טוען...

גזר דין שניתנה ע"י ארנון איתן

ארנון איתן06/02/2019

לפני כבוד השופט ארנון איתן

בעניין:

מדינת ישראל

המאשימה

נגד

סאמר אבו דיאב

הנאשם

גזר דין

רקע והליכים קודמים:

1. הנאשם הורשע על פי הודאתו בעבירות של אי ציות לשוטר במדים, לפי תקנה 23(א)(1) לתקנות התעבורה תשכ"א 1961, נהיגה ללא רישיון נהיגה לפי סעיף 10 (א) לפקודת התעבורה (נ"ח) תש"ל 1961, ונהיגה ברכב ללא ביטוח, בניגוד לסעיף 2 א לפקודת ביטוח רכב מנועי (נ"ח) תש"ל 1970.

2. על פי העובדות ביום 3.4.18 בסמוך לשעה 22:24 נהג הנאשם ברכב פרטי ברחוב עבד אל חמיד שומן בירושלים, כאשר הוא בלתי מורשה לנהיגה (מעולם לא הוציא). באותן הנסיבות לא ציית הנאשם להוראת שוטרים בתפקיד בכך שהתבקש לעצור את הרכב לצורך זיהוי ובדיקת רישיונות, אולם הוא המשיך בנסיעה וברח מהשוטרים. באותה עת נהג הנאשם ברכב כשאין ברשותו תעודת ביטוח בת תוקף על השימוש ברכב.

טיעוני הצדדים:

3. ב"כ המאשימה הפנה לחומרת העבירה בה הורשע הנאשם, וציין כי בהתאם לתיקון 113 לחוק העונשין העקרון המנחה הינו עקרון ההלימה. על פיו ובכל הנוגע לעבירה שעניינה "נהיגה ללא רישיון נהיגה" מתחיל מתחם הענישה ממאסר קצר בפועל בפועל ועד ל-18 חודשי מאסר, פסילה בפועל למשך שישה חודשים ועד לשישים חודשים, מאסר על תנאי, פסילה על תנאי וקנס. על רקע קיומן של הרשעות דומות במרשם התעבורתי והפלילי ועבירה נוספת של אי ציות להוראת שוטר, עתר להטלת מאסר בפועל שלא יפחת מ-12 חודשים, פסילה בפועל שלא תפחת מ-60 חודשים, מאסר על תנאי, פסילה על תנאי וקנס.

4. ב"כ הנאשם ציין תחילה כי מתחם הענישה בעבירה של נהיגה ללא רישיון נהיגה למי שזו לו עבירה ראשונה, הינו החל ממאסר צופה פני עתיד ועד לחמישה חודשי מאסר שיכול וירוצו במסגרת מאסר בעבודות שירות. בעניין זה הגיש הסנגור פסיקה תומכת לעמדתו. עוד הוסיף כי עברו (התעבורתי והפלילי) של הנאשם הינו ישן, וכיום מצוי הנאשם על מסלול אחר בחייו. הוא הקים משפחה, אב לארבעה ילדים ועסוק בפרנסת הבית. עוד הוסף, כי על אף חוות דעת חיובית מאת הממונה על עבודות השרות, מעוניין הנאשם לרצות, חלף זאת, מאסר בפועל לתקופה קצרה.

דיון:

5. העבירות בהן הורשע הנאשם הינן עבירות חמורות וגלום בהן סיכון רב לציבור הנהגים והולכי הרגל. מתחם הענישה בכל הנוגע לעבירות שעניינן "נהיגה ללא רישיון" הינו החל ממאסר צופה פני עתיד ופסילה למשך מספר חודשים ועד מאסר קצר בפועל ופסילות למשך מספר שנים. נוסף לכך הנאשם הורשע בעבירה נוספת שעניינה אי ציות להוראת שוטר ובכך חומרה נוספת.

6. על פי תיקון 113 לחוק העונשין, העיקרון המנחה הוא קיומו של יחס הולם בין חומרת מעשה העבירה בנסיבותיו ומידת אשמו של הנאשם וסוג ומידת העונש המוטל עליו. לנאשם עבר פלילי הכולל בין היתר עבירות דומות מהשנים 2007-2008. בגין עבירות אלו ריצה הנאשם שתי תקופות מאסר ארוכות והוטלו עליו פסילות ממושכות. באשר לעבר התעבורתי הרי שלחובת הנאשם 8 הרשעות קודמות, בהן הרשעה דומה משנת 2006 בגינה הוטל עליו מאסר צופה פני עתיד ופסילה למשך 3 חודשים. בנסיבות אלו קיים ביסוס לטענת ההגנה בדבר שינוי והתמתנות מצדו בכל הנוגע לביצוע פעולות עוברות חוק. נוסף לכך, הנאשם נשוי כיום והוא אב לארבעה ילדים קטנים.

7. בנסיבות אותן תיארתי, סברתי מלכתחילה כי קיימת הצדקה להטלת עונש במסגרת עבודות שירות המצוי בתוך מתחם הענישה. יחד עם זאת ועל רקע רצונו של הנאשם לרצות עונש מאסר בפועל חלף זאת, ראיתי להביא שיקול זה בין יתר שיקוליי. במובן זה לקחתי בחשבון את הודאתו, וכן העובדה שעברו (התעבורתי והפלילי) הינו ישן, זאת למרות שבעברו כאמור, שתי תקופות מאסר לפרקי זמן לא קצרים.

במכלול הדברים אני גוזר עליו את העונשים הבאים:

א. אני פוסל את הנאשם מלקבל או מלהחזיק ברישיון נהיגה לתקופה בת 12 חודשים. הפסילה תימנה מהיום אין צורך בהפקדה.

תשומת לב הנאשם כי העונש המקובל על נהיגה בזמן פסילה הינו מאסר בפועל.

ב. אני פוסל את הנאשם מלקבל או להחזיק ברישיון נהיגה לתקופה בת 6 חודשים למשך 3 שנים.

ג. אני דן את הנאשם לתשלום קנס בסכום של 1500 ₪ ב- 5 תשלומים החל מיום 1.5.19.

ד. אני דן את הנאשם למאסר בפועל למשך 40 יום. הנאשם יתייצב לריצוי העונש ביום 10.2.19 עד השעה 10:00 בבית המעצר "ניצן" עד השעה 10:00 כשברשותו תעודת זהות.

ה. אני דן את הנאשם למאסר למשך 4 חודשים וזאת למשך שלוש שנים שלא יעבור שלא יעבור עבירות לפי סעיף 10 א' לפקודת התעבורה או סעיף 67 לפקודת התעבורה.

זכות ערעור לבית המשפט המחוזי בתוך 45 יום.

ניתן היום, א' אדר א' תשע"ט, 06 פברואר 2019, במעמד הנוכחים

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
06/02/2019 גזר דין שניתנה ע"י ארנון איתן ארנון איתן צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מאשימה 1 מדינת ישראל גלעד יששכר משולם
נאשם 1 סאמר אבו דיאב ריאד סועאד