טוען...

החלטה שניתנה ע"י שכיב סרחאן

שכיב סרחאן19/12/2017

לפני

כבוד השופט שכיב סרחאן

מערערת (מבקשת)

גילה אליאס

נגד

משיבה

נציגות הבית המשותף ברחוב אחד העם53(א) פ"ת

החלטה

לפניי בקשה לפטור מהפקדת עירבון.

הבקשה

  1. בהחלטה מיום 17.12.17 חויבה המערערת להפקיד עירבון בסך 20,000 ₪. המערערת עותרת לפטור מהפקדת העירבון.
  2. לטענת המערערת, סיכויי הערעור טובים. הערעור נסוב על פסק דינה של כב' המפקחת על הבתים המשותפים טלי להב, מיום 6.7.17. כב' המפקחת קיבלה במלואה תביעה שהמשיבה (נציגות הבית המשותף) הגישה נגד המערערת. המפקחת קבעה כי על המערערת לשלם את דמי ועד הבית וכן תשלומים נוספים בגין שיפוץ הבניין. המערערת טוענת כי המפקחת הנכבדה לא נתנה דעתה לכך שהמערערת לא חמקה מתשלום חובותיה, אלא הפקידה בנאמנות את הסכומים שעליה לשלם וזאת לנוכח טענותיה כי נציגות הבית איננה ממלאת אחר חובותיה ואינה נוהגת בשקיפות. המערערת מדגישה כי המפקחת לא התנתה את התשלום לנציגות הבית המשותף, במילוי חובות הנציגות. לפיכך סבורה המערערת כי סיכויי הערעור טובים.
  3. עוד טוענת המערערת כי מצבה הכלכלי איננו מאפשר לה להפקיד את העירבון וכי עמידה על העירבון פוגעת בזכותה להגיש "ערעור בזכות". המערערת צירפה תלושי שכר המעידים על הכנסה ברוטו של כ 12,000 ₪ בחודש. היא ציינה כי היא גמלאית, שאיננה עובדת וכי היא תומכת באימהּ הקשישה.

התגובה

  1. המשיבה מתנגדת לבקשה. היא כופרת הן בעניין מצבה הכלכלי של המבקשת והן בשאלת סיכויי הערעור. המשיבה סומכת את ידיה על החלטת כב' המפקחת על הבתים המשותפים. היא מוסיפה כי המערערת, בהיותה גמלאית, משתכרת שכר נאה זאת בהתאם לתלושי השכר שהמבקשת עצמה הגישה.
  2. יש לציין כי המערערת השיבה לתגובת המשיבה וטענה כי לא עלה בידי המשיבה להוכיח שמצבה הכלכלי של המערערת אכן שפיר, שעה שהמשיבה הסתמכה אך ורק על תלושי השכר של המערערת תוך התעלמות מהתמונה הכלכלית שיש לכלול בה גם את הוצאות התמיכה באם המערערת.

דיון והכרעה

המסגרת הנורמטיבית

  1. הסמכות לקצוב את סכום העירבון או לפטור מהפקדתו קבועה בתקנות 432-433 לתקנות סדר הדין האזרחי התשמ"ד 1984.
  2. השיקולים למתן פטור מעירבון הם סיכויי הערעור מחד גיסא ומצבו הכלכלי של המערער מאידך גיסא. בהלכה הפסוקה נקבע כי:

"מחוקק המשנה והפסיקה אינם אטומים לכך, שיהיו מערערים שלא יוכלו להפקיד עירבון בשל עוניים. הדלת אינה נסגרת בפניהם כלל, כמובן תוך הבאה בחשבון של שיקולים כגון סיכויי הערעור"

(רע"א 5208/06 ריצ'רד דייויס נ' מלכה מוריס (פורסם בנבו, 29.06.2006)

  1. גם בספרות המקצועית נקבע לעניין זה כי:

"בדומה לבקשה לפטור מאגרה, גם בבקשה לפטור מעירבון על המבקש להוכיח שני תנאים מצטברים: ראשית עליו להראות שמצבו הכלכלי אינו מאפשר לו להפקיד את העירבון; שנית עליו להראות שיש לו סיכוי להצליח בערעור. [...] לעניין בקשה לפטור מעירבון, הגישה שהתגבשה בפסיקה מצביעה על איזון בין זכויות המערער כגון זכות הגישה לערכאות והזכות לקניין, אל מול זכויותיו של המשיב שהוצאותיו יובטחו לו אם ההליך המנוהל נגדו ייכשל. ההכרעה אם להעניק פטור מהפקדת עירבון או הפחתה בסכומו נשענת על יכולתו הכלכלית של המערער ועל סיכויי ההליך שהגיש".

חמי בן-נון, טל חבקין, הערעור האזרחי (מהדורה 3, 2012 עמ' 284-283).

מן הכלל אל הפרט

  1. המערערת דנן, הגישה בקשה להפחתת עירבון המבוססת על מצב כלכלי נטען ועל סיכויי הערעור.
  2. באשר למצבהּ הכלכלי, לא שוכנעתי כי מצבה הכלכלי של המבקשת איננו מאפשר לה להפקיד את העירבון. המערערת צירפה תלושי שכר בלבד. היא לא צירפה תדפיסי חשבונות בנק, פירוט הוצאות בכרטיסי אשראי, פירוט נכסים, תוכניות חיסכון וכיUצ"ב. אין בידי לקבל את טענת המערערת כי המשיבה לא הוכיחה את איתנותה הכלכלית של המבקשת. ברי כי נטל ההוכחה מוטל על המבקשת. המבקשת לא עמדה בנטל זה.
  3. באשר לסיכויי הערעור, מבלי לקבוע מסמרות, אינני סבור כי הערעור חסר סיכויי לחלוטין. עם זאת לא ברור על סמך מה ציפתה המערערת לזכות בסעדים פוזיטיביים שעה שלא הוגשה מטעמה תביעה שכנגד, או תביעה אחרת נגד הנציגות.

התוצאה

  1. מצינו איפוא כי על פני הדברים סיכויי הערעור אינם גבוהים וכי המבקשת לא הוכיחה חסרון כיס, ודאי שלא במידה המצדיקה פטור מהפקדת עירבון. לאחר ששקלתי את מכלול השיקולים והאינטרסים שלעניין לרבות זכות הגישה לערכאות וזכות הערעור מחד, וזכותה של המשיבה להבטיח את הוצאותיה מאידך, באתי לכדי מסקנה כי דין הבקשה להידחות. הוצאות בקשה זו יובאו בחשבון בתום ההליך.
  2. המערערת תפקיד את העירבון בתוך 15 ימים מהיום שאם לא כן יידחה הערעור ללא כל התראה נוספת.

המזכירות תמציא את ההחלטה לצדדים ותעביר עותק ממנה לידיעת המותב הדן בתיק.

ת.פ. בעוד 17 ימים.

ניתנה היום, א' טבת תשע"ח, 19 דצמבר 2017, בסמכותי כרשם ובהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
17/10/2017 החלטה שניתנה ע"י מיכאל תמיר מיכאל תמיר צפייה
19/12/2017 החלטה שניתנה ע"י שכיב סרחאן שכיב סרחאן צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מערער 1 גילה אליאס
משיב 1 נציגות הבית המשותף ברחוב אחד העם53(א) פ"ת עובד יוסף