טוען...

הוראה לתובע 1 להגיש תצהיר גילוי מסמכים

רעות שמר בגס06/03/2018

06 מרץ 2018

לפני:

כב' הרשמת רעות שמר בגס

המבקש

זאב פורשפן

ע"י ב"כ: עו"ד מיקו מנחם

-

המשיבים

1. דור ר.א.נ פרוייקטים בע"מ

2. ידידה אפלשטיין

החלטה

  1. לפניי בקשה לפטור את המבקש מתשלום אגרה בגין תביעה שהגיש כנגד הנתבעים בגין פיטוריו ונסיבות סיום העסקתו (להלן: "הבקשה").
  2. ביום 28/12/2017 ניתנה החלטה המורה למבקש להעביר לבית הדין ראיות המעידות על חסרון כיס, וביום 31/1/2018 ניתנה החלטה נוספת לפיה על המבקש לשלם את האגרה.
  3. ביום 1/2/2018 הגיש המבקש מסמכים נוספים ולפיכך ביום 4/2/2018 ניתנה החלטה נוספת המורה על מתן החלטה לגופה של הבקשה והתיק הועבר לעיוני.
  4. עד למועד זה טרם הוגשו כתבי הגנה וטרם נמסרה תגובת המשיבים לבקשה, וזאת על אף מספר אורכות שניתנו בעניין זה, ולפיכך ניתנת החלטה זו ללא תגובת המשיבים.
  5. כעולה מן הבקשה ומן התצהיר שצורף לה, המבקש הינו הנדסאי תעשיה וניהול במקצועו, אשר חי בגפו ואשר לו ילדים בוגרים.
  6. המבקש טוען בבקשה כי עקב פיטוריו מצא עצמו ברחוב ללא עבודה וכי הוא מתקשה למצוא עבודה, לאחר שדחה הצעות עבודה קודמות שהוצעו לו בטרם התקבל לעבודה אצל המשיבה 1.
  7. התנאים להענקת פטור מתשלום אגרה פורטו בתקנה 12 לתקנות בית הדין לעבודה (אגרות), התשס"ח- 2008 הקובעת כדלקמן:

"(א) בעל דין הטוען שאין ביכולתו לשלם אגרה, יצרף לתובענה, עם הבאתה לראשונה לבית הדין, בקשה לפטור מתשלום אגרה בגין אותה תובענה, בצירוף תצהיר שיפרט בו את רכושו, רכוש בן זוגו ורכוש הוריו אם הוא סמוך על שולחנם, ומקורות הכנסתו בששת החודשים שקדמו לתאריך הבקשה; הבקשה והתצהיר יהיו לפי הטופס שבתוספת השניה.

(ב) הוגשה בקשה לפטור מתשלום אגרה וראה בית הדין שאין ביכולתו של המבקש לשלם את האגרה, ונראה לבית הדין שההליך מגלה עילה, רשאי בית הדין לפטור את המבקש מתשלום האגרה, כולה או חלקה; בית הדין יתחשב ביכולתו האישית של המבקש בלבד, בהסתמך על רכושו, רכוש בן זוגו ורכוש הוריו אם הוא סמוך על שולחנם בלבד.

(ג) ראיה לכאורה לחוסר יכולתו של המבקש לשלם את האגרה כאמור בתקנת משנה (ב), תשמש החלטה או הכרזה כמפורט להלן, אם ניתנה בשנתיים שקדמו להגשת הבקשה:

(1) החלטה של בית דין או של בית משפט לפטור את המבקש מתשלום אגרה;

(2) הכרזה כי המבקש הוא חייב מוגבל באמצעים לפי סעיף 69ג לחוק ההוצאה לפועל, התשכ"ז-1967;

(3) הכרזה כי החייב הוא פושט רגל לפי סעיף 42 לפקודת פשיטת הרגל [נוסח חדש], התש"ם-1980;

(ד) קבלת גמלה לפי חוק הבטחת הכנסה, בעת הגשת הבקשה לפטור מאגרה, תשמש ראיה לכאורה לחוסר יכולתו של המבקש לשלם את האגרה כאמור בתקנת משנה (ב)...."

  1. מהתקנה עולה כי בקשה לפטור מאגרה היא מוצא אחרון שבו יש לנקוט והמיועד למי שבידו לוכיח כי ידו אינה משגת בכל דרך אחרת את תשלום האגרה. פטור מתשלום אגרה, שמשמעותו הישענות על הקופה הציבורית, שמור לאותם מקרים חריגים וכמוצא אחרון בלבד, שכן ככל שיש בידו של אדם לשאת בעלות האגרה, אל לו להיות לטורח על הציבור.
  2. לאחר שעיינתי בבקשה ובמסכמים שהגיש המבקש הגעתי לכדי מסקנה כי דין הבקשה להידחות משום שהיא אינה מעמידה את התשתית הראייתית הנדרשת לקבלת פטור מאגרה.
  3. אין מחלוקת כי המבקש אינו עומד בתנאים הקבועים בסעיף 12(ג) לתקנות, המהווים ראיה לכאורה להיעדר יכולת כלכלית לשלם אגרה, שכן המבקש לא הצהיר כי הינו חייב באמצעים, כי הוכרז כפושט רגל או כי הוא מקבל גמלה או קצבאות כלשהן.
  4. המבקש טען אמנם כי "מצא עצמו ברחוב" אך לבקשתו צירף העתק מהסכם שכירות הדירה בה הוא מתגורר בגבעתיים, וכן צירף אסמכתא להמחאות שמסר עבור שכר הדירה. בנוסף צירף המבקש פירוט מחשבון הבנק שממנו עולה כי למבקש הוצאות שונות שאינן לצרכי מחיה בסיסיים וכן הוצאות בכרטיס אשראי.
  5. לכך יש להוסיף כי המבקש לא הסביר כיצד הוא נושא בתשלום שכר הטרחה לבא כוחו, הגם שלכאורה עליו לממן את תשלום האגרה מאותו מקור המשמש למימון עלות הייצוג (רע"א 8327/08 לוי נ' פרזון אגודה חקלאית (פורסם בנבו, 30.11.2008)).
  6. טענת המבקש כי ילדיו משמשים ערבים בהסכם השכירות ולפיכך לא מצא לנכון לפנות אליהם בסיוע בתשלום האגרה, אין בה כדי לפטור את המבקש מלפנות אליהם או אל קרובי משפחה אחרים, ולחילופין לבנק או לצד שלישי לצורך לקבל הלוואה לצורך תשלום אגרת בית הדין. יצוין, כי על פי הפסיקה נדרש המבקש פטור מאגרה לפרט את מאמציו השונים לנטילת הלוואה לצורך תשלום האגרה, ומה היו תוצאות מאמצים אלו (רע"א 4014/10 דיאנה מונדז נ' שבתאי בירן (פורסם בנבו, 21.9.2010). המבקש לא הציג בפני בית הדין כל ראיה לכך כי אכן פנה לגורמים שונים בבקשה לקבל הלוואה לצורך תשלום האגרה וסורב.
  7. לאור האמור שוכנעתי כי המבקש אינו עומד בנטל להוכיח העדר יכולת כלכלית כנדרש על מנת להצדיק פטור מאגרה והטלת נטל זה על הקופה הציבורית, שאותה יש לשמור למקרים חריגים, וכמוצא אחרון בלבד.
  8. משהמבקש אינו עומד בדרישה זו, אין מקום לדון בשאלת סיכויי ההליך.
  9. סוף דבר, הבקשה נדחית.
  10. לפנים משורת הדין, רשאי המבקש לשלם את האגרה בשלושה תשלומים שווים ועוקבים. המזכירות תשלח למבקשת שלושה שוברי תשלום בסכומים שווים.
  11. משלא ניתנה תגובת המשיבים, אין צו להוצאות.

ניתנה היום, י"ט אדר תשע"ח, (06 מרץ 2018) בהעדר הצדדים ותישלח אליהם.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
06/03/2018 הוראה לתובע 1 להגיש תצהיר גילוי מסמכים רעות שמר בגס צפייה
26/07/2019 החלטה שניתנה ע"י אלעד שביון אלעד שביון צפייה
24/11/2020 הוראה לנתבע 1 להגיש תגובה אלעד שביון צפייה
11/12/2020 החלטה שניתנה ע"י אלעד שביון אלעד שביון צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
תובע 1 זאב פורשפן מנחם מיקו
נתבע 1 דור ר.א.נ פרוייקטים בע"מ רוני ארגמן