טוען...

החלטה על בקשה של נתבע 1 ביטול החלטה/פס"ד - בחלוף 30 יום

נועם רף05/10/2018

מספר בקשה:4

בפני

כב' הרשם הבכיר נועם רף

מבקשת

קווים תחבורה ציבורית בע"מ

נגד

משיבה

מרינה בורודיצקי

החלטה

  1. בפני בקשת המבקשת לביטול לביטול פסק דין שניתן כנגדה ביום 24.7.18 בשל אי הגשת כתב הגנה ואי התייצבות לדיון.
  2. לטענת המבקשת עקב שינויים אירגוניים ותקלה ביומן לא הוגש כתב הגנה ונציג המבקשת לא התייצב לדיון.
  3. המשיבה מתנגדת לבקשה וטוענת כי המבקשת מזלזלת בהליך השיפוטי.
  4. תקנה 201 לתקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד – 1984 קובעת:

"ניתנה החלטה על פי צד אחד או שניתנה באין כתבי טענות מצד שני, והגיש בעל הדין שנגדו ניתנה ההחלטה בקשת ביטול תוך שלושים ימים מיום שהומצאה לו ההחלטה, רשאי בית המשפט או הרשם שנתן את ההחלטה – לבטלה, בתנאים שייראו לו בדבר הוצאות או בענינים אחרים, ורשאי הוא, לפי הצורך, לעכב את ההוצאה לפועל או לבטלה; החלטה שמטבעה אינה יכולה להיות מבוטלת לגבי אותו בעל דין בלבד, מותר לבטלה גם לגבי שאר בעלי הדין, כולם או מקצתם."

  1. בפר"ק (מרכז) 45345-10-13 מועצה מקומית באר יעקב נ' עו"ד מרדכי שלו – מנהל מיוחד לעמותה (פורסם בנבו) קבע בימ"ש:

"בית המשפט ייעתר לבקשה שעניינה ביטול פסק דין שניתן במעמד צד אחד אם מצא כי ביטול כאמור מתחייב מן הצדק (קרי, כאשר נפל פגם דיוני היורד לשורשו של עניין, כשלרוב מדובר בפגם בהמצאה או פגם אחר שפגע ביכולת להשמיע טענות) או בהתאם לשיקול דעת בית המשפט בשים לב לסיבה בגינה ניתנה ההחלטה במעמד צד אחד ולסיכויי ההגנה של הצד המבקש את הביטול (ר' לעניין זה רע"א 2582/13 גריפאת נ' רשות הפיתוח מינהל מקרקעי ישראל - צפון (2.6.2013) (פורסם בנבו); ע"א 1782/06 משרד הבינוי והשיכון נ' סולל בונה בע"מ (6.4.2008) (פורסם בנבו))."

  1. מאחר והמבקשת מאשרת קבלת כתב התביעה, היא אינה זכאית לביטול פסק הדין משיקולי צדק ויש לבחון אם הינה זכאית לביטול פסק הדין לפי שיקול דעת בית המשפט.
  2. ככל שעסקינן בשאלה האם יש לבטל את פסק הדין בהתאם לשיקול דעת בית המשפט, ההלכה שהשתרשה קובעת:

"כידוע, בבקשה לביטול פסק-דין שניתן בהעדר התייצבות הנתבע, יש לבחון את הסיבה לאי ההתייצבות וכן את סיכויי הצלחתו של הנתבע, אם יבוטל פסק הדין. בפסיקה נאמר, כי שאלת סיכויי ההגנה היא השאלה העיקרית. מקום שנתבע מצביע על סיכוי לכאורה לזכות במשפט, אם יבוטל פסק הדין, ניתן למחול לו על רשלנות או הזנחה בהימנעותו להתגונן, תוך פיצוי הצד שכנגד בהוצאות. אלא, שהדברים אמורים בבעל דין שהתרשל ולא בבעל דין אשר מדעת התעלם מההליך המשפטי וגילה יחס של זלזול כלפי חובתו כבעל דין. במקרה כזה, רשאי השופט לדחות את הבקשה לביטול פסק דין שניתן בהעדר, על אף סיכוייו של הנתבע להצליח בהגנתו (השוו: ע"א 625/68 מפעל הבניה נ' החברה הדרומית, פ"ד כג(2) 721 (1969) וההפניה שם)." ר' רע"א 6905/11 גולדנברג נ' רובנר ואח' (פורסם בנבו).

  1. ברת"ק (באר שבע) 12626-12-11 אליהו ג'רבי נ' יעל בן משה, (פורסם בנבו) קבע בימ"ש:

"אי ביטול פסק הדין כמוהו כנעילת שערי בית המשפט בפני המבקש זאת תוך מניעת אפשרות קיום בירור ענייני והוגן של הנושא שבמחלוקת והכרעה בו על סמך ראיות של צד אחד בלבד. אין לשכוח שבדר הדין אינו אלא אמצעי להשגת המטרה של עשיית משפט צדק ואין להפוך את האמצעי למטרה בפני עצמה. בתי המשפט נזהרים ב "נעילת שערי בית המשפט", במיוחד לאור חשיבותה של זכות הגישה לערכאות, שהינה זכות יסוד במשפט הישראלי, ויש שרואים בה כזכות חוקתית של ממש".

ראו גם רע"א 1957/12 חלה נ' כהן (פורסם בנבו).

  1. לטענת המבקשת מדובר בטעות שבתום לב ואיני רואה בהתנהלותה של המבקשת כמי שמתעלמת מדעת מההליך השיפוטי. כך גם מעיון בכתב ההגנה שצורף לבקשה לביטול פסק דין, הגנת המבקשת אינה בגדר "הגנת בדים".

ניתן לכפר על מחדלה של המבקשת בדרך של חיוב בהוצאות.

  1. לאור המפורט לעיל, פסק הדין מיום 24.7.18 מבוטל בזאת.
  2. כתב ההגנה שצורף לבקשה מיום 9.8.18 ייסרק לסל "כתבי טענות".
  3. הצדדים יתייצבו לדיון ביום 7.1.19 בשעה 08:30.
  4. המבקשת תישא בהוצאות המשיבה בסך של 750 ₪. הסכום ישולם תוך 30 ימים מהיום. במידה והסכום לא ישולם במועד הנקוב לעיל, יישא הסכום הפרשי הצמדה וריבית כדין מיום מתן החלטה זו ועד ליום התשלום המלא בפועל.

המזכירות תשלח החלטה זו לצדדים.

ניתנה היום, כ"ו תשרי תשע"ט, 05 אוקטובר 2018, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
05/10/2018 החלטה על בקשה של נתבע 1 ביטול החלטה/פס"ד - בחלוף 30 יום נועם רף צפייה
05/10/2018 החלטה שניתנה ע"י נועם רף נועם רף צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
תובע 1 מרינה בורודיצקי
נתבע 1 קווים תחבורה ציבורית בע"מ