טוען...

החלטה שניתנה ע"י איריס רש

איריס רש04/09/2019

04 ספטמבר 2019

בפני: כב' השופטת איריס רש

התובעת:

ילנה פשצ'נקו

ע"י ב"כ: עו"ד אירנה אברבוך

-

הנתבע:

ניקולאי יאקונין

החלטה

1. בפניי בקשה לביטול פסק דין שניתן ביום 30.5.2018 בהיעדר הגנה ובהעדר התייצבות.

2. ביום 27.3.2018 הגישה התובעת תביעה כנגד הנתבע וזאת בשל זכויות המגיעות לה, לטענתה, עקב עבודתה אצל הנתבע החל מחודש 7/2014 ועד לתום חודש 9/2017.

3. ביום 30.5.2018 התקיים דיון אליו לא התייצב הנתבע.

התובעת באמצעות באת כוחה ביקשה פסק דין בהעדר.

מאישור מסירה המצוי בתיק עולה כי כתב התביעה, דרישה להגשת כתב הגנה וההזמנה לדיון הומצאו לנתבע כדין ביום 9.4.2018.

יתר על כן במועד הדיון הציגה ב"כ התובעת אישור מסירה של דואר רשום ולפיו כתב התביעה הומצא לנתבע ביום 11.4.2018 בהתאם לכתובתו המפורטת בכתב התביעה.

בנסיבות אלו נעתרתי לבקשת ב"כ התובעת וניתן פסק דין על יסוד כתב התביעה.

4. ביום 11.4.2019 הוגשה בקשה לביטול פסק הדין שניתן בהעדר הגנה ובקשה לעיכוב הליכי הוצל"פ שננקטו למימוש פסק הדין. בבקשה שנתמכה בתצהיר נטען כי הנתבע הוא עולה חדש מקזחסטאן שעלה לארץ בחודש ספטמבר 2013, אינו דובר עברית ושליטתו בשפה מוגבלת להבנה של מילים בודדות. אינו קורא ואינו כותב בעברית.

הנתבע לא ידע על הגשת התביעה נגדו ומעולם לא קיבל אותו. הכתובת המופיעה בכתב התביעה הינה כתובת שעזב בחודש 9/2017.

עוד נטען שהתובעת לא עבדה אצלו בכלל והוא לא מכיר אותה. למיטב ידיעתו, התובעת היא בת זוג של מר איגור קוזלוב שעבד אצלו בעבר וביקש ממנו לפצל את התלוש על שמו ועל שמה של התובעת וכשהפסיק לעבוד ביקש שני מכתבי פיטורין כדי ששניהם יוכלו לקבל דמי אבטלה. הנתבע פעל בתום לב לבקשתו של מר קוזלוב מבלי לדעת שהתנהלות זו אסורה על פי החוק.

5. התובעת התנגדה בתוקף לביטול פסק הדין ולעיכוב הליכי ההוצל"פ בטענה כי הנתבע קיבל לידיו את כתב התביעה ואת פסק הדין בכתובתו המעודכנת ברח' הגליל, הוא ידע על התביעה ומועד הדיון ובכל זאת בחר לזלזל ולהתעלם מכתב התביעה וכן לא להתייצב לדיון.

6. ביום 15.5.2019 התקיים דיון בבקשה במסגרתו ביקשו הצדדים שהות על מנת לבוא בדברים לצרכי פשרה.

ביום 19.6.2019 הוגשה הודעה מטעם התובעת כי הצדדים לא הגיעו להבנות.

דיון והכרעה

7. בהתאם להלכה הפסוקה כאשר מוגשת בקשה לביטול פסק דין שניתן במעמד צד אחד, על בית הדין לבחון את השאלות הבאות:

האם נפל פגם בהליכי ההזמנה לדין, שהרי ככל שהמבקש לא הוזמן כדין, בית המשפט חייב לבטל את פסק הדין מתוך חובת הצדק ואין לו שיקול דעת בעניין. ככל שהמבקש הוזמן כדין, מהי הסיבה אשר גרמה לכך שהמבקש לא פעל כנדרש ולא הגיש את הגנתו ו/או לא התייצב לדיון והאם יש למבקש הגנה לכאורה, או מה הם סיכויי ההצלחה של המבקש, אם יבוטל פסק הדין והנתבע יורשה להתגונן.

נקבע כי השאלה השנייה היא העיקר, ולשאלה הראשונה נודעת חשיבות משנית. ככלל, שעה שקיימת הגנה לכאורה, או שלבעל הדין סיכוי להצליח בתביעתו, מן הראוי לתת לבעל דין את יומו בבית הדין, וליתן פסק דין לגופו של עניין. במקרה זה, גם אם היו מחדלים מצד בעל דין או בא כוחו, יישמע הדיון לגופו תוך קביעת פיצוי בהוצאות [רע"א 526/83 פרושינובסקי נ' שירסון אינבסטמנט האוס בע"מ, פ"ד לז (4) 485; דב"ע נב/48-3 הפלחה נ' הראל, פד"ע כד 418, 421; דב"ע נב/155-9 סולתם נ' אסרף, פד"ע כד 279; דב"ע נה/23-3 כל הקריות בע"מ נ' דניאלה קדוש, פד"ע כח (1) 303)].

8. אין מחלוקת כי הכתובת המופיעה בכתב התביעה כמו גם באישורי המסירה המצויים בתיק היא אינה הכתובת המעודכנת של הנתבע במועדים הרלוונטיים. מאישורי המסירה בתיק בית הדין כמו גם מאישור המסירה שהוצג על ידי התובעת עולה כי מי שחתומה על האישורים היא גברת בשם ורוניקה שהקשר בינה לבין הנתבע, אם בכלל, לא התברר, כך שעל פניו, טענת הנתבע ולפיה הוא לא קיבל את כתב התביעה וההזמנה לדיון אינה משוללת יסוד. בנסיבות אלו, קיימת חובה לבטל את פסק הדין משיקולי צדק.

בהקשר זה יצויין כי תכתובת הווטסאפ שצורפה לתגובת התובעת אינה מתייחסת לדיון בתיק זה, אלא כפי הנראה לדיון בעניינו של מר קוזלוב, בן זוגה של התובעת ולא ניתן להסיק מידיעת הנתבע על ההליך המתנהל בעניינו של קוזלוב על ידיעותיו לגבי הליך זה.

9. זאת ועוד. דברי התובעת במהלך הדיון המוקדם תומכים לכאורה בטענת הנתבע בדבר חלוקת המשכורת של מר קוזלוב עם התובעת ומתעורר ספק באשר להיקף העבודה של התובעת אצל הנתבע, אם בכלל. לפיכך, בשלב זה, לא ניתן לטעון כי אין סיכוי י לטענות ההגנה.

10. על יסוד כל האמור לעיל, אני מורה על ביטול פסק הדין שניתן בהעדר ביום 30.5.2018.

11. הנתבע יגיש כתב הגנה מסודר בתוך 30 ימים ממועד קבלת החלטה זו.

12. דיון הוכחות יתקיים ביום 6.11.2019 בשעה 11:00.

הצדדים יתייצבו לדיון עם כל המסמכים והראיות המצויות בידם לצורך הוכחת טענותיהם ויערכו לסיכומים בעל-פה מיד לאחר תום שמיעת הראיות, ככל שהזמן יאפשר.

13. הוצאות הבקשה יובאו בחשבון בתום ההליך.

ניתנה היום, ד' אלול תשע"ט, (04 ספטמבר 2019), בהעדר הצדדים ותישלח אליהם.


החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
04/09/2019 החלטה שניתנה ע"י איריס רש איריס רש צפייה
29/10/2019 החלטה שניתנה ע"י איריס רש איריס רש צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
תובע 1 ילנה פשצ'נקו אירנה אברבוך
נתבע 1 ניקולאי יאקונין