טוען...

החלטה שניתנה ע"י נאסר ג'השאן

נאסר ג'השאן17/10/2017

בפני

כב' השופט נאסר ג'השאן

בעניין:

פקודת פשיטת הרגל [נוסח חדש], התש"ם-1980

להלן: "הפקודה"

בעניין:

ח'לף רוסול, ת"ז 301914750

להלן: "החייב"

ובעניין:

הכונס הרשמי מחוז חיפה

להלן: "הכונ"ר"

ובעניין:

עו"ד עיאדה כתרינה

להלן: "המנהלת המיוחדת"

החלטה

1. בפניי בקשת החייב להתיר לו להמשיך לנהל עסק עצמאי – מעבדת שיניים, בתור טכנאי שיניים, כעוסק מורשה.

2. החייב, רווק כבן 27. צו הכינוס ניתן כנגדו ביום 14.07.2017 בגין חובות מוצהרים בסך 495,906 ₪ ל-6 נושים. במסגרת צו הכינוס הוטל עליו צו תשלומים בסך 2,000 ₪ החל מיום 01.09.2017. במסגרת בקשתו למתן צו הכינוס הצהיר החייב כי הנו הבעלים של מעבדת שיניים ועובד כטכנאי שיניים, כאשר הכנסתו החודשית מסתכמת בסך של כ-5,000 ₪. עוד הצהיר, כי בתקופה האחרונה לא הצליח לעמוד בהוצאות העסק ומכאן מקור הסתבכותו הכלכלית.

3. ביום 29.08.2017 הגיש החייב בקשה למתן אישור להמשך ניהול עסק עצמאי (עוסק מורשה) כטכנאי שיניים. במסגרת בקשתו טען החייב, כי העסק שבנדון עומד בהתחייבויותיו הכספיות ואינו יוצר חובות חדשים, העסק אינו טומן בחובו הוצאות כלשהן מאחר והחייב עובד באופן עצמאי מביתו ואינו נדרש לתשלום שכירות בגין נכס. נטען כי החייב מנסה למצות את כושר השתכרותו בכל דרך אפשרית, ומנסה ליצור קשרים, להתפתח, ללמוד והכל במטרה להגדיל את קהל לקוחותיו. נטען כי העסק שבנדון מהווה עבור החייב יעד והגשמה מקצועית ואישית, עיסוקו כטכנאי שיניים מהווה את עיקר השכלתו והכשרתו המקצועית כאשר אין לחייב כל משענת כלכלית אחרת או מקור הכנסה נוסף אשר ממנו יוכל להתפרנס ולהתקיים. עוד נטען, כי המשך ניהול העסק יאפשר לחייב לפרוע את חובותיו, ולעמוד בצו התשלומים שנקבע לו. החייב טען במסגרת בקשתו כי הנו מתחייב להגיש את הדוחות הדו-חודשיים, העתק חשבונות והדוחות האישיים המוגשים למע"מ ומס הכנסה כדין וכן את דפי חשבון הבנק.

4. המנהלת המיוחדת התנגדה לבקשה. ראשית, נטען כי החייב טרם הפקיד את התשלום החודשי הראשון לקופת הכינוס; שנית, החייב מבקש להמשיך ולעבוד כעוסק מורשה באותו עסק שגרם להסתבכותו הכלכלית ויצירת חובות עוד בשנת 2017, מכאן דין בקשתו להידחות; שלישית, נטען כי הכנסות העסק, כפי שהצהיר החייבת בבקשתו שעומדות על-סך 5,000 ₪, הנן נמוכות ואינן משקפות את פוטנציאל השתכרותו של החייב, דבר אשר עלול לפגוע בתועלת ניהול ההליך; רביעית, החייב לא הצביע על שינוי מהותי בנסיבות והכנסות העסק, וכי הכנסתו מהעסק האמור השתפרה ו/או תואמת את פוטנציאל השתכרותו. נטען כי ניהול העסק בנסיבות העניין אינה משימה פשוטה במיוחד כאשר מדובר באותו עסק שגרם להסתבכותו הכלכלית של החייב. המנהלת המיוחדת ציינה בשולי הדברים, כי בניגוד לאמור בבקשה, החייב הצהיר בבקשתו העיקרית כי הנו מתגורר אצל סבתו, בעוד בבקשה זו טען כי העסק מנוהל בביתו, טענה אשר דורשת הבהרות מטעם החייב.

5. בתשובתו לתגובת המנהלת המיוחדת טען החייב, כי שילם את התשלום הראשון בסך 2,000 ₪ וצירף העתק קבלה; עוד נטען כי החייב אכן מתגורר בבית סבתו כפי שהצהיר בתצהירו, אולם המעבדה נמצאת בבית אמו, כך שהחייב אינו משלם הוצאת שכירות בגין ניהול העסק. נטען כי אי מתן אישור להמשך ניהול העסק יגרום לחייב נזק בלתי הפיך שכן הציוד והמכשירים כבר נמצאים בשימוש מעבדת השיניים השייכת לחייב.

6. לאחר שעיינתי בבקשה, מצאתי כי מדובר במקרה גבולי וכי יש לנקוט משנה זהירות במתן היתר לחייב.

7. הכלל הוא שאסור לחייב לנהל עסק לאחר מתן צו כינוס נכסים אלא באישור בית המשפט. בנותנו היתר כאמור, ישקול בית המשפט מספר שיקולים; ראשית, עליו לשקול את רמת הסיכון שמא ייצר החייב חובות חדשים בחסות ההליך כתוצאה מניהול העסק. לעיין זה יש לתת את הדעת אם מדובר באותו עסק שהביא להסתבכותו של החייב, האם מדובר בעסק הנסמך על כושרו האישי של החייב או שמא מדובר בעסק הכרוך במסחר או ברכישת חומרים או בנטילת סיכונים; שנית, יש לשקול את סיכויי הצלחת החייב להעשיר את קופת הפש"ר ובעניין זה, יש לשקול את הרווחים הצפויים מניהול העסק. אם מדובר בסכומים נמוכים הקרובים לשכר המינימום ראוי שלא לתת היתר לניהול העסק, שכן הכנסת כספים נמוכים אל מול הסיכון הכרוך בניהול העסק עשוי להביא לדחיית הבקשה; שלישית, יש לשקול את נסיבותיו האישיות של החייב – האם מדובר בחייב מבוגר שקשה לו להשתלב בשוק העבודה או שמא בחייב צעיר ללא מגבלות פיזיות שיוכל להשתלב בשוק העבודה בעבודות אחרות ללא קושי מיוחד.

8. סבורני כי קיימים נימוקים המצדיקים דחיית הבקשה. מדובר באותו עסק שהביא להסתבכות החייב. מדובר בצעיר – בן 27 שיוכל להשתלב בשוק העבודה, וחשוב מכך, על-פי החייב עצמו יניב לו העסק (אותו עסק אשר הביא להסתבכותו) הכנסה המתקרבת לשכר המינימום.

9. לאור האמור לעיל מצאתי לקבל את עמדת בעלי התפקיד כי אין מקום לקבל את הבקשה. יחד עם זאת, לפנים משורת הדין ועל מנת לאפשר למנהלת המיוחדת לבחון לעומק התנהלות העסק ולגבש עמדה סופית באשר להמשך ניהולו, אני מתיר לחייב להמשיך לנהל העסק עד ליום 31.1.2018 בתנאים הבאים:

10. מדי חודש ולא יאוחר מה-15 לחודש העוקב, יומצא לידי המנהל המיוחד:

א. דוח פעילות כספית לתקופה הרלבנטית.

ב. העתקי דיווחים למע"מ, למס הכנסה ולביטוח הלאומי.

ג. דוח מלאי מפורט.

ד. דוח על התקשרויות בחוזי עבודה חדשים בצירוף החוזים ופירוט הלקוחות.

11. כל הוצאות העסק לרבות תשלומי מיסים מתחייבים בגין ניהול העסק ישולמו על-ידי החייב מבלי שיפגע התשלום החודשי שישלם החייב במסגרת ההליך.

12. החייב ינהל פעילות העסק על בסיס מזומנים לחילופין יפעיל העסק באמצעות חשבון בנק שיהיה מצוי תמיד ביתרת זכות ולא ימשכו ממנו המחאות.

13. החייב ימציא אישור הבנק על קיום המגבלות.

14. החייב ימציא מדי חודש תדפיס הפעולות שבוצעו בחשבון.

15. יובהר כי החייב מנוע מכיסוי יתרת חובה בחשבון קיים לשם הפעלת העסק וכן בתשלום כלשהו לספק או כל נושה אחר בגין חוב שנוצר טרם הגשת הבקשה לפש"ר.

16.         החייב לא יעסיק עובדים בשכר.

17. החייב ימציא אישורים מרשויות המס, כי נמסרה להם הודעה על צו כינוס נכסיו ועל כוונתו  של החייב להמשיך להפעיל את העסק.

18. מובהר כי המנהלת המיוחדת לא תישא בכל חוב הנוגע לעסקו של החייב כלפי צדדים שלישיים, ובכלל זאת רשויות המס.

ניתנה היום, כ"ז תשרי תשע"ח, 17 אוקטובר 2017, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
14/07/2017 החלטה שניתנה ע"י נאסר ג'השאן נאסר ג'השאן צפייה
17/10/2017 החלטה שניתנה ע"י נאסר ג'השאן נאסר ג'השאן צפייה
11/02/2019 פסק דין שניתנה ע"י נאסר ג'השאן נאסר ג'השאן צפייה