טוען...

החלטה על בקשה של תובע 1 בקשה באמצעות המזכירות

הדס שכטר ישראלי01/05/2018

מספר בקשה:1, 2, 3

בפני

כב' הרשמת הבכירה, הדס שכטר-ישראלי

התובעת

א.י. איור בע"מ

נגד

הנתבעת

לאה ירמנובסקי

החלטה

1. לפניי התנגדות לביצוע שטרות ובצידה בקשה להארכת מועד להגשת ההתנגדות.

בבסיס ההליך שני שיקים:

  • שיק מס' 105 על סך של 1,300 ₪ ז"פ ליום 20/07/15.
  • שיק מס' 104 על סך של 1,300 ₪ ז"פ ליום 20/05/17.

השיקים חוללו מחמת א.כ.מ.

2. בבקשה להארכת מועד, טוענת התובעת כי אי הגשת ההתנגדות במועד נבעה משגגה הקשורה לכך שחרף חתימת התצהיר על ידה, לא אומת הוא על ידי עורך דין. את טענתה זו תומכת הנתבעת בתצהיר מטעם אביה- מר יעיש, אשר ציין כי נוכח המרחק הגיאוגרפי היה קושי להשלים את ענין אימות החתימה במועד.

טענתה המרכזית של התובעת בהתנגדות היא כי השיקים נשוא הליך זה ניתנו כנגד הלוואת נשך, כך לשון התצהיר, בסך 8,000 ₪ בגינה נדרשה היא להחזיר סך של 15,600 ₪. כמו כן, טוענת הנתבעת כי בכל הקשור לקבלת ההלוואה, הוחתמה היא על טפסים מבלי שהוסבר לה תוכנם ותוך ניצול לקות הראייה ממנה היא סובלת.

3. בתגובתה להתנגדות, טוענת התובעת כי קיבלה את השיקים מושא התביעה מחברת צריכה ומיגון בע"מ (להלן: "צד ג'") בהדגישה כי מדובר בשיקים פתוחים, אשר ניתנו "על החלק" ללא שם מוטב, וסחירוּתם לא הוגבלה.

כמו כן, טוענת התובעת כי אין מחלוקת שהשיקים ניתנו על ידי הנתבעת, נחתמו על ידה במסגרת ההתקשרות בין הנתבעת לצד ג' למתן הלוואה כספית, בהדגישה כי פרטי אותה ההתקשרות ונסיבות מתן ההלוואה אינם ידועים לה.

בנוסף, טוענת התובעת כי תצהירה של המבקשת אינו מפורט דיו וכי בירור עם צד ג' העלה כי טרם שולם סכום הקרן הנטען ע"י הנתבעת בהתנגדות (סך של 8,000 ₪).

לגרסת התובעת, הבטיחה הנתבעת טרם הגשת ההתנגדות לשלם לתובעת את סכום החוב בתשלומים, אך לא עשתה כן.

4. באשר להארכת המועד, טוענת התובעת כי הנתבעת יצרה עמה קשר כבר ביום 17/07/17 במטרה להעביר את תשלום החוב וכי יש בידיה הוכחות לכך אותם תספק לבית המשפט אם תידרש. נטען, כי שעה שהנתבעת לא עשתה כן ולא שילמה לתובעת מאומה בניגוד להבטחותיה, שלחה התובעת ביום 21/8/17 התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים ואף נמסרה אזהרה ביום 10/10/17 שהתקבלה על ידי אמה של הנתבעת.

לטענת התובעת, חרף כל ההתראות לעיל ולמרות שידעה כי נפתח נגדה תיקה הוצאה לפועל, השתהתה הנתבעת מלפעול לפירעון חובה ולמצער להגשת ההתנגדות במועד.

5. התובעת פרטה במסגרת התגובה אודות מספר שיחות טלפוניות שנוהלו עם אביה של המבקשת במסגרתן מסר עדכונים אודות התדרדרות במצבה הרפואי של התובעת, הודה בקיום החוב, הראה בקיאות בפרטי החוב מושא התביעה וכן הביע נכונות להגיע להסדר לתשלום יתרת החוב.

לגרסת התובעת, טען האב כי הוא דל אמצעים כלכליים וכי מצבה הכלכלי והרפואי של בתו קשה ואף הבטיח למסור מסמכים רפואיים והצהרה בתיק אך טרם עשה זאת.

6. חרף החלטתי מיום 20/2/18 לא הוגשה תשובת הנתבעת לתגובה (ההחלטה שוגרה בפקס לנתבעת על ידי התובעת כפי שעולה מהנספח לבקשת הנתבעת לדחייה על הסף מיום 25/4/18).

דיון והכרעה

7. טרם אדון בבקשת המבקשת ליתן לה רשות להתנגד לביצוע השטר יש לדון בבקשה להארכת מועד להגשת התנגדות.

צורך בטעם מיוחד למתן ארכה להגשת התנגדות:

8. המועד להגשת התנגדות לביצוע שטר קבוע בחיקוק [(תקנה 106 לתקנות ההוצאה לפועל, תש"ם- 1979 (להלן:" תקנות ההוצאה לפועל")] והפרוצדורה הנדרשת להגשת בקשה להארכת מועד להגשת התנגדות קבועה בתקנה 109 לתקנות ההוצאה לפועל.

כדי שתינתן ארכה להגשת התנגדות נדרשים טעמים מיוחדים, כאמור בתקנה 528 לתקנות סדר הדין האזרחי, תשמ"ד-1984 (הוראה דומה מצויה בתקנה 128 לתקנות ההוצאה לפועל), אולם סמכותו של רשם להאריך מועדים שאובה גם מסעיף 90 לחוק בתי המשפט [נוסח משולב] התשמ"ד – 1984, שאז הפעלתה אינה דורשת התקיימותו של טעם מיוחד ועל מנת שתתקבל יש להראות כי ישנו הסבר המניח את הדעת לאיחור בהגשת ההתנגדות.

9. בית המשפט העליון דן בסוגיית הטעם המיוחד בהקשר של הארכת המועד, בפסק דינו ברע"א 2184/12 מיכלוביץ נ' א. אספקה וטרינרית בע"מ (מיום 29.8.2012), ונפסק כי שאלת סיכויי ההתנגדות ראויה ואמורה לשמש אחד השיקולים בבחינת קיומו של טעם מיוחד; קרי, סיכויי ההתנגדות כשלעצמם, עשויים במקרים מסוימים להקים את אותו טעם מיוחד.

ניתן גם להבחין בהגמשה מסוימת בפסיקה ומתן משקל שונה ל"טעם המיוחד" הנדרש בהתאם לטיב ההליך, באופן שבתי המשפט לוקחים בחשבון את סיבת הטעות, מידת הזלזול בבית המשפט או בחובה כבעל דין ואף מתן משקל לסיכויי ההליך העיקרי - והכל לאור התכלית של הזכות החוקתית של גישה לערכאות.

10. הנתבעת אומנם הגישה תצהיר מטעם אביה באשר לנימוקי הגשת ההתנגדות באיחור אך אין בטעות כזו אחרת, גם אם נבעה בתום לב, כדי להוות טעם מיוחד להארכת מועד. הדברים מקבלים משנה תוקף לאור כך שאין מחלוקת בדבר ידיעת הנתבעת אודות ההליך שנפתח כנגדה (והראיה הוא תצהירה שלה ותצהיר אביה לפיה ההתנגדות הייתה ערוכה במועד אך לא אומתה כדין בשל שגגה), ונוכח גרסת התובעת לפיה באו הצדדים בדברים על מנת להגיע להסדרת החוב.

עם זאת, כאמור, יש להביא בחשבון במסגרת בקשה להארכת מועד גם את טיעוני ההגנה של הנתבעת .

מתן רשות להתגונן:

11. מהותה של התנגדות לביצוע שטר, היא כבקשה למתן רשות להתגונן מפני התביעה השטרית בסדר דין מקוצר ואת התנגדות הנתבעת יש לבדוק לאור ההלכות שנקבעו לעניין סדר דין מקוצר [ע"א 10189/07 עזרא ששון נ' בנק מזרחי טפחות בע"מ (מיום 15/6/09); ע"א 7644/07 נ.פ.ג יזום ושיווק בע"מ נ' דור אנרגיה (מיום 5/1/10)].

סבורה אני כי הנתבעת הציגה הגנה "לכאורה" וכידוע, ההלכה הנוהגת קובעת כי לא תינתן רשות להתגונן "רק אם ברור על פניו ונעלה מספק כי אין לנתבע כל סיכוי להצליח בהגנתו" (ע"א 6154/96 חניון המרכבה חולון בע"מ נ' עיריית חולון, פ"ד נג(1) 390).

עם זאת, עסקינן בהגנה דחוקה, אשר הפרטים הנוגעים לה, בפרט באשר לעסקת היסוד ונסיבות מסירת השיקים, לא הובאו לידי ביטוי כלל בהתנגדות שהגישה הנתבעת.

במקרה שלפניי, יש צורך אומנם להידרש לסוגיית מעמד התובעת וטיב אחיזתה בשיקים, אולם כאמור הנתבעת לא פירטה מאומה באשר לעסקת היסוד, לא הגישה תשובה לתגובה במסגרתה פורטה גרסת התובעת ובתוך כך אף לא הבהירה את פשר חילולם של השיקים מסיבת: א.כ.מ.

ההתנגדות שלפניי חסרה פרטים כאמור לעיל ולא הוגש אף תצהיר מטעם אביה של הנתבעת בתמיכה לטיעוני ההגנה, אשר יכול והיה בו כדי לשפוך אור על נסיבות העניין.

12. כידוע, נתבעת בסדר דין מקוצר המבקשת רשות להתגונן, חייבת להיכנס לפרטי העניין עליו מבססת היא את הגנתה. טענות סתמיות וכלליות אינן מבססות מתן רשות להתגונן.

13. אשר על כן, על מנת שלא לחסום את דרכה של הנתבעת מבירור טענותיה ומתן אפשרות לבררן לגופן - סבורה אני כי האיזון הראוי בהקשר הזה מצוי בתקנה 210 לתקנות סדר הדין האזרחי התשמ"ד - 1984, המסמיכה את רשם ביהמ"ש להתנות את מתן הרשות להתגונן בתנאים ותינתן אפוא לנתבעת רשות להתגונן בכפוף להפקדת סך של 2,200 ₪ בקופת בית המשפט ליום 29/05/18.

יודגש, כי בשלב זה של ההליך, אין ביהמ"ש קובע ממצאים עובדתיים, לא נשקלים שיקולי מהימנות, ואין בהחלטתי זו כדי לקבוע מסמרות באשר לצדקת טענות מי מהצדדים, אשר תִתבררנה לגופן במסגרת ההליך העיקרי, ככל שתבוצע הפקדה כאמור.

התוצאה:

14. תיתן לנתבעת ארכה להגשת התנגדות עד למועד הגשתה בפועל ותיתן לה רשות להתגונן,

בכפוף להפקדת סך של 2,200 ₪ בית המשפט וזאת עד ליום 29/05/18 .

עם הפקדת הסכום האמור, ככל שיופקד, תועבר התובענה לפסים של סדר דין מהיר והתיק יובא לעיוני לשם מתן הוראות להמשך ניהול ההליך.

בהעדר הפקדה, תידחה ההתנגדות והתובעת תהא רשאית לשפעל את הליכי ההוצל"פ כנגד הנתבעת.

המזכירות תמציא החלטה זו לצדדים.

ניתנה היום, ט"ז אייר תשע"ח, 01 מאי 2018, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
01/05/2018 החלטה על בקשה של תובע 1 בקשה באמצעות המזכירות הדס שכטר ישראלי צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
תובע 1 א.י. איור בע"מ כמאל קדמאני
נתבע 1 לאה ירמנובסקי