טוען...

פסק דין שניתנה ע"י אמיר לוקשינסקי-גל

אמיר לוקשינסקי-גל27/12/2018

בפני

כבוד השופט אמיר לוקשינסקי-גל

תובעת/נתבעת שכנגד

פסיפיק רכב ותחבורה בע"מ

נגד

נתבעים/תובעים שכנגד

1.ענת גייר

2.איי אי ג'י ישראל חברה לביטוח בע"מ

פסק דין

הצדדים בתיק זה, הסכימו והסמיכו את בית המשפט לפסוק בתובענה דנן על פי שיקול דעתו, לפי סעיף 79א לחוק בתי המשפט [נוסח משולב] התשמ"ד - 1984.

לאחר שעיינתי בכל החומר שהוגש על ידי הצדדים לתיק בית המשפט ובפרוטוקול ושמעתי את טענות הצדדים ועדויותיהם בפני, ולאחר שהבאתי בחשבון טענותיהם של הצדדים האחד כנגד השני ושקלתי הדברים אלו מול אלו – מצאתי לחלק את האחריות לקרות התאונה כך שנהג התובעת יישא באחריות בשיעור 35% ואילו נהגת הנתבעים באחריות בשיעור 65%.

הצדדים רשאים להגיש פסיקתא לחתימה, בתוך 7 ימים, ככל שיחפצו בכך.

בנוסף, מצאתי להפנות את פסק הדין לעיון עיריית בית דגן. מדובר בתאונה שהתרחשה בצומת שבין יציאה משביל גישה, המצוי בצמוד ומימין לתחנת דלק דור אלון בבית דגן (על כביש 44) לבין נתיב היציאה מתחנת הדלק. נהג התובעת שנסע בשביל הגישה וביקש לצאת ימינה לכביש 44 עצר בתמרור העצור שבכיוונו, ולאחר מכן גלש לקו הצומת של שביל הגישה עם נתיב היציאה מתחנת הדלק, ונעמד שם עד שיוכל להשתלב לכביש 44. באותו הזמן נהגת הנתבעים יצאה מתחנת הדלק ימינה, בעודה מתרכזת בעיקר בתנועה המגיעה משמאלה בכביש 44 כאשר אין לה כל מודעות לקיום של שביל גישה מימין לתחנת הדלק (השביל מוסתר בגדר הפרדה ואין כל סימון בתחנת הדלק על קיומו) והיא לא הבחינה ברכב התובעים עד להתרחשות התאונה. לא הוכח שהנהגת סטתה מנתיבה, ומכאן האפשרות הסבירה שהמתנת רכב התובעת נעשתה כאשר חזית רכבו בולטת מעט לנתיב היציאה מתחנת הדלק.

מהראיות שהובאו לפניי עולה לכאורה כי יש בעיה קשה של שדה ראיה בין קצה שביל הגישה לבין נתיב היציאה מתחנת הדלק, ומסרטון שהוצג לפניי נחזו כלי רכב היוצאים במהירות מתחנת הדלק, ללא מודעות כפי הנראה (כפי שהעידה הנהגת שלפניי) לקיומו של שביל גישה מימין. כמו כן, עקב שדה הראייה הלקוי, וסימון לא ברור של הקו הצהוב בסיום שביל הגישה, כלי הרכב היוצאים משביל הגישה נאלצים לעיתים להיכנס מעט עם חזית רכבם לנתיב שממנו יוצאות המכוניות מתחנת הדלק, באופן שמסכן את יציאת כלי הרכב מתחנת הדלק.

לכך יש להוסיף כי מתמונה עדכנית שהוצגה לפניי עולה כי שלט ה"עצור" שהיה ביציאה משביל הגישה, נפל או הוסר.

מדובר במקום מסוכן ומועד לתאונות, כאשר ניתן באמצעים פשוטים לפתור את הבעיה במקום. על מנת למנוע תאונות נוספות, אציע לעיריית בית דגן (ככל ששביל הגישה ו/או תחנת הדלק מצויות בתחומי אחריותה) לבחון היטב את המקום, ולשקול בין הייתר להסיר חלק מהגדר החוסמת את שדה הראיה בין שביל הגישה לבין תחנת הדלק, וכן לשקול להציב שלט ביציאה מתחנת הדלק המזהיר מקיום רכבים משתלבים מימין משביל הגישה, וכן שלט מיידע מתאים ביציאה משביל הגישה. כן יש לשקול לסמן באופן בולט את הקו הצהוב המסמן את קצה הרוחב של נתיב היציאה מתחנת הדלק, ולהחזיר למקומו את שלט העצור שהיה ביציאה משביל הגישה.

ככל שהשטח האמור אינו מצוי באחריות עיריית בית דגן, אבקש שהעירייה תעביר את פסק הדין לגורם האחראי המוסמך. ככל שיש קושי לעירייה בזיהוי המקום, ניתן לפנות בבקשה מתאימה לבית המשפט במסגרת תיק זה, ולחלופין לפנות למי מבאי כוח הצדדים.

המזכירות תעביר העתק פסק הדין לצדדים על פי הכתובות בכתבי הטענות וכן תשלח את פסק הדין למחלקה המשפטית בעיריית בית דגן.

ניתן היום, י"ט טבת תשע"ט, 27 דצמבר 2018, בהעדר הצדדים.