוי ופעם במקום נוסף. אני לא חייב לעשות את זה. לקחתי אותם לאיזורי הבילוי לראות את חיי הלילה והטענה הזו מופרכת. לעניין שיחת סיכום, כשהתחיל הטיול אמרתי שהמיקרופון פתוח לכולם וכל מי שרוצה יכול לבוא ולדבר. אף אחד לא קם ולא רצה להגיד דברים. לא מנעתי מאף אחד לומר את דבריו בסיכום הטיול.

נציגת אשת:

הטיול התקיים כהלכתו. הטיול התקיים והיה לאותה קבוצה ולפני ולפני ולפני. כל הסיפור הוא עם המדריך. על אף היותו מנוסה וזה היתה הפעם השביעית שלו באיזור. יש איזו תחושה של ריבוי מסרים ולכן ניסינו לייתר. הצענו מאתיים דולר לזוג כדי לא להגיע לפה ולא להטריח אף אחד. אנו שם דבר בנושא טיולים מאורגנים. מעל שלושים שנה. אנו רוצים לראות את הלקוחות שלנו איתנו שוב. אין כאן עניין של להתנגח או לא לעשות דברים לטובתם. היו עניינים של גלוטן. יש עניינים שבשליטתנו ויש עניינים שלא. אנו לא שלחנו מסמך שנושיב אותם ביחד. אנו לא יכולים להתחייב לכך. רצינו לקבוע פגישת גישור שלא צלחה. רוב התלונות היו בעניין המדריך. הבעיות מתקיימות גם בקמבודיה וגם בארצות הברית ולצערנו דברים כאלה קורים.

הדיון הסתיים.

בית המשפט מציע לצדדים הצעת פשרה ומסביר מדוע הציע את מה שהציע.

בית המשפט מסביר שאין חובה לקבל את ההצעה.

בית המשפט מסביר שאם ההצעה לא תתקבל יינתן פסק דין עכשיו והוא יהיה ברוח ההצעה.

על פסק דין שיינתן (בניגוד להסכמה בפשרה), יש לצדדים זכות להגיש בקשת רשות ערעור לבית המשפט המחוזי. 

בית המשפט מבקש מהצדדים לשקול את ההצעה.

הצדדים

לאחר ששמענו את הערות ביהמ"ש, מקובל עלינו כי הנתבעת 2 תשלם בכל תביעה (לכל זוג), 2,500 ₪ (ב- 15 התביעות).

סכום זה ישולם תוך 30 יום מהיום.

כמו כן מוסכם כי התביעה נגד הנתבעת 1 תדחה.

<#4#>

פסק דין

ניתן בזה תוקף של פסק דין להסכמות הצדדים.

(הפרוטוקול נוהל בתיק זה למען הנוחות והוא יועתק על ידי הקלדנית ליתר התיקים).

<#5#>

ניתנה והודעה היום כ' חשוון תשע"ח, 09/11/2017 במעמד הנוכחים.

רחלי טיקטין עדולם, שופטת

הוקלד על ידי ריקי סרוסי

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
11/06/2017 החלטה שניתנה ע"י רחלי טיקטין עדולם רחלי טיקטין עדולם צפייה
26/06/2017 החלטה שניתנה ע"י רחלי טיקטין עדולם רחלי טיקטין עדולם לא זמין
26/09/2017 החלטה שניתנה ע"י רחלי טיקטין עדולם רחלי טיקטין עדולם צפייה
09/11/2017 פסק דין שניתנה ע"י רותם קודלר עיאש רותם קודלר עיאש צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
תובע 1 סינטיה גוזלן
תובע 2 רוני גוזלן
נתבע 1 רוזן הפקות ונופש בע"מ
נתבע 2 אשת - ארגון שרותי תיירות בע"מ