טוען...

פסק דין שניתנה ע"י אילת דגן

אילת דגן28/10/2019

בפני

כב' השופטת אילת דגן

בעניין:

פקודת פשיטת הרגל [נוסח חדש], התש"ם-1980

להלן: "הפקודה"

בעניין:

טל איליטה, ת"ז 309545192

להלן: "החייבת"

ובעניין:

הכונס הרשמי מחוז חיפה

להלן: "הכנ"ר"

ובעניין:

עו"ד יונית שניידר

להלן: "המנהלת המיוחדת"

פסק דין

  1. בעניינה של החייבת ניתן צו כינוס ביום 3.8.17.
  2. ביום 28.6.18 התקיים דיון ראשון בבקשת ההכרזה בפני כב' השופט דאוד מאזן. על פי החלטתו הוגדל צו התשלומים וכן הורה בית המשפט על המצאת המסמכים שפורטו בדוח המסכם של המנהלת המיוחדת ונקבע המשך דיון.
  3. ביום 22.5.19 הגישה הנושה, גב' אסיה בילינסון, בקשה לאישור נקיטת הליכים נגד החייבת בטענה כי בינה לבין החייבת היכרות רבת שנים ובמסגרתה לוותה ממנה החייבת סך של 15,000 ₪ בחודש נובמבר 2017.

הואיל ומועד נטילת ההלוואה הוא לאחר מועד צו הכינוס והואיל והנושה לא ידעה אודות צו הכינוס, היא עותרת לאפשר לה לנקוט הליכי גבייה בהוצל"פ ביחס לשיקים שמסרה לה החייבת ולא נפרעו.

  1. הנושה טוענת בבקשתה כי במעמד מתן ההלוואה מסרה לה החייבת 14 שיקים עוקבים שהסתכמו בסך של 14,500 ₪ כאשר סך של 500 ₪ נוספים התחייבה החייבת לשלם במזומן חודש לאחר מכן ואכן סך זה שולם במועדו.
  2. הנושה בת 74 שנים, אינה עוסקת דרך שגרה, לטענתה, בהעמדת הלוואות ומשכך אין מדובר בהלוואה חוץ בנקאית. הנושה פנתה ללשכת ההוצל"פ, ברם בקשתה נדחתה נוכח העובדה שהחייבת מצויה בהליך פשיטת רגל.
  3. החייבת טענה בתגובתה טענות כלליות לפיהן הנושה היא מלווה בשוק האפור וההלוואה הנטענת נלקחה מספר שנים לפני צו הכינוס, ברם היא שילמה את מלוא הקרן והריבית עובר לצו הכינוס. לטענתה, ההמחאות נמסרו לנושה זמן רב לפני צו הכינוס ללא תאריך וללא סכומים ורק עם חתימת החייבת.
  4. המנהלת המיוחדת הגישה תגובתה ביום 7.7.19 ובה היא טוענת כי דין ההליך להתבטל בשל חוסר תום לב מובהק ביצירת החוב כלפי הנושה ובשל מתן תצהיר שקר בהליך.
  5. ברקע הדברים, ביום 25.6.18, הגישה המנהלת המיוחדת דוח מסכם ובו המלצה לביטול ההליך וזאת בשל חוסר שיתוף פעולה ויצירת חובות שמקורם בנטילת הלוואות בסכום כולל בסך של 500,000 ₪ מגופים בנקאיים (לא כולל הלוואות חוץ בנקאיות) מחודש מרץ 2016 ועד לחודש מאי 2017, כאשר המנהלת המיוחדת הצליחה להתחקות אחר הנעשה בסך של 120,000 ₪ בלבד מתוך הסכום האמור.

החייבת לא הצהירה בבקשתה לצו הכינוס על חוב כלפי הנושה וממילא לא הצהירה על הלוואה שנטלה מהשוק האפור. בחקירתה מיום 26.2.18 עת נשאלה אם הסתבכה עם חובות מול השוק האפור, השיבה החייבת שיש לה חובות והיא לא זוכרת כמה וכי ההלוואה נלקחה שנתיים או שלוש שנים לפני מתן צו הכינוס וכי כל החוב הוחזר באמצעות שיקים (שצילומיהם לא צורפו).

  1. המנהלת המיוחדת טוענת כי התנהלות החייבת בעת יצירת החובות אינה תמת לב וגם התנהלותה בהליך נוכח אי גילוי עניין זה בעת הגשת הבקשה, מצטרפת לחוסר תום הלב.

מעיון בשיקים עולה כי הם הונפקו על ידי בנק הדואר רק ביום 10.8.17 מועד שהוא לאחר מתן צו הכינוס.

בנסיבות אלה, יצרה החייבת כלפי הנושה חוב בחוסר תום לב תוך מצג שווא למנהלת המיוחדת ועל כן אינה ראויה לחסות תחת הגנות הפקודה.

  1. בדיון מיום 28.10.19 חזרו הצדדים על טענותיהם.

לא ניתן הסבר מניח את הדעת לעובדה ש- 14 השיקים שנמסרו לנושה הונפקו על ידי הבנק ביום 10.8.17 שהוא מועד המאוחר בחודש ממועד הגשת הבקשה לכנ"ר ומאוחר בשבוע מיום מתן צו הכינוס על ידי בית המשפט.

  1. ב"כ החייבת מסר הסברים מתפתלים ואף בתה של החייבת העידה כי ההלוואה מהנושה ניטלה כ- 4 שנים לפני מתן צו הכינוס, משמע בשנת 2013 כשלטענתה הכספים הוחזרו עד שנת 2014. לא ניתן הסבר מניח את הדעת למרות שהחייבת נשאלה שוב ושוב מדוע נתנה שיקים נוספים בשנת 2017 אם כבר שילמה את מלוא חובה מספר שנים לפני כן. גם לא ניתן הסבר מפיה מדוע הנפיקה פנקס שיקים לאחר שניתן צו הכינוס האוסר זאת ומדוע הסתירה עניין זה מהמנהלת המיוחדת.

החייבת לא הצהירה על חוב לנושה וגם לא המציאה לה הודעה על צו הכינוס, דבר שיכול אף הוא ללמד כי בעת מתן צו הכינוס טרם ניתנה ההלוואה. גרסת הנושה לפיה ההלוואה ניתנה בנובמבר 2017, לא נסתרה והיא מתיישבת עם השיקים שניתנו על ידי החייבת, נחתמו על ידה ומולאו על ידה למעט שם המוטב ונמסרו כולם באותו מועד שהוא אחרי מתן צו הכינוס בעוד גרסת החייבת לפיה השיקים לכיסוי ההלוואה ניתנו עובר לצו הכינוס, אינה הגיונית נוכח מועד הנפקת השיקים.

לאור העובדה שהחייבת לא הכחישה את עצם נטילת ההלוואה ומשגרסת החייבת בעניין מועד נטילתה קרסה נוכח הדפסת התאריך של הנפקת פנקס השיקים על ידי בנק הדואר, יש לקבל את גרסת הנושה לפיה השיקים נמסרו בנובמבר 2017.

  1. בנסיבות אלה, תצהירה של החייבת במסגרת תגובתה לבקשה אינו משקף את הדברים כהווייתם ונכון יהיה לקבוע כי החייבת יצרה חוב כלפי הנושה לאחר מתן צו הכינוס בחוסר תום לב ויצירת מצג שווא ועל כן אין החייבת ראויה לחסות תחת הגנות הפקודה.
  2. לפיכך, אני מורה על ביטול ההליך ומחיקת הבקשה לפשיטת רגל על כל השלכותיה.
  3. בנסיבות אלה, ההגבלות שהושתו בצו הכינוס מבוטלות, וצו עיכוב היציאה מן הארץ יעמוד בתוקפו למשך 90 יום נוספים.
  4. הוצאות ההליך תשולמנה בהתאם לתקנות (הוצאות המנהל המיוחד בסך של 500 ₪ תשולמנה בנוסף), ולחלופין, לפי הנחיות הכנ"ר לעניין תעריפים מינימאליים, לפי הגבוה מביניהן, והיתרה תועבר לנושים להוצל"פ, בהתאם להוראות הדין.

המזכירות תשלח פסק דין זה לצדדים ותסגור את התיק.

ניתן היום, כ"ט תשרי תש"פ, 28 אוקטובר 2019, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
03/08/2017 החלטה שניתנה ע"י נאסר ג'השאן נאסר ג'השאן צפייה
06/03/2018 החלטה שניתנה ע"י דאוד מאזן מאזן דאוד צפייה
28/10/2019 פסק דין שניתנה ע"י אילת דגן אילת דגן צפייה