טוען...

החלטה שניתנה ע"י אבישי קאופמן

אבישי קאופמן21/11/2017

בפני

השופט אבישי קאופמן

מבקשים

ריא גינדאוי

נגד

משיבים

מדינת ישראל

החלטה

בפני בקשה לביטול החלטת קצין משטרה לאיסור שימוש ברכב. ההחלטה ניתנה ביום 17.11, לאחר שלנהג הרכב נרשם דוח המייחס לו נהיגה בשכרות.

המבקשת הינה הבעלים של הרכב, אימו של הנהג. המבקשת, אשר אינה בעלת רשיון נהיגה בעצמה, עותרת לביטול ההחלטה מאחר ולטענתה הרכב משמש בעיקר את בעלה אשר זקוק לו לשם נסיעה לעבודתו ולפרנסת בני המשפחה כולה המונה עשר נפשות.

עפ"י סעיף 57ב(ב) בית המשפט יבטל את הודעת איסור השימוש באם נוכח כי התקיים אחד מאלה:

1. הרכב נלקח מבעליו בלי ידיעתו ובלי הסכמתו.

2. מי שנהג ברכב פעל בניגוד להוראותיו של בעל הרכב, ובעל הרכב עשה כל שביכולתו כדי למנוע את העבירה כאמור בסעיף 57א(א).

תנאים אלה אינם מתקיימים במקרה דנן בו נמסר הרכב לבנם של המבקשים בהסכמה, ואין בו כל טענה בדבר פעולה מיוחדת שנעשתה למניעת העבירה.

החוק נועד להגביר את הפיקוח של בעלי הרכב על השימוש בו: "רכב הוא כמו כלי נשק ומי שמוסר אותו לשימוש האחר צריך לוודא שמדובר באדם נורמטיבי שאינו נוהג בפסילת רישיון או בשכרות וכדומה... השבתת רכבים תביא לכך שנהגים יהיו יותר מודעים לאופן נהיגתם והורים ובעלי רכבים יתנו יותר תשומת לב והקפדה לאופן בו ילדיהם או אנשים להם נמסר הרכב, נוהגים ברכבם" (הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (השבתת רכב בשל עבירות חמורות), התשס"ד – 2004, הצעות חוק תשס"ד 63).

אין ספק כי השבתת רכב השייך לאדם בגין עבירה שביצע אחר מעוררת קשיים, אולם כפי שקבע בית המשפט העליון המחוקק איזן במקרה זה בין הצורך להילחם בתאונות הדרכים ובנהיגה העבריינית לבין הפגיעה בזכות הקניין, וקבע הנחיות וסייגים למקרים בהם ייעשה שימוש בסמכות זו, וראו לעניין זה רע"פ 1286/11 יעקב אמברם נ' מדינת ישראל.

מעבר לתנאים הנ"ל, לביטול החלטת הקצין, אשר כאמור אינם מתקיימים במקרה זה, מוסיף וקובע סעיף קטן ג':

בית המשפט רשאי לבטל את הודעת איסור השימוש, או לקבוע תקופה קצרה יותר לאיסור השימוש, בתנאים או ללא תנאים, אם התקיימו נסיבות אחרות מאלה האמורות בסעיף קטן (ב), המצדיקות זאת, ולענין זה רשאי בית המשפט להביא בחשבון, בין השאר, את הזיקה בין בעל הרכב לבין מי שנהג ברכב.

במקרה דנן גם שיקולים אלה מביאים אותי למסקנה כי דין הבקשה להידחות. המדובר בעבירה חמורה מאוד, במיוחד כאשר כמות האלכוהול שנמדדה אצל הנהג היא ברמה גבוהה של למעלה מ – 700 מגאללא"נ, והזיקה שבין המבקש לנהג הינה זיקה ישירה וקרובה של הורים ובנם וכאמור לעיל, מן הראוי כי ידע הבן שאם יעשה שימוש לרעה ברכב אביו עלולה כל המשפחה להיפגע מכך.

אשר על כן, הבקשה נדחית.

ניתנה היום, ג' כסלו תשע"ח, 21 נובמבר 2017.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
21/11/2017 החלטה שניתנה ע"י אבישי קאופמן אבישי קאופמן צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מבקש 1 ריא גינדאוי
משיב 1 מדינת ישראל חגית זמיר