טוען...

הוראה לשירות המבחן למבוגרים להגיש תסקיר

פנינה לוקיץ30/07/2019

בפני

כבוד השופטת פנינה לוקיץ

מבקש

יניב גל

נגד

משיבה

מדינת ישראל

החלטה

בפני בקשת המבקש לעיון חוזר בהחלטה שניתנה ביום 15.7.18 בה נקבע כי הוא יימצא במעצר בית לילי בכל יום בין השעות 19:00 עד 07:00 למחרת. בקשת המבקש הינה כי יבוטל כליל התנאי של מעצר בית לילי, כך שלמעשה הוא יהא משוחרר ללא תנאים מגבילים כלשהם.

המדובר במבקש אשר הורשע, עפ"י הודאתו, כבר ביום 5.6.18, בעבירות של גידול והחזקת סם מסוכן מסוג קנבוס שלא לצריכה עצמית, זאת לאחר שנתפסו בדירתו, שתילי קנבוס תלויים לצורך ייבוש במשקל 2.1 ק"ג, בנוסף לכמות של 238.88 גרם שנתפסו ב-6 שקיות פלסטיק נפרדות. כמו כן נתפס ציוד המשמש לגידול ויוצר מעבדה לגידול הסמים.

חרף ההרשעה לפני למעלה משנה טרם נגזר דינו של המבקש שכן חלו עיכובים בדיון בגזירת העונש, שמקורם, בעיקר במבקש עצמו או בב"כ. יצויין שעד לחודש 4/19 היה מיוצג המבקש ע"י עו"ד פרטי, אולם לאחר שזה התפטר מייצוג, עבר ייצוגו לסניגוריה הציבורית.

כעת קבוע דיון בתיק העיקרי ליום 19.9.19 כאשר עד למועד זה אמור להתקבל תסקיר משלים.

מהתסקירים שהוגשו עולה כי המבקש, עד לחודש....לא הביע ענין להשתלב במסגרת טיפולית כלשהי, על אף ששירות המבחן קבע, כבר בתסקיר מחודש 11/18, כי יש צורך בכך על רקע התמכרות לשימוש בסמים, ולמעשה עד היום לא משולב המבקש במסגרת טיפולית כלשהי.

עוד יש לציין כי המבקש, שהינו נעדר עבר פלילי, סובל ממחלת קדחת ים-תיכונית, המחייבת אותו בקבלת טיפול רפואי ותרופתי רציף וכי במהלך כל התקופה מאז שוחרר בתנאים מגבילים (קרוב לשנה וחצי כעת), לא נרשמה לחובתו הפרה כלשהי של התנאים (אשר בתחילה כללו מעצר בית מלא עם חלונות התאווררות, ולאחר מכן, בחודש 7/18 שונו התנאים למעצר בית לילי בלבד).

המבקש משתית בקשתו בעיקר על חלוף הזמן הרב בו הוא מצוי בתנאים מגבילים, והעדר צפי קרוב לגזירת עונשו. המבקש טוען כי התנאים המגבילים שהושתו עליו מנעו ממנו את עבודתו כמוסיקאי במשך תקופה ארוכה, ומכאן התדרדר מצבו הכלכלי והוא נתמך לפרנסתו בבת זוגו, שהיא המפקחת עליו במעצר הבית. בבקשה נטען כי הוא נדרש לצאת בלילה לצורכי עבודתו כמוסיקאי, ולפיכך הסרת התנאי המגביל תאפשר לו להתפרנס למחייתו.

בדיון הסביר המבקש כי הוא נגן המלווה מוסיקאים בהקלטות ובהופעות, ומכאן שאין לו עבודה סדירה בתחום, וחלק מעבודתו יכולה להיעשות בשעות היום דווקא (הקלטות באולפנים למשל).

הצעת המשיבה כי שעות מעצר הבית הלילי יצומצמו כך שיחולו בין שעת חצות עד לשעת בוקר, כמו גם נסיון בית המשפט להסדיר מנגנון שיאפשר למבקש לצאת ממעצר הבית הלילי מדי פעם בפעם, לכשיוזמן לנגן בהופעה ספציפית אשר תארך אל תוך שעות הלילה הקטנות, נדחו על ידי המבקש.

לאחר שמיעת טיעוני הצדדים בפני אני סבורה, כטענת המשיבה, שאין להיעתר לבקשה (אלא בחלקה), וכי מלבד התארכות הדיון בעניינו של המבקש, לא חל שינוי בנסיבות המצדיק את ביטול התנאים המגבילים לחלוטין כמבוקש על ידו.

המבקש לא הצביע על נסיבות שיש בהן להצביע על הפחתה במסוכנות, שהינה סטטוטורית, ולמעשה במשך למעלה משנה, המבקש נמנע מלהיכנס לתוכנית טיפול שהוצעה לו על ידי שירות המבחן. משכך אין בפני כל אינדיקציה לשינוי בדפוסי ההתנהגות וההתנהלות העולים מהמעשים המיוחסים לו, אשר יש בה להפחית את החשש לחזרתיות. אמנם מדובר על מי שאין לחובתו עבר פלילי, אולם אין בכך "לנקות" את מעשיו מפליליותם, מה גם שמדובר בגידול סמים בהיקף ניכר, דבר המשליך באופן ישיר על המסוכנות העולה מהם. אמנם נכון כי המבקש לא הואשם בסחר, אולם הכמות שגודלה על ידו בוודאי שאינה יכולה לשמש לצריכה עצמית, ומשכך, מתן אפשרות למבקש לחזור לעיסוקו כמוסיקאי, דווקא בשעות הלילה (בהן נפוץ יותר השימוש בסמים), עלול דווקא להעלות את המסוכנות ובוודאי שלא להפחיתה.

אינני מתעלמת מהעובדה שהמבקש לא הפר את תנאי השחרור במהלך השנה וחצי האחרונות, ולא בא בבקשות חוזרות ונשנות לשינוי התנאים, דברים שיש לזקוף לזכותו. אולם חרף זאת, אינני מוצאת כי בעת הזו יש מקום להיעתר לבקשה, כפי שהוגשה, ולשחררו מכל תנאי מגביל שהוא.

עם זאת, לנוכח הסכמת ב"כ המבקשת בדיון אני מוצאת מקום לצמצם את שעות מעצר הבית הלילי כך שאלו יחולו בין השעות 24:00 (חצות) ועד השעה 07:00 בכל יום.

אני סבורה כי לאחר שיתקבל תסקיר משלים בעניינו של המבקש לצורך גזירת העונש, ולאור האמור בו, ניתן יהא לשוב ולבחון באם ניתן לצמצם, צמצום נוסף של שעות מעצר הבית הלילי.

ניתנה היום, כ"ז תמוז תשע"ט, 30 יולי 2019, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
30/07/2019 הוראה לשירות המבחן למבוגרים להגיש תסקיר פנינה לוקיץ צפייה
15/11/2020 החלטה שניתנה ע"י איילת השחר ביטון פרלה איילת השחר ביטון פרלה צפייה
14/12/2020 החלטה על בקשה של נאשם 1 בקשה דחופה לשינוי מועד דיון איילת השחר ביטון פרלה צפייה
28/01/2021 החלטה שניתנה ע"י איילת השחר ביטון פרלה איילת השחר ביטון פרלה צפייה
22/02/2021 הוראה לממונה על עבודות שירות בשירות בתי הסוהר להגיש חוות דעת ממונה איילת השחר ביטון פרלה צפייה
13/05/2021 החלטה שניתנה ע"י איילת השחר ביטון פרלה איילת השחר ביטון פרלה צפייה
07/07/2021 החלטה על בקשה של בקשה באמצעות המזכירות איילת השחר ביטון פרלה צפייה
14/07/2021 החלטה על בקשה של נאשם 1 הודעה לבית המשפט הנכבד ובקשה לשינוי מועד דיון איילת השחר ביטון פרלה צפייה
22/08/2021 החלטה שניתנה ע"י איילת השחר ביטון פרלה איילת השחר ביטון פרלה צפייה
08/09/2021 החלטה על בקשה של נאשם 1 בקשה דחופה לשינוי מועד דיון ומתן הוראות איילת השחר ביטון פרלה צפייה
22/09/2021 החלטה שניתנה ע"י איילת השחר ביטון פרלה איילת השחר ביטון פרלה צפייה
30/01/2022 החלטה שניתנה ע"י איילת השחר ביטון פרלה איילת השחר ביטון פרלה צפייה
01/03/2022 החלטה שניתנה ע"י איילת השחר ביטון פרלה איילת השחר ביטון פרלה צפייה
12/12/2022 החלטה על בקשה של מתן החלטה איילת השחר ביטון פרלה צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מאשימה 1 מדינת ישראל האלה פרחאת
נאשם 1 יניב גל רומן קלוגרמן