טוען...

הוראה למומחה בית משפט להגיש חוות דעת

טל גולן08/05/2018

לפני

כב' השופט טל גולן

נציג ציבור (עובדים) מר עזמי תחאוחו

נציג ציבור (מעסיקים) מר אריה להב

התובעת:

אירינה גונצ'רוב

ע"י ב"כ: עו"ד מור בלאו

-

הנתבע:

המוסד לביטוח לאומי

ע"י ב"כ: הלשכה המשפטית

ה ח ל ט ה

1. בפנינו תביעת התובעת לגמלת שמירת היריון, אשר נדחתה על ידי הנתבע בטענה כי התובעת לא היתה במצב רפואי שסיכן אותה או את עוברה, ואשר אילץ אותה להיעדר מהעבודה, כנדרש בסעיף 58 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], תשנ"ה-1995.

2. ביום 12.3.2018 ובמהלך הדיון בפני בית הדין, הצהירה באת-כוח הנתבע את ההצהרה הבאה, שהיתה מקובלת על באת-כוח התובעת, כדלקמן: "אין מחלוקת כי השאלה היחידה שעומדת בתיק הינה שאלה רפואית באשר התקופה 04/12/2016 ועד 07/02/2017, והיא האם התובעת עומדת בתנאי סעיף 58(1), דהיינו האם היה במצבה הרפואי סיכון לאם או לעובר, כך שהיה צורך בשמירת היריון בתקופה שבנדון, שכן באותה עת לתובעת כבר נמצאה עבודה חלופית והיא עסקה בעבודה משרדית בישיבה בלבד. יובהר שמשעה שנמצאה לתובעת עבודה חלופית, הרי שסעיף 58(2) כלל אינו רלבנטי. לאור האמור לעיל אנו נותנים את הסכמתנו למינוי מומחה רפואי מטעם בית הדין בתחום הילוד והגניקולוגיה, כך שזה ידון ויתייחס לסעיף 58(1) בלבד".

3. אשר על כן, הננו ממנים מטעמו של בית הדין את פרופ' אייל שיינר, כמומחה רפואי בתחום היילוד והגניקולוגיה. המומחה מופנה להוראת סעיף 58(1) לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], תשנ"ה-1995, בלבד, שם מוגדרת שמירת היריון כדלקמן:

"שמירת היריון" – היעדרות מעבודה בתקופת ההיריון המתחייבת בשל אחד מאלה:

(1) מצב רפואי הנובע מההיריון והמסכן את האישה או את עוברה, הכל בהתאם לאישור רפואי בכתב;... "

4. המומחה מתבקש להשיב האם עניינה של התובעת עונה להוראות הדין שצוינו דלעיל. כמו כן, במידה והתשובה לכך הינה חיובית, מתבקש המומחה לציין את תקופת הזמן שבגינה ניתנה מסקנתו.

5. על מצבה הרפואי של התובעת ניתן ללמוד מהמוצגים הבאים: תיק מרפאות מיון ואשפוז ממרכז רפואי "העמק", וכן תיק רפואי כללי ומקצועי, ידני וממוחשב, משירותי בריאות כללית.

6. כב' המומחה מתבקש להשתדל לתת חוות דעתו מוקדם ככל שניתן, ובמידת האפשר תוך 30 ימים מקבלת החלטה זאת.

7. עם קבלת חוות הדעת היא תועבר לצדדים, והם יקבלו ארכה בת 15 ימים לבקש להפנות למומחה שאלות הבהרה ביחס אליה, ותינתן ארכה בת 15 ימים להגיב לבקשה כזו, ככל שתוגש. ככל שלא תוגשנה בקשות להפנות למומחה שאלות הבהרה, יקבלו הצדדים ארכה נוספת בת 15 ימים להגיש סיכומיהם או להשלים סיכומים שהוגשו, שאם לא כן הם יחשבו כמסכימים למסקנה העולה מחוות הדעת ולמתן פסק דין בהתאם.

8. תשומת לב הצדדים מופנית לכך שצד אינו רשאי לפנות באופן ישיר אל המומחה בכל עניין שהוא, ובכלל זה אינו רשאי להמציא למומחה מסמכים באופן ישיר. ככל שצד מסוים סבור כי יש מקום לפנות למומחה בעניין מסוים או להגיש לו מסמכים, עליו להגיש תחילה בקשה מנומקת לבית הדין, תוך המצאתה לצד שכנגד, וכל פניה אל המומחה ובכלל זה המצאת מסמכים, תיעשה על ידי בית הדין, זולת אם בית הדין הורה אחרת. ככלל, המומחה אשר מונה על ידי בית הדין, אינו בודק את בעל הדין שעניינו הופנה אליו, אלא אם המומחה מבקש זאת, או אם בעל הדין הגיש בקשה מנומקת בעניין זה לבית הדין ובית הדין נעתר לבקשה.

9. מותב בית הדין מסמיך את אב בית הדין לנסח ולהפנות למומחה שאלות הבהרה, וכן להתייחס לבקשה לשאלות ההבהרה, והכל כפי שהדבר יידרש.

10. שכר טרחתו של המומחה ישולם על ידי בית הדין, כמקובל.

11. להמשך טיפולה של המזכירות.

ניתנה היום, כ"ג אייר תשע"ח (08 מאי 2018), בהיעדר הצדדים ותישלח אליהם.

נציג ציבור (עובדים)

טל גולן

שופט

נציג ציבור

(מעסיקים)

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
08/05/2018 הוראה למומחה בית משפט להגיש חוות דעת טל גולן צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
תובע 1 אירינה גונצ'רוב דפנה קריין שפרלי
נתבע 1 המוסד לביטוח לאומי חגי פרנקל