טוען...

פסק דין שניתנה ע"י ורדה וירט ליבנה

ורדה וירט ליבנה01/05/2018

01 מאי 2018

מדינת ישראל

המבקשת

-

.1 שדולת הנשים

.3 אברהם יוסטמן

רייזי ארליך
נחה אזימוב
פורום קהלת

המשיבים



מבקשות להצטרף להליך

בפני הנשיאה ורדה וירט ליבנה, השופט רועי פוליאק, השופטת חני אופק גנדלר
נציגת ציבור (עובדים) גב' שרה זילברשטיין-היפס, נציג ציבור (מעסיקים) מר עצמון ליפשיץ

<#1#>

ב''כ המבקשת עו''ד רחל שילנסקי, עו''ד יצחק פרדמן

ב''כ המשיבים עו''ד חגי קלעי, עו''ד ליעד ורצהיזר, עו''ד מרים זילקינד

מטעם המבקשים להצטרף להליך - עו''ד אריאל ארליך, עו''ד מאיר בוכניק, עו''ד אפרת צנגן

פסק דין

  1. לפנינו בקשת רשות ערעור שהגישה המדינה על שתי החלטות של בית הדין האזורי בירושלים (השופטת רחל בר"ג- הירשברג ונציגי הציבור מר נתן מזרחי ומר רפאל בנימין אשכנזי; סע"ש 8822-02-18), לפיהן ניתן ביום 8.4.2018 סעד זמני למשיבה (להלן - השדולה) במסגרת ההליך המתנהל בבית הדין האזורי שלפיו יוקפא הליך הכשרת הגברים שהחל ביום 28.1.2018, וזאת עד למתן החלטה אחרת, אלא אם המדינה תצרף 10 נשים לתוכנית ההכשרה הנוכחית, בתוך 30 ימים ממתן ההחלטה.

בהחלטה נוספת מיום 21.4.2018 בית הדין האזורי דחה את בקשת עיכוב הביצוע שהוגשה על ידי המדינה עם קבלת ההחלטה.

  1. על שתי החלטות אלה הוגשה בקשת רשות הערעור שלפנינו. בין לבין, בית דין זה, בהחלטתו מיום 22.4.2018, נתן סעד ארעי ועיכב את ביצוע ההחלטה עד למועד הדיון.
  2. נציין כי על פי הנמסר לנו, המועמדים לקורס התקבלו לאחר מיון ארוך מתוך ציפייה לגבי מתכונתו. על מנת להשתתף בקורס המועמדים עזבו מקומות עבודה ושינו את מצבם תוך שהם מסתמכים על מתכונת הקורס שנקבעה במסמכי המכרז מיום 17.8.17, בו נכתב כי התכנית מיועדת לנשים וגברים אך שלב ההכשרה יתקיים בנפרד. כמו כן, נמסר לנו על ידי המדינה כי קורס דומה עתיד להיפתח לנשים במהלך חודש אוקטובר 2018. עוד נמסר כי קורסים אלה הם בגדר פיילוט, אשר לאחריהם תיבחן המתכונת לעריכתם. עוד ציינה המדינה כי בכל מקרה העבודה עתידה להיות בסביבה מעורבת ושיוויונית.
  3. אין חולק כי התובענה שהוגשה בבית הדין האזורי מעלה שאלות חשובות, נכבדות, מורכבות הראויות לדיון מעמיק ביותר בבית הדין האזורי בהליך העיקרי. יחד עם זאת מיקודה של הבקשה שלפנינו הוא בשאלת קיומה של הצדקה למתן סעד זמני וזאת על פי מבחנים הנוגעים לסיכויי התובענה ומאזן הנוחות, כשבין שני השיקולים מאזן הנוחות הוא המרכזי.
  4. בית הדין האזורי הושיט סעד זמני וקבע כי הקורס יוכל להמשך אם תצורפנה עשר נשים לקורס בעיצומו. נדגיש כי סעד זה ניתן למעלה מחודשיים לאחר פתיחת הקורס. סעד זה במהותו צו עשה זמני המבקש לשנות מצב קיים ולא לשמר אותו. המקרים בהם ינתן צו עשה זמני במיוחד שההליך העיקרי מעלה שאלות עקרוניות שטרם נדונו והוכרעו, הם חריגים. מקרה זה אינו בא בגדר המקרים החריגים. לא ברורה ההתכנות המעשית של צירוף עשר נשים בשלב הזה של הקורס כאשר הליכי המיון נמצאים בשלבים מוקדמים. מתן הסעד הזמני כפי שניתן על ידי בית הדין האזורי משליך אף על ציפיות המשתתפים בקורס לאחר שהוצגה להם מתכונתו והעובדה ששינו מצבם על מנת להשתתף בו, גם להיבט זה יש ליתן משקל במסגרת מאזן הנוחות.
  5. סעדים זמניים ככלל ניתנים על מנת למנוע מבעל דין לעמוד בפני שוקת שבורה אם יזכה בהליך העיקרי. במקרה שלפנינו, הסוגיה המתעוררת היא סוגיה עקרונית שאינה מתוחמת לקורס המתנהל כעת וממילא אם יוחלט במסגרת פסק הדין לקבל את עמדת השדולה - ואיננו נוקטים עמדה בכך - אזי פסק דין זה יוכל להתממש באופן הצופה פני עתיד, גם אם הסעד הזמני לא ינתן בשלב מאוחר זה.
  6. לאחר ששמענו את ב''כ הצדדים ולאור האמור לעיל, החלטנו ליתן רשות ערעור ולדון בבקשה כערעור. מכל הטעמים שפירטנו לעיל, דין הערעור להתקבל באופן שהסעד הזמני שניתן על ידי בית הדין האזורי מבוטל בזאת. התיק יוחזר לבית הדין האזורי על מנת שידון בהליך העיקרי.
  7. באשר לבקשת ההצטרפות של המתייצבות בהליך - אנו מקבלים את הבקשה משום שאנו סבורים כי אכן המבקשות להתייצב בהליך הן צד דרוש ונכון בנסיבות שלפנינו. משהבקשה הוגשה להצטרף להליך הערעור בלבד, על המבקשות להצטרף להגיש את הבקשה תוך שבעה ימים לבית הדין האזורי אשר ידון בה.

ניתן היום, ט"ז אייר תשע"ח (01 מאי 2018), בנוכחות הצדדים.

וירט

C:\Users\ShimiG\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\055394902.tif

C:\Users\ShimiG\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\024498149.tif

ורדה וירט-ליבנה,

נשיאה, אב"ד

רועי פוליאק,

שופט

חני אופק גנדלר,

שופטת

C:\Users\ShimiG\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\068878883 שרה זילברשטיין היפש.tif

גברת שרה זילברשטיין-היפס,

נציגת ציבור (עובדים)

C:\Users\ShimiG\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\051215150 עצמון ליפשיץ.tif

מר עצמון ליפשיץ,

נציג ציבור (מעסיקים)

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
01/05/2018 פסק דין שניתנה ע"י ורדה וירט ליבנה ורדה וירט ליבנה צפייה