טוען...

החלטה שניתנה ע"י מיכל ברנט

מיכל ברנט25/02/2018

בפני

כבוד השופטת מיכל ברנט

העותר

דוד מורגנשטרן (אסיר)

נגד

המשיב

שרות בתי הסוהר

החלטה

העותר נדון למאסר בן 5 שנים בגין עבירות פיסקליות, את מאסרו הוא מרצה מיום 4.6.17, זהו מאסרו השני והוא מסווג לקטגוריה ב1.

העותר מלין על סירוב המשיב לאפשר לו לצאת לחופשה מיוחדת לרגל חתונת נכדתו.

לטענתו, הוא מרצה את עונשו בכלא מעשיהו ללא כל בעיות משמעת או התנהגות, הוא היה משוחרר עת ניהל את ההליך המשפטי במשך מספר שנים וללא תנאים מגבילים ומצבו הרפואי עגום. הוא סובל מלימפומה ומעורבות של מוח עצם, בנוסף הוא סובל מקרצינומה של הערמונית עם גרורות באגן וחשד לגרורות בריאות, עבר הקרנות וכן הוא סובל ממחלה ריאתית פעילה על רקע עישון כבד (נפחת ריאות).

אף שב"כ העותר מודעים לכך שיציאה לאירוע של נכדה אינו נמנה במסגרת האירועים הכלולים בפקודת שב"ס הרי שנוכח נסיבותיו המיוחדות של העותר, עותרים הם לקבוע כי מדובר בנסיבות הומניטריות הנופלות בגדרו של סעיף יג' לפרק ח' של פקודת הנציבות 04.40.00.

בכתב התשובה נטען כי העותר אינו עומד בקריטריונים המנויים בפקודה ככל שזו נוגעת לחופשה מטעמים מיוחדים, מתן היתר לעותר לצאת לחופשה מיוחדת יהווה אפליה כלפי אסירים אחרים אשר אינם זכאים לקבל חופשה מעין זו והמשיב, מתוך כוונה כנה ומטעמים הומניים הציע לעותר לקיים ביקור פתוח עם החתן והכלה אך העותר סירב ועומד על בקשתו לצאת לאירוע.

במהלך הדיון בפניי הוצג לעיוני דוח של רשימת מבקרים אשר ביקרו את האסיר למן תחילת מאסרו ומרשימה זו עולה כי מלבד אשתו, אחיו, בניו ובנותיו לא ביקרו את העותר מי מנכדיו לרבות הנכדה העומדת להינשא.

כפי שקבעתי בעת"א 55707-05-16 היעתרות לבקשת העותר משמעה אפליה מאסירים אחרים המבקשים לצאת לחופשה חריגה בנסיבות שאינן מנויות בפקודה.

כמו כן, היעתרות לעתירה שכזו תוביל למצב בו "תתפרץ" הרשימה הסגורה שקבע המחוקק בפקודת החופשות.

אף ביהמ"ש העליון קבע כי חופשה מיוחדת אינה בגדר זכות וכי זכות זו שמורה למקרים המפורשים בפקודה שכן להחלטה המתירה יציאה לחופשה חריגה בניגוד לפקודה השלכות רוחב.

המדובר, כאמור, בעותר המרצה את מאסרו השני. אכן, על פי המסמכים הרפואיים שהוצגו לי העותר סובל משתי מחלות אונקולוגיות, ברם, כעולה מן המסמכים לא נשקפת סכנה לחייו.

בהינתן העובדה שנכדת העותר לא ביקרה אותו למן תחילת מאסרו בבית הסוהר, לא מצאתי כי נפל פגם בהחלטת המשיב ולפיכך הנני דוחה את העתירה.

חזקה על שב"ס כפי שנכתב בכתב התשובה שיאשר ביקור מורחב ופתוח לנכדת האסיר ככל שתבקש זאת.

ניתנה היום, י' אדר תשע"ח, 25 פברואר 2018, בהעדר הצדדים.