טוען...

החלטה שניתנה ע"י יוסף בן-חמו

יוסף בן-חמו11/12/2017

בפני

כבוד השופט יוסף בן-חמו

העותר

גלעד שמן, ת.ז. 024213431

נגד

המשיבים

1. שרות בתי הסוהר-מחלקת האסיר - זימונים

2. מדינת ישראל

החלטה

בפני עתירת אסיר בעניין תנאי חופשה. העותר מבקש לאפשר לו להיכנס לתחום קיבוץ מעגן על מנת לפגוש את אביו במהלך החופשות.

נימוקי הבקשה

  • העותר משולב בסבב חופשות מזה 6 שנים. תנאי החופשה כוללים איסור להיכנס לקיבוץ מעגן ואזור עמק הירדן במהלך החופשה.
  • העותר מבקש לאפשר לו להיכנס לקיבוץ על מנת לפגוש את אביו שהוא כיום בן 82 ומצב בריאותו איננו תקין, המתקשה בנסיעות ארוכות וממושכות ושהייה ממושכת מחוץ לביתו. לאביו אין רישיון נהיגה ואין מי שיכול להסיע אותו.
  • העותר טוען כי בעבר לא נמנעה ממנו האפשרות להיכנס לקיבוץ מעגן במהלך חופשותיו.
  • לטענת העותר, החלטת ועדת אלמ"ב להגביל אותו בחופשותיו באיסור להיכנס לקיבוץ מעגן איננה מוצדקת ואיננה מנומקת.

העותר הינו אסיר עולם שהורשע בעבירת רצח, עבירות אמל"ח וגניבה. עונשו נקצב ל – 36 שנה. מרצה את עונשו החל מיום 30/6/91. מסווג לקטגוריה ב/1.

כתב התשובה

  • ועדת אלמ"ב המליצה להתנות את חופשותיו של העותר בזמן החופשה באיסור כניסה לאזור טבריה ועמק הירדן וזאת לצורך הגנה על קורבנות העבירה ובני משפחותיהם.
  • המשיבה מפנה לנסיבות הקשות והאכזריות של ביצוע העבירה כמפורט בגזר הדין.
  • ועדת אלמ"ב סבורה שיש לעשות כל הנדרש על מנת למנוע מפגש אפשרי בין העותר לבין בני משפחת הקורבן.

דיון

ועדת אלמ"ב מציינת כי העותר רצח את חברתו. בנוסף לכך, קיים פרופיל אלמ"ב ביחס לבת זוג נוספת. העותר שולב בשנה האחרונה בשיקום קבוצתי והתנהלותו בכלא ובמהלך החופשה היתה עד כה תקינה ועל כן, הוקלו תנאי החופשה. הוועדה לא התנגדה להסרת ערב אחד ולהגדלת שעות החופשה על פי שיקול דעת שב"ס.

הוועדה מציינת כי מאז הדיון הקודם שנערך בעניינו בתאריך 18/1/16 פנה האסיר מס' פעמים לוועדה בבקשה להיכנס בעת חופשותיו לאזור מגוריו, מסיבות שונות. חברי הוועדה דנו בבקשותיו והגיעו למסקנה כי אין מקום להמליץ על כך.

בניגוד לטענתו של העותר כי בעבר נכנס לאזור עמק הירדן באישור ועדת אלמ"ב, עולה מעיון מדוקדק בתיקו של האסיר כי בשנים האחרונות קיימת התנגדות עקבית של הוועדה לכניסת האסיר לאזור עמק הירדן שנומקה פעמים רבות.

חברי הוועדה סבורים כי בקשותיו החוזרות ונשנות של האסיר לשנות את תנאי חופשתו ואת התנאים וההגבלות משקפות את חוסר יכולתו של האסיר לקבל תכתיבים חיצוניים ולהשלים עם הגבלות שלא עולות בקנה אחד עם צרכיו ורצונותיו.

בחלק החסוי של ועדת אלמ"ב שהוגש לעיוני מפורטים הנזקים הקשים למשפחת הקורבן הנמשכים עד היום וההשלכות של הטראומה אותה הם חווים. דגש מיוחד ניתן בחוות הדעת למידע העדכני מיום 8/7/17.

עיינתי בחוות הדעת – סיכום אשפוז של אביו של העותר, שהוגש על ידי העותר במהלך הדיון. אמנם אביו של העותר סובל מבעיות בריאותיות כמפורט, אך אין מניעה לכך שהוא ישהה מחוץ לביתו למשך שעות ספורות.

בשיקול האיזון בין האינטרסים השונים,גובר כאן האינטרס הציבורי של שמירה על קרבנות עבירה ובני משפחותיהם.

מהעותר לא נשללה הפריבילגיה של חופשה. התנאת תנאים לחופשה, יש בה כדי לאזן בין האינטרסים השונים, וודאי שניתן להציב להטבה זו מגבלות ותנאים.

לא מצאתי פגם בהליך ובהחלטה המנהלית

אני מורה על דחיית העתירה.

ניתנה היום, כ"ג כסלו תשע"ח, 11 דצמבר 2017, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
09/11/2017 החלטה שניתנה ע"י יוסף בן-חמו יוסף בן-חמו צפייה
11/12/2017 החלטה שניתנה ע"י יוסף בן-חמו יוסף בן-חמו צפייה