טוען...

גזר דין שניתנה ע"י דוד שאול גבאי ריכטר

דוד שאול גבאי ריכטר23/02/2022

בפני

כבוד השופט דוד שאול גבאי ריכטר

בעניין:

מדינת ישראל

ע"י תביעות ירושלים

המאשימה

נגד

1.נתנאל אלעזר וקנין
ע"י ב"כ עו"ד חיים שטיינברג

2.איתי סוייבסקי פצ'ול
ע"י ב"כ עו"ד עידן גמליאלי

הנאשמים

גזר דין – נאשם 2

כתב האישום המתוקן

הנאשם הורשע על-פי הודאתו בכתב אישום מתוקן בעבירות סמים.

האישום הראשון נוגע לנאשם 1 בלבד ולכן אינו רלבנטי. האישום השני נמחק.

האישום השלישי – ביום 29.1.2018 לאחר תיאום טלפוני מוקדם באפליקציית "טלגרס", מכר נאשם 1 באמצעות אחרים לה"א בחניון בית ספר בירושלים קנביס במשקל 10 גרם תמורת 750 ₪. באותן נסיבות שלח ה"א לטלפון של נאשם 1 את תמונתו אוחז ברישיון הנהיגה שלו, ובתגובה שלח נאשם 1 את התמונה לנאשם 2, כאשר האחרון התבקש ע"י הנאשם להגיע למקום במטרה לספק את הסם. בגין כך הורשע הנאשם בעבירת סחר בסמים בצוותא, לפי סעיפים 13 ו-19א לפקודת הסמים ו-29(א) לחוק העונשין, התשל"ז-1977.

האישום הרביעי – ביום 29.1.2018 לאחר תיאום טלפוני ב"טלגרס" סייע נאשם 2 לנאשם 1 למכור לנפ"מ קנביס במשקל 5 גרם תמורת 500 ₪. נפ"מ שלחה לטלפון של נאשם 1 את תמונתה אוחזת בתעודת הזהות שלה, ובהמשך הגיע נאשם 2 והטמין את הסם ליד פח, ממנו לקחה נפ"מ את הסם בהותירה שם את התמורה. כאן הורשע הנאשם בסיוע לסחר בסמים בצוותא לפי סעיפים 13 ו-19א לפקודת הסמים וסעיפים 29(א) ו-31 לחוק העונשין.

האישום החמישי נוגע לנאשם 1 בלבד ולכן אינו רלבנטי.

מהלך הדיון

הנאשם היה עצור בין התאריכים 20.2.2018 ועד ליום 7.3.2018 עת שוחרר על-ידי למעצר בית בבית אמו, שם שהה בתנאי מעצר בית מלא במשך למעלה משנה. בהמשך הוקלו התנאים.

רישום פלילי

לנאשם רישום פלילי בודד מתיק נוער מתחום הרכוש.

תסקירי שירות המבחן

בעניינו של הנאשם נערכו תסקירים רבים והדיונים נדחו מעת לעת, לאורך תקופה ארוכה, על-מנת למצות אפיק טיפולי. מהתסקירים עולה, כי הנאשם כבן 22 כיום, רווק והיום מתגורר בגפו. נסיבותיו המשפחתיות מורכבות והוריו הביולוגיים גרושים, כשאביו מנהל את חייו בחו"ל והקשר עמו היה רופף עד לשנה האחרונה. לנאשם אח תיאום ואחים למחצה מבני זוגם של הוריו הביולוגיים. הנאשם סיים 11 שנות לימוד לאחר שהתקשה לתפקד במערכות החינוך. הוא עבד בעבודות שונות וסייע בפרנסת הבית. הנאשם לא התגייס לצבא בשל חוסר רצונו והטענה שמצבו הבריאותי אינו מאפשר זאת. הוא צרך סמים מגיל עשרה. הקשר של הנאשם עם שירות המבחן ידע עליות ומורדות, והדיונים נדחו פעמים רבות, נוכח תנודתיות רצונו של הנאשם בקשר עם שירות המבחן. חלק מבדיקות השתן שמסר לאורך תקופה נמצאו חיוביות לסמים קנבואידים, ומסירת הבדיקות היתה לא רציפה. יחד עם זאת, בשנה וחצי האחרונות, העלה הנאשם את חייו על פסים חיוביים, פתח עסק עצמאי שלו מקדיש את מירב זמנו ומרצו, התנתק מחברה עבריינית, וכיום חש הקלה בשל העצמאות שרכש, ואף עבר להתגורר בגפו. הקשר עם אביו התחזק ומהווה עבורו מקור תמיכה משמעותי בתקופה האחרונה וכך גם הקשר עם אחיו. במכלול הנסיבות המליץ שירות המבחן בתסקירו האחרון, על ענישה טיפולית בדמות 300 שעות של"ץ, הטלת צו מבחן והתחייבות. השירות התרשם כי הנאשם הביע מחוייבות גבוהה לענישה מסוג זה, באשר הוא מודאג מהשלכת עונש אחר כגון עבודות שירות, על תפקוד עסקו.

חוות דעת הממונה על עבודות השירות

הממונה מצא את הנאשם כשיר לבצע עבודות שירות במפעל המשקם באשקלון, בהתאם לחוות דעת מיום 15.12.2020.

טיעונים לעונש

ב"כ המאשימה סקרה את חומרת העבירות ואת נסיבותיו של הנאשם. היא הכירה בכך שהנאשם עשה כברת דרך אך יחד עם זאת ציינה תיק נוסף שנפתח. היא עתרה למקם את הנאשם בתחתית מתחמים המתחילים במאסרים קצרים.

ב"כ הנאשם ביקש להיעתר להמלצת שירות המבחן. הוא הדגיש כי הנאשם עבר שיקום, גם אם לא בדרך ה"רגילה", והודות למאמציו של הנאשם ומציאת דרכו בכוחות עצמו, הצליח לעלות על דרך המלך.

קביעת מתחם הענישה ההולם

עקרון ההלימה, הוא העקרון המנחה את בית המשפט בבואו לקבוע את מתחם הענישה ההולם. מתחם זה הוא נגזרת של הערכים המוגנים, מידת הפגיעה בהם, נסיבות ביצוע העבירה ומידת אשמו של הנאשם וכן מדיניות הענישה הנוהגת.

אשר לערכים המוגנים – עבירות של סחר בסמים פוגעות במרקם החיים התקין, בביטחון הציבור ובבריאותו, ופגיעתם קשה עד מאוד. בענייננו, מידת הפגיעה בערכים המוגנים בינונית-נמוכה.

אשר לנסיבות ביצוע העבירה – בשני האישומים מדובר בעבירות מתוכננות שבוצעו בצוותא ובתחכום. אלא שהנאשם היה "כינור שני" ולא יזם את המעשים אלא נגרר אחר נאשם 1, ועל-כן חלקו פחות, הן מבחינת התכנון הן מבחינת הביצוע. עם זאת, הנאשם אחראי למעשים באופן מלא. הנזק ממכירת סמים לכל דכפין ידוע ואלמלא נתפס, הנזק עלול היה להיות רב. לצד זאת, מדובר ב"סם קל" בכמויות קטנות.

אשר למדיניות הענישה הנוהגת – בעבירות סחר בסמים יש לתת בכורה לשיקולי הרתעה וגמול. בהקשר זה מפנה לרע"פ 3343/17 מכאוי נ' מ"י (מיום 26.7.2017). ברע"פ 2139/16 אברמס נ' מ"י (מיום 18.5.2016) אושר מתחם ענישה שבין 8 ל-27 חודשים ביחס לריבוי מקרים של סחר בחשיש בכמויות גדולות מאוד ושם התיק הסתיים ב-8 חודשי מאסר בפועל. בעפ"ג (י-ם) 10715-02-16 מ"י נ' דייני (מיום 14.6.2016) הסתיים ההליך בעבודות שירות בשל שיקולי שיקום, ונקבע מתחם שבין 5 ל-15 חודשי מאסר בנסיבות של ריבוי מכירות קנביס בגרמים בודדים, כשברקע הדחת קטינים. הנסיבות חמורות ממקרנו. בעפ"ג (י-ם) 21958-07-16 שם טוב נ' מ"י (מיום 9.4.2018) הסתיים הליך בעבודות שירות במקום 10 חודשי מאסר שנגזרו בערכאה הדיונית, מטעמי שיקום. אושר שם מתחם שבין 10 ל-30 חודשי מאסר בנסיבות של הדחת קטין לשימוש בסם ומכירה לקטינים על רקע חברתי במספר הזדמנויות. גם מקרה זה חמור ממקרנו. בת"פ 24627-10-16 מ"י נ' דיוויס (מיום 17.7.2017) דנתי במקרה חמוד ממקרנו של מספר מקרי סחר בכמויות גדולות יותר. שם קבעתי מתחם שבין מאסר מותנה ל-12 חודשי מאסר, ובסופו של דבר חרגתי מטעמי שיקום ממתחם הענישה והטלתי עונש של 300 שעות של"ץ וענישה נלווית. לא הוגש ערעור.

מתחם הענישה – יש לקבוע מתחם אחד לשני האישומים נוכח הדמיון בשיטת הפעולה, סוג הסם, כמותו והקרבה בזמן. יש לקבוע מתחם שבין חודש ל-10 חודשי מאסר.

נסיבות שאינן קשורות לביצוע העבירה

במסגרת הנסיבות שאינן קשורות בביצוע עבירה ושיש להן השפעה על המיקום במתחם, ניתן למנות את אלה: הנאשם צעיר מאוד, נטל אחריות למעשים. עברו הפלילי אינו רלבנטי ואינו מכביד. דרכו הטיפולית בתיק זה לא הייתה "לפי הספר" אלא בדרכו שלו. למרות קשיים וכשלים רבים במהלך הדרך – בעיקר בדמות היעדר הרצון המספיק לקבל טיפול ייעודי בין במסגרת חוץ ביתית ובין במסגרת בקהילה, ובדמות מציאת בדיקות שתן מלוכלכות, אי מתן בדיקות כלל וקשר לא רציף עם השירות בהקשר זה - עשה הנאשם כברת דרך משמעותית בדרך להתבגרות ועצמאות. ממי שישב חסר מעש בבית, משועמם ונוטה לכיוון הפלילי, הפך הנאשם לאדם עצמאי, בעל עסק ובעל מחויבות בהקשר זה. הוא למד אחריות מהי, וככל שהתפתח בכיוון זה, כך גם השתפר שיתוף הפעולה שלו עם שירות המבחן, וכך גם גברה נטילת האחריות לחייו ולניהולם התקין. אכן, אין מדובר ב"שיקום" בדרך המוכרת, אך נדמה כי בעיקר בשנה האחרונה, ולמרות קשיי הקורונה, הוכיח הנאשם שהוא מסוגל לאתגרים ומסוגל להתעלות מעבר לפיתויים שלהם נהג להיכנע חדשים לבקרים קודם לכן. אני מודע לתיק שנפתח שעניינו שימוש עצמי, אך הדבר אינו מבטל את הישגיו של הנאשם כפי שציינתי לאורך תקופה מצטבר של למעלה משלוש שנים, ואף מתיישב עם העובדה שבחלק מתקופת משפטו המשיך לצרוך סמים, כפי שהדבר בא לידי ביטוי בממצאי בדיקות השתן. אך סברתי, כאמור, כי כיום הנאשם נמצא במקום אחר בחייו, ויש לקוות כי יתמיד בדרכו הטובה, יסור מרע ויעשה טוב. מעבר לכך, יש לקחת בחשבון את העובדה שהנאשם היה עצור ממש בתיק זה תקופה לא קצרה וכן היה נתון בתנאים מגבילים לאורך זמן.

המיקום במתחם

נוכח כל זאת, מסקנת שירות המבחן מקובלת עלי, ולכן אני מוצא שהנאשם הוכיח יכולת להשתקם והוכיח כי ניתן לצפות שיתמיד בכיוון זה גם בעתיד. מכאן, שניתן במקרהו, לחרוג ממתחם הענישה ולהטיל עליו עונש של של"ץ. אומר, שאלמלא חשיבות העסק העצמאי שהקים הנאשם והיותו נדבך כה מרכזי בדרכו השיקומית שתוארה לעיל, ואלמלא ההערכה הסבירה, ששליחתו למאסר בעבודות שירות תפגע בעסקו ותנפץ את העוגן העיקרי לשיקומו ושגרת יומו החיובית כיום, היה מקום לשלוח אותו למאסר בעבודות שירות.

גזירת הדין

נוכח כל האמור, מטיל על הנאשם את העונשים הבאים:

  1. של"ץ בהיקף 300 שעות במסגרת מתנ"ס כצלנסון באשקלון ע"פ התוכנית שהתווה שירות המבחן ובפיקוחו. הובהר לנאשם כי אי קיום הוראות שירות המבחן עלול לגרום להפקעת הצו, ולהטלת כל עונש חלופי לרבות מאסר. תחילת העבודות – לא לפני תוך 45 ימים ממתן גזר הדין;
  2. צו מבחן לתקופה של 18 חודשים מהיום. הובהר לנאשם כי אי קיום הוראות שירות המבחן עלול לגרום להפקעת הצו, ולהטלת כל עונש חלופי לרבות מאסר;
  3. 10 חודשי מאסר וזאת על-תנאי למשך 3 שנים משחרורו של הנאשם, שלא יעבור כל עבירת פשע לפי פקודת הסמים המסוכנים;
  4. חודשיים מאסר וזאת על-תנאי למשך 3 שנים משחרורו של הנאשם, שלא יעבור כל עבירת עוון לפי פקודת הסמים המסוכנים;
  5. 3,000 ₪ קנס או 12 ימי מאסר תמורתו אם לא ישולם. הקנס ישולם ב-10 תשלומים שווים ורצופים החל מיום 2.5.2021 ובכל 1 לחודש רציף ועוקב. לא ישולם תשלום במועד, יועמד הקנס לפירעון מיידי. הקנס יקוזז מכל הפקדה שבתיק, על-אף הודעת עיקול. ככל שתיוותר יתרה ולא קיימת הודעת עיקול, תוחזר היתרה לנאשם;

בשלב זה ונוכח אי סיום תיקו של השותף, אינני מורה על השמדת הסמים.

יש לשלוח לשירות המבחן ולממונה על עבודות השירות.

זכות ערעור כחוק.

ניתן היום, י"א ניסן תשפ"א, 24 מרץ 2021, במעמד הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
22/02/2018 הוראה למבקש 1 להגיש בקשה למעצר עד לתום ההליכים דוד שאול גבאי ריכטר לא זמין
27/02/2018 צו שניתנה ע"י דוד שאול גבאי ריכטר דוד שאול גבאי ריכטר לא זמין
07/03/2018 צו שניתנה ע"י דוד שאול גבאי ריכטר דוד שאול גבאי ריכטר לא זמין
24/04/2018 פקודת שחרור דוד שאול גבאי ריכטר לא זמין
24/03/2021 גזר דין שניתנה ע"י דוד שאול גבאי ריכטר דוד שאול גבאי ריכטר צפייה
23/02/2022 גזר דין שניתנה ע"י דוד שאול גבאי ריכטר דוד שאול גבאי ריכטר צפייה